19-23/1, 2024: Paris

Anna Netrebko | Opéra Garnier | Opéra Bastille | Concertgebouworkestret | Modiglianikvartetten | Lytteverksteder | Omvisning | Fellesmiddag | Menneskemøter

Innredningen på Opéra/Palais Garnier fra 1874.

Timeplan

Torsdag 18/1

De som kommer en dag tidligere kan velge å gå på:

20.00 (tilvalg, inngår ikke): Cité de la Musique. Orchestre de Paris, Mahler og Mozart (Martin Fröst)

Fredag 19/1

15.55: Oppmøte i lobbyen for de som ønsker følge til restauranten.
16.30:
Fellesmiddag på Chez Paul. 13 Rue de Charonne. Det er 600 meter å spasere til Opéra Bastille.
19.30-22.55:
 Opéra Bastille. Francesco Cilea: Adriana Lecouvreur. Med Anna Netrebko.

Lørdag 20/1

10.00-11.00: Lytteverksted.
12.00: Oppmøte, velkommen og sikkerhetskontroll
på Opéra Garnier (Rotonde des Abonnés). NB! Eventuelle vesker må være små.
12.30-14.00: Omvisning på Opéra Garnier.
15.00: (tilvalg, inngår ikke): Pierre Boulez-salen i Philharmonie. Orchestre Pasdeloup.
18.00: Frivillig oppmøte i lobbyen.
19.00-23.10: Opéra Garnier. G.F. Händel: Giulio Cesare.

Søndag 21/1

10.00-11.00: Lytteverksted.
16.00 (tilvalg, inngår ikke): Konsertsalen i Cité de la musique. Hagenkvartetten.
19.00: Pierre Boulez-salen i Philharmonie. Modiglianikvartetten og Leonkorokvartetten.
Stråkkvartetter, Quatuor Modigliani og Quatuor Leonkoro (Cité de la Musique)

Mandag 22/1

10.00-11.00: Lytteverksted.
20.00: Pierre Boulez-salen i Philharmonie. Concertgebouworkestret, Myung-Whun Chung (dir.), Emanuel Ax (klaver).

Lytteverksteder

Hver morgen (lør-man) holder jeg et lytteverksted. Det blir på temaer relatert til kveldens forestilling. Bare slapp av dersom dette høres vanskelig ut. Vi lytter sammen og kanskje vi ser regieksempler fra andre forestillinger. Jeg har 20 år erfaring som formidler, og min erfaring er at alle kan se og høre de små nyansene som utgjør de store forskjellene. Og poenget er jo at opplevelsen av musikken vokser jo mer man kan skjelne detaljer.

Omvisninger

Det ser ut til at vi får en omvisning i Opéra Garnier.

Hva man gjør på dagene i Paris

Jeg legger så godt som mulig til rette for menneskemøter og foreslår konkrete ting å gjøre i Paris. På tidligere reiser har dette fungert bra, både med de konkrete forslagene samt at deltagerne har funnet sammen.

Fellesmiddag

Jeg planlegger en fellesmiddag før forestilling første kvelden. Denne inngår i prisen.

Sosiale aktiviteter

Dette er en reise som samler interessante og musikkinteresserte folk. Jeg legger til rette så godt jeg kan for å koble mennesker sammen for felles opplevelser, og de som ønsker å oppleve ting på egen hånd blir selvfølgelig også respektert. Et uttalt mål jeg hadde med å starte Klassiske Musikkreiser var nettopp å koble mennesker sammen. Jeg er stolt og glad over hvor godt deltagerne har tatt vare på hverandre på tidligere reiser.

Hotell

Vi bor på Provinces Opéra Hotel, og det ligger helt i sørkanten av det 10. arrondissementet, så vi er midt i smørøyet. Likevel betyr det at man trenger å ta bane til det meste i den ustrakte byen Paris. Jeg har lest mange anmeldelser av hotellet, som generelt er gode, men som også trekker fram at hotellet er stille, noe som alltid er et kriterium for meg når jeg velger hotell. Hotellprisene i Paris er nå så latterlig høye at det ikke er til å tro. Derfor har jeg lagt utrolig mye tid på å finne et passende hotell, og tror anstrengelsene har båret frukt.

Transport i Paris

Du sørger selv for transport i Paris. Dette er slik at vi selv skal kunne bestemme så godt som mulig over vår tid i Paris. Det er enkelt å komme seg fram med Metro i Paris.

Hvordan komme til Paris

Vel, det er jo den svenske sangen som sier: «Till Paris, til Paris | ska vi rida på en gris. | Det kan ta några år | men jag tror nog att det går.»
Uansett, på alle reiser med Klassiske Musikkreiser kjøper du transport selv. Det er fordi det skal være enkelt å utvide reisen og ikke minst for at du kan finne forbindelser som passer fra din by. I skrivende stund flyr SAS fra Gardermoen fredag kl. 11.05 for 599 kroner! Norwegian flyr kl. 08.40 for 749. På tilbakeveien ser det ut som om det SAS som gjelder og det koster rundt tusenlappen.
Husk at søkemotoren på Finn er suveren for flyreiser, særlig for deg som har kompliserte reiser: https://www.finn.no/reise/

Program

Vi har billetter til alt dette, men det kan bli mindre forandringer.

Kvaliteten på Opéra National de Paris har alltid vært skyhøy, og visstnok har de tatt enda et byks fremover i det siste.

19/1: Aller først blir vi kjent med hverandre over en middag. Vi skal så høre og se en av vår tids aller største sopraner, Anna Netrebko! Hun synger tittelrollen i Francesco Cileas Adriana Lecouvreur, og jeg ville lett reist til Paris kun for denne kvelden. David McVicar står for regi.
Parisoperaen har to hovedhus. Opera Bastille (1989) ble bygget på initiativ fra tidligere presidenten François Mitterrand, som ønsket å skape moderne monumenter. Her har vi med andre ord å gjøre med modernistisk overdådighet.

20/1: Dagen begynner med et Lytteverksted. Vi hører tolkninger og går på innsiden av musikken til kveldens forestilling. Byens andre operahus, Opéra Garnier fra 1874 (også kjent som Palais Garnier) må vel likevel sies å være det mest spektakulære av de to, og derfor blir det også omvisning der – hvis vi tør! Det er visstnok i Opéra Garnier at det kjente Operafantomet bor.
Ikke minst skal vi jo nyte opera (og her har vi så dyre billetter at jeg vil tro det er de dyreste de fleste har hatt for en enkeltforestilling). Selv om bygget er fra romantikken tenker jeg at dets historiske sus gjør at Händels Julius Cæsar (Giulio Cesare) passer perfekt der. Vi kan regne med en forestilling i verdensklasse gjennom suveren casting, orkester og regi.

21/1: Igjen begynner dagen med et lytteverksted. På kvelden hører vi Modiglianikvartetten, som er en av vår tids mest spennende. Sammen med Leonkorokvartetten avslutter de en strykekvartettfestival som har funnet sted i Paris. Selvfølgelig kan ikke denne konserten måle seg med det spektakulære vi får i operahusene, men vi skal likevel ikke forvente noe mindre enn noe av den aller fineste kammermusikkunsten som finnes.

22/1: Først lytteverksted. Det blir muligens en liten bonusomvisning eller noe her, men jeg lover ikke noe.
At hjemreisen blir en tirsdag er fordi vi siste kvelden skal på konsert med orkestret som mange har kalt verdens beste, nemlig Concertgebouworkestret fra Amsterdam. Foran seg har de Myung-Whun Chung, som jeg har stor respekt for. Jeg gleder meg mest til at orkestret skal få skinne i Bruckners Syvende symfoni, men nevnes skal også at Emanuel Ax før pause er klaversolist i Mozarts Klaverkonsert nr. 17. Konserten finner sted i hovedsalen til Philharmonie de Paris (2015), den såkalte Pierre Boulez-salen, som har fabelaktig god akustikk.

Fra Adriana Lecouvreur på Parisoperaen
Scenebilde fra Adriana Lecouvreur. Foto: Vincent Pontet, OnP.

Mulige tilvalg

Jeg har bestilt billetter til ytterligere noen konserter, men dette er tilvalg (du kjøper disse billettene til kostpris). Jeg regner med at én forestilling/konsert om dagen er nok for flere. Jeg regner med at alle som ønsker det kan få billetter til orkesterkonsertene, men det kan bli litt mer rift om de 18 billettene til Hagenkvartetten.

18/1, kl. 20: Orchestre de Paris

Pierre Boulez-salen i Philharmonie.
NB! Dette er for de som kommer til Paris dagen før programmet egentlig begynner.
 
Lahav Shani (dir.), Martin Fröst (klarinett)

Mahlers Sjette symfoni, Mozarts Klarinettkonsert.
Parisorkestret er et godt slik, og Frösts tolkning av Mozarts Klarinettkonsert er muligens den beste. Mahlers Sjette symfoni er jo heller ikke ille.
Pris: 560 kr (kategori 2).
Les mer: https://philharmoniedeparis.fr/en/activity/concert-symphonique/26141-orchestre-de-paris-lahav-shani?itemId=129190

20/1, kl. 15.00: Orchestre Pasdeloup

Pierre Boulez-salen i Philharmonie.
Joanna Natalia Ślusarczyk (dir.), Igor Tchetuev (klaver)
Verk av: Weber, Tailleferre, Beethoven, Tchaïkovski
Frankrikes eldste orkester. Jeg kjenner dem ikke, men er nysgjerrig. De har spilt inn rundt 10 plater, så de holder sikkert et akseptabelt nivå.
Pris: 400 kr (kategori 2)
Les mer: https://philharmoniedeparis.fr/en/activity/concert-symphonique/26143-empereur?itemId=129192

21/1, kl. 16.00: Hagenkvartetten

Kammermusikksalen i Cité de la musique.
Det er vel ikke mye mer å si enn at vi har å gjøre med en legendarisk strykekvartett. Hvis du har nok med lytteenergi vil du ikke gå glipp av denne. NB! Jeg har kun 18 billetter, så det blir førstemann til mølla. Dette er i en kammermusikksal. Slik jeg forstår salplanen så sitter vi bak musikerne (beklager, men det var billettene vi fikk fatt i). Jeg har likevel tro på at det kan fungere bra.

Pris: 385 kr
Les mer:
https://philharmoniedeparis.fr/en/activity/musique-de-chambre/26270-quatuor-hagen?itemId=129359

Interiør i nye Philharmonie i Paris
Hovedsalen i Parisfilharmonien som bærer navnet til Pierre Boulez. Foto: W. Beaucardet.
Scenebilde fra Giulio Cesare på Bastilleoperaen.
Scenebilde fra Giulio Cesare på Bastilleoperaen. Foto: Andrea Messana.

Ting du kanskje lurer på

Uansett jeg har vært aktiv gjennom å finne konkrete ting å gjøre, eller jeg har overlatt alt til deltagerne, har det fungert suverent. Alle reisene trekker til seg interessante mennesker, og erfaringen er at deltagerne tar vare på hverandre og finner hverandre.

Her er litt om hvordan deltagerne har opplevd det sosiale på tidligere reiser:

«Gruppen var meget positiv! Som nevnt ovenfor var graden av musikkentusiasme stor, og det gjorde dialogen med de andre deltagerne veldig bra!», Jon Erik, Brahms- og operaentusiast

«Vi hadde passe mye kontakt med andre og fant mange nye interessante personer å snakke med, både om våre felles opplevelser og om andre ting. Mange interessante mennesker med i gruppen.», Tove, gift med musikknerd

«Vi var to vennepar som reiste sammen, men å komme i kontakt med andre, var ikke vanskelig. Jeg synes det var lurt av dere å presentere ulike opplevelser for dagen slik at man kunne finne noen å være sammen med om man ønsket det.», Sissel

«Lett å komme i kontakt med andre. Det fungerte bra med forslagene før turen og tilbudene om gruppe de forskjellige dagene.», Rolf, musikkentusiast og korsanger

«Jeg synes det var lett å komme i kontakt med andre og jeg synes det var lett å velge den egentiden jeg hadde behov for. Jeg hadde ikke mange ønsker om å finne på ting på dagen, men koste meg med å være i ro i eget selskap på formiddagen og lytte på musikk. Jeg følte meg også veldig godt ivaretatt av dere tre som var ansvarlige for turen.», Kristin, nyfrelst operaelsker

«Heterogen gruppe, lett i komme i kontakt med de øvrige, mange interessante mennesker. Fint med forslag til felles aktiviteter.», Bjørg og Arnulf, leger

Nei! Vi skal ikke love at du får venner for livet, men her er noen tilbakemeldinger vi har fått fra andre som reiser alene. Sjekk også den om sosialt.

«Var heldig og fant kjekke folk som ville være sammen med meg, litt spent på det ettersom jeg reiste alene. Kjedet meg ikke et sekund, det var berikende å bli kjent med så mange fine mennesker.», Kristin, OPERAsjonssykepleier med hjerte for musikk

«Enkelt å kunne forholde seg til likesinnede gærninger hele tida, bare trivelige folk.», Ola

Musikk og opera er øyeblikkets kunst, så vi kan selvfølgelig ikke love at det blir bra. Likevel ser det ut til at Magnus har hatt teft for å finne gode program tidligere. Her er hva deltagerne har sagt om de første reisene:

«Fantastisk tur», Lars Olav, uskolert musikkentusiast

«Meget godt – profesjonell arrangementsgjennomføring og program i stjerneklasse!», Bjørn, amatørkorsanger

«Dette var en skikkelig vitamininnsprøyting!», Ida

«Mitt helhetsinntrykk er meget godt. Virkelig fine musikkopplevelser, godt hotell og musikkverkstedene ble en øyeåpner for meg.», Tove, gift med musikknerd

«En svært positiv opplevelse! En konsentrert kraftpakke med musikk jeg vil leve lenge på.», Ola

«Tusen takk for fantastisk rike musikkdager i Berlin. Reisen, programmet og gjennomføringen var på alle måter vellykket. Samtlige fire forestillinger var av ypperste kvalitet. Hotellet var perfekt – 4 stjerner, men likevel avslappet og komfortabelt. Middagene var av ypperste kvalitet. Det var ingen tvil om at dere hadde truffet med invitasjonen til reisen – samtlige deltakere er entusiastiske klassiskelskere, og det skapte positiv og engasjert stemning i gruppen.», Jon Erik, Brahms- og operaentusiast

«»Berlin komplett», en god tittel på denne spesielle turen. Jeg sitter igjen med mange gode opplevelser både musikalsk og sosialt, og vi fulgte opp ledig tid med fine opplevelser i byen. Dette ble en meget flott opplevelse for meg og min mann.», Sissel

«Veldig godt planlagt og gjennomført.», Rolf, musikkentusiast og korsanger

«Svært godt både musikalsk og sosialt», Bjørg og Arnulf, leger

Magnus Andersson

Reiseleder og kunstnerisk leder for Klassiske Musikkreiser

Magnus Andersson har jobbet som musikkritiker siden 2002, først i Morgenbladet og nå i Klassekampen. Han brenner for formidling av musikk, særlig slikt som kan være vanskelig å snakke om, som musikalsk form og tolkning. Han gir lytterverksteder og kurs i forbindelse med reisene, som går på verk og tolkningspraksis og er en aktiv deltager på turen som du når som helst kan stille spørsmål til. Langt tilbake hadde Magnus en karriere som utøvende pianist, og han forstår derfor tolkningsspørsmål fra innsiden. Senere ble han akademiker med doktorgrad og etterfølgende forskerkarriere. Nå lever han av å arbeide som kritiker, tangolærer og etter hvert som reiseleder.

Her kan du lese mer av hva han har gjort gjennom sin karriere: https://www.magnusandersson.no/bio/

Praktisk

Et hjertesukk først: Huff… Det er ikke lett å drive reisebyrå med lav kronekurs, operabilletter som koster opp til 200 €, og parisere som har tatt etterpandemiske prishøyninger på hotell på enda større alvor enn nordmenn. På den andre siden vil jeg påstå at hvert programpunkt vi skal på er høydepunkt nok for å gjøre reiser i ens ærend.

Dato: 19-23/1, 2024
Pris: 14500 NOK
Depositum: 7000 NOK som betales ved påmelding – det er litt høyere enn vanlig, men jeg må legge ut for hotell og annet allerede nå (husk reiseforsikring!).

Hva inngår

  • Overnatting i dobbeltrom 19-23/1, 2024, inkludert frokost (enkeltromstillegg: 3200 kroner)
  • Billetter til to operaforestillinger, en kammermusikkonsert og orkesterkonserten. Alt er i høye priskategorier.
  • Én fellesmiddag.
  • Omvisning i Opéra Garnier.
  • Utrolige møter med interessante mennesker (men du må bidra selv!).

Hva inngår ikke

  • Du kjøper transport til Paris på egen hånd.
  • Du får mulighet til å kjøpe billetter til de tre foreslåtte ekstrakonsertene i påmeldingsskjemaet.
  • Du sørger selv for transport i Paris. Det pleier å gå bra å finne noen å reise med. Noen velger drosje.
  • Ekstra hotellnatt fra 18/1 koster 2460 kr for dobbeltrom eller 2260 kr for enkeltrom. Ta kontakt for pris dersom du ønsker å bli igjen lenger eller komme enda tidligere.
  • Måltider annet enn de som er nevnt.
  • Husk at du bør ha reiseforsikring.

Påmelding

Det er fullt. Send epost til info@klassiskemusikkreiser.no og si at du er interessert hvis noen blir syk eller faller fra.

Påmeldingen er stengt. Ta gjerne kontakt dersom du er interessert i å være med, men det er ikke så sannsynlig at vi kan finne billetter til deg.

Vanlige spørsmål

Flere kommer etter hvert som vi får spørsmål.

Nyhetsbrev

Ta imot info om nye reiser. Vi sender kun en sjelden gang.