16-20/1, 2025: Verdifestival i Praha
Fire forestillinger med stjernecast
Giuseppe Verdi | Nabucco | La traviata | Macbeth | Aida | Stjernecast
Lytteverksteder | Kulturelle omvisninger | Omvisninger på operahusene
Femstjerners hotell | Eventyrlig fellesmiddag | Menneskemøter
Fra Macbeth på Statsoperaen i Praha. Foto: Patrik Borecký
NB! Reisen er på grensen til full. Jeg kan ikke risikere å selge billetter som jeg ikke har. Derfor må du sende mail til info@klassiskemusikkreiser.no hvis du ønsker å bli med. Bare si fra om det gjelder for én eller to personer, og jeg sender lenke til påmeldingsskjemaet i retur – hvis det er ledig plass, og det er det når jeg skriver dette.
Program
Med forbehold om endringer. Forestillingene er spikret, så eventuelle forandringer går på tider og omvisninger.
Torsdag
14.40: Oppmøte i lobbyen for å spasere til restauranten (800 meter)
15.00: Restaurant U Modré kachničky II: Syvrettersmiddag med vinmeny.
19.00: Nabucco,Giuseppe Verdi.
Fredag
09.15-10.30: Lytteverksted på hotellet.
11.00: Prahas Gamle Nasjonalteater. Omvisning (oppmøte: the main entrance of the Estates Theatre, under the arcade, at the crossroads of the Železná and Rytířská streets).
15.00: Statsoperaen. Omvisning (oppmøte: the main entrance of the State Opera, at the Wilsonova street).
19.00: La traviata, Giuseppe Verdi.
Lørdag
09.30-11.00: Lytteverksted på hotellet.
11.30 og 12.30: Klementinum. Omvisning. Vi deler oss i to grupper. Oppmøte ved billettsalget på Klementinum.
17.00: Statsoperaen: Operasjef Per Boye Hansen møter oss og snakker om jobben, Verdi og annet spennende.
18.00: Macbeth, Giuseppe Verdi.
Foto: Patrik Borecký
Søndag
09.30-11.00: Lytteverksted på hotellet.
11.30-12.30: Kommunehuset. Omvisning.
17.00: Aida, Giuseppe Verdi.
Mandag
Hotell inngår til 20/1, men bli gjerne igjen lenger i den utrolige kulturbyen Praha.
Hvorfor Verdi i Tsjekkia/Praha?
Den aller viktigste grunnen er vel: Kan man noensinne få for mye Verdi, og attpåtil fire kvelder på rad?
Praha er dessuten en vesentlig metropol for opera, med historie som strekker seg langt forbi Antonín Dvořáks Rusalka. Mozart var i Praha, og hans Don Giovanni ble jo urfremført der (vi besøker det gjenoppbyggede teatret der den ble fremført), og Statsoperaens praktbygg fra 1888 huserer nå et fremragende og levende operahus.
Likevel skal jeg være ærlig nok til å si at jeg ikke var helt sikker på kvaliteten. Du vet kanskje at Operaen i Praha har en norsk sjef, nemlig Per Boye Hansen, som er en fagperson jeg respekterer høyt. Jeg spurte ham rett ut om det er verd å komme på forestillingene, og du kan jo si at han ønsker å selge billetter, men jeg vet også at dersom disse forestillingene ikke var bra nok, da ville han foreslått at vi kom tilbake en annen gang.
Han sendte meg dette svaret så vi har gode grunner til å tro at det er verd å ta turen til Praha:
Verdi-fest i Praha
Med vår omfattende Verdi-festival i januar og februar 2025, knytter vi an til en tradisjon som går helt tilbake til begynnelsen av 1900-tallet, da det årlig ble arrangert festspill med vekt på det italienske repertoaret. Blant annet gjestet Enrico Caruso Statsoperaen i Praha i 1905 som hertugen i Rigoletto, og legendariske Nelly Melba sang Violetta i La Traviata. Vi slår vi på stortromma med seks av hans operaer, som kan oppleves i løpet av få dager. Vi har toppet besetningene med en rekke gjestesolister i internasjonal topp-klasse.
Torsdag 16/1 viser vi vår nye vakre oppsetning av Nabucco, som trakk 14 fulle hus i vinter. I tittelrollen får dere høre georgiske Nikoloz Lagvilala som hadde stor suksess på premieren, en sanger noen kanskje vil huske fra da han sang Alfio i Cavalleria Rusticana på Operaen i Oslo i 2016, ved siden av Lise Davidsen som Santuzza. Den krevende rollen som Abigaille blir sunget av Sør-Koreanske Lilla Lee og vår musikksjef, ukrainske Andriy Jurkevych dirigerer.
Fredagen byr vi på et topp solistlag med Tsjekkias internasjonale stjerne Suzana Markova i tittelrollen. Unge meksikanske Alejandro Del Angel rev huset vårt ned da han sang Turiddu i Cavalleria sist sesong. Han er en av de mest oppsiktsvekkende tenor-talentene jeg har hørt. Spanske Daniel Luis de Vicente har etter at han debuterte som Rigoletto i Praha gjort stor suksess blant annet ved Bayerische Staatsoper i München (Puccinis Il Trittico, også han sammen med Lise Davidsen) og Staatsoper i Wien (tittelrollen i Simone Boccanegra). Dirigent her er Vincenzo Milletari som nylig hadde suksess i Oslo med Stefan Herheims feirede oppsetning av Rossinis La Cenerentola.
Lørdag spiller vi Verdis tidlige mesterverk Macbeth som jeg anser som en av våre aller beste oppsetninger. I tittelrollen får dere høre og ikke minst se den fabelaktige sanger-skuespilleren islandske Ólafur Sigurdarson som de siste årene har gjort suksess på Festspillene i Bayreuth og gjorde nylig sin debut på La Scala-operaen i Milano. Hans Lady Macbeth er italienske Daniela Schillaci og Kyungho Kim blir av vårt publikum møtt med ovasjoner hver gang han synger den vakre tenor-arien til Macduff.
I søndagens klassiske forestilling av Aida får dere høre det svenske nye stjerneskuddet Christina Nilsson som synger tittel-partiet hos oss like før hun skal debutere som Aida på Metropolitan opera i New York.
Jeg ønsker dere hjertelig velkommen til Staatsoperaen i Praha, der jeg gjerne gir dere en liten innføring før en av forestillingene.
Hilsen Per Boye Hansen
Operasjef for Tsjekkias Nasjonalopera og Statsoperaen i Praha
Altså, din reiseleder, kunstnerisk ansvarlig, vaktmester og cicerone Magnus Andersson, stoler på Per og jeg håper du blir med meg på en Verdi-fest!
For øvrig er Nasjonalteatret, som organiserer operahusene, blitt nominert i kategorien «Opera Company of the Year» i den prestisjefylte konkurransen «International Opera Awards».
Kultur i Praha – programkommentar
Praha er en utrolig vakker by, og det er lett å glemme hvilket utrolig kultursentrum Praha har vært opp igjennom historien. Disse stedene besøker vi:
Prahas Gamle Nasjonalteater
Ved siden av Antonín Dvořák og Bedřich Smetana er Mozart den mest kjente komponisten som vært virksom i Praha. Vel, han var jo ikke der i mange år, men det var i Praha, anno 1787, at W.A. Mozart dirigerte urfremføringen av sin opera Don Giovanni. La clemenza di Tito ble også urfremført i Praha.
Dette skjedde i hjertet av gamlebyen, i Prahas Gamle Nasjonalteater (det finnes ikke noe offisielt norsk navn på det, men på utenriksk heter det The Estates Theatre eller Ständetheater). Huset ble bygget i 1783. Etter omfattende renoveringer står det der fremdeles. Har du sett Miloš Formans ikoniske film Amadeus, da har du sett det utrolige huset.
Du kan for så vidt spørre hvorfor vi ikke skal på forestilling i dette huset. Vel, Verdi spilles i det større huset, og det er Verdi vi reiser for. Imidlertid kunne du fått se nettopp Don Giovanni her, men jeg har sett forestillingen og velger alle ganger Verdi foran denne forestillingen. Dessuten får du jo likevel oppleve huset gjennom omvisningen. Men for all del, si fra hvis du insisterer på å besøke huset, så skal jeg se om vi kan bytte Nabucco eller Aida mot Don Giovanni for deg.
Lobkowicz-palasset i Prahas slott
Det finnes flere slott rundt Praha, men dette er altså det som ruver over byen på vestbredden av Vltava. I tillegg til at det er et eventyr i seg å besøke slottet har de sentrale kunstverk samt håndskrevne manuskripter av både Mozart og Beethoven.
Kommunehuset
Noen sa at dette er byens vakreste Art Noveau-bygning, så vi får oppleve ytterligere en tid i Tsjekkias historie. Det var også her at Tsjekkoslovakia ble forklart selvstendig i 1918.
All den andre kulturen
Det er mye, mye mer å oppleve i Praha, og det er jo litt ledig tid på ettermiddagene (bli gjerne igjen lenger!). Her finner du noen ekstra tips: https://www.klassiskemusikkreiser.no/praha-tips/
Restauranten – U Modré kachničky II
Klassiske Musikkreiser har jo vært i Praha tidligere, og jeg kan love at denne restauranten er et eventyr, både som lokale og med maten. Faktisk ble besøket der et av høydepunktene på forrige reise! Her begynner vi å bli kjent med hverandre over en syvrettersmiddag med vinmeny (du trenger ikke å drikke vinmeny, men for dere som gjør det kan jeg si at det hovedsakelig var tsjekkiske viner sist vi var der).
Restauranten lager tradisjonell tsjekkisk mat og det ser ut til at de har ambisjoner om å gjøre dette på høyt nivå. Kjøkkensjefen skryter i alle fall på seg å ha lagd mat til Kong Harald, Václav Havel, Sean Connery, Tom Cruise, Gérard Depardieu og Pink Floyd. Kanskje vi også får høre noen historier om mafiaens virksomhet i restauranten.
Femstjerners Art Noveau Palace Hotel
Jeg har ikke rukket å bo der ennå, men vi får håpe og tro at de fem stjernene borger for høy kvalitet! I tillegg til at vi unner oss litt luksus er hotellet valgt for sin sentrale beliggenhet, med 550 meter å gå til Statsoperaen.
Så langt det er mulig får vi rom mot stille bakgård, men hotellet kan ikke love at alle får det.
Bli igjen lenger?
På mine reiser booker du selv transport til reisemålet (mer info lenger ned). En av grunnene er at du lett kan planlegge å bli igjen lenger. Ekstra hotellnetter koster 1575 kr for dobbeltrom eller 1500 kr for enkeltrom.
Sosialt
Dette er en reise som samler interessante og musikkinteresserte folk. Kontaktflatene på reisene har tidligere vært store nok til at deltagerne har funnet hverandre, så det satser jeg på her også. Blir det som på tidligere reiser vil dere finne hverandre for felles opplevelser! Og de som ønsker å oppleve ting på egen hånd blir selvfølgelig også respektert.
Et uttalt mål jeg hadde med å starte Klassiske Musikkreiser var nettopp å koble mennesker sammen. Jeg er stolt og glad over hvor godt deltagerne har tatt vare på hverandre på tidligere reiser.
Huset for Statsoperaen fra 1888 er sannelig staselig. Her spanderer vi fire kvelder.
Lytteverkstedene
Lytteverkstedene er en helt sentral del av reisene mine. Her snakker jeg som oftest om tolkning og form, relatert til konsertene/forestillingene vi skal på. Jeg vil invitere lytteren til innsiden av musikken, til hva jeg mener at den i dybden handler om, til hvordan den oppfattes for musikere, men som de fleste i publikum sjelden får vite noe om fordi man antar at det krever store teoretiske kunnskaper for å forstå slike spørsmål. Det er min dype overbevisning, og erfaring fra formidlingen, at alle som anstrenger seg er i stand til å høre både forskjeller i tolkninger samt hvordan musikken er bygget opp.
Videre har jeg gjort et bevisst valg om å minimere snakk om hva du kan lese deg til. Lytteverkstedene skal ligge tett på klangen, og på denne reisen går det selvfølgelig i Verdis operaer. Jeg tar opp det vi kan høre og se, og jeg har ambisjoner om å gjøre lytteverkstedene vel så bra som konsertene/forestillingene vi går på! Ærlig talt er tilbakemeldingene gode. Ragnhild går så langt til at hun sier: «Lytteverkstedene var for meg den helt store opplevelsen. De ligner ikke noe jeg har opplevd tidligere. Jeg har hørt utallige konserter med de beste orkestrene i Europa, i Wien, Berlin, Amsterdam, Salzburg – men siden jeg ikke har studert musikk, har jeg manglet noen forståelses-redskaper. Det fikk jeg litt av på turen. Og jeg vil ha mer!»
Transport i Praha
I utgangspunktet er du selv ansvarlig for lokaltransport i Praha. Det er imidlertid gåavstand fra hotellet til Statsoperaen, 450 meter til Prahas Gamle Nasjonalteater, 800 meter til restauranten og 700 meter til kommunehuset. Når vi skal til slottet tar vi sporvogn, og du kjøper billett direkte på trikken.
Det er ofte noen som velger å ta drosje. Ønsker du dette og ønsker du selskap får du sikkert med deg noen.
Ting du kanskje lurer på
Hvordan fungerer det sosiale på reisen?
Uansett jeg har vært aktiv gjennom å finne konkrete ting å gjøre, eller jeg har overlatt alt til deltagerne, har det fungert suverent. Alle reisene trekker til seg interessante mennesker, og erfaringen er at deltagerne tar vare på hverandre og finner hverandre.
Her er litt om hvordan deltagerne har opplevd det sosiale på tidligere reiser:
«Gruppen var meget positiv! Som nevnt ovenfor var graden av musikkentusiasme stor, og det gjorde dialogen med de andre deltagerne veldig bra!», Jon Erik, Brahms- og operaentusiast
«Vi hadde passe mye kontakt med andre og fant mange nye interessante personer å snakke med, både om våre felles opplevelser og om andre ting. Mange interessante mennesker med i gruppen.», Tove, gift med musikknerd
«Vi var to vennepar som reiste sammen, men å komme i kontakt med andre, var ikke vanskelig. Jeg synes det var lurt av dere å presentere ulike opplevelser for dagen slik at man kunne finne noen å være sammen med om man ønsket det.», Sissel
«Lett å komme i kontakt med andre. Det fungerte bra med forslagene før turen og tilbudene om gruppe de forskjellige dagene.», Rolf, musikkentusiast og korsanger
«Jeg synes det var lett å komme i kontakt med andre og jeg synes det var lett å velge den egentiden jeg hadde behov for. Jeg hadde ikke mange ønsker om å finne på ting på dagen, men koste meg med å være i ro i eget selskap på formiddagen og lytte på musikk. Jeg følte meg også veldig godt ivaretatt av dere tre som var ansvarlige for turen.», Kristin, nyfrelst operaelsker
«Heterogen gruppe, lett i komme i kontakt med de øvrige, mange interessante mennesker. Fint med forslag til felles aktiviteter.», Bjørg og Arnulf, leger
Jeg reiser alene – blir jeg femte hjul på vogna?
Nei! Vi skal ikke love at du får venner for livet, men her er noen tilbakemeldinger vi har fått fra andre som reiser alene. Sjekk også den om sosialt.
«Var heldig og fant kjekke folk som ville være sammen med meg, litt spent på det ettersom jeg reiste alene. Kjedet meg ikke et sekund, det var berikende å bli kjent med så mange fine mennesker.», Kristin, OPERAsjonssykepleier med hjerte for musikk
«Enkelt å kunne forholde seg til likesinnede gærninger hele tida, bare trivelige folk.», Ola
Overbevis meg om at programmet er godt nok!
Musikk og opera er øyeblikkets kunst, så vi kan selvfølgelig ikke love at det blir bra. Likevel ser det ut til at Magnus har hatt teft for å finne gode program tidligere. Her er hva deltagerne har sagt om de første reisene:
«Fantastisk tur», Lars Olav, uskolert musikkentusiast
«Meget godt – profesjonell arrangementsgjennomføring og program i stjerneklasse!», Bjørn, amatørkorsanger
«Dette var en skikkelig vitamininnsprøyting!», Ida
«Mitt helhetsinntrykk er meget godt. Virkelig fine musikkopplevelser, godt hotell og musikkverkstedene ble en øyeåpner for meg.», Tove, gift med musikknerd
«En svært positiv opplevelse! En konsentrert kraftpakke med musikk jeg vil leve lenge på.», Ola
«Tusen takk for fantastisk rike musikkdager i Berlin. Reisen, programmet og gjennomføringen var på alle måter vellykket. Samtlige fire forestillinger var av ypperste kvalitet. Hotellet var perfekt – 4 stjerner, men likevel avslappet og komfortabelt. Middagene var av ypperste kvalitet. Det var ingen tvil om at dere hadde truffet med invitasjonen til reisen – samtlige deltakere er entusiastiske klassiskelskere, og det skapte positiv og engasjert stemning i gruppen.», Jon Erik, Brahms- og operaentusiast
«»Berlin komplett», en god tittel på denne spesielle turen. Jeg sitter igjen med mange gode opplevelser både musikalsk og sosialt, og vi fulgte opp ledig tid med fine opplevelser i byen. Dette ble en meget flott opplevelse for meg og min mann.», Sissel
«Veldig godt planlagt og gjennomført.», Rolf, musikkentusiast og korsanger
«Svært godt både musikalsk og sosialt», Bjørg og Arnulf, leger
Magnus Andersson
Reiseleder og kunstnerisk leder for Klassiske Musikkreiser
Magnus Andersson har jobbet som musikkritiker siden 2002, først i Morgenbladet og nå i Klassekampen. Han brenner for formidling av musikk, særlig slikt som kan være vanskelig å snakke om, som musikalsk form og tolkning. Han gir lytterverksteder og kurs i forbindelse med reisene, som går på verk og tolkningspraksis og er en aktiv deltager på turen som du når som helst kan stille spørsmål til. Langt tilbake hadde Magnus en karriere som utøvende pianist, og han forstår derfor tolkningsspørsmål fra innsiden. Senere ble han akademiker med doktorgrad og etterfølgende forskerkarriere. Nå lever han av å arbeide som kritiker, tangolærer og etter hvert som reiseleder.
Her kan du lese mer av hva han har gjort gjennom sin karriere: https://www.magnusandersson.no/bio/
Praktisk
Dato: 16-20/1, 2025
Pris: 13900 NOK
Depositum: 4000 NOK.
Hva inngår
- Overnatting i dobbeltrom 16-20/1, 2025, inkludert frokost (enkeltromstillegg: 2500 kroner)
- Billett til fire operaforestillinger. Vi har plass på parkett, rad 11-14 på alle forestillingene. Vi har teksting på stolen foran og vi kan enkelt se teksting over scenen.
- Omvisninger nevnt i programmet.
- Middag på U Modré kachničky II (vin/drikke inngår ikke).
- 3×90 min lytteverksteder.
- Møter med utrolig interessante mennesker.
Hva inngår ikke
- Du kjøper billett til og fra Praha på egen hånd, sånn at det skal være enkelt å utvide reisen og ikke minst å finne forbindelser som passer fra din by. 16/1 går det fly Oslo-Praha, 09.50-11.50, og du kan returnere 20/1, 12.30-14.30. Men! Bli gjerne igjen lenger. Husk at søkemotoren på Finn er suveren for flyreiser: https://www.finn.no/reise/
- Vinpakke eller annen drikke på restauranten.
- Måltider annet enn de som er nevnt.
- Lokaltransport.
- Ekstra hotellnetter koster 1575 kr for dobbeltrom eller 1500 kr for enkeltrom.
Husk at du bør ha reiseforsikring.
Påmelding
Påmelding er bindende. Etter påmelding mottar du en regning for depositum (4000 kr) som skal betales snarest.
NB! Reisen er på grensen til full. Jeg kan ikke risikere å selge billetter som jeg ikke har. Derfor må du sende mail til info@klassiskemusikkreiser.no hvis du ønsker å bli med. Bare si fra om det gjelder for én eller to personer, og jeg sender lenke til påmeldingsskjemaet i retur – hvis det er ledig plass, og det er det når jeg skriver dette.
Vanlige spørsmål
Flere kommer etter hvert som vi får spørsmål.