Om oss
Om Klassiske Musikkreiser
Klassiske Musikkreiser ble etablert høsten 2022, og de første reisene gikk til Berlin (jan, 2023) og Wien (feb, 2023). Et foreløpig mål er å arrangere fire musikkreiser i året (hm… dette må oppdateres – vårsemestret 2024 blir det arrangert fem reiser).
Bak Klassiske Musikkreiser finner du musikkritikeren og tidligere akademikeren Magnus Andersson. Jeg er kunstnerisk og daglig leder, vaktmester, sekretær, president, reiseleder og alt du kan tenke deg.
Klassiske Musikkreiser er gjennom enkeltpersonsforetaket Magnus Andersson medlem i Reisegarantifondet (RGF).
Grunnkonsept
Klassiske Musikkreiser arrangerer reiser til store og små steder der klassisk musikk blir spilt. Konsertene og forestillingene blir valgt ut som spesielt interessante. Programmene er imidlertid tenkt helhetlig og inneholder lytteverksteder og annet program relatert til byen og musikken vi skal høre/se.
Musikkens viktigste spørsmål
Klassiske Musikkreiser arbeider fra en overbevisning om at alle er i stand til å høre tolkningsforskjeller samt at musikken og opplevelsen blir langt rikere dersom vi får tak på disse forskjellene. Derfor innledes hver dag med små lytteverksteder ledet av en engasjert Magnus, som synger (ille), gestikulerer og «peker» mot musikken slik at «de små forskjellene» blir tydelige og levende. Noen ganger vil musikalsk form stå i sentrum, og igjen er dette fra en overbevisning at alle intuitivt kan forstå og høre form, dersom de får riktig veiledning. Og, en forståelse av form vil berike og fordype lyttingen. Når vi besøker operaforestillinger vil lytteverkstedene selvfølgelig ta opp sangere og ikke minst ser vi på regi.
Mer enn konserter
Vi legger også opp et dagtidsprogram og legger til rette for møter mellom musikkinteresserte reisende. Programmet er skrevet som forslag deltagerne selv kan velge å gjøre eller ikke. Det relateres til kveldens program og kan bety at vi besøker relevante museer, får en omvisning bak konsert- eller operascener eller noe annet.
På kvelden møtes vi som ønsker det i god tid før forestillingene for å snakke løst og fast om musikk, forventninger, erfaringer og kveldens program.
Magnus Andersson
Reiseleder og foreleser
Jeg jobber til daglig som kritiker i Klassekampen, og skriver om klassisk musikk hver fredag for Musikkmagasinet. Jeg brenner for formidling og er blitt nominert til prisen «Årets kritikk» fire ganger (samarbeid mellom Norsk kritikerlag, Festspillene i Bergen og Norsk teater- og orkesterforening). Karrieren innen musikk begynte imidlertid som utøvende pianist, og selv om jeg ikke lenger spiller piano (tango og dans har tatt plassen til mitt utøvende gen), er kunnskapen jeg har opparbeidet som pianist uvurderlig for alt jeg driver med innen musikk. Det er nemlig musikernes tolkning av musikk som jeg syns er det aller mest interessante. Jeg lever og ånder for de sublime øyeblikkene der en musiker får fortalt en historie som setter verden på hodet. Nå vet jeg at mange kan synes det er vanskelig å høre disse «små» forskjellene i tolkning, men min misjon er å snakke om utøvendekunst på et høyt nivå, men med et språk som gjør at musikkelskere uten notekunnskaper kan forstå dette. Derfor ble jeg kritiker, og det er også en grunn til at jeg nå arrangerer musikkreiser. Jeg ønsker å få snakke både til og med mennesker om verdens beste musikere, konsertsaler og forestillinger.
Samtidig har jeg en musikkhistorieinteresse over gjennomsnittet, og jeg har doktorgrad i musikk. Temaet var John Cage og hans stillhetsstykke 4´33´´, noe som førte meg dypt inn i filosofisk estetikk og zenbuddhisme. Etter dette fikk jeg en fireårig postdoktorstilling på Norges Musikkhøgskole (NMH) der jeg primært skulle forske og sekundært lede en av NMHs større forskningssatsninger: «Den medskapende musiker». Jeg sa imidlertid opp stillingen fordi jeg ønsket å arbeide mer praktisk og dessuten gjøre noe annet enn musikk. Jeg begynte på profesjonsstudiet i psykologi, men bestemte meg etter hver isteden for å bli gestaltterapeut.
Jeg har gjort mye annet mer eller mindre relevant, som å ta et toårig studium som faglitterær forfatter, undervist tango i femten år, hatt en karriere som pianist med særlig fokus på å snakke om musikkens interaksjon med andre kunstarter gjennom historien, og mye annet rart.
Nå lengter jeg tilbake til å tenke om musikk i større formater, og fikk i slutten av 2023 gitt ut en bok om pianisten Håkon Austbø og hans tolkning av Olivier Messiaens verk «Vingt Regards sur l’Enfant-Jésus». Ikke minst brenner jeg i disse dager for å møte deg på reise, for å høre om dine opplevelser av musikk, lytte og se forestillinger sammen med deg, og ikke minst å dele av min egen fagkunnskap og et etter hvert ganske langt liv som lyttende menneske.
Ønsker du å vite mer om hvem jeg er kan du lese min cv her: https://www.magnusandersson.no/bio/