14-18/1, 2026: Praha – operatur (FULLT – venteliste)
Sjekk tilvalgene/ekstranetter | Lavt enkeltromstillegg
Tsjekkiske nasjonaloperaene «Rusalka» (Dvořák) og «Den solgte brud» (Smetana)
Mascagnis «Cavalleria Rusticana» og Leoncavallos «Pagliacci»
Purcells «Dido og Aeneas» (premiere). | Fire lytteverksteder | Tre måltider | Omvisninger
Scenebilde fra Cavalleria rusticana, Nasjonalteatret i Praha. Foto: © Jan Hromádko
Reisen er utsolgt. Her kan du lese litt om hvordan ventelisten fungerer samt stille deg på venteliste: https://www.klassiskemusikkreiser.no/venteliste/
I et nøtteskall

Historisk sett er Praha en av metropolene for klassisk musikk, og byen holder fremdeles fanen høyt. Opera- og teaterselskapet Nasjonalteatret (Národní divadlo) spiller opera i tre forskjellige bygg.
Mest kjent av disse er Prahas gamle nasjonalteater, også kjent som «Mozartteatret», der bl.a. Don Giovanni (1787) ble urfremført. Her går vi på premiere av Henry Purcells Dido og Aeneas.
I bygget som går under navnet Nasjonalteatret ser vi de to største tsjekkiske operaforestillingene: Antonín Dvořáks Rusalka og Bedřich Smetanas Den solgte brud. Internasjonalt er Rusalka det største symbolet for tsjekkisk nasjonalromantikk, men spør du tsjekkerne selv er det Den solgte brud (også kjent som Brudekjøpet, Die verkaufte Braut eller The Bartered Bride) som ligger dem nærmest hjertet. Det føles utrolig å få disse på samme reise til Tsjekkia.
Den fjerde operaforestillingen vi ser er på Statsoperaen, og det er noe av det vakreste og mest populære i operalitteraturen, nemlig de to enakterne Cavalleria rusticana, av Pietro Mascagni, samt Pagliacci av Ruggiero Leoncavallo.
En grunn til den høye kvaliteten heter Per Boye Hansen, som er operasjef. Nordmannen benytter sin rike erfaring til å finne samtidens mest spenstige regissører samt sitt omfattende kontaktnett og sin skarpe teft som «casting director» til å velge ut fremragende solister. Boye Hansen treffer gruppen og forteller om jobben i Praha og spennende hendelser fra tsjekkisk operahistorie.
Videre blir det lytteverksteder for å lære om verkene, omvisninger, tre fellesmåltider, og sikkert mange fine møter med andre deltagere. Vi bor på femstjernershotell i behagelig gåavstand fra to av teatrene, og vi har organisert busstransport til det tredje.
Ikke minst: Du kan bygge på denne reisen med en dag før og/eller en dag etter, med interessante forestillinger til en billig penge.
Program
Med forbehold om endringer! Grunnet at man i Praha legger prøveplaner sent kan ikke omvisningene på teatrene bookes før i november (det gjelder også møtet med Per Boye Hansen). Det betyr at risikoen for forandringer i programmet er større enn på andre reiser, og programpunkt kan utgå. Vi prøver imidlertid så godt vi kan å finne erstatninger hvis vi ikke får det til slik vi tenkt, men lover ikke at vi får det til. Når dette er sagt: Sist vi var i Praha fikk vi til programmet nettopp slik vi ønsket det, og vi satser på at det går bra nå også.

Tirsdag - tilvalg
Kom en dag tidligere og opplev verdens mest kjente cembalist sammen med noen av Tsjekkias beste musikere. Spenstig program med senromantikk, modernisme og samtidsmusikk. Pris, inkludert billett og hotell: 1100 kr/person i dobbeltrom, 1600 kr i enkeltrom.
17.30: Kammermusikk med cembalisten Mahan Esfahani og Tsjekkiske kammermusikkselskapet. I Rudolfinums lille sal: Suk-salen.
Foto: Mahan Esfahani © Czech Philharmonic & Galerie Rudolfinum

Onsdag - reisen begynner
15.45-16.45: Lytteverksted ved Magnus. På hotellet.
16.50: Fellesmiddag, én rett på hotellet (én enhet drikke inngår).
18.00: Busstransport fra hotellet.
19.00-22.00: Bedřich Smetana: Den solgte bruden. På Nasjonalteatret.
22.00: Busstransport til hotellet.
Scenebilde fra Den solgte bruden, Nasjonalteatret i Praha. © Zdeněk Soko

Torsdag
09.30-11.00: Lytteverksted ved Magnus. På hotellet.
11.30-13.00: Kommunehuset. Omvisning.
14.45: Restaurant U Modré kachničky II: Syvrettersmiddag med eller uten vinmeny.
19.00: Pietro Mascagni: Cavalleria rusticana, og Ruggiero Leoncavallo: Pagliacci. På Statsoperaen.
Scenebilde fra Pagliacci, Nasjonalteatret i Praha. © Jan Hromádko

Fredag
09.30-11: Lytteverksted ved Magnus. På hotellet.
12.00: Nasjonalteatret. Omvisning.
17.30: Busstransport fra hotellet.
18.00: Operasjef Per Boye Hansen møter oss i Nasjonalteatret og snakker om jobben og ikke minst tsjekkisk operahistorie med vekt på Dvořák.
19.00-22.20: Antonín Dvořák: Rusalka. På Nasjonalteatret.
22.20: Busstransport til hotellet.
Scenebilde fra Rusalka, © Nasjonalteatret i Praha.

Lørdag
09.15-10.30: Lytteverksted
11.00: Prahas gamle nasjonalteater. Omvisning.
19.00: Henry Purcell: Dido og Aeneas (en av to premiereforestillinger). Prahas gamle nasjonalteater.
21.00: Fellesmiddag. Én rett på hotellet (én enhet drikke inngår).
Dido og Aeneas er en premiere, og det finnes ennå ikke bilder. Her er i alle fall foto av salen der vi ser forestillingen.

Søndag - avslutning eller fortsettelse
Hotell inngår til 18/1 med mindre du bestemmer deg for å bli ytterligere en natt og gå på ytterligere en forestilling.
17.00: W.A. Mozart: Tryllefløyten. På Prahas gamle nasjonalteater (Mozartteatret). Pris, inkludert billett og hotell: 1800 kr/person i dobbeltrom, 2100 kr i enkeltrom.
Scenebilde fra Tryllefløyten, Nasjonalteatret i Praha. © Hana Smejkalová, Ilona Sochorová, Zdeněk Sokol
Programkommentar
Erfaringene fra tidligere besøk i Praha tilsier at vi også denne gang får forestillinger på høyt nivå. Dessuten er disse utvalgt i samarbeid med operasjef Per Boye Hansen, som pleier å si sin ærlige mening og hjelpe oss til å finne bra forestillinger. La oss derfor snakke om alt det andre i programmet.
I Praha er det Nasjonalteatret (Národní divadlo) som er det store operaselskapet, og de spiller opera i tre forskjellige hus:
Prahas gamle nasjonalteater
Ved siden av Antonín Dvořák og Bedřich Smetana er Wolfgang Amadeus Mozart den mest kjente komponisten som vært virksom i Praha. Vel, det var jo ikke sånn at han bodde der, men det var i Praha, anno 1787, at Mozart dirigerte urfremføringen av sin opera Don Giovanni. La clemenza di Tito ble også urfremført i Praha i 1791.
Dette skjedde i hjertet av gamlebyen, i Prahas gamle nasjonalteater (det finnes ikke noe offisielt norsk navn på det, men på utenriksk heter det The Estates Theatre eller Ständetheater, og det er også kjent som «Mozartteatret»). Huset ble bygget i 1783. Etter omfattende renoveringer står det der fremdeles. Har du sett Miloš Formans ikoniske film Amadeus, da har du sett det utrolige huset.
Scenen er liten, og det er ikke plass til mer enn 650 tilskuere i salen. Her ser vi Henry Purcells Dido og Aeneas, og blir du med på ekstradagen etterpå (ja! bli med!) blir det Mozarts Tryllefløyten her!
Nasjonalteatret (bygget)
Neste operahus sto ferdig 100 år etter Prahas gamle nasjonalteater, og ble kalt «Det tsjekkiske nasjonalteatret». Navnet, bruken og bakgrunnen var en konsekvens av den nasjonalistiske oppvåkningen som skylte over hele Europa i annen halvdel av 1800-tallet (ref. Grieg).
Nettopp i Praha og Tsjekkia kan huset også ses på bakgrunn av den hegemoniske posisjonen til tysk språk og kultur. Tenk Kafka som symbol på dette, som jo skrev sine verk på tysk. Nasjonalteatret ble altså bygget som en reaksjon mot den tyske kulturelle dominansen. Det ble bygget for å hegne om tsjekkisk kultur og språk. Den gang, og enn i våre dager, står huset som et sterkt symbol for den tsjekkiske nasjonen.
Når det spilles opera på Nasjonalteatret er det stort sett på tsjekkisk, og her vi ser Den solgte brud og Rusalka (forestillingene er tekstet på engelsk).
Statsoperaen

Som en reaksjon på nasjonalismen, som altså var bakgrunnen til oppkomsten av «Det tsjekkiske nasjonalteatret» ble «Det nye tyske teater» innviet i 1888, som i dag er hva vi kaller «Statsoperaen». I dette praktbygget, oppført i flott nyrokokko-stil, spiller man nå primært romantisk opera. Kunstnerisk har det også en interessant historie, der dirigenter som Gustav Mahler og Richard Strauss figurerte blant de tidlige gjesteartistene.
Praha er altså en skikkelig operaby med stor interesse for kunstformen (det spilles som regel flere forestillinger hver dag). En fortelling som understreker hvor stort det også var tidligere med opera stammer fra 1. januar, 1914, dagen Richard Wagners Parsifal ble sluppet fri til å fremføres utenfor Bayreuth. Selvfølgelig ble dette sett på som en begivenhet i Praha, og man fremførte verket på dagen det ble sluppet fri. Det spesielle var at man gjorde det både på Det nye tyske teatret og på Nasjonalteatret parallelt. Bare tenk å stille på bena to fulle wagnerorkestre, finne to lag av solister og øve inn dette gigantiske stykket. På Det nye tyske teatret var det dessuten selveste Alexander Zemlinsky som var dirigent!
I Statsoperaen/Det nye tyske teatret ser vi Cavalleria rusticana og Pagliacci.
Omvisninger i operahusene
Byggene rommer altså en god del operahistorie, men som du ser står de også sentralt i historien generelt. Du kan jo videre tenke på nazistenes okkupasjon samt kommunisttiden som ble avsluttet i fløyelsrevolusjonen. Vi sikter på å få til omvisninger i to av tre hus for å gå dypere i disse fortellingene.
Kommunehuset
Ellers er det jo mye kultur og historie å oppleve i Praha, og selv om Klassiske Musikkreiser driver med musikk, ønsker vi å velge ut noe allment å dele fra denne rike byen. Sikkert uventet for de fleste blir det et besøk i Kommunehuset. Prahas historie ikke bare gammel, men de er kjent for sine Art Noveau-bygg. Kommunehuset er et av de vakreste i sjangeren, og det har stått sentralt i Tsjekkia og Prahas nyere historie. Bl.a. var det her at Tsjekkoslovakia ble forklart selvstendig i 1918.
All den andre kulturen
Det er mye, mye mer å oppleve i Praha, og det er jo litt ledig tid på ettermiddagene (bli gjerne igjen lenger!). Her finner du noen ekstra tips: https://www.klassiskemusikkreiser.no/praha-tips/
Praha er jo dessuten en vakker å hyggelig by, så bruk gjerne en dag eller to bare på å spasere planløst for å fortape deg i den fantastiske stemningen.
Restauranten – U Modré kachničky II

Klassiske Musikkreiser har jo vært i Praha tidligere, og vi kan love at denne restauranten er et eventyr, både som lokale og med maten. Her blir vi kjent med hverandre over en syvrettersmiddag, og for de som er interessert i smaker og vin kan du velge en vinpakke. Den senere pleier å inneholde flere interessante tsjekkiske viner.
Restauranten lager tradisjonell tsjekkisk mat og det ser ut til at de har ambisjoner om å gjøre dette på høyt nivå. Kjøkkensjefen skryter i alle fall på seg å ha lagd mat til Kong Harald, Václav Havel, Sean Connery, Tom Cruise, Gérard Depardieu og Pink Floyd. Kanskje vi også får høre noen historier om mafiaens virksomhet i restauranten.
Et glass vin, vann og kaffe/te inngår. Det blir et tillegg for vinpakken.
Andre måltider
Her har vi lagt opp til flere fellesmåltider enn hva som er vanlig på våre reiser. Første kvelden tar vi heisen fra lytteverkstedet ned i hotellrestauranten, der en rett du har valgt står ferdig for deg. Så har du likevel tid til å pynte deg eller å ta en liten hvil før vi reiser til den første forestillingen. Et glass vin, vann og kaffe/te inngår.
Siste kvelden pleier deltagerne å ønske å være sammen, og vi gjør det i organisert form på hotellet med mulighet til å spise hva du ønsker (du velger selv alt fra en lett salat til et stykke kjøtt). Et glass vin, vann og kaffe/te inngår.
Femstjerners Art Noveau Palace Hotel

Her bodde vi på vår siste reise og det er ikke tvil om at vi kommer tilbake. Forvent for så vidt ikke overdådig luksus bare fordi det er fem stjerner, men standarden er god, personalet hyggelig og frokosten god. En vesentlig grunn til at vi først valgte dette hotellet er beliggenheten. Det er 450 meter å gå til Prahas gamle nasjonalteater og 550 meter å gå til Statsoperaen.
Hotellet har en stille bar i lobbyen der vi kan dele opplevelser etter forestillingene over et glass vin eller vann.
Så langt det er mulig får vi rom mot stille bakgård, men hotellet kan ikke love at alle får det.
Bli igjen lenger?
På våre reiser booker du selv transport til reisemålet. En av grunnene er at du lett kan planlegge å bli igjen lenger (eller komme tidlig). Det er egne pakkepriser hvis du ønsker tillegg med konsert 13/1 eller 18/1 (se programmet på toppen av siden). Ønsker du kun hotell en av nevnte netter eller enda tidligere/senere er prisen i dobbeltrom 1500 kr og i enkeltrom 1300 kr.
Sjekk punktet «Reise til Praha» for et godt argument for å komme allerede 12/1 til Praha.
Sosialt
Dette er en reise som samler interessante og musikkinteresserte folk. Et uttalt mål vi hadde med å starte Klassiske Musikkreiser var å koble mennesker sammen. Vi er stolte og glade for hvor godt deltagerne har tatt vare på hverandre på tidligere reiser. Det pleier ikke å være vanskelig å finne nye bekjente å oppleve ting med. Samtidig skal de som ønsker å oppleve ting på egen hånd blir selvfølgelig blir respektert.
Tidligere deltakeres opplevelser av det sosiale
«Veldig bra. Bare hyggelige og interessante mennesker. Med felles interesse aldri vanskelig å finne noe å snakke om.»
Tove og Jan Erik om Hamburg 2025
«Det er jo fantastisk at så mange ukjente kommer sammen fra forskjellige kanter og med forskjellige historier, og så får man likevel en felles sterk opplevelse.»
Sidsel
«Mange hyggelige samtalepartnere, og vi stortrivdes! … Fant mange kunnskapsrike medreisende og hadde mange fine samtaler.»
Jarl
«lett å komme i kontakt med folk, men ikke noe stress med at man måtte være sosial med alle hele tiden. Mange interessante og kunnskapsrike personligheter som det kan være morsomt å få treffe igjen senere.»
Lisbeth om Bayreuth 2024
«Det ble en utrolig flott opplevelse, var litt spent på akkurat dette før reisen. Men her var alle veldig lette å snakke med, og det ble ikke dannet små klikker som man noen ganger opplever. Folk var flinke til å mingle og snakket med alle. Det er interessant å treffe folk med forskjellige bakgrunner, og ikke minst felles interesse for musikk.»
Ragnhild om Bayreuth 2024
«Bare positivt. Med så mange kompetente og hyggelige mennesker kan det bare bli positivt. Alle minglet og forflyttet seg blant kjente og ukjente både på hotellet og i pausen i operaen. Interessante diskusjoner etter forestillingene. Opplevde at det var fin stemning.»
Astri om Bayreuth 2024
«Rett og slett bare hyggelige, dannede og interessante mennesker.» Kjell Erik om Weimar/Thüringen 2024
«Her var det utrolig hyggelige folk, som kom til oss og hilste på og inviterte oss til å sitte med dem. Jeg er også veldig takknemlig for hvordan alle behandlet min mor. Jeg tror det var første gang på hennes 25 år i Norge at hun følte seg som et verdifullt medlem av et fellesskap.»
Julia om Gøteborg 2025
«Magnus er en super nerd. Kunnskapsrik. Morsom å høre på. Omtenksom. Ser hver enkelt person i gruppen.»
Mari om Leipzig 2025
Reiser du på egen hånd?
Mange er urolige for å reise på egen hånd, og det skjønner vi. Erfaringen er imidlertid at det fungerer godt sosialt for alle. Sjekk lenger ned hva noen av våre tidligere deltagere har sagt om reisene.
Ellers er det jo dette med det praktiske. Vi vil minne deg om en rekke ting på veien, som å ikke kjøpe reiser uten reiseforsikring. Den store bøygen for mange er at du må ordne med transport selv. Vi har noen tips på hjemmesiden, og kjører du helt fast med dette kan du si fra, så kan vi sikkert hjelpe deg med å sjekke litt.
Et par uker før avreise pleier vi å spørre om å koble sammen de som reiser for selskap og støtte. Ofte, men ikke alltid, kan du altså få selskap på veien.
Føler du deg usikker? Ikke la usikkerheten stå i veien! Luft din usikkerhet med oss! Skriv og fortell hva du er urolig for! Og vit at mange har reist på egen hånd for første gang, og vi mener at opplevelsene du kan lese om lenger ned er typiske.
Sjekk også det vi har skrevet om det sosiale på reisene.
«Jeg synes det var lett å komme i kontakt med andre og jeg synes det var lett å velge den egentiden jeg hadde behov for. Jeg hadde ikke mange ønsker om å finne på ting på dagen, men koste meg med å være i ro i eget selskap på formiddagen og lytte på musikk. Jeg følte meg også veldig godt ivaretatt av dere tre som var ansvarlige for turen.», Kristin, nyfrelst operaelsker
«Jeg er svært glad for at jeg dro «ut i ukjent lende» alene til Barokkbonanzaen i Stockholm i fjor [2023]. Det har så langt resultert i tre interessante reiser (håper det blir mange fler etterhvert..) og to nye gode venninner i tillegg til flere hyggelige og interessante bekjente!», Ebba, som altså har vært med flere ganger
«Alle var meget hyggelige og åpne!», Kjell-Erik
«Jeg har bare møtt hyggelige folk, og hadde det sosialt veldig bra.», Siri
Mye bedre enn frykta. Jeg reiste aleine og var litt redd for å bli litt utafor, men heldigvis var det flere som reiste for seg sjøl og også de som reiste sammen var såpass sosialt innstilt så dermed ble jeg kjent med mennesker jeg godt kan tenke meg å fortsatt ha kontakt med.» Trond om Weimar/Thüringen 2024
«Din reiseledelse er aldeles strålende. Passer på alle (ikke bare slike som meg som gjerne snakker høyest og oftest….)» Hans om Weimar/Thüringen
Transport i Praha
I utgangspunktet er du selv ansvarlig for lokaltransport i Praha, men det meste ligger i behagelig gåavstand fra hotellet. Det er 450 meter til Prahas gamle nasjonalteater, 550 meter til Statsoperaen, 800 meter til restauranten U Modré kachničky II, 700 meter til Kommunehuset og null meter til restauranten på hotellet.
Det er ikke mer enn 1,4 km til Nasjonalteatret, som kunne vært en behagelig spasertur for de fleste, men vi tenker likevel at det er vinter og vi gjør det enkelt for oss gjennom at vi bestiller buss de gangene vi skal til Nasjonalteatret.
Fra flyplass til Praha
Vi gir alltid tilbud om å koble deltagere sammen i forkant av reisen, som kan brukes for å finne felles transport fra flyplass til Praha. En forhåndsbestilt drosje koster ca. 50 €. Bestiller du en Bolt på plass koster det i underkant av 30 €.
Det finnes velfungerende kollektivtrafikk som koster en slikk og ingenting, men vi vet at de fleste ønsker å ta drosje, så vi skriver ikke mer om kollektivtrafikk. NB! På våre reiser får du alltid et grundig informasjonsbrev i forkant av reisen, der vi bl.a. skriver om transport.
Reise til Praha
I skrivende stund er billettene billige.
Til Praha ser det enklest ut å reise med KLM, uansett hvilken norsk by du kommer fra. De fleste burde kunne reise til Praha 14/1 og komme i tide til programmet. For mange betyr det imidlertid å stå opp grytidlig, så vi minner om at du kan velge å komme dagen før. Vi booker hotell for deg for en billig penge. Kommer du allerede 12/1 kan du reise direkte fra Oslo med Norwegian. I skrivende stund koster fly 699 kr med Norwegian 12/1 fra Oslo, og med lave hotellpriser er det kanskje en god idé?
Fra Praha kan du fly Norwegian direkte til Oslo (både 18/1 og 19/1) og videre til din by. Reiser du til andre byer enn Oslo anbefaler vi likevel at du sjekker priser og forbindelser med KLM i tillegg.
Hva er lytteverksteder?
Lytteverkstedene er en helt sentral del av reisene mine. Her snakker jeg som oftest om tolkning og form, relatert til konsertene/forestillingene vi skal på. Jeg vil invitere lytteren til innsiden av musikken, til hva jeg mener at den i dybden handler om, til hvordan den oppfattes for musikere, men som de fleste i publikum sjelden får vite noe om fordi man antar at det krever store teoretiske kunnskaper for å forstå slike spørsmål. Det er min dype overbevisning, og erfaring fra formidlingen, at alle som anstrenger seg er i stand til å høre både forskjeller i tolkninger samt hvordan musikken er bygget opp.
Videre har jeg gjort et bevisst valg om å minimere snakk om hva du kan lese deg til. Lytteverkstedene skal ligge tett på klangen. Jeg tar opp det vi kan høre og se, og jeg har ambisjoner om å gjøre lytteverkstedene vel så bra som konsertene/forestillingene vi går på. Ærlig talt er tilbakemeldingene gode. Ragnhild går så langt til at hun sier: «Lytteverkstedene var for meg den helt store opplevelsen. De ligner ikke noe jeg har opplevd tidligere. Jeg har hørt utallige konserter med de beste orkestrene i Europa, i Wien, Berlin, Amsterdam, Salzburg – men siden jeg ikke har studert musikk, har jeg manglet noen forståelses-redskaper. Det fikk jeg litt av på turen. Og jeg vil ha mer!»
Hvordan opplever deltagerne lytteverkstedene
«Lytteverkstedene er et unikt tilbud som vi ikke kan få lovprist nok. Så informative og lærerike. Det som skiller Klassiske Musikkreiser fra andre tilbydere. Jeg lærer å konsentrere meg mere på musikken, især operamusikken.»
Kari og Guttorm om Leipzig 2025
«Lytteverkstedene er det som er det spesielle ved dine reiser. Fint at du går i dybden på musikken og veldig bra å få forberedelse på oppsetningene.»
Ingvild om Bayreuth 2024
«Lytteverkstedene er uovertrufne!!!!! Strålende.»
Hans om Weimar/Thüringen 2024
«Stort utbytte, kunne gjerne hørt på mer. Lærte en masse og kommer til å ha dette med meg videre. Elsker å lære nye ting og det gjorde jeg her. Veldig bra presentert av foreleser, det var lærerikt og engasjerende.»
Ragnhild om Bayreuth 2024
«Takket være lytteverkstedene fikk jeg en helt ny innfallsvinkel til musikken, noe som jeg regner med vil gi meg større opplevelse av musikken jeg kjenner og også mer åpenhet for det som jeg ikke har vært fullt så fristet til å sette meg inn i.»
Fredrikke om Berlin 2024
«De var for meg veldig lærerike. Kommer til å lytte på en annen måte i fremtiden.»
Arne om Praha 2025
«»Outstanding» er den høyeste gradering vi kan gi i universitetssammenheng. Din gjennomgang var outstanding.»
Hans om Hamburg 2025
«Lytterverkstedene er det vi alle på reisen snakker sammen om. De skuffer aldri.»
Wenche om Stockholm 2025

Magnus Andersson
Reiseleder og kunstnerisk leder for Klassiske Musikkreiser
Magnus Andersson har jobbet som musikkritiker siden 2002, først i Morgenbladet og nå i Klassekampen. Han brenner for formidling av musikk, særlig slikt som kan være vanskelig å snakke om, som musikalsk form og tolkning. Han gir lytterverksteder og kurs i forbindelse med reisene, som går på verk og tolkningspraksis og er en aktiv deltager på turen som du når som helst kan stille spørsmål til. Langt tilbake hadde Magnus en karriere som utøvende pianist, og han forstår derfor tolkningsspørsmål fra innsiden. Senere ble han akademiker med doktorgrad og etterfølgende forskerkarriere. Nå lever han av å arbeide som kritiker, tangolærer og etter hvert som reiseleder.
Her kan du lese mer av hva han har gjort gjennom sin karriere: https://www.magnusandersson.no/bio/
Guro Stavn
Reiseleder og administrativt sentralbord
Det er Guro du ringer til når ting ikke går som det skal. Bare at hun får sjelden telefonsamtaler i løpet av reisene, fordi Guro har lagt billettene i konvolutter, sendt navnelister til hotellet, delt ut programmer, minnet dere på viktige tider, bekreftet omvisninger og gjort alt det andre. Så hennes viktigste oppgave på reisene er å hygge seg med dere.
Ellers har hun tre vidunderlige barn, begynner å lære en god del om musikk, musikere og musikkhistorie, er utrolig på å huske navn, og leser imponerende mye skjønnlitteratur. Opprinnelig er hun statsviter, og har jobbet med meningsmålinger samt som analysesjef i Forsvaret (ikke sjef for hele organisasjonen, da) før hun slo seg inn i den klassiske reiselivsbransjen.

Praktisk
Dato: 14-18/1, 2026
Pris: 16900 NOK (4000 NOK depositum som betales ved påmelding)
Antall reiseledere: 2
Hva inngår
- Overnatting i dobbeltrom 14-18/1, 2026, inkludert frokost (enkeltromstillegg: 2000 kroner)
- Billett til de fire operaforestillingene. På tre av forestillingene har vi fått velge fra øverste hylle og sitter på rad 8-10, som jeg mener er salens beste plasser. Unntaket er Dido og Aeneas. Dette er en premiere som stort sett fylles av inviterte gjester, og det beste vi kunne få var plasser på 1. Galleri, som i praksis betyr 3. etg. Vi har imidlertid plassene på første rad og plasser i midten. Husk at det er en liten sal (650 plasser), så det betyr ikke at vi sitter håpløst høyt eller langt vekk. Dessuten tenker vi at det blir litt stemningsfullt og spennende å sitte et annet sted enn på parkett.
- Tre måltider, som nevnt i beskrivelsen. Et glass inngår til hvert måltid samt kaffe/te og vann.
- Omvisninger, som nevnt i beskrivelsen. NB! Her forholder vi oss retten til endringer og strykninger i programmet.
- Busstransport til og fra forestillingene på Nasjonalteatret.
- Fire lytteverksteder.
- Møter med andre interesserte mennesker, som kommer til prisen av nysgjerrighet og åpenhet.
Hva inngår ikke
- Du kjøper transport til og fra Praha på egen hånd, sånn at det skal være enkelt å utvide reisen og ikke minst å finne forbindelser som passer fra din by. Sjekk punktet «Reise til Praha» lenger opp. Husk at søkemotoren på Finn er suveren for flyreiser: https://www.finn.no/reise/
- Måltider annet enn de som er nevnt.
- Vinpakke på restauranten U Modré kachničky II (du kjøper den noe «subvensjonert» med vinglasset som egentlig inngår).
- Ekstra netter på hotellet, med eller uten forestillinger.
- Husk at du bør ha reiseforsikring.
Påmelding
Påmelding er bindende. Etter påmelding mottar du en regning for depositum (4000 kr) som skal betales snarest.
Reisen er utsolgt. Her kan du lese litt om hvordan ventelisten fungerer samt stille deg på venteliste: https://www.klassiskemusikkreiser.no/venteliste/
Kjøpsbetingelser
Betingelser for kjøp av reise
Oppdatert 2/8, 2025
Avtalen gjelder mellom
Selger: Klassiske Musikkreiser. Klassiske Musikkreiser drives i samarbeid av to enkeltpersonsforetak, Magnus Andersson (org. nr. 982202892) og Guro Elin Stavn org. nr. 834828782), som begge er medlemmer i Reisegarantifondet.
og
Kjøper
Hver reise er et samarbeid og både Magnus Andersson og Guro Elin Stavn vil være tekniske arrangører på hver reise. De vil fordele Kjøperne på reisene slik at de tekniske arrangørene kan stå med et fullt ansvar for reisene i forhold til enkelte Kjøpere. Hver enkelt kjøper vil altså kjøpe reisen enten fra Magnus Andersson eller fra Guro Elin Stavn, som i sin tur vil bære det fulle ansvaret for salg av pakkereisen. Kjøper vil i påmeldingsbekreftelsen få vite hvem Kjøper forholder seg til som teknisk arrangør.
Sagt med mindre krøkkete språk for de få Kjøpere som faktisk leser vilkårene: Kjøper vil kommunisere helt som vanlig med Klassiske Musikkreiser som en enhet, og merker kun delingen gjennom hvem de betaler til og i hendelse av klagesaker.
Bestilling
Tilbud regnes som akseptert og bindende når kjøper har meldt seg på via påmeldingsportalen samt mottatt bekreftelse på e-post.
Betaling og depositum
Det vil etter påmelding bli fakturert et depositum. Dette skal betales snarest for å bekrefte påmeldingen. Summen er stipulert på siden for den aktuelle reisen. Sluttbeløpet forfaller til betaling seks uker før avreisedato.
Avbestilling
Avbestilling må skje straks det foreligger en hindring for å gjennomføre reisen. Etter bestilling av reisen kan depositum ikke refunderes med mindre reisen overdras til noen annen (se neste punkt i vilkårene). Forbrukertilsynet skiller mellom gebyr for avbestilling og depositum, og gebyret for avbestilling er mindre enn depositum (se §5.2: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/alminnelige-vilkar-pakkereiser). Klassiske Musikkreiser formidler billetter og tjenester hvilke som regel betales i forskudd av Klassiske Musikkreiser lang tid i forveien (ofte mer enn seksukersfristen som snart skal nevnes). Klassiske musikkreiser har valgt å ikke ha et depositum høyere enn omkostningene for nevnte billetter og tjenester, men å beregne depositum omtrent på nivå med bedriftens forskuddsbetalinger for billetter og andre tjenester som formidles. Derfor er gebyret for avbestilling inntil seks uker før avreise og depositum det samme.
Seks uker før avreise skal hele reisen være betalt, og avbestilling etter seks uker (42 dager) medfører at hele reisens pris går tapt. Disse betingelsene gjelder også i forbindelse med avbestilling grunnet sykdom. Den reisende bør ha reiseforsikring som dekker et slikt tap.
Overdragelse av reisen
Reisen kan overdras til en ny kjøper. Klassiske Musikkreiser kan gi tips om hvor opprinnelig Kjøper kan markedsføre en reise, men vi vil ikke markedsføre reiser gjennom våre kanaler. Dersom en reise er full og har venteliste kan Klassiske Musikkreiser være behjelpelig med å finne en ny kjøper.
En forutsetning for overdragelse er at vilkårene for de tjenestene (hotell, billetter, omvisninger, etc.) Klassiske Musikkreiser har kjøpt på vegne av opprinnelig Kjøper tillater at tjenestene overdras. Eventuelle overdragelsesomkostninger/ombookingsgebyrer påløper Kjøper. Dessuten betaler kjøper et administrasjonsgebyr på 1000 kr/overdratt plass til Klassiske Musikkreiser.
NB! Husk reiseforsikring så skal du ikke trenge å forsøke å selge reisen videre.
Pass og visum
Husk å ta med pass eller nasjonalt ID-kort. Selv om vi har passfrihet innen EU/EØS, må du kunne identifisere deg, eksempelvis på fly og hoteller. De eneste internasjonalt godkjente legitimasjonene innen EU/EØS er pass eller nasjonalt ID-kort (baksiden av bankkort er en særnorsk greie og blir møtt med forundrede blikk i utlandet).
Det er den reisendes ansvar å sette seg inn i pass- og visumbestemmelser for reisemålet. Det samme gjelder eventuelt behov for vaksinasjoner.
Forsikring
Klassiske Musikkreiser anbefaler alle sine gjester å ha forsikring. Dette gjelder reiseforsikring, avbestillingsforsikring og ulykkesforsikring. De reisende er selv ansvarlig for å tegne de forsikringer som er nødvendige.
Ekstranetter på hotell
Bestilling av ekstranetter er i utgangspunktet bindende. Dette er fordi de fleste hotell krever forhåndsbetaling når det gjelder gruppebestillinger. 4-8 uker før eventen er den typiske betalingsfristen Klassiske Musikkreiser forholder seg til. Derfor er du i utgangspunktet pliktig til å betale for bestilte hotellnetter, selv om du avbestiller reisen. Dette kommer i tillegg til depositum som du heller ikke kan få tilbake. Men, dersom dine planer forandres og du ønsker å avbestille et rom, skal du selvfølgelig få lov til å gjøre det så fremt Klassiske Musikkreiser ennå ikke har bundet seg til å betale for ekstranettene.
Programforandringer
Klassiske Musikkreiser er ikke ansvarlig for programforandringer eller avlysninger av konserter/forestillinger. Vi regner med at arrangørene av konserter/forestillinger selv finner erstatninger ved programforandringer. Ved avlysning der arrangøren ikke selv tar ansvar gjør Klassiske Musikkreiser alt vi kan for å finne en verdig erstatning. Avlyste konserter er ikke grunn for erstatningskrav.
Andre forbehold
Det tas forbehold om endringer og trykkfeil i webside, programmer og annet publiseringsmateriell. Dersom vi har angitt priser for noe det forventes at deltageren selv betaler for, og disse forandres, kan ikke Klassiske Musikkreiser holdes ansvarlig.
Transport
Det er den reisendes eget ansvar å sørge for transport til reisemålet. Dette kan også inkludere lokaltrafikk på stedet (se reisens hjemmeside). Forsinkelser i forbindelse med reise til reisemålet er den reisendes ansvar. Omkostninger som oppstår på grunn av, og som følge av streiker, start- eller landingsforbud, forsinkelser, værforhold og andre forhold som ikke skyldes forsømmelser fra arrangøren, må bæres av den reisende selv. Eventuelle erstatningskrav er en sak mellom den reisende og transportselskapets garantiordninger eller mellom den reisende og forsikringsselskapet for reiseforsikringen.
På reise
Tider på reisene er presise, og Klassiske Musikkreiser venter ikke på deltagere som ikke passer tidene. Det betyr at Kjøper som ikke passer en tid selv blir ansvarlig for konsekvensene (å finne fram, rekke en konsert, ordne alternativ transport, etc.).
Når vi spaserer er Kjøper ansvarlig for å følge trafikkregler og ikke minst å følge med på «grønn mann».
Forsinkelser, tap, skade og omkostninger
Klassiske Musikkreiser opptrer som agent for hotellene, restaurantene og eventstedene, og påtar seg intet ansvar for forsinkelser, tap eller skade på personer eller deres eiendeler i forbindelse med arrangementet og turen. Omkostninger som oppstår på grunn av, og som følge av streiker, forsinkelser, værforhold og andre forhold som ikke skyldes forsømmelser fra arrangøren, må bæres av den reisende selv.
Force majeure
Klassiske Musikkreiser har ikke ansvar for tap som oppstår dersom reiser ombestilles/endres, kanselleres helt/delvis som følge av hendelser utenfor arrangørens kontroll, som force majeure (naturkatastrofer, streik, krigshandlinger) og forhold som kan likestilles med dette. Unntaket er dersom Utenriksdepartementet i sine reiseråd advarer konkret mot å reise til det/de aktuelle reisemål. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av forannevnte årsaker hvis begivenheten som påberopes som grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent før bestilling, eller dersom Utenriksdepartementet ikke advarer mot å reise til destinasjonen.
Reklamasjon
Den reisende plikter å gi beskjed innen rimelig tid dersom det oppleves mangler ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende, så vidt det er mulig, reklamere direkte på stedet. Dette skal gjøres til hotellet, reiseleder eller lokal samarbeidspartner slik at de får muligheten til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan klagen sendes skriftlig til Klassiske Musikkreiser senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser.
Informasjonsdeling
Klassiske Musikkreiser forbeholder seg retten til å videreformidle din kontaktinformasjon til tredjeparter som er nødvendige for reisens gjennomføring. Dette betyr stort sett hoteller som er forpliktet til å registrere gjestene sine, men i noen sjeldne tilfeller gjelder det også andre turoperatører. Kontaktinformasjonen blir kun delt til nødvendige aktører. Kontaktinformasjonen blir ikke delt med andre kommersielle aktører.
Reisegarantifondet
Klassiske Musikkreiser har gjennom enkeltpersonsforetakene Magnus Andersson (org. nr. 982202892) og Guro Elin Stavn org. nr. 834828782) stilt den nødvendige garanti og er medlem av Reisegarantifondet.
Påmelding etter avtale
NB! Dette er kun for deg som har en avtale med oss. Har du ikke avtale? Send oss en epost og spør om det er plass.