24-27/4, 2025: Brytningstider i Stockholm
Kultur, musikk, dans, teater
4 forestillinger | Dramaten | Kungliga baletten | Kungliga Filharmonikerna | Igor Levit | Lytteomvisning på Moderna Museet | Strindbergsmuseet | Hallwylska museet | Millesgården | Forelesninger/lytteverksteder | Tre fellesmåltider | Menneskemøter
Utsikt mot Riddarholmen i Stockholm. Foto: Hassan Alarady
I et nøtteskall
To musikkopplevelser det er verdt å reise for: Stjernepianisten Igor Levit i solorecital samt trefoldige Nyttårskonsertdirigenten Franz Welser-Möst, som leder Kungliga Filharmonikerna.
Vi har imidlertid satt sammen en mer allmenn kulturreise, så vi skal på Dramaten der Lena Endre spiller hovedrollen i Strindbergs Pelikanen. Dessuten blir det vidunderlig vakre Giselle med Kungliga Baletten.
Ikke minst har vi et intensivt øvrig kulturprogram. Vi viser deg uventede sider av Stockholm og kulturhistorien i stort, der det forenende temaet er brytningstider. Og: Vi besøker ikke mindre enn tre kunstnerhjem!
PÅMELDINGSFRIST: 23. FEBRUAR
Timeplan

Torsdag
15.00-16.30: Museum. Guidet lytteomvisning på Moderna Museet. Vi ser kunsten med musikk på øret. Magnus viser strukturelle likheter mellom kunst og musikk.
17.00: Velkomstmiddag. Vi spiser og blir kjent på Bistro Rolf de Maré, to retter og et vinglass inngår.
19.00: Ballett: Giselle. Romantisk klassisk ballett i Kungliga Operan.
Giselle. Foto: Operan

Fredag
10.00-11.30: Museum. Foredrag om Strindberg og musikken, med fokus på Strindbergs kammerspill, som Pelikanen (30 min). Ved museumssjef Erik Höök. Deretter får vi visning av Strindbergs hjem (30 min) samt visning av utstillingen (30 min).
12.00-13.00: Lytteverksted på Nalen, i «Ceders salong». Det serveres kaffe i løpet av lytteverkstedet.
13.00: Lunsj på Nalen restaurant.
19.00: Orkesterkonsert. Franz Welser-Möst leder Kungliga Filharmonikerna. Verk av F. Schubert og R. Strauss. Konserthuset, Stora salen.
Franz Welser-Möst. Foto: Yanan Li/Konserthuset

Lørdag
10.15: Museum. Vi besøker Millesgården på Lidingö, der skulptøren Carl Milles skapte sitt spektakulære hjem. Vi får en omvisning i kunstnerhjemmet og den kringliggende skulpturparken, som med sine anlagte terrasser og fontener også er en fryd for både øye og sjel.
19.00: Teater. Pelikanen av August Strindberg, «Et makabert kammerspill» fra 1907. Bl.a. med Lena Endre på Dramaten.
Pelikanen. Foto: Tobias Regell/Dramaten

Søndag
10.00: Utsjekk fra hotellet og felles avgang til museum.
10.30-11.30: Museum. Omvisning på Hallwylska museum, et privat palass fra slutten av 1800-tallet. En unik kvinne brukte formuen på samling og å følge med på tidens teknologi. Vårt yndlingsmuseum i Stockholm (ved siden av Moderna).
12.00-13.00: Lytteverksted v. Magnus. Tema: Modernisten Beethoven og hvordan Eroica-symfonien (Levit spiller Liszts transkripsjon av den) preget musikkhistorien helt inn på 1900-tallet.
13.00: Felles avskjedslunsj. Sted annonseres.
15.00-17.00: Konsert. Igor Levit spiller Bach, Brahms og Beethoven. Konserthuset, stora salen.
Reisen avsluttes med mulighet for forlengelse. Vi hjelper deg med å booke hotell hvis du ønsker å bli lenger.
Igor Levit. Foto: Nadja Sjöström/Konserthuset
Detaljert program
Torsdag 24/4
Omvisningen på Moderna Museet setter på flere måter fingeren på hva denne reisen handler om. Ikke bare ser vi modernistisk kunst, men vi tar alle med hodetelefoner og skal «lytte til kunst» og «se på musikk». Deres omviser heter Magnus, og han har lenge fantasert om å få lov til å lage denne omvisningen. En av hans kunstneriske interesser er nemlig å se strukturelle likheter mellom kunst og musikk, så her vil han fra et rent analytisk plan vise eksempler på hvordan kunst- og musikkhistorien har gått hånd-i-hånd. Så får vi oppleve likhetene med både øre og øye. Videre forteller omvisningen at «modernisme» er det viktigste brytningspunktet som denne reisen tematiserer. Reisen handler også om å la blikket streife mellom samfunn, kultur og forskjellige kunstneriske uttrykk.
En av grunnene til at Moderna Museet har en av verdens fremste samlinger av modernistisk kunst (har du ikke vært der må du besøke det – mange ganger), het Rolf de Maré (1888-1964). Han hadde mer penger enn han kunne bruke, og samlet moderne kunst da det ble sett på som søppel blant samlere og etablissement. Noe annet han gjorde var å bruke adskillige millioner av formuen sin i Paris, på å etablere Ballets suédois. Dette dansekompaniet samarbeidet med en rekke store kunstnere på 1920-tallet, og utviklet ikke bare dansekunsten, men gjennom bestillingsverk førte de Marés virke også til en utvikling innen musikk og (billed)kunst. Egentlig ønsket vi å besøke Dansmuseet, som til stor del baseres på ettermælet til de Maré, men det er stengt i vente på at de finner nye lokaler. Derimot spiser vi velkomstmiddag i Bistro Rolf de Maré, der vi sitter i et dekadent miljø som lett fører tankene til de Marés 1920-tall i Paris.

Den erkeromantiske ballettforestillingen Giselle kan ses som bakgrunn for den brytningstid vår reise tematiserer. Men aller mest besøker vi Kungliga Operanfor å drømme oss bort i utrolig vakker dans. Kungliga Baletten i Stockholm er et ganske konservativt kompani, som fokuserer mye på klassisk ballett og gjør dette repertoaret nydelig. Dessuten er operahuset i Stockholm en historisk perle nettopp fra tiden vi fokuserer på. Det ble innviet i 1898 og vi sier allerede nå at det er verd besøket i seg å ta seg et glass i pausen i den såkalte Guldfoajén.
Fredag 25/4
Felles for museene vi besøker er at de legger til rette for opplevelser og ikke bare formidler fakta gjennom skilt (de gjør også dette), og det gjelder ikke minst Strindbergsmuseet. Uansett om du er interessert eller ikke i Strindberg og hans litteratur er det en spesiell opplevelse å besøke hans leilighet som står omtrent som da han døde i 1912. Vi syns imidlertid at du skal bli interessert i Strindberg. Kanskje hans omtale av novellesamlingen Giftas som «ett ärligt och gott samlag mot Ibsens hysteriska runkningar.» kan terge deg til indignert interesse (det ble sagt til vennen Carl Larsson)? Videre skulle man ifølge Strindberg passe seg for «norska harmonier». Kanskje det var slik Brödrafolket kranglet før televisjonen lot oss gjøre opp i skisporet?

Strindberg var imidlertid ikke bare irriterende, men gjorde kunstneriske formeksperiment, oppløste moralen og var på andre måter en tidlig modernist. Han var videre en allkunstner og habil maler i hva vi kan beskrive som en post-impresjonistisk ekspresjonistisk stil, langt før impresjonismen var forbi og ekspresjonismen etablert!
Til sist, Strindberg var også vitenskapsmann. Vel Fru Blom, det avhenger om vi regner alkymi til vitenskapene. Hans interesser gikk i alle fall langt utenfor litteraturen, og Strindberg forfulgte disse interessene i dybden. Det siste peker mot den andre siden av vårt modernisme-tema, nemlig interessen for det moderne. Modernitetsbegrepet handler bl.a. om hvordan den fremvoksende teknologien/vitenskapen forandret samfunn og menneskesyn. Åh, det er så mye å si om Strindberg i denne og andre kontekster, og nå har vi jo ennå ikke nevnt dødsmasken av Beethoven som henger over pianoet i hans leilighet, hans virksomhet som trubadur, og andre uttrykk for musikkinteressen.
Noe av dette skal imidlertid museumssjef Erik Höök lage orden i. Han tar imot oss og orienterer oss i dette kulturelt litterære villniset. Han sitter ned med oss en halvtime og forteller om Strindberg og musikken samt peke på hvordan dette virker inn på Strindbergs kammerspill, deriblant Pelikanen. Vi besøker så hjemmet (30 min) og den midlertidige utstillingen (30 min) i Strindbergsmuseet. Dette blir gjort i små grupper, så dersom vi blir mange deler vi på oss.
Fra Strindbergsmuseet spaserer vi en liten kilometer til Nalen, et kultur-/konserthus du kanskje hørt om i Povel Ramels Johanssons boogie woogie vals. Vi treffes i «1800-tallsvåningen Ceders salong» for et lytteverksted med Magnus. På kvelden skal vi jo til Stockholms vakre Konserthus, bygget i 1924-26 i nyklassisisme, som jo var en reaksjon på modernismen som ruver i bakgrunnen på vårt program.
På Nalen snakker Magnus litt om Schuberts rolle for den fremvoksende romantikken (en tidligere brytningstid), men ikke minst ser han på Alpesymfonien (1915) til Richard Strauss. Nettopp fra perspektivet med brytningstid er Strauss en interessant skikkelse, som både var nyskapende og konservativ. Det blir også noe fokus på tolkningstradisjoner ved at Franz Welser-Möst leder Kungliga Filharmonikerna. Først: Det er stort at Welser-Möst leder orkestret, fordi vi har å gjøre med en av de aller største dirigentene. Den østerrikske dirigenten forbindes med Wien, og har fått æren av å lede Nyttårskonserten hele tre ganger. Derfor finner Magnus også fram til et tema i grenselandet mellom tolkning, Wien, modernisme, som han legger ut for dere.
Etter lytteverkstedet spiser vi lunsj i Nalens restaurant.
Fordi programmet er så intenst har vi plassert besøket på Stadsmuseet i Stockholm utenfor det ordinære programmet. Det er tid til å gjøre et besøk, men vi antar at noen trenger ettermiddagen til å hente seg inn. Stadsmuseet har en utstilling som går rett inn i den forandrede tid vi tematiserer på reisen: «Nya Stockholm – sekelskiftet 1900». Vi legger til rette for at de som ønsker et besøk får det til.
Du har sikkert lagt merke til at presentasjonene her på Klassiske Musikkreiser pleier å være skrevet fra et førstepersonsperspektiv, og det er Magnus Andersson som gjemmer seg bak «jeg». Nå er det «vi» som snakker, fordi denne reisen er kreert sammen med Guro Stavn, som du også treffer på reisen.
Lørdag 26/4
Etter at vi har sunget bursdagssangen for Magnus tar vi bussen til vakre Millesgården, et sted mange ikke drar til fordi det ligger litt kronglete til. Millesgården er et kunstmuseum, skulpturpark og et kunstnerhjem, og vi har dessuten en bro fra i går til dette besøket: Det er Carl Milles som har laget den imponerende fonteneskulpturen Orfeusgruppen ved inngangen til Konserthuset.

Carl Milles var en av de store svenske kunstnerne og dominerte skulpturkunsten i første halvdel av 1900-tallet fullstendig. Stilistisk var imidlertid Milles mer en som reagerte mot modernismen enn han tok den opp i sin virksomhet, selv om det også finnes nyskapende elementer ved hans kunst. Når det gjelder utformingen av parken var Carl Milles en «djärv improvisatör», som det heter på Millesgårdens nettsider, som fritt integrerte arkitekturfragmenter fra både operahus og hoteller. Anlegget har også monumentale trappeanlegg, einerkledte terrassemurer og flotte staudebed, så her er det bare å trekke pusten og åpne sansene. Vi har tid til å oppdage på egen hånd, ta en kaffe på Millesgården Lanthandel, og ikke minst får vi en guidet omvisning av skulpturparken og kunstnerhjemmet.
På kvelden besøker vi Dramaten, altså Kungliga Dramatiska Teatern, som tilsvarer vårt «Nationaltheatret». Hovedbygget fra 1908 er en blanding av klassisisme og jugend, og det er et praktbygg. Vi prøver å ta tid på oss for å i alle fall oppleve foajeen i hovedbygget, men vår forestilling er i det mindre dramatiske inntilliggende Lilla Scenen. Der ser vi Strindbergs ikke så ofte spilte stykke Pelikanen. Vel, internasjonalt spilles det visstnok ofte, men ikke så ofte i Sverige. En av de aller viktigste grunnene til at vi har lyst til å gå på denne forestillingen heter Lena Endre, som er en av de aller største svenske skuespillerne. Hun har enkel komikk i seg, og samtidig er hun en av de få som kan bære høykulturens tyngste og mest seriøse roller.
Søndag 27/4
Ny dag, et nytt hjem å besøke – og for et hjem! Vi gjetter at du ikke har tenkt på å besøke Hallwylska museet, selv om vi altså mener at det er et helt utrolig sted. Du husker Rolf de Maré? Bestemor het Wilhelmina von Hallwyl (1844-1930), og var en steinrik skogeier. Hun kjøpte en bygård og brukte den som leilighet, og tidlig tenkte hun at måten hun levde på var så viktig at dette skulle bli til et museum (er det ikke vidunderlig med mennesker som så grenseløst tror på seg selv?). Dermed katalogiserte von Hallwyl alle ting i huset, og kanskje dette også påvirket innkjøpene. Et besøk i Hallwylska palatset forteller en fascinerende historie om en eksentriker, samtidig som det er en tidskapsel som viser Stockholm på sent 1800-tall samt hvordan ny teknologi vokser seg inn i hverdagen (elektrisitet, kjøleskap, telefon, etc.). Dette er et slags Downton Abbey i bymiljø. Blir du ikke med på reisen anbefaler vi varmt at du tar turen hit en gang. Vi har vært der flere ganger, og alle guider har vært å anbefale.
Etter besøket på Hallwylska har vi et siste lytterverksted ved Magnus. Igor Levit er en av vår tids aller største pianister, og muligens den som er mest kjent for å målbære Beethovens musikk (snakker du tysk kan du gjerne lytte til podcasten 32 x Beethoven, som tar for seg de 32 Beethoven-sonatene). Her er altså ytterligere en kunstner å reise til Stockholm i ens ærend for å lytte til.
I lytteverkstedet nevner Magnus hvordan J.S. Bachs Kromatisk fantasi og fuge kan ses i vårt brytningspunktstema, men aller mest snakker han om Beethovens Eroica-symfoni (Levit spiller Liszts transkripsjon av verket). Verket som sådant sprengte ut av klassisismens former og kan ses som et par spørsmål som så å si alle komponister i løpet av hele 1800-tallet prøvde å svare på. I forlengelsen førte Beethovens virksomhet til romantikkens og tonalitetens sammenbrudd, som fødte 1900-tallets tidlige modernisme. Høres dette komplekst ut? Det er komplekst, men vi skal lytte til hvordan alt dette høres ut, så alle får en opplevelse av hvordan det henger sammen. Vi tror du kommer å erfare musikkhistorie på en måte du aldri tidligere gjort gjennom dette lytteverkstedet. Én ting til Magnus går innom, men ikke snakker i dybden om, er hvordan Beethoven på eldre dager skrev så eksperimentelle ting at han ble sett på som helt gal. Han var modernist 85 år for tidlig! I ettertid er det fascinerende å snakke om hvordan Beethoven forespeilet -ismer som kom et hundreår senere eller kanskje helt inn mot vår tid.
Etter lytterverkstedet har vi en siste felles lunsj, og detaljene for akkurat hvor denne skal være vil vi annonsere litt senere.
Etter lunsj finner så konserten sted.
Vi har valgt å avslutte reisen her fordi det er tid for mange å reise helt hjem. Vi hjelper deg imidlertid gjerne med å booke hotellet fram til mandag. For de som blir igjen vankes det sikkert spontan fellesmiddag og et glass for å snakke om opplevelsene.
Middager og sosialt
Helt generelt pleier reisene å samle interessante og kultur- og musikkinteresserte folk, og et uttalt mål med Klassiske Musikkreiser har vært å koble mennesker sammen. Vi regner med at det særlig på denne reisen blir enkelt å bli kjent med mennesker, fordi vi har så mye program. Dessuten mistenker vi at det kan bli en liten og intim reise.
Spesielt om omvisningen på Moderna Museet
Her forventes det at deltagerne selv har med mobil, har den koblet til hodetelefoner og har installert Spotify. Vi håper dere bruker tid på å få det til, at dere spør om hjelp eller gjør hva som trengs, fordi omvisningen på Moderna blir noe helt spesielt! Vi skal hjelpe dere så godt vi kan på plass, men best er å ordne ting på forhånd.
Generelt om lytteverksteder
Selv om dette er en kulturreise er det musikkfokus på den, så det blir selvfølgelig et par «lytteverksteder». Disse er noe av signaturen til Klassiske Musikkreiser, og de er Magnus’ måte å formidle om tolkning og form, relatert til konsertene/forestillingene vi skal på. På denne reisen til Stockholm vil temaene bli noe mer historiske enn vanlig, men poenget er likevel å invitere lytteren til innsiden av musikken, til hva Magnus mener at den i dybden handler om, til hvordan den oppfattes for musikere, men som de fleste i publikum sjelden får vite noe om fordi man antar at det krever store teoretiske kunnskaper for å forstå slike spørsmål. Det er hans dype overbevisning, og erfaring fra formidlingen, at alle som anstrenger seg er i stand til å høre både forskjeller i tolkninger samt hvordan musikken er bygget opp. Og på denne turen får vi to slike verksteder.
Bli igjen lenger?
På våre reiser booker du selv transport til reisemålet. En av grunnene er at du lett kan planlegge å bli igjen lenger (eller komme tidlig) for å oppdage den hyggelige byen Stockholm.
- Ekstra natt 23/4: 1750 i enkeltrom og 2220 i dobbeltrom.
- Ekstra natt 27/4: 1370 i enkeltrom og 1850 i dobbeltrom.
- Ekstra natt 28/4: 1750 i enkeltrom og 2220 i dobbeltrom.
Ta kontakt hvis du ønsker priser for flere netter.
Hotell
Firestjerners Freys Hotel ligger rett inntil «Centralen», altså sentralstasjonen. Det gir oss en behagelig gåavstand til det meste vi skal besøke. Hotellet føles hyggelig og hjemmekoselig, med individuelt designede rom. Lydisoleringen skal være god, men vi har likevel spurt om de kan plassere så mange som mulig i rom mot bakgård.
Transport i Stockholm
Vi kan spasere til det meste (lengste strekningen er 1,2 km), med unntak av Moderna Museet og Millesgården. Du er selv ansvarlig for å kjøpe kollektivtrafikkbillett til disse stedene (enkeltbillett koster 43 kroner). Vi sender ut informasjon på forhånd om hvordan du gjør dette, og vi hjelper deg selvfølgelig etter beste evne på plass.
Hvordan er formen?
Det bør altså være ok for deg å spasere litt. Vi holder et behagelig og lavt tempo, prøver å nyte turene, og sørger for at vi alltid har godt om tid. Vi har hatt gjester på reiser som tar drosje for å kunne være med på alt de ønsker.
Ting du kanskje lurer på
Hvordan fungerer det sosiale på reisen?
Uansett jeg har vært aktiv gjennom å finne konkrete ting å gjøre, eller jeg har overlatt alt til deltagerne, har det fungert suverent. Alle reisene trekker til seg interessante mennesker, og erfaringen er at deltagerne tar vare på hverandre og finner hverandre.
Her er litt om hvordan deltagerne har opplevd det sosiale på tidligere reiser:
«Gruppen var meget positiv! Som nevnt ovenfor var graden av musikkentusiasme stor, og det gjorde dialogen med de andre deltagerne veldig bra!», Jon Erik, Brahms- og operaentusiast
«Vi hadde passe mye kontakt med andre og fant mange nye interessante personer å snakke med, både om våre felles opplevelser og om andre ting. Mange interessante mennesker med i gruppen.», Tove, gift med musikknerd
«Vi var to vennepar som reiste sammen, men å komme i kontakt med andre, var ikke vanskelig. Jeg synes det var lurt av dere å presentere ulike opplevelser for dagen slik at man kunne finne noen å være sammen med om man ønsket det.», Sissel
«Lett å komme i kontakt med andre. Det fungerte bra med forslagene før turen og tilbudene om gruppe de forskjellige dagene.», Rolf, musikkentusiast og korsanger
«Jeg synes det var lett å komme i kontakt med andre og jeg synes det var lett å velge den egentiden jeg hadde behov for. Jeg hadde ikke mange ønsker om å finne på ting på dagen, men koste meg med å være i ro i eget selskap på formiddagen og lytte på musikk. Jeg følte meg også veldig godt ivaretatt av dere tre som var ansvarlige for turen.», Kristin, nyfrelst operaelsker
«Heterogen gruppe, lett i komme i kontakt med de øvrige, mange interessante mennesker. Fint med forslag til felles aktiviteter.», Bjørg og Arnulf, leger
Jeg reiser alene – blir jeg femte hjul på vogna?
Nei! Vi skal ikke love at du får venner for livet, men her er noen tilbakemeldinger vi har fått fra andre som reiser alene. Sjekk også den om sosialt.
«Var heldig og fant kjekke folk som ville være sammen med meg, litt spent på det ettersom jeg reiste alene. Kjedet meg ikke et sekund, det var berikende å bli kjent med så mange fine mennesker.», Kristin, OPERAsjonssykepleier med hjerte for musikk
«Enkelt å kunne forholde seg til likesinnede gærninger hele tida, bare trivelige folk.», Ola
Overbevis meg om at programmet er godt nok!
Musikk og opera er øyeblikkets kunst, så vi kan selvfølgelig ikke love at det blir bra. Likevel ser det ut til at Magnus har hatt teft for å finne gode program tidligere. Her er hva deltagerne har sagt om de første reisene:
«Fantastisk tur», Lars Olav, uskolert musikkentusiast
«Meget godt – profesjonell arrangementsgjennomføring og program i stjerneklasse!», Bjørn, amatørkorsanger
«Dette var en skikkelig vitamininnsprøyting!», Ida
«Mitt helhetsinntrykk er meget godt. Virkelig fine musikkopplevelser, godt hotell og musikkverkstedene ble en øyeåpner for meg.», Tove, gift med musikknerd
«En svært positiv opplevelse! En konsentrert kraftpakke med musikk jeg vil leve lenge på.», Ola
«Tusen takk for fantastisk rike musikkdager i Berlin. Reisen, programmet og gjennomføringen var på alle måter vellykket. Samtlige fire forestillinger var av ypperste kvalitet. Hotellet var perfekt – 4 stjerner, men likevel avslappet og komfortabelt. Middagene var av ypperste kvalitet. Det var ingen tvil om at dere hadde truffet med invitasjonen til reisen – samtlige deltakere er entusiastiske klassiskelskere, og det skapte positiv og engasjert stemning i gruppen.», Jon Erik, Brahms- og operaentusiast
«»Berlin komplett», en god tittel på denne spesielle turen. Jeg sitter igjen med mange gode opplevelser både musikalsk og sosialt, og vi fulgte opp ledig tid med fine opplevelser i byen. Dette ble en meget flott opplevelse for meg og min mann.», Sissel
«Veldig godt planlagt og gjennomført.», Rolf, musikkentusiast og korsanger
«Svært godt både musikalsk og sosialt», Bjørg og Arnulf, leger
Reiselederne
Guro Stavn og Magnus Andersson
Denne reisen har vi skapt sammen og vi vil begge være med for å ta hånd om dere. Likevel er det Magnus som har et litt større kunstnerisk ansvar for innholdsproduksjon når vi vel er i Stockholm.

Magnus Andersson har jobbet som musikkritiker siden 2002, først i Morgenbladet og nå i Klassekampen. Han brenner for formidling av musikk, særlig slikt som kan være vanskelig å snakke om, som musikalsk form og tolkning. Han gir lytterverksteder og kurs i forbindelse med reisene, som går på verk og tolkningspraksis og er en aktiv deltager på turen som du når som helst kan stille spørsmål til. Langt tilbake hadde Magnus en karriere som utøvende pianist, og han forstår derfor tolkningsspørsmål fra innsiden. Senere ble han akademiker med doktorgrad og etterfølgende forskerkarriere. Nå lever han av å arbeide som kritiker, tangolærer og etter hvert som reiseleder.
Her kan du lese mer av hva han har gjort gjennom sin karriere: https://www.magnusandersson.no/bio/
Praktisk
Dato: 24-27/4, 2025
Pris: 12900 NOK
Depositum: 4000 NOK.
Påmeldingsfrist: 23. februar
Hva inngår
- Overnatting i dobbeltrom 24-27/4, 2025, inkludert frokost (enkeltromstillegg: 1920 kroner)
- Billett til balletten Giselle i Operaen. Vi sitter på parkett, rad 6-8, så det er perfekt for å komme nært på scenen til danseforestillingen.
- Billett til konsert med Kungliga Filharmonikerna/Franz Welser-Möst.
- Billett til Pelikanen på Dramaten. Vi har plass på rad 4-6.
- Billett til klaverrecital med Igor Levit.
- To lytteverksteder med Magnus.
- Omvisning og foredrag på Strindbergsmuseet.
- Lytteomvisning på Moderna Museet.
- Omvisning på Hallwylska museet.
- Omvisning på Millesgården.
- Velkomstmiddag på Bistro Rolf.
- To lunsjer.
- Møter med utrolig interessante mennesker.
Hva inngår ikke
- Du kjøper transport til og fra Stockholm på egen hånd, sånn at det skal være enkelt å utvide reisen og ikke minst å finne forbindelser som passer fra din by. Togbilletter Oslo-Stockholm kjøper du enklest på: https://www.sj.se/.
Husk at søkemotoren på Finn er suveren for flyreiser: https://www.finn.no/reise/ - Måltider annet enn de som er nevnt.
- Lokaltransport. Koster 43 kr/vei, og vi trenger fire slike billetter. Før reisen sender vi instruksjoner om hvordan du kjøper billett, og vi hjelper deg på plass med saken.
- Drikke på måltidene annet enn hva som er spesifisert i programmet.
Husk at du bør ha reiseforsikring.
Påmelding
Påmelding er bindende. Etter påmelding mottar du en regning for depositum (4000 kr) som skal betales snarest.
Vanlige spørsmål
Flere kommer etter hvert som vi får spørsmål.