11-15/11, 2025: Ravenna/Bologna

G.F. Händels «Alcina» og «Orlando» | Evgeny Kissin

Händels «Orlando» og «Alcina» | Evgeny Kissin med orkester
Accademia Bizantina m. Ottavio Dantone | Privatkonsert | Basilikaer fra 400- og 500-tallet
Kultur i Bologna | Omvisninger | Lytteverksteder | Fellesmåltider | Menneskemøter

Fra San Vitale basilika i Ravenna.

I et nøtteskall

Ravenna Festival går normalt sett av stabelen i løpet av sommeren, men de arrangerer også en liten høstfestival de kaller «Høsttrilogien». Årets trilogi vies til G.F. Händel, og vi skal se operaene Alcina og Orlando. Operaorkestret er et av verdens fremste for barokkmusikk, nemlig Accademia Bizantina under Ottavio Dantones ledelse. Solistene er eksperter innen barokkmusikk. Vi får også en privatkonsert med musikere fra Orchestra Giovanile Luigi Cherubini.

Denne reisen avsluttes med en dag i Bologna der vi skal oppleve selveste Evgeny Kissin. Denne store og eksentriske pianisten spiller sammen med Filarmonica del Teatro Comunale di Bologna. Vi får også en guidet vandring i gamlebyen, hvor vi blant annet besøker basilikaen San Petronio og universitetets eldste bygg.

Tilbake til kultur i Ravenna. De har en verdensarv med basilikaer, kirker, museer og annet. Med de tre basilikaene fra 400- og 500-tallet går verdensarven under navnet «Tidlige kristne monumenter i Ravenna». I disse finner man mosaikker av en annen verden. Basilikaen San Vitale er mest kjent, og den besøker vi så klart.

Program

Med forbehold om endringer!

Interiør i San Vitale i Ravenna
Høst

Online forelesning

Forelesning om Basilica San Vitale på Unescos verdensarvliste, ved Wenche Frogn Sellæg. Det blir gjort et opptak for de som ikke har anledning til å være med på selve kvelden. Byen Ravenna blir også satt i et historisk perspektiv, og kanskje Magnus koker opp et snakkebrygg for onlinekvelden, men det senere lover vi ikke ennå.

Georg Friedrich Händel. Gammelt maleri.
11/11

Tirsdag

Ankomst Ravenna. Vi prøver å organisere et måltid, det avhenger av ankomsttiden.

Bilde av G.F. Händel (ja, duden bak datoen er Georg Friedrich)

Salen i Teatro Alighieri i Ravenna
12/11

Onsdag

09.30: Lytteverksted. På hotellet

10.45: Vi spaserer til og opplever basilikaen San Vitale.

13.00: Felles lunsj

16.30: Omvisning. Teatro Alighieri.

20.00-23.30: Opera. Georg Friedrich Händel: Orlando. I Teatro Alighieri.

Classense-biblioteket i Ravenna
13/11

Torsdag

Morgen: Kulturelle høydepunkt på egen hånd.

13.00: Omvisning. Vi besøker biblioteket Classense.

14.30: Lytteverksted/introduksjon. Med musikere fra Cherubiniorkestret. I Chiesa di San Romualdo.

15.00: Privatkonsert med et ensemble fra Cherubiniorkestret. I Chiesa di San Romualdo.

20.00-23.30: Opera. Georg Friedrich Händel: Alcina. I Teatro Alighieri.

 

Evgeny Kissin ved flyglet
14/11

Fredag

10.00: Lytteverksted

11.15: Buss til Bologna

13.00-14.30: Guidet byvandring i historisk sentrum med bl.a. Cattedrale di San Pietro samt Universitetets eldste bygg.

14.30: Lunsj

20.00: Konsert med Evgeny Kissin og Filarmonica del Teatro Comunale di Bologna

koffert symboliserer hjemreise
15/11

Lørdag

Hjemreise

Hotell inngår til 15/11.

Utførlig program

Tirsdag 11/11

Vi ankommer dagen før det ordinære programmet begynner, sånn at vi kan gå direkte på opplevelser dagen etterpå. Ellers prøver vi å legge til rette for å koble deltagere sammen for et fellesmåltid allerede 11/11. Dette avhenger av når dere kommer til Ravenna.

Onsdag 12/11

Dagen starter med et «lytteverksted». Vi lytter til, og går i dybden av, tolkninger av barokkmusikk, særlig Händel og operaene som står på programmet.

Ravenna er mest kjent for sine mosaikker, særlig i San Vitale. Vi går i samlet tropp for å se disse. Inngangsbilletten (inngår) er gyldig i syv dager, og inkluderer også noen andre basilikaer og museer. Her har vi ikke omvisning, men Wenche har forberedt oss på forhånd. Jeg tenker det gir en bedre opplevelse å ta til seg denne verdensarven i stillhet og kontemplasjon.

Etterpå spiser vi lunsj sammen og blir kjent. Hun som driver med gruppesalg for Høsttrilogien har gitt oss tips om gode restauranter, så forhåpentligvis blir det en fryd også for ganen.

Deretter blir det noe ledig tid før neste post på programmet.

På ettermiddagen besøker vi Teatro Alighieri, der de to operaene finner sted. Huset ble tegnet av Tommaso og Giambattista Meduna, som designet La Fenice i Venezia etter brannen i 1836.

Til slutt begynner det musikalske programmet med Händels Orlando, og jeg minner om at det er Accademia Bizantina under Ottavio Dantones ledelse, som står for det musikalske. Sangerne er faktisk ikke annonsert på hjemmesidene ennå, men jeg har full tillit til at Dantone velger ut fine eksperter på tidligmusikk og Händel.

Torsdag 13/11

Erfaringen tilsier at det er enkelt å finne noen å oppleve ting sammen med. Her gis det mulighet til å oppleve mer mosaikk eller å besøke noe annet i Ravenna (se eget punkt lenger ned).

På ettermiddagen blir det holdt en privatkonsert for oss, og like ved der den blir holdt ligger Classense-biblioteket, grunnlagt i 1712. Det ser så spektakulært ut at vi prøver å bestille en omvisning. Forvent å bli satt tilbake til Händels tid.

Privatkonserten finner sted i skjønne Chiesa di San Romualdo fra 1630-tallet. Den skal visstnok være verd et besøk i seg, selv om den sjelden er åpen for allmennheten. Musikerne er hentet fra ensemblet Orchestra Giovanile Luigi Cherubini. Tema blir musikk inspirert av Händel og særlig Messias. Ensemblet er for så vidt et studentorkester, men det er grunnlagt av Riccardo Muti, og vi har all grunn til å tro det består av generasjonens aller beste italienske musikere. Ikke bare blir unge musikere bedre og bedre for hvert år som går, men de unge er ofte så sultne på å uttrykke og prestere at de ofte gjør det bedre enn etablerte musikere.

Det er også sannsynlig at vi får til et møte med musikerne. I så fall blir det en samtale der Magnus stiller spørsmål om barokkinstrumenter og buer, og ikke minst hvordan man trakterer instrumentene i Händel og barokkmusikk. Poenget er at musikerne skal demonstrere hva de gjør når de tolker musikken.

På kvelden ser vi Händels Alcina, og da er vi så klart tilbake i Teatro Alighieri (som selvfølgelig er kalt opp etter Dante, som spanderte sine siste fire leveår i eksil i Ravenna).

Fredag 14/11

Vi starter med et lytteverksted om kveldens konsert i Bologna. Vi tar med det farvel med Magnus, og Guro blir med dere til Bologna. Bussen henter oss på hotellet og tar oss til hotellet i Bologna. Der leverer vi fra oss koffertene og går rett på en guidet byvandring. Bologna har et ekstraordinært vakkert historisk sentrum, med Basilica di San Petronio og Archiginnasio, det historiske setet for Universitetet i Bologna, Europas eldste universitet, som to av de største attraksjonene. Etter byvandring spiser vi felles lunsj, før vi drar tilbake til hotellet og sjekker inn. Vi bor midt i historisk sentrum, så det vil være tid til å stikke en tur ut igjen og se på høydepunktene i nabolaget en gang til på egen hånd.

På kvelden er Evgeny Kissin solist med Filarmonica del Teatro Comunale di Bologna. Han er en eksentriker som gjør sterke tolkninger. Ingen går urørt fra en konsert med ham. Noen ser musikken i et nytt lys. Andre syns han er så utfordrende at de blir forbannet.

Lørdag 15/11

Hotell inngår til 15/11. Husk at du kjøper transport selv på våre reiser, og det er mer å oppleve i Bologna, så kanskje du blir igjen lenger. Vi kan hjelpe deg med å forlenge reisen hvis du velger samme hotell.

Den historiske byen Ravenna

Ravenna er aller mest kjent for mosaikker i basilikaen San Vitale, men det er syv andre historiske steder som sammen utgjør UNESCOs verdensarv «Tidlige kristne monumenter i Ravenna».

Blant andre høydepunkt finner du Dantes grav samt et museum for Lord Byron, og vi anbefaler også et besøk på Museo Nazionale di Ravenna.

Når det nærmer seg avreise sender vi deg mer informasjon om disse stedene.

Sosialt

Reisene pleier å samle hyggelige og kultur- og musikkinteresserte folk, og et uttalt mål med Klassiske Musikkreiser har vært å koble mennesker sammen. Erfaring fra alle tidligere reiser tilsier at deltagerne raskt finner hverandre og gjør ting sammen, uansett det er noe kulturelt eller gastronomisk.

Lunsjer

Lunsjene er ikke booket ennå, men det blir så klart god italiensk mat. Vi har to felleslunsjer som inngår.

Reise/transport

Programmet begynner jo i Ravenna, og Bologna er den nærmeste flyplassen til Ravenna. Kommer du fra Oslo kan du eksempelvis fly med Lufthansa, 11.50-16.55. Det går også fly med SAS, via København, som lander i Bologna 19.20. Man kan slutte seg til København-Bologna-flighten fra Bergen, Trondheim og Oslo. Se tips lenger ned om hvordan du finner fly.

Fra flyplass til hotell

I begynnelsen av september får du spørsmål om når du lander i Bologna. Vi vil sjekke muligheter for å organisere felles transport, med drosje, maxitaxi eller til og med buss. Det er vanskelig å antyde en pris. Det er en hel time å kjøre, så det er ikke helt billig. Ellers finnes det jo også kollektivtrafikk.

Hotell

Ravenna, 11-14/11

I Ravenna var det faktisk ikke enkelt å finne et hotell som kunne ta imot oss alle. Derfor bor vi på to hoteller som ligger 70 meter fra hverandre.

Det ene er Hotel Centrale Byron (NB! Ikke Hotel Byron, men Hotel Centrale Byron), Via IV Novembre, 14. Dette er enkelt men koselig. Vi har også reservert noen rom på et litt mer oppgradert hotell rett ved, Albergo Capello, Via IV Novembre, 41. Hotellene ligger 70 meter fra hverandre.

I prisen for reisen har vi tatt utgangspunkt i Hotel Centrale Byron. Det koster noe mer å bo på Albergo Capello, et knøttlite hotell med syv rom. Her kan du velge mellom tre romskategorier:

  • Deluxerom (80 kr/person/natt i dobbeltrom, 270 kr/natt i enkeltrom)
  • Juniorsuite (260 kr/person/natt i dobbeltrom, 630 kr/natt i enkeltrom)
  • Suite (380 kr/person/natt i dobbeltrom, 870 kr/natt i enkeltrom)

 

Bologna, 14-15/11

I Bologna bor vi på, forvirrende nok, Hotel Roma, Via Massimo D’Azeglio 9. Bor du på enkeltrom, og ønsker et større rom, kan du velge oppgradering til dobbeltrom. Det koster 550 kr.

Bli igjen lenger?

På våre reiser booker du selv transport til reisemålet. En av grunnene er at du lett kan planlegge å komme tidligere til Ravenna eller bli igjen i Bologna. Vi har ikke holdt av rom for ekstranetter på forhånd, men vi kan gjerne formidle slike til kostpris. Du legger inn ønske i påmeldingsskjemaet, og vi sjekker tilgjengeligheten for deg. Vi regner med at det går bra.

Transport innad i Ravenna og Bologna

Vi bor midt i historiske sentrum både i Ravenna og Bologna. Alt ligger innen behagelig gåavstand, så vi bruker apostlenes hester. Er du likevel dårlig til bens kan du så klart ta drosje.

Online-kvelden

Allerede før vi reiser forbereder vi oss altså på å komme til byen Ravenna. Onlinekvelden finner sted noen uker før avreise, og den blir tatt opp for de som ikke kan bli med på selve hendelsen. Hovedpoenget er en forelesning om Ravenna og San Vitale, et av de viktigste eksemplene på tidlig bysantinsk kunst og arkitektur i Europa (ca. 30 min). Den som geleider oss gjennom dette er Wenche Frogn Sellæg, som i sin iver etter lærdom og utvidede horisonter har tatt en mastergrad i kunsthistorie samt deltatt på flere musikkreiser.

Kanskje det blir noe annet denne kvelden også, men det kommer jeg tilbake til.

Ting du kanskje lurer på

Lytteverkstedene er en helt sentral del av reisene mine. Her snakker jeg som oftest om tolkning og form, relatert til konsertene/forestillingene vi skal på. Jeg vil invitere lytteren til innsiden av musikken, til hva jeg mener at den i dybden handler om, til hvordan den oppfattes for musikere, men som de fleste i publikum sjelden får vite noe om fordi man antar at det krever store teoretiske kunnskaper for å forstå slike spørsmål. Det er min dype overbevisning, og erfaring fra formidlingen, at alle som anstrenger seg er i stand til å høre både forskjeller i tolkninger samt hvordan musikken er bygget opp.

Videre har jeg gjort et bevisst valg om å minimere snakk om hva du kan lese deg til. Lytteverkstedene skal ligge tett på klangen. Jeg tar opp det vi kan høre og se, og jeg har ambisjoner om å gjøre lytteverkstedene vel så bra som konsertene/forestillingene vi går på. Ærlig talt er tilbakemeldingene gode. Ragnhild går så langt til at hun sier: «Lytteverkstedene var for meg den helt store opplevelsen. De ligner ikke noe jeg har opplevd tidligere. Jeg har hørt utallige konserter med de beste orkestrene i Europa, i Wien, Berlin, Amsterdam, Salzburg – men siden jeg ikke har studert musikk, har jeg manglet noen forståelses-redskaper. Det fikk jeg litt av på turen. Og jeg vil ha mer!»

Uansett jeg har vært aktiv gjennom å finne konkrete ting å gjøre, eller jeg har overlatt alt til deltagerne, har det fungert suverent. Alle reisene trekker til seg interessante mennesker, og erfaringen er at deltagerne tar vare på hverandre og finner hverandre.

Her er litt om hvordan deltagerne har opplevd det sosiale på tidligere reiser:

«Gruppen var meget positiv! Som nevnt ovenfor var graden av musikkentusiasme stor, og det gjorde dialogen med de andre deltagerne veldig bra!», Jon Erik, Brahms- og operaentusiast

«Vi hadde passe mye kontakt med andre og fant mange nye interessante personer å snakke med, både om våre felles opplevelser og om andre ting. Mange interessante mennesker med i gruppen.», Tove, gift med musikknerd

«Vi var to vennepar som reiste sammen, men å komme i kontakt med andre, var ikke vanskelig. Jeg synes det var lurt av dere å presentere ulike opplevelser for dagen slik at man kunne finne noen å være sammen med om man ønsket det.», Sissel

«Lett å komme i kontakt med andre. Det fungerte bra med forslagene før turen og tilbudene om gruppe de forskjellige dagene.», Rolf, musikkentusiast og korsanger

«Jeg synes det var lett å komme i kontakt med andre og jeg synes det var lett å velge den egentiden jeg hadde behov for. Jeg hadde ikke mange ønsker om å finne på ting på dagen, men koste meg med å være i ro i eget selskap på formiddagen og lytte på musikk. Jeg følte meg også veldig godt ivaretatt av dere tre som var ansvarlige for turen.», Kristin, nyfrelst operaelsker

«Heterogen gruppe, lett i komme i kontakt med de øvrige, mange interessante mennesker. Fint med forslag til felles aktiviteter.», Bjørg og Arnulf, leger

Magnus Andersson

Reiseleder og kunstnerisk leder for Klassiske Musikkreiser

Magnus Andersson har jobbet som musikkritiker siden 2002, først i Morgenbladet og nå i Klassekampen. Han brenner for formidling av musikk, særlig slikt som kan være vanskelig å snakke om, som musikalsk form og tolkning. Han gir lytterverksteder og kurs i forbindelse med reisene, som går på verk og tolkningspraksis og er en aktiv deltager på turen som du når som helst kan stille spørsmål til. Langt tilbake hadde Magnus en karriere som utøvende pianist, og han forstår derfor tolkningsspørsmål fra innsiden. Senere ble han akademiker med doktorgrad og etterfølgende forskerkarriere. Nå lever han av å arbeide som kritiker, tangolærer og etter hvert som reiseleder.

Her kan du lese mer av hva han har gjort gjennom sin karriere: https://www.magnusandersson.no/bio/

Praktisk

Dato: 11-15/11, 2025
Pris: 17900 NOK (5000 NOK depositum)

Hva inngår

  • Overnatting i dobbeltrom 11-15/11, 2025 (enkeltromstillegg: 1700 kroner) inkludert frokost.
  • Busstransport fra Ravenna til Bologna fredag 14/11.
  • Billett til de to operaforestillingene. Vi blir tildelt billetter før offentligheten, og vi har god kontakt med organisasjonene, så vi får rett og slett kremplasser.
  • Billett til Evgeny Kissin med Teatro Comunale Orchestra of Bologna. Vi vet ennå ikke hvilke rader vi sitter på, men gruppesalgspersonen har lovet virkelig bra plasser.
  • Privatkonsert med musikere fra Orchestra Giovanile Luigi Cherubini. Må nesten også nevne at inngang i Chiesa di San Romualdo inngår, som er et verdig besøksmål i seg.
  • Inngangsbillett til San Vitale (gyldig syv dager og gir inngang til flere andre av de viktigste kulturelle/historiske stedene)
  • Omvisninger i Teatro Alighieri og Classense-biblioteket.
  • Tre lytteverksteder.
  • To fellesmåltider.
  • Onlinekveld samt opptak (tidsbegrenset) med forelesning om Ravenna og hovedsakelig San Vitale.
  • Utrolige møter med interessante mennesker.

Hva inngår ikke

  • Du kjøper transport til og fra Ravenna/Bologna på egen hånd, sånn at det skal være enkelt å utvide reisen og ikke minst å finne forbindelser som passer fra din by. Bologna har nærmeste større flyplass. Kommer du fra Oslo kan du eksempelvis fly med Lufthansa, 11.50-16.55. Det går også fly med SAS, via København, som lander i Bologna 19.20. Man kan slutte seg til SAS sin København-Bologna-flighten fra Bergen, Trondheim og Oslo. Vi vil prøve å organisere samlet transport fra flyplassen i Bologna når det er mange som kommer med samme fly. Mer informasjon om dette kommer senere.
  • Søkemotoren på Finn er suveren for flyreiser: https://www.finn.no/reise/. Tips: Finn reiser/tider med finn.no. Du finner raskt ut hvilke selskaper som flyr dit du skal. Sjekk så tider/priser, og ikke minst, kjøp din billett direkte fra flyselskapet heller enn fra reisebyråene finn.no foreslår.
  • Ekstra hotellnetter. Vi formidler ønske om ekstra hotellnetter til kostpris. Her er romskategoriene så mange at vi ikke angir pris. Legg inn et ønske så sender vi tilbud.
  • Transport i Ravenna og Bologna (alt ligger i gåavstand).
  • Transport fra flyplassen i Bologna til Ravenna.
  • Måltider annet enn de som er nevnt.
  • Eventuelt måltid 11. november inngår ikke.
  • Husk at du bør ha reiseforsikring.

Påmelding

Du får noen valg om oppgradering av hotellrom. Disse kan ikke garanteres hvis flere samtidig ønsker oppgradering.

2025-11-bologna-ravenna
Rom
Enkeltsenger eller dobbeltseng
Dette legges inn som et ønske til hotellet.
Det blir et tillegg på 1700 kroner for enkeltrom.
Du må gjøre en separat booking for hvert rom.
Hotell
Eventuelle ekstra netter bekreftes senere. Dette bør gå fint.
Inkludert i prisen er rom på Hotel Centrale Byron i Ravenna. Ønsker du å bo på Albergo Capello
Ønsker du større rom i Bologna (dobbeltrom, men selvfølgelig kun for deg)
Betaler du for den du reiser sammen med?
Supert! Regning og info blir sendt til deg og dere trenger ikke en separat påmelding fra ditt reiseselskap.
NB! Vi må ha en separat påmelding fra den du skal dele rom med.
Fakturaene vil kun gå til deg. Praktisk og eventuell kunstnerisk informasjon går til begge dere. Du kan eventuelt ettersende den andre personens epostadresse.
Hvordan hørte du om Klassiske Musikkreiser?
Facebook
Jeg ønsker nyhetsbrevet
Det blir sendt en sjelden gang med informasjon om nye reiser.
Jeg er kjent med kjøpsbetingelsene og godkjenner dem
Du finner kjøpsbetingelsene under påmeldingsskjemaet.
Det aller viktigste er at du sørger for å reise med gyldige forsikringer.

Etter at du klikker "Send" skal du bli videresendt til en side som bekrefter at din påmelding er mottatt.

Betingelser for kjøp av reise

Oppdatert 9/5, 2025

Avtalen gjelder mellom

Selger: Magnus Andersson/Klassiske Musikkreiser (det er Magnus Andersson, org. nr. 982202892 som er registrert i Reisegarantifondet)
og
Kjøper

Bestilling

Tilbud regnes som akseptert og bindende når kjøper har meldt seg på via påmeldingsportalen samt mottatt bekreftelse på e-post.

Betaling og depositum

Det vil etter påmelding bli fakturert et depositum. Dette skal betales snarest for å bekrefte påmeldingen. Summen er stipulert på siden for den aktuelle reisen. Sluttbeløpet forfaller til betaling seks uker før avreisedato.

Avbestilling

Avbestilling må skje straks det foreligger en hindring for å gjennomføre reisen. Etter bestilling av reisen kan depositum ikke refunderes med mindre reisen overdras til noen annen (se neste punkt i vilkårene). Forbrukertilsynet skiller mellom gebyr for avbestilling og depositum, og gebyret for avbestilling er mindre enn depositum (se §5.2: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/alminnelige-vilkar-pakkereiser). Klassiske Musikkreiser formidler billetter og tjenester hvilke som regel betales i forskudd av Klassiske Musikkreiser lang tid i forveien (ofte mer enn seksukersfristen som snart skal nevnes). Klassiske musikkreiser har valgt å ikke ha et depositum høyere enn omkostningene for nevnte billetter og tjenester, men å beregne depositum omtrent på nivå med bedriftens forskuddsbetalinger for billetter og andre tjenester som formidles. Derfor er gebyret for avbestilling inntil seks uker før avreise og depositum det samme.

Seks uker før avreise skal hele reisen være betalt, og avbestilling etter seks uker (42 dager) medfører at hele reisens pris går tapt. Disse betingelsene gjelder også i forbindelse med avbestilling grunnet sykdom. Den reisende bør ha reiseforsikring som dekker et slikt tap.

Overdragelse av reisen

Reisen kan overdras til en ny kjøper. Klassiske Musikkreiser kan gi tips om hvor opprinnelig Kjøper kan markedsføre en reise, men vi vil ikke markedsføre reiser gjennom våre kanaler. Dersom en reise er full og har venteliste kan Klassiske Musikkreiser være behjelpelig med å finne en ny kjøper.

En forutsetning for overdragelse er at vilkårene for de tjenestene (hotell, billetter, omvisninger, etc.) Klassiske Musikkreiser har kjøpt på vegne av opprinnelig Kjøper tillater at tjenestene overdras. Eventuelle overdragelsesomkostninger/ombookingsgebyrer påløper Kjøper. Dessuten betaler kjøper et administrasjonsgebyr på 1000 kr/overdratt plass til Klassiske Musikkreiser.

NB! Husk reiseforsikring så skal du ikke trenge å forsøke å selge reisen videre.

Pass og visum

Husk å ta med pass eller nasjonalt ID-kort. Selv om vi har passfrihet innen EU/EØS, må du kunne identifisere deg, eksempelvis på fly og hoteller. De eneste internasjonalt godkjente legitimasjonene innen EU/EØS er pass eller nasjonalt ID-kort (baksiden av bankkort er en særnorsk greie og blir møtt med forundrede blikk i utlandet).

Det er den reisendes ansvar å sette seg inn i pass- og visumbestemmelser for reisemålet. Det samme gjelder eventuelt behov for vaksinasjoner.

Forsikring

Klassiske Musikkreiser anbefaler alle sine gjester å ha forsikring. Dette gjelder reiseforsikring, avbestillingsforsikring og ulykkesforsikring. De reisende er selv ansvarlig for å tegne de forsikringer som er nødvendige.

Ekstranetter på hotell

Bestilling av ekstranetter er i utgangspunktet bindende. Dette er fordi de fleste hotell krever forhåndsbetaling når det gjelder gruppebestillinger. 4-8 uker før eventen er den typiske betalingsfristen Klassiske Musikkreiser forholder seg til. Derfor er du i utgangspunktet pliktig til å betale for bestilte hotellnetter, selv om du avbestiller reisen. Dette kommer i tillegg til depositum som du heller ikke kan få tilbake. Men, dersom dine planer forandres og du ønsker å avbestille et rom, skal du selvfølgelig få lov til å gjøre det så fremt Klassiske Musikkreiser ennå ikke har bundet seg til å betale for ekstranettene.

Programforandringer

Klassiske Musikkreiser er ikke ansvarlig for programforandringer eller avlysninger av konserter/forestillinger. Vi regner med at arrangørene av konserter/forestillinger selv finner erstatninger ved programforandringer. Ved avlysning der arrangøren ikke selv tar ansvar gjør Klassiske Musikkreiser alt vi kan for å finne en verdig erstatning. Avlyste konserter er ikke grunn for erstatningskrav.

Andre forbehold

Det tas forbehold om endringer og trykkfeil i webside, programmer og annet publiseringsmateriell. Dersom vi har angitt priser for noe det forventes at deltageren selv betaler for, og disse forandres, kan ikke Klassiske Musikkreiser holdes ansvarlig.

Transport

Det er den reisendes eget ansvar å sørge for transport til reisemålet. Dette kan også inkludere lokaltrafikk på stedet (se reisens hjemmeside). Forsinkelser i forbindelse med reise til reisemålet er den reisendes ansvar. Omkostninger som oppstår på grunn av, og som følge av streiker, start- eller landingsforbud, forsinkelser, værforhold og andre forhold som ikke skyldes forsømmelser fra arrangøren, må bæres av den reisende selv. Eventuelle erstatningskrav er en sak mellom den reisende og transportselskapets garantiordninger eller mellom den reisende og forsikringsselskapet for reiseforsikringen.

Forsinkelser, tap, skade og omkostninger

Klassiske Musikkreiser opptrer som agent for hotellene, restaurantene og eventstedene, og påtar seg intet ansvar for forsinkelser, tap eller skade på personer eller deres eiendeler i forbindelse med arrangementet og turen. Omkostninger som oppstår på grunn av, og som følge av streiker, forsinkelser, værforhold og andre forhold som ikke skyldes forsømmelser fra arrangøren, må bæres av den reisende selv.

Force majeure

Klassiske Musikkreiser har ikke ansvar for tap som oppstår dersom reiser ombestilles/endres, kanselleres helt/delvis som følge av hendelser utenfor arrangørens kontroll, som force majeure (naturkatastrofer, streik, krigshandlinger) og forhold som kan likestilles med dette. Unntaket er dersom Utenriksdepartementet i sine reiseråd advarer konkret mot å reise til det/de aktuelle reisemål. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av forannevnte årsaker hvis begivenheten som påberopes som grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent før bestilling, eller dersom Utenriksdepartementet ikke advarer mot å reise til destinasjonen.

Reklamasjon

Den reisende plikter å gi beskjed innen rimelig tid dersom det oppleves mangler ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende, så vidt det er mulig, reklamere direkte på stedet. Dette skal gjøres til hotellet, reiseleder eller lokal samarbeidspartner slik at de får muligheten til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan klagen sendes skriftlig til Klassiske Musikkreiser senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser.

Informasjonsdeling

Klassiske Musikkreiser forbeholder seg retten til å videreformidle din kontaktinformasjon til tredjeparter som er nødvendige for reisens gjennomføring. Dette betyr stort sett hoteller som er forpliktet til å registrere gjestene sine, men i noen sjeldne tilfeller gjelder det også andre turoperatører. Kontaktinformasjonen blir kun delt til nødvendige aktører. Kontaktinformasjonen blir ikke delt med andre kommersielle aktører.

Reisegarantifondet

Klassiske Musikkreiser har gjennom Magnus Andersson stilt den nødvendige garanti og er medlem av Reisegarantifondet.

 

Nyhetsbrev

Ta imot info om nye reiser. Vi sender kun en sjelden gang.