10-15/3, 2026: Stockholm Extravaganza
med ekstra alt!
Yuja Wang | Esa-Pekka Salonen | Maxim Vengerov | Pierre-Laurent Aimard
Kungliga Filharmonikerna | Radioorkestern | Folkoperan: Vivaldis «Olympiaden»
Kungliga Operan: Langers «Figaro skiljer sig»
Domorganisten | Omvisninger | Måltider | Lytteverksteder | Og faktisk mer!
Stora salongen, Hallwylska museet. Her skal vi ha lytteverksted! © Tina Klingspor
I et nøtteskall
Nei, denne reisen lar seg helt enkelt ikke sammenfatte i en kort tekst! Vi hører Yuja Wang som solist med orkester i to (!) klaverkonserter, Esa-Pekka Salonen dirigerer, Maxim Vengerov gir recital, Pierre-Laurent Aimard spiller hele Bachs Das Wohltemperierte Klavier, bind 2, vi skal på to operaforestillinger i forskjellige operahus, besøke domorganisten i Stockholm, også to ganger, og ha massevis av lytteverksteder. Seks dager med musikk. Fem netter på hotel. Det er ikke alt, så les programmet!

Program

Tirsdag
16.15: Velkomstmiddag på Bistro Rolf de Maré.
18.30-19.30: Lytteverksted med domorganist Mattias Wager og Magnus i Storkyrkan.
19.45-20.45: Konsert med Mattias Wager. Tema: Transkripsjoner.
Storkyrkan © Arild Vågen, Creative Commons

Onsdag
11.15-11.40: Presentasjon av Folkoperan på Folkoperan. Preliminært med Linus Fellbom, kunstnerisk sjef og regissør av kveldens forestilling på Kungliga Operan.
11.40-12.40: Lytteverksted på Folkoperan.
12.45: Lunsj.
14.00-16.00: Opera. Antonio Vivaldi: Olympiaden. På Folkoperan.
19.00-21.15: Opera. Elena Langer: Figaro skiljer sig. Kungliga operan.
Fra operaen «Figaro skiljer sig» på Kungliga Operan
© Henrik Halvarsson

Torsdag
10.00-11.00: Lytteverksted med Mattias Wager og Magnus i S:t Jacobs kyrka.
11.15-12.15: Konsert med Mattias Wager. Tema: Improvisasjon.
17.15-18.15: Lytteverksted.
19.00: Konsert. Kungliga Filharmonikerna spiller Mahler, Lalo og Hillborg, med Ryan Bancroft (sjefdirigent) og Clara-Jumi Kang (fiolin). I Konserthuset.
Fiolinist Clara-Jumi Kang © Marco Borggreve

Fredag
12.15-13.00: Jazzkonsert med Isabella Lundgren (sang) och Carl Bagge (klaver). I Konserthuset.
13.15-14.15: Omvisning. Kunst og arkitektur i Konserthuset.
17.00-18.15: Lytteverksted i församlingssalen till Oscarskyrkan, Fredrikshovsgatan 8.
19.00: Konsert. Radiosymfonikerna med Yuja Wang (klaver) og Esa-Pekka Salonen (dirigent). Verk av Ravel, Debussy, Sibelius og Rautavaara. I Berwaldhallen.
Pianist Yuja Wang © Wel Lai

Lørdag
09.45-11.15: Lytteverksted ved museumssjef og musikkviter Erik Höök og Magnus. På Strindbergsmuseet.
11.15-12.15: Omvisning i Strindbergs siste leilighet. Mulighet til å se museet.
15.00-17.00: Konsert. Maxim Vengerov (fiolin) og Polina Osetinskaja (klaver) spiller Schubert, Brahms og Sjostakovitj. I Konserthuset.
Fiolinist Maxim Vengerov © Davide Cerati

Søndag
09.30-10.30: Lytteverksted i Stora Salongen på Hallwylska palasset.
10.30-11.30: Omvisning på Hallwylska museet.
13.00: Avskjedslunsj på Tribowl.
15.00: Konsert. Pierre-Laurent Aimard (klaver) spiller J.S. Bach: Das Wohltemperierte Klavier, bind 2. I Konserthuset.
Pianist Pierre-Laurent Aimard © Marco Borggreve
Opplevelsen koster 19900 kroner (enkeltromstillegg: 3100 kroner), men vi syns du skal lese videre før du bestemmer deg for å bli med. Programmet er omfattende!
Tirsdag 10/3
Velkommen
Vi spaserer fra hotellet til hyggelige Bistro Rolf de Maré, en «kvarterskrog» der vi begynner å bli kjent med hverandre over en trerettersmiddag.
Apostlenes hester tar oss så videre til storslåtte Storkyrkan (Sankt Nikolai kyrka, som er domkirken i Stockholm). Domorganist Mattias Wager tar imot, og med en så prestisjefylt jobb trenger vi vel ikke å si at han er en fabelaktig organist, som har videreført sin kunnskap gjennom undervisning i orgel og improvisasjon på Sveriges samtlige fire musikkhøgskoler. Han er medlem av Kungliga musikaliska akademin, og han spilte på bryllupet til Kronprinsessen Victoria og Daniel Westling. Ikke minst er han en fabelaktig formidler, så det blir en time lytteverksted med Mattias og Magnus. Etter en benstrekk spiller han repertoaret vi har snakket om. Tema er «Transkripsjoner».
Storkyrkan er for øvrig en attraksjon i seg verd et besøk. Med aner fra 1200-tallet fikk den sin nåværende utforming på 1400-tallet. Prekestolen og kongestolene er praktfulle eksempler på barokk treskjærerkunst, og kirken rommer flere kunstverk, som «Vädersolstavlan» fra 1535, som regnes som den eldste kjente avbildningen av Stockholm. Fasaden er fra barokken.
Onsdag 11/3
Folkoperan
Jeg har lenge sett fram til å presentere en forestilling på Folkoperan i Stockholm på mine reiser. De presenterer spenstige og alternative forestillinger, gjerne med humor og stor glede. Vi skal se Antonio Vivaldis Olympiaden, og vi kan altså forvente humor, godt teater, og ofte veldig gode sangere. Vi kommer dessuten tett på forestillingen. I utgangspunktet er det en liten sal, og vi har billetter nært scenen (ikke for nært).
Det er Peter Spišský som leder orkestret, og selv om han ikke er verdenskjendis er jeg stor fan av ham. Vi har jo hatt to barokkreiser til Stockholm, og han leder siden 2022 orkestret på Confidencen. Der har han prestert helt fantastisk og løftet orkestret til å bli fabelaktig. Blant gjestene på begge reisene var det faktisk forestillingene på Confidencen som ble sett på som høydepunkt, foran de på Drottningholms slottsteater. Vi kan med andre ord regne med fantastiske orkestertolkninger av barokkmusikken. Det blir også dansere på scenen.
For å forberede forestillingen reiser vi til Söder (kort for Södermalm) og har lytteverksted i Folkoperans lokaler. Fordi Folkoperan er et så spesielt selskap kommer det dessuten en representant fra dem for å fortelle om institusjonen. Det er sannsynlig at det blir selveste kunstnerisk ansvarlige, Linus Fellbom, og det er et scoop for oss i så fall. Han regisserer jo også kveldens operaforestilling, så kommer han skal han også bli presset på å si noe om regien for kvelden.
Mellom lytteverksted/presentasjon spiser vi lunsj.
Kungliga Operan
Vi har noen timer for meditasjon og rekreasjon før vi skal i Kungliga Operan. Her kan vi også regne med komikk. Mozarts Figaros bryllup kjenner du sikkert, og kanskje du sett Rossinis Barberen i Sevilla. I så fall har du lagt merke til at stykkene handler om samme personer og er basert på stykker av Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais. Til disse operaene har Elena Langer (1974-) skrevet en del tre: Figaro gets a divorce (Figaro skiljer sig). Med Stockholmsoperans ord: «Trilogins rafflande final»
Eh, «Elena Langer» sier du nå sikkert, og kanskje du rynker på nesa og tenker stygge ord om samtidsopera. Ikke gjør det! Jeg skal ærlig talt si at jeg ennå ikke har satt meg inn i hele verket, men vi hørte en orkestersuite fra nettopp Figaro gets a divorce på en reise til Göteborg. Langer skriver utrolig fint for orkester, og det var deltagerne stort sett enige i (noe som ble godt hjulpet av et øreåpnende lytteverksted). Jeg håper og tror at hun også lager fengende dramatikk.
Jeg kjenner til flere sangere i forestillingen, og igjen, selv om vi ikke har verdensstjernene så har vi en mer enn god nok casting. Dessuten er det jo litt gøy å høre Kungliga Hovkapellet (operaorkestret) i året de fyller 500! Ja, de ble grunnlagt i 1526, i alle fall en forløper til orkestret, fordi det fantes jo ikke orkestre slik vi kjenner dem i dag den gang.

Ytterligere en sak med Kungliga Operan: Den er vidunderlig å være i! Mye kan sies om at arkitekt Axel Anderbergs bygg fra 1898 er for lite, både for de som jobber der og det tar ikke nok mennesker i salen, men det er en tidsreise. Ta et glass i Guldfoajéen i pausen, og du vil minnes det vel så mye som forestillingen. Alt som ser ut som gull, er gull der. Bygget puster historie.
Torsdag 12/3
Orgel i S:t Jacobs kyrka
Mattias Wager blir en følgesvenn også denne dagen. Igjen blir det formidling med tempo og humor fra Mattias og Magnus, og her er tema improvisasjon, både som faktisk improvisasjon, men også med blikk på hvordan mange komponister gikk fra improvisasjon til komposisjon. Igjen blir det én pluss én time med en benstrekk.
Det skjer i S:t Jacobs kyrka, som med terrakottafarget fasade og kobbergrønt tak er et landemerke i Stockholm. Det nåværende bygget ble påbegynt på 1580-tallet og den ble innviet i 1643. Til tross for all dens prakt er det orglet til Marcussen & Søn fra 1976 som er dens mest kjente gjenstand. Det har 83 stemmer, fem manualer pluss pedal, og den har pipemateriale fra samtlige tidligere orgler som har stått i kirken.
Vi skal ha et lytteverksted, men plassen er ikke bekreftet.
På kvelden går vi i Stockholms konserthus for å høre Kungliga Filharmonikerna. Selv mener de at de er Sveriges desidert beste orkester, noe som andre mener er i skarp konkurranse med Sveriges Radios Symfoniorkester (Radiosymfonikerna) og Göteborgs symfoniker. Når Filharmonikerna spiller på sitt beste er det et fremragende orkester, og de kan prestere tolkninger der sammenligninger ikke har mening. Med sjefdirigent Ryan Bancroft som holder taktstokken håper vi jo på en slik aften.
Vi får høre den symfoniske kunsten så bra den noensinne ble, gjennom Mahlers Første symfoni. Dette er et verk Magnus gleder seg ekstra mye til å snakke om i lytteverkstedet, fordi han har et veldig nært forhold til det, og det har mange spennende historier rundt seg.
Konserten begynner med Anders Hillborg, og dette er samtidsmusikk som har appell hos langt flere enn samtidsmusikkmeningheten. Vi hører også den franske romantikeren Edouard Lalos Symphonie espagnole for violin og orkester, med Clara-Jumi Kang som solist.
Fredag 13/3
Jazzkonsert
Etter en velfortjent sovemorgen spaserer vi til Konserthuset for en utflukt til jazzens verden. Isabella Lundgren er en av de aller fineste jazzsangerne i Sverige, og ved sin side har hun pianisten Carl Bagge. Programmet består i amerikanske standards og svenske viser. Dette skjer i Konserthuset.
Kunst og arkitektur i Konserthuset

Det er sikkert noen som syns at vi hoppet raskt over Konserthuset da vi beskrev gårsdagens konsert. Tegnet av Ivar Tengbom og innviet i 1926, er bygget på Hötorget nok et landemerke med karakteristisk signalblå farge og søyler på framsiden, passende for et musikktempel.
Innsiden er mest internasjonalt kjent for Nobelprisutdelingene (med unntak av Fredsprisen, da). De kunsthistorisk interesserte vil kjenne til skulpturen Orfeusbrunnen av Carl Milles som står foran Konserthuset, og på innsiden er det mange kunstverk å skue, bl.a. ekspresjonistiske malerier av Isaac Grünewald. Her har vi en omvisning som går nettopp på kunst og arkitektur.
Yuja Wang og Esa-Pekka Salonen
Vi reiser tidlig mot Berwaldhallen, slik at vi på forhånd kan ha et lytteverksted med kveldens program som tema. Dette skjer i Oscarskyrkans församlingssal, et stenkast fra Berwaldhallen. På konserten hører vi Yuja Wang. Yuja Wang! Yuja Wang!!! Hun spiller ikke én, men to klaverkonserter sammen med Radiosymfonikerna, nemlig Maurice Ravels Konsert for venstre hånd samt Einojuhani Rautavaaras Klaverkonsert nr. 1, op. 45. Ravel trenger vel ikke presentasjon som komponist, men det gjør sikkert Rautavaara for de fleste. Finlenderens verk er skrevet i en neo-romantisk stil. Konserten er virtuos og vakker, og hvem kan være en bedre advokat for Rautavaara enn Yuja Wang?
Det finnes imidlertid ytterligere minst to grunner til at vi skal på denne konserten. Mange mener at Radiosymfonikerna er Sveriges aller beste orkester, og 1984-95 hadde de en gullalder under Esa-Pekka Salonen. 67-åringen leder regelmessig orkestret med tittelen «Hedersdirigent», og det gjør han også denne kvelden. Under hans ledelse skal orkestret vise hva de går for i den tette, dramatiske og nærmest filosofiske syvende og siste symfonien til Jean Sibelius. Orkestret spiller også Claude Debussys underbare impresjonistiske gestaltninger av hav og vær, nemlig La mer.
Lørdag 14/3
En musikk- og idéhistorisk odyssé
På sist besøk i Stockholm holdt museumssjef ved Strindbergsmuseet Erik Höök et så godt foredrag at vi måtte engasjere ham igjen. Men kanskje med litt uventet tema. Det viser seg at Höök egentlig er musikkviter i grunn, så vi

skal se om ikke han og Magnus kan lage et lytteverksted sammen. Det handler i så fall om tiden som sammenfaller med mye av repertoaret vi lytter til (Debussy, Mahler, Brahms, og flere), som sammenfaller med Strindbergs liv, og det berører kunst, musikk, litteratur, og kanskje filosofi også.
Ellers er Strindbergsmuseet lite, men sjarmerende, og Strindberg var passelig multitalent og gal for at museet blir virkelig interessant. Ikke minst er forfatterens siste leilighet del i museet. Den er en tidskapsel som står igjen omtrent som på Strindbergs tid, med Beethovens byste på pianoet og «Spöksonaten» slått opp på notestativet (tilnavnet «Spöksonaten» til Sonate nr. 17, op. 31:2 er Strindbergs og utenfor Sverige kalles den heller «Stormen» etter Shakespeares «The Tempest»). Vi får en guidet omvisning i Strindbergs bolig.
Maxim Vengerov
Vi får nesten lyst til å si Vengerov. Vengerov! Vengerov!!! Han er i alle fall en av de aller største nålevende fiolinistene. Her i fri utfoldelse med den russiske pianisten Polina Osetinskaja (som har tatt sterk avstand fra invasjonen i Ukraina) spiller de sonater av Schubert, Brahms og Sjostakovitsj.
Konserten slutter allerede ved 17-tiden, eller med ekstranummer kanskje det blir litt senere. Her har vi faktisk litt fri i programmet. Vi lurte på om vi skulle sjekke teaterforestillinger for gruppen, men vi regner med at dere nå setter pris på en rolig kveld, uansett det blir med restaurantbesøk eller bare mellom hvite lakener på hotellet. Dette kommer godt med, fordi vi begynner neste dags program allerede kl. 09.30.
Søndag 15/3
Hallwylska museet
Grunnen til at vi begynner så pass tidlig er fordi vårt yndlingsmuseum i Stockholm åpner kun for oss, slik at vi kan ha lytteverksted i et avsindig spesielt rom.

For Magnus er det en drøm som blir virkelighet å få snakke i Stora Salongen i Hallwylska palasset, og vi tror at miljøet bidrar til at dette blir en av de villeste kunnskapstilegnelsesopplevelsene du noensinne får. Ikke bare det, Magnus spiller også piano for dere på dette lytteverkstedet.
Wilhelmina von Hallwyl (1844-1930) kom fra en steinrik skogeierfamilie. Hun kjøpte en bygård og brukte den som leilighet i fem etasjer. Tidlig tenkte hun at måten hun levde på var så viktig at dette skulle bli til et museum for ettertiden. Alt ble katalogisert, men ikke minst er et besøk på museet en unik opplevelse. Det forteller en fascinerende historie om en eksentriker, samtidig som det er en tidskapsel som viser Stockholm på sent 1800-tall samt hvordan ny teknologi vokser seg inn i hverdagen (elektrisitet, kjøleskap, telefon, etc.). Dette er et slags Downton Abbey i bymiljø.
Noe annet er at de har en salong å måpe av, med et spesielt dekorert Steinwayflygel fra 1896. Utformingen av kassen i brunt pæretre falt ikke von Hallwyl i smak, så hun ga husets arkitekt, Isak Gustaf Clason, i oppgave å designe en påkostet kasse i barokkstil. Denne kom til å koste mangedobbelt av selve instrumentet. På dette instrumentet vil Magnus spille noen musikkeksempler relatert til ettermiddagens konsert. Tema for lytteverkstedet blir tolkninger av J.S. Bachs Das Wohltemperierte Klavier, bind 2.
Avskjedslunsj
Tribowl er et lunsjsted som serverer nydelige salater, 350 meter fra Konserthuset. Det er knøttlite men hyggelig, og vi går hit hver gang vi er i Stockholm. Vi har en avtale om at de åpner for oss for en avskjedslunsj og kaffe.
Pierre-Laurent Aimard
Den franske pianisten Pierre-Laurent Aimard regnes som en av de store klangkunstnerene, som tar stilling og gir gjennomtenkte tolkninger. Han er kjent for å bevege seg rundt i musikkhistorien, fra samtidsmusikk via modernisme og impresjonisme, til de virtuose romantikerne og klassisistene helt tilbake til barokken. På denne konserten spiller han hele andre bindet av Das Wohltemperierte Klavier, dvs. 24 preludier og fuger. Han har nettopp spilt inn verket. Det kommer på plate i oktober og kan strømmes fra 24/10, 2025.
J.S. Bach kalles jo ofte for «Den femte evangelisten», og uansett konfesjon opplever mange noe åndelig ved musikken hans. At vi nå får en maratonkonsert (det er annonsert at verket spilles uten pause) bidrar sikkert ytterligere til denne sakrale følelsen.
Hjemreise
Det er enkelt for mange å komme tilbake til hjemstedet fra Stockholm allerede søndag kveld, så vi har ikke hotell til 16/3 som standard. NB! Ikke book hjemreise for tidlig på ettermiddagen, fordi Aimards konsert varer nærmere 2,5 timer. Det er ikke annonsert en pause. Vi har sjekket med Konserthuset, og planen er at det skal være uten pause. Se punkt om reise til Stockholm samt om å bli igjen lenger.
Freys hotell
Firestjerners Freys Hotel ligger rett inntil «Centralen», altså sentralstasjonen. Det gir oss en behagelig gåavstand til flere steder (450 meter til Konserthuset, 1 km til Kungliga Operan). Hotellet føles hyggelig og hjemmekoselig, med individuelt designede rom. Sist vi bodde der var deltagerne over lag fornøyde. Lydisoleringen er god, men vi har likevel spurt om de kan plassere så mange som mulig i rom mot bakgård. Sist gang fikk vi ikke klager på støy, så vi håper å slippe det nå også.

Bli igjen lenger
På våre reiser booker du selv transport til reisemålet. En av grunnene er at du lett kan planlegge å bli igjen lenger (eller komme tidlig).
Ønsker du ekstranetter på vårt hotell, altså Freys, formidler vi disse til kostpris: 2000 kr for dobbeltrom eller 1640 kr for enkeltrom. Vi har avtaler om nettene 9/3 samt 15/3, men bare si fra dersom du trenger flere netter så prøver vi å ordne det.
Reise til Stockholm
Du kjøper transport til og fra Stockholm på egen hånd, sånn at det skal være enkelt å utvide reisen og ikke minst å finne forbindelser som passer fra din by.
Det er enkelt å komme til Stockholm, uansett du tar SAS, Norwegian eller toget. Togbilletter kjøpes på https://www.vy.se/
Husk at søkemotoren på Finn er suveren for flyreiser: https://www.finn.no/reise/
Reise fra Stockholm
Deres reiseledere, Guro og Magnus, tar flyet hjem med SAS 15/3, kl. 20.20 fra Stockholm/Arlanda til Oslo. Dette gir oss godt om tid etter siste konserten. Skal du til Bergen, Trondheim eller Kristiansand kan du ta et fly 21.20 via København som tar deg hjem samme kveld. Til Bodø kommer du med flyet 20.20 via Oslo.
Skal du med en av nevnte avganger kan du bli med oss på Arlandaexpress (Flytoget). Vi kan kjøpe billett for deg, men det snakker vi om når det nærmer seg.
Sosialt
Dette er en reise som samler interessante og musikkinteresserte folk. Et uttalt mål vi hadde med å starte Klassiske Musikkreiser var å koble mennesker sammen. Vi er stolte og glade for hvor godt deltagerne har tatt vare på hverandre på tidligere reiser. Det pleier ikke å være vanskelig å finne nye bekjente å oppleve ting med. Samtidig skal de som ønsker å oppleve ting på egen hånd blir selvfølgelig blir respektert.
Tidligere deltakeres opplevelser av det sosiale
«Veldig bra. Bare hyggelige og interessante mennesker. Med felles interesse aldri vanskelig å finne noe å snakke om.»
Tove og Jan Erik om Hamburg 2025
«Det er jo fantastisk at så mange ukjente kommer sammen fra forskjellige kanter og med forskjellige historier, og så får man likevel en felles sterk opplevelse.»
Sidsel
«Mange hyggelige samtalepartnere, og vi stortrivdes! … Fant mange kunnskapsrike medreisende og hadde mange fine samtaler.»
Jarl
«lett å komme i kontakt med folk, men ikke noe stress med at man måtte være sosial med alle hele tiden. Mange interessante og kunnskapsrike personligheter som det kan være morsomt å få treffe igjen senere.»
Lisbeth om Bayreuth 2024
«Det ble en utrolig flott opplevelse, var litt spent på akkurat dette før reisen. Men her var alle veldig lette å snakke med, og det ble ikke dannet små klikker som man noen ganger opplever. Folk var flinke til å mingle og snakket med alle. Det er interessant å treffe folk med forskjellige bakgrunner, og ikke minst felles interesse for musikk.»
Ragnhild om Bayreuth 2024
«Bare positivt. Med så mange kompetente og hyggelige mennesker kan det bare bli positivt. Alle minglet og forflyttet seg blant kjente og ukjente både på hotellet og i pausen i operaen. Interessante diskusjoner etter forestillingene. Opplevde at det var fin stemning.»
Astri om Bayreuth 2024
«Rett og slett bare hyggelige, dannede og interessante mennesker.» Kjell Erik om Weimar/Thüringen 2024
«Her var det utrolig hyggelige folk, som kom til oss og hilste på og inviterte oss til å sitte med dem. Jeg er også veldig takknemlig for hvordan alle behandlet min mor. Jeg tror det var første gang på hennes 25 år i Norge at hun følte seg som et verdifullt medlem av et fellesskap.»
Julia om Gøteborg 2025
«Magnus er en super nerd. Kunnskapsrik. Morsom å høre på. Omtenksom. Ser hver enkelt person i gruppen.»
Mari om Leipzig 2025
Reiser du på egen hånd?
Mange er urolige for å reise på egen hånd, og det skjønner vi. Erfaringen er imidlertid at det fungerer godt sosialt for alle. Sjekk lenger ned hva noen av våre tidligere deltagere har sagt om reisene.
Ellers er det jo dette med det praktiske. Vi vil minne deg om en rekke ting på veien, som å ikke kjøpe reiser uten reiseforsikring. Den store bøygen for mange er at du må ordne med transport selv. Vi har noen tips på hjemmesiden, og kjører du helt fast med dette kan du si fra, så kan vi sikkert hjelpe deg med å sjekke litt.
Et par uker før avreise pleier vi å spørre om å koble sammen de som reiser for selskap og støtte. Ofte, men ikke alltid, kan du altså få selskap på veien.
Føler du deg usikker? Ikke la usikkerheten stå i veien! Luft din usikkerhet med oss! Skriv og fortell hva du er urolig for! Og vit at mange har reist på egen hånd for første gang, og vi mener at opplevelsene du kan lese om lenger ned er typiske.
Sjekk også det vi har skrevet om det sosiale på reisene.
«Jeg synes det var lett å komme i kontakt med andre og jeg synes det var lett å velge den egentiden jeg hadde behov for. Jeg hadde ikke mange ønsker om å finne på ting på dagen, men koste meg med å være i ro i eget selskap på formiddagen og lytte på musikk. Jeg følte meg også veldig godt ivaretatt av dere tre som var ansvarlige for turen.», Kristin, nyfrelst operaelsker
«Jeg er svært glad for at jeg dro «ut i ukjent lende» alene til Barokkbonanzaen i Stockholm i fjor [2023]. Det har så langt resultert i tre interessante reiser (håper det blir mange fler etterhvert..) og to nye gode venninner i tillegg til flere hyggelige og interessante bekjente!», Ebba, som altså har vært med flere ganger
«Alle var meget hyggelige og åpne!», Kjell-Erik
«Jeg har bare møtt hyggelige folk, og hadde det sosialt veldig bra.», Siri
Mye bedre enn frykta. Jeg reiste aleine og var litt redd for å bli litt utafor, men heldigvis var det flere som reiste for seg sjøl og også de som reiste sammen var såpass sosialt innstilt så dermed ble jeg kjent med mennesker jeg godt kan tenke meg å fortsatt ha kontakt med.» Trond om Weimar/Thüringen 2024
«Din reiseledelse er aldeles strålende. Passer på alle (ikke bare slike som meg som gjerne snakker høyest og oftest….)» Hans om Weimar/Thüringen
Transport i Stockholm
Alt ligger innen gåavstand med unntak av Folkoperan samt Berwaldhallen. Vi tar t-bane respektive sporvogn. Du betaler selv for dette, men det er superenkelt. Enkleste måten er å bare blippe et betalkort og en billett kobles til ditt betalingskort. Du trenger ikke å registrere deg. Dessuten er det jo billig. Mer praktisk om dette i brevet noen uker før avreise.
Er du dårlig til beins og ønsker å ta drosje er det sikkert noen som ønsker å dele med deg.
Fra flyplass til Stockholm
Det er enkelt å komme fra Arlanda til Stockholm og hotellet ligger jo rett ved Centralen (Sentralstasjonen). Du får informasjon om flytog, flybusser og drosje i informasjonsskrivet som kommer noen uker før avreise.
Vi gir alltid tilbud om å koble deltagere sammen i forkant av reisen, som kan brukes for å finne felles transport fra flyplass til hotellet.
Hva er lytteverksteder?
Lytteverkstedene er en helt sentral del av reisene mine. Her snakker jeg som oftest om tolkning og form, relatert til konsertene/forestillingene vi skal på. Jeg vil invitere lytteren til innsiden av musikken, til hva jeg mener at den i dybden handler om, til hvordan den oppfattes for musikere, men som de fleste i publikum sjelden får vite noe om fordi man antar at det krever store teoretiske kunnskaper for å forstå slike spørsmål. Det er min dype overbevisning, og erfaring fra formidlingen, at alle som anstrenger seg er i stand til å høre både forskjeller i tolkninger samt hvordan musikken er bygget opp.
Videre har jeg gjort et bevisst valg om å minimere snakk om hva du kan lese deg til. Lytteverkstedene skal ligge tett på klangen. Jeg tar opp det vi kan høre og se, og jeg har ambisjoner om å gjøre lytteverkstedene vel så bra som konsertene/forestillingene vi går på. Ærlig talt er tilbakemeldingene gode. Ragnhild går så langt til at hun sier: «Lytteverkstedene var for meg den helt store opplevelsen. De ligner ikke noe jeg har opplevd tidligere. Jeg har hørt utallige konserter med de beste orkestrene i Europa, i Wien, Berlin, Amsterdam, Salzburg – men siden jeg ikke har studert musikk, har jeg manglet noen forståelses-redskaper. Det fikk jeg litt av på turen. Og jeg vil ha mer!»
Hvordan opplever deltagerne lytteverkstedene
«Lytteverkstedene er et unikt tilbud som vi ikke kan få lovprist nok. Så informative og lærerike. Det som skiller Klassiske Musikkreiser fra andre tilbydere. Jeg lærer å konsentrere meg mere på musikken, især operamusikken.»
Kari og Guttorm om Leipzig 2025
«Lytteverkstedene er det som er det spesielle ved dine reiser. Fint at du går i dybden på musikken og veldig bra å få forberedelse på oppsetningene.»
Ingvild om Bayreuth 2024
«Lytteverkstedene er uovertrufne!!!!! Strålende.»
Hans om Weimar/Thüringen 2024
«Stort utbytte, kunne gjerne hørt på mer. Lærte en masse og kommer til å ha dette med meg videre. Elsker å lære nye ting og det gjorde jeg her. Veldig bra presentert av foreleser, det var lærerikt og engasjerende.»
Ragnhild om Bayreuth 2024
«Takket være lytteverkstedene fikk jeg en helt ny innfallsvinkel til musikken, noe som jeg regner med vil gi meg større opplevelse av musikken jeg kjenner og også mer åpenhet for det som jeg ikke har vært fullt så fristet til å sette meg inn i.»
Fredrikke om Berlin 2024
«De var for meg veldig lærerike. Kommer til å lytte på en annen måte i fremtiden.»
Arne om Praha 2025
«»Outstanding» er den høyeste gradering vi kan gi i universitetssammenheng. Din gjennomgang var outstanding.»
Hans om Hamburg 2025
«Lytterverkstedene er det vi alle på reisen snakker sammen om. De skuffer aldri.»
Wenche om Stockholm 2025

Magnus Andersson
Reiseleder og kunstnerisk leder for Klassiske Musikkreiser
Magnus Andersson har jobbet som musikkritiker siden 2002, først i Morgenbladet og nå i Klassekampen. Han brenner for formidling av musikk, særlig slikt som kan være vanskelig å snakke om, som musikalsk form og tolkning. Han gir lytterverksteder og kurs i forbindelse med reisene, som går på verk og tolkningspraksis og er en aktiv deltager på turen som du når som helst kan stille spørsmål til. Langt tilbake hadde Magnus en karriere som utøvende pianist, og han forstår derfor tolkningsspørsmål fra innsiden. Senere ble han akademiker med doktorgrad og etterfølgende forskerkarriere. Nå lever han av å arbeide som kritiker, tangolærer og etter hvert som reiseleder.
Her kan du lese mer av hva han har gjort gjennom sin karriere: https://www.magnusandersson.no/bio/
Guro Stavn
Reiseleder og administrativt sentralbord
Det er Guro du ringer til når ting ikke går som det skal. Bare at hun får sjelden telefonsamtaler i løpet av reisene, fordi Guro har lagt billettene i konvolutter, sendt navnelister til hotellet, delt ut programmer, minnet dere på viktige tider, bekreftet omvisninger og gjort alt det andre. Så hennes viktigste oppgave på reisene er å hygge seg med dere.
Ellers har hun tre vidunderlige barn, begynner å lære en god del om musikk, musikere og musikkhistorie, er utrolig på å huske navn, og leser imponerende mye skjønnlitteratur. Opprinnelig er hun statsviter, og har jobbet med meningsmålinger samt som analysesjef i Forsvaret (ikke sjef for hele organisasjonen, da) før hun slo seg inn i den klassiske reiselivsbransjen.

Praktisk
Seks dager med musikk, fem netter på hotell. Får vi si det selv er dette vår reise så langt der du får mest for pengene. Vi ønsket å holde prisen under 20.000 kroner, men vi vet ikke om det var særlig lurt for oss.
Selv om vi har bestilt privatkonserter og engasjerer flere eksterne krefter tenker vi holde deltakerantallet til maks 30.
Dato: 10-15/3, 2026
Pris: 19900 NOK (5000 NOK depositum som betales ved påmelding)
Antall reiseledere: 2
Hva inngår
- Overnatting i dobbeltrom 10-15/3, 2026, inkludert frokost (enkeltromstillegg: 3100 kroner)
- Billett til samtlige konserter som er nevnt i programmet.
- Måltidene nevnt i programmet (tre stykker). Drikke og kaffe/te inngår i samtlige måltider. Til velkomstmiddagen får du dessuten et glass vin hvis du ønsker det.
- Samtlige lytteverksteder nevnt i programmet.
- Samtlige omvisninger som er nevnt i programmet.
- Møter med andre interesserte mennesker, som kommer til prisen av nysgjerrighet og åpenhet.
Hva inngår ikke
- Du kjøper transport til og fra Stockholm på egen hånd, sånn at det skal være enkelt å utvide reisen og ikke minst å finne forbindelser som passer fra din by. Sjekk punktet «Reise til Stockholm» lenger opp. Husk at søkemotoren på Finn er suveren for flyreiser: https://www.finn.no/reise/
- Måltider annet enn de som er nevnt. Tips: I Sverige går man gjerne ut for å spise lunsj. Du kan få et godt måltid, en «Dagens lunch», på de fleste restauranter for en billig penge.
- NB! Vi forbeholder oss retten til programforandringer. Det har ikke skjedd tidligere, og vi regner med å slippe det her, men vi bare sier at det ennå er noen løse tråder.
- Ekstra netter på hotellet.
- Husk at du bør ha reiseforsikring.
Påmelding
Påmelding er bindende. Etter påmelding mottar du en regning for depositum (5000 kr) som skal betales snarest.
Kjøpsbetingelser
Betingelser for kjøp av reise
Oppdatert 2/8, 2025
Avtalen gjelder mellom
Selger: Klassiske Musikkreiser. Klassiske Musikkreiser drives i samarbeid av to enkeltpersonsforetak, Magnus Andersson (org. nr. 982202892) og Guro Elin Stavn org. nr. 834828782), som begge er medlemmer i Reisegarantifondet.
og
Kjøper
Hver reise er et samarbeid og både Magnus Andersson og Guro Elin Stavn vil være tekniske arrangører på hver reise. De vil fordele Kjøperne på reisene slik at de tekniske arrangørene kan stå med et fullt ansvar for reisene i forhold til enkelte Kjøpere. Hver enkelt kjøper vil altså kjøpe reisen enten fra Magnus Andersson eller fra Guro Elin Stavn, som i sin tur vil bære det fulle ansvaret for salg av pakkereisen. Kjøper vil i påmeldingsbekreftelsen få vite hvem Kjøper forholder seg til som teknisk arrangør.
Sagt med mindre krøkkete språk for de få Kjøpere som faktisk leser vilkårene: Kjøper vil kommunisere helt som vanlig med Klassiske Musikkreiser som en enhet, og merker kun delingen gjennom hvem de betaler til og i hendelse av klagesaker.
Bestilling
Tilbud regnes som akseptert og bindende når kjøper har meldt seg på via påmeldingsportalen samt mottatt bekreftelse på e-post.
Betaling og depositum
Det vil etter påmelding bli fakturert et depositum. Dette skal betales snarest for å bekrefte påmeldingen. Summen er stipulert på siden for den aktuelle reisen. Sluttbeløpet forfaller til betaling seks uker før avreisedato.
Avbestilling
Avbestilling må skje straks det foreligger en hindring for å gjennomføre reisen. Etter bestilling av reisen kan depositum ikke refunderes med mindre reisen overdras til noen annen (se neste punkt i vilkårene). Forbrukertilsynet skiller mellom gebyr for avbestilling og depositum, og gebyret for avbestilling er mindre enn depositum (se §5.2: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/alminnelige-vilkar-pakkereiser). Klassiske Musikkreiser formidler billetter og tjenester hvilke som regel betales i forskudd av Klassiske Musikkreiser lang tid i forveien (ofte mer enn seksukersfristen som snart skal nevnes). Klassiske musikkreiser har valgt å ikke ha et depositum høyere enn omkostningene for nevnte billetter og tjenester, men å beregne depositum omtrent på nivå med bedriftens forskuddsbetalinger for billetter og andre tjenester som formidles. Derfor er gebyret for avbestilling inntil seks uker før avreise og depositum det samme.
Seks uker før avreise skal hele reisen være betalt, og avbestilling etter seks uker (42 dager) medfører at hele reisens pris går tapt. Disse betingelsene gjelder også i forbindelse med avbestilling grunnet sykdom. Den reisende bør ha reiseforsikring som dekker et slikt tap.
Overdragelse av reisen
Reisen kan overdras til en ny kjøper. Klassiske Musikkreiser kan gi tips om hvor opprinnelig Kjøper kan markedsføre en reise, men vi vil ikke markedsføre reiser gjennom våre kanaler. Dersom en reise er full og har venteliste kan Klassiske Musikkreiser være behjelpelig med å finne en ny kjøper.
En forutsetning for overdragelse er at vilkårene for de tjenestene (hotell, billetter, omvisninger, etc.) Klassiske Musikkreiser har kjøpt på vegne av opprinnelig Kjøper tillater at tjenestene overdras. Eventuelle overdragelsesomkostninger/ombookingsgebyrer påløper Kjøper. Dessuten betaler kjøper et administrasjonsgebyr på 1000 kr/overdratt plass til Klassiske Musikkreiser.
NB! Husk reiseforsikring så skal du ikke trenge å forsøke å selge reisen videre.
Pass og visum
Husk å ta med pass eller nasjonalt ID-kort. Selv om vi har passfrihet innen EU/EØS, må du kunne identifisere deg, eksempelvis på fly og hoteller. De eneste internasjonalt godkjente legitimasjonene innen EU/EØS er pass eller nasjonalt ID-kort (baksiden av bankkort er en særnorsk greie og blir møtt med forundrede blikk i utlandet).
Det er den reisendes ansvar å sette seg inn i pass- og visumbestemmelser for reisemålet. Det samme gjelder eventuelt behov for vaksinasjoner.
Forsikring
Klassiske Musikkreiser anbefaler alle sine gjester å ha forsikring. Dette gjelder reiseforsikring, avbestillingsforsikring og ulykkesforsikring. De reisende er selv ansvarlig for å tegne de forsikringer som er nødvendige.
Ekstranetter på hotell
Bestilling av ekstranetter er i utgangspunktet bindende. Dette er fordi de fleste hotell krever forhåndsbetaling når det gjelder gruppebestillinger. 4-8 uker før eventen er den typiske betalingsfristen Klassiske Musikkreiser forholder seg til. Derfor er du i utgangspunktet pliktig til å betale for bestilte hotellnetter, selv om du avbestiller reisen. Dette kommer i tillegg til depositum som du heller ikke kan få tilbake. Men, dersom dine planer forandres og du ønsker å avbestille et rom, skal du selvfølgelig få lov til å gjøre det så fremt Klassiske Musikkreiser ennå ikke har bundet seg til å betale for ekstranettene.
Programforandringer
Klassiske Musikkreiser er ikke ansvarlig for programforandringer eller avlysninger av konserter/forestillinger. Vi regner med at arrangørene av konserter/forestillinger selv finner erstatninger ved programforandringer. Ved avlysning der arrangøren ikke selv tar ansvar gjør Klassiske Musikkreiser alt vi kan for å finne en verdig erstatning. Avlyste konserter er ikke grunn for erstatningskrav.
Andre forbehold
Det tas forbehold om endringer og trykkfeil i webside, programmer og annet publiseringsmateriell. Dersom vi har angitt priser for noe det forventes at deltageren selv betaler for, og disse forandres, kan ikke Klassiske Musikkreiser holdes ansvarlig.
Transport
Det er den reisendes eget ansvar å sørge for transport til reisemålet. Dette kan også inkludere lokaltrafikk på stedet (se reisens hjemmeside). Forsinkelser i forbindelse med reise til reisemålet er den reisendes ansvar. Omkostninger som oppstår på grunn av, og som følge av streiker, start- eller landingsforbud, forsinkelser, værforhold og andre forhold som ikke skyldes forsømmelser fra arrangøren, må bæres av den reisende selv. Eventuelle erstatningskrav er en sak mellom den reisende og transportselskapets garantiordninger eller mellom den reisende og forsikringsselskapet for reiseforsikringen.
På reise
Tider på reisene er presise, og Klassiske Musikkreiser venter ikke på deltagere som ikke passer tidene. Det betyr at Kjøper som ikke passer en tid selv blir ansvarlig for konsekvensene (å finne fram, rekke en konsert, ordne alternativ transport, etc.).
Når vi spaserer er Kjøper ansvarlig for å følge trafikkregler og ikke minst å følge med på «grønn mann».
Forsinkelser, tap, skade og omkostninger
Klassiske Musikkreiser opptrer som agent for hotellene, restaurantene og eventstedene, og påtar seg intet ansvar for forsinkelser, tap eller skade på personer eller deres eiendeler i forbindelse med arrangementet og turen. Omkostninger som oppstår på grunn av, og som følge av streiker, forsinkelser, værforhold og andre forhold som ikke skyldes forsømmelser fra arrangøren, må bæres av den reisende selv.
Force majeure
Klassiske Musikkreiser har ikke ansvar for tap som oppstår dersom reiser ombestilles/endres, kanselleres helt/delvis som følge av hendelser utenfor arrangørens kontroll, som force majeure (naturkatastrofer, streik, krigshandlinger) og forhold som kan likestilles med dette. Unntaket er dersom Utenriksdepartementet i sine reiseråd advarer konkret mot å reise til det/de aktuelle reisemål. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av forannevnte årsaker hvis begivenheten som påberopes som grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent før bestilling, eller dersom Utenriksdepartementet ikke advarer mot å reise til destinasjonen.
Reklamasjon
Den reisende plikter å gi beskjed innen rimelig tid dersom det oppleves mangler ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende, så vidt det er mulig, reklamere direkte på stedet. Dette skal gjøres til hotellet, reiseleder eller lokal samarbeidspartner slik at de får muligheten til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan klagen sendes skriftlig til Klassiske Musikkreiser senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser.
Informasjonsdeling
Klassiske Musikkreiser forbeholder seg retten til å videreformidle din kontaktinformasjon til tredjeparter som er nødvendige for reisens gjennomføring. Dette betyr stort sett hoteller som er forpliktet til å registrere gjestene sine, men i noen sjeldne tilfeller gjelder det også andre turoperatører. Kontaktinformasjonen blir kun delt til nødvendige aktører. Kontaktinformasjonen blir ikke delt med andre kommersielle aktører.
Reisegarantifondet
Klassiske Musikkreiser har gjennom enkeltpersonsforetakene Magnus Andersson (org. nr. 982202892) og Guro Elin Stavn org. nr. 834828782) stilt den nødvendige garanti og er medlem av Reisegarantifondet.
Påmelding etter avtale (bruk skjemaet over)
NB! Dette er kun for deg som har en avtale med oss. Har du ikke avtale? Send oss en epost og spør om det er plass.