2-6/4, 2025: Hamburg – Elbphilharmonie (venteliste)

Orkesterreise med opera og orgel

3 konserter i Elbphilharmonie | Concertgebouworkestret | Klaus Mäkelä
NDR Elbphilharmonie | Bamberger Symphoniker | Jakub Hrůša | Staatsoper Hamburg med Puccini | Orgel med Magne H. Draagen | Lytteverksteder | Fellesmiddag | Mennskemøter

Foto: © Thies Raetzke. Dette akustiske og arkitektonske underverket er sentrum for vår reise.

Reisen er utsolgt. Her kan du lese litt om hvordan ventelisten fungerer samt stille deg på venteliste: https://www.klassiskemusikkreiser.no/venteliste/

Program

Med forbehold om endringer!

Klaus Mäkelä
2/4

Onsdag

16.35: Oppmøte i lobbyen.Vi spaserer til Elbphilharmonie (1,1 km).
17.00: Introduksjon til reisen og kvelden.
Vi nyter et glass musserende på restaurant Fang & Feld, og Magnus gir en introduksjon til kveldens konsert.
17.30: 3-rettersmiddag
på restaurant Fang & Feld.
20.00: Kongelige Concertgebouworkestret, Klaus Mäkelä (dirigent).
Arnold Schönberg: Verklärte Nacht, op. 4 (versjon for strykeorkester). Gustav Mahler: Symfoni nr. 1 i D-dur, «Titan». I Elbphilharmonie.

Foto: Klaus Mäkelä. © Marco Borggreve

Elim Chan
3/6

Torsdag

09.45-11.00: Lytteverksted på hotellet med Magnus.
12.00-13.30: Elbphilharmonie, omvisning (viktig: oppmøte kl. 11.45).
20.00: NDR Elbphilharmonie Orchester, Elim Chan (dirigent), Steven Isserlis (cellosolist)

Foto: Elim Chan. © Eduardus Lee

La Fanciulla del West, Puccini, fra Staatsoper Hamburg
4/4

Fredag

Orgelformiddag i St. Michaelis Kirche, et landemerke i Hamburg og den viktigste musikkirken med fire (!) orgler. Magne H. Draagen er sin generasjons mest fremragende norske organist. Han er også «Michaelskantor», og tar imot oss i sin kirke. «Orgelsnakk» blir dermed på norsk og svensk.
10.00-11.30: Orgelsnakk – demonstrasjon av orglene og lytteverksted basert på konsertprogrammet. Noe blir i dialog med Magnus.
12.00-12.20: Andakt med 12-15 min musikk. Noen velger sikkert å ta en kaffe etter forrige programpunkt for å vende tilbake til konserten.
12.45-13.45: Magne H. Draagen, orgelkonsert.
19.30-22.10: Staatsoper Hamburg. Giacomo Puccini: La Fanciulla del West

Foto: Fra La Fanciulla del West på Staatsoper Hamburg. © Brinkhoff/Mögenburg

Elbphilharmonie fra musikernes perspektiv
5/4

Lørdag

09.45-11.00: Lytteverksted på hotellet med Magnus.
12.00-13.30: KomponistenQuartier. Omvisning i et kompleks med museer viet komponister fra eller virksomme i Hamburg, nemlig Brahms, Telemann, Hasse, Mahler, Mendelssohn (Fanny og Felix). Vi ses foran museet i Ecke Peterstr. 29 / Neanderstr. 27.
20.00: Bamberger Symphoniker, Jakub Hrůša (dirigent), Konstantin Krimmel (baryton). Gustav Mahler: Blumine (Andresats fra første versjon av Symfoni nr. 1 i D-dur), Lieder eines fahrenden Gesellen. Anton Bruckner: Symfoni nr. 4 i Ess-dur «Den romantiske»

Foto: Elbphilharmonie. © Thies Raetzke

koffert symboliserer hjemreise
6/4

Søndag

Hjemreise

Hotell inngår til 6/4.

Detaljert program

Orkesterkonsertene

Konserthuset Elbphilarmonie (2016) omtales som et av verdens underverk, ikke minst for akustikken, men arkitekturen er jo også minst sagt spektakulær. Denne reisen er skapt for at vi skal bli kjent med bygget. Så er det jo ikke helt feil at vi begynner reisen med å høre det mange mener er verdens beste orkester, foran både Berlin og Wien, nemlig Concertgebouworkestret fra Amsterdam (jeg har ikke lyst til å ta stilling til hvilket orkester som er best, men heller si at jeg liker alle tre av forskjellige grunner).

Du vet sikkert at Oslo-Filharmoniens nåværende leder Klaus Mäkelä ikke bare er verdensberømt i Norge, men at han er det største unge stjerneskuddet på dirigenthimmelen, og i det kontrakten går ut i Oslo i 2027, tiltrer han som ny sjef i Amsterdam. Han skal altså dirigere orkestret han tiltrer som sjef for, og som han allerede er blitt godt kjent med. Programmet består i høyromantisk kjernerepertoar med Gustav Mahlers Første symfoni samt Arnold Schönbergs Verklärte Nacht (strykeorkesterversjonen). Her kan vi altså forvente å få høre det aller beste som overhodet finnes og er mulig av orkesterspill.

Dagen etter er det NDR Elbphilharmonie som inntar scenen, altså orkestret som har Elbphilarhmonie som hjemmebane. Dirgenten Elim Chan blir et nytt bekjentskap for undertegnede, og repertoaret er jo spenstig med et verk av Noriko Koide (hvem er det?) og en moderne klassiker, nemlig Witold Lutosławskis Konsert for orkester. Vi får også høre noe pent og skjønt, nemlig Joseph Haydns Cellokonsert i C-dur. Solist er Steven Isserlis, som regnes for å være en av de aller største på sitt instrument.

Elbphilharmonie fra innsiden. Tom
Elbphilharmonie. Foto: (c) Gilda Fernandez

Til sist hører vi Bambergssymfonikerne, og dette er et suverent orkester som går litt under radaren. Noen av dere har sikkert ikke hørt om dem i det hele tatt, men de har haugevis med innspillinger bak seg. Foran seg for kvelden har de sin sjefdirigent Jakub Hrůša, en dirigent jeg setter høyt og som er respektert nok til å være tilbakevendende dirigent for alle de store orkestrene (Berlin, Wien, Gewandhaus, Concertgebouw, etc.), blivende sjef for Covent Garden, og som nylig tok hjem to Gramophone Awards. Det er også gøy at sporet med Mahler fortsetter, her med det tidlige Lieder eines fahrenden Gesellen. Dessuten spiller de Anton Bruckners såkalte «Romantiske symfoni», nemlig den fjerde.

Som helhet kan vi altså forvente å høre noe av det mest spennende som finnes av orkesterkunst, og vi får senke oss dypt ned i det vidunderlige høyromantiske repertoaret. Jeg har også stor tro på at dirigentene vil prestere ekstraordinært godt.

Opera

Hamburg har sin egen Staatsoper, som det jo finnes noen av i Tyskland. Hva er det mer å si enn ja takk til mer høyromantisk repertoar? Giacomo Puccinis La fanciulla del West (Piken fra vesten) er en ekte Westernfantasi fra den svulstige italieneren.

Orgel i St. Michaelis-kirken

Får jeg si det selv syns jeg dette programpunktet er utrolig spennende, og jeg er stolt av å ha fått det til! Magne H. Draagen er ikke bare tidligere domorganist i Nidarosdomen med en rekke innspillinger på samvittigheten. Han er en så vesentlig internasjonal størrelse at han nå sitter som såkalt «Mikaelskantor» i St. Michaelis-kirken, som er den viktigste musikkirken i Hamburg. Der har de imponerene nok fire imponerende orgler, og Draagen gir oss en utvidet demonstrasjon av disse.

Etter at vi fått litt koffein innabords, spiller han så en konsert for oss. Ikke bare er han en suveren musiker, men han har jo hatt stillingen siden 2021, og det er alltid spesielt med organister som spiller på hjemmebane. Dermed kan de virkelig få instrumentene til å klinge på sitt aller beste.

Mer Elbphilharmonie

Trenger jeg å si at vi skal ha omvisning i bygget? Tross alt er Elbphilharmonie den samlende grunnen til at turen går til Hamburg. Du må imidlertid vite at det er flere trapper enn i sammenlignbare konserthus. Vi vil bruke heis der det er mulig, og ellers er vi åpne for å slå ned på tempoet hvis det trengs.

Musikkultur

Sier du Hamburg og komponister, da er vi mange som sier Johannes Brahms. Han var imidlertid bare én av mange som var virksomme i Hamburg, og byen har bygget et sentrum med flere små komponistmuseer, det såkalte «KomponistenQuartier». Vi besøker dette for 2×45 min. med omvisninger, som går på G.Ph. Telemann, C.P.E. Bach, J.A. Hasse, Felix og Fanny Mendelssohn, Johannes Brahms og Gustav Mahler.

Hotellet – 25hours Hotel Hamburg Hafencity

Det viktigste kriteriet da jeg søkte etter hotell denne gang var at jeg ønsket gangavstand til Elbphilharmonie, sånn at vi kan rusle hjem i vårnatten etter alle høyromantiske beruselser. Det er én kilometers spasertur. Videre ligger det tett på offentlig kommunikasjon når vi skal inn til sentrum. Visstnok pågår byggearbeid rundt hotellet, men dette er jo bare en forstyrrelse dagtid. Som hotellnavnet sier ligger det i Hafencity, altså havneområdet, og designet på hotellet har tatt opp inspirasjon fra sjøen. Vi kan ha lytteverkstedene på hotellet, de har sauna og vi kan sikkert slappe av der.

Middagen

Det er ikke bestemt hvor vi spiser middag første dagen ennå, men jeg prøver å booke hotellets restaurant, som ser bra ut.

Lytteverksteder

Jeg gleder meg stort til å gå inn i det høyromantiske orkesterrepertoaret samt hvordan det tolkes. Dette blir selvfølgelig tema for lytteverkstedene, fordi selv om vi skal oppleve både opera og orgelmusikk er det jo Elbphilharmonie og orkestermusikk som er grunnen til at vi gjør denne reisen.

Bli igjen lenger?

På mine reiser booker du selv transport til reisemålet (mer info lenger ned). En av grunnene er at du lett kan planlegge å bli igjen lenger. Hotellet vi skal bo på har mange gjester i april, så jeg fikk kun til å reservere noen ekstra for dagen før, altså 1. april. Prisen vil ligge på i overkant av 2000 kroner. Du kan uforpliktende melde interesse når du melder deg på. Jeg regner med at det skal være plass for deg på hotellet, og jeg beklager at jeg ikke kan gi eksakte priser.

Sosiale aktiviteter

Dette er en reise som samler interessante og musikkinteresserte folk. Jeg har tidligere prøvd å aktivt finne ting å gjøre for deltagerne, men er blitt mindre og mindre aktiv. Kontaktflatene på reisene har vært store nok til at deltagerne har funnet hverandre, så det satser jeg på her også. Blir det som på tidligere reiser vil dere finne hverandre for felles opplevelser! Og de som ønsker å oppleve ting på egen hånd blir selvfølgelig også respektert.

Et uttalt mål jeg hadde med å starte Klassiske Musikkreiser var nettopp å koble mennesker sammen. Jeg er stolt og glad over hvor godt deltagerne har tatt vare på hverandre på tidligere reiser.

Transport i Hamburg

Vi reiser med lokaltrafikk til KomponistenQuartier og orgeldagen. Du er selv ansvarlig for å ordne med billetter. Informasjon om hvordan dette fungerer kommer i god tid før avreise.

Ting du kanskje lurer på

Uansett jeg har vært aktiv gjennom å finne konkrete ting å gjøre, eller jeg har overlatt alt til deltagerne, har det fungert suverent. Alle reisene trekker til seg interessante mennesker, og erfaringen er at deltagerne tar vare på hverandre og finner hverandre.

Her er litt om hvordan deltagerne har opplevd det sosiale på tidligere reiser:

«Gruppen var meget positiv! Som nevnt ovenfor var graden av musikkentusiasme stor, og det gjorde dialogen med de andre deltagerne veldig bra!», Jon Erik, Brahms- og operaentusiast

«Vi hadde passe mye kontakt med andre og fant mange nye interessante personer å snakke med, både om våre felles opplevelser og om andre ting. Mange interessante mennesker med i gruppen.», Tove, gift med musikknerd

«Vi var to vennepar som reiste sammen, men å komme i kontakt med andre, var ikke vanskelig. Jeg synes det var lurt av dere å presentere ulike opplevelser for dagen slik at man kunne finne noen å være sammen med om man ønsket det.», Sissel

«Lett å komme i kontakt med andre. Det fungerte bra med forslagene før turen og tilbudene om gruppe de forskjellige dagene.», Rolf, musikkentusiast og korsanger

«Jeg synes det var lett å komme i kontakt med andre og jeg synes det var lett å velge den egentiden jeg hadde behov for. Jeg hadde ikke mange ønsker om å finne på ting på dagen, men koste meg med å være i ro i eget selskap på formiddagen og lytte på musikk. Jeg følte meg også veldig godt ivaretatt av dere tre som var ansvarlige for turen.», Kristin, nyfrelst operaelsker

«Heterogen gruppe, lett i komme i kontakt med de øvrige, mange interessante mennesker. Fint med forslag til felles aktiviteter.», Bjørg og Arnulf, leger

Nei! Vi skal ikke love at du får venner for livet, men her er noen tilbakemeldinger vi har fått fra andre som reiser alene. Sjekk også den om sosialt.

«Var heldig og fant kjekke folk som ville være sammen med meg, litt spent på det ettersom jeg reiste alene. Kjedet meg ikke et sekund, det var berikende å bli kjent med så mange fine mennesker.», Kristin, OPERAsjonssykepleier med hjerte for musikk

«Enkelt å kunne forholde seg til likesinnede gærninger hele tida, bare trivelige folk.», Ola

Musikk og opera er øyeblikkets kunst, så vi kan selvfølgelig ikke love at det blir bra. Likevel ser det ut til at Magnus har hatt teft for å finne gode program tidligere. Her er hva deltagerne har sagt om de første reisene:

«Fantastisk tur», Lars Olav, uskolert musikkentusiast

«Meget godt – profesjonell arrangementsgjennomføring og program i stjerneklasse!», Bjørn, amatørkorsanger

«Dette var en skikkelig vitamininnsprøyting!», Ida

«Mitt helhetsinntrykk er meget godt. Virkelig fine musikkopplevelser, godt hotell og musikkverkstedene ble en øyeåpner for meg.», Tove, gift med musikknerd

«En svært positiv opplevelse! En konsentrert kraftpakke med musikk jeg vil leve lenge på.», Ola

«Tusen takk for fantastisk rike musikkdager i Berlin. Reisen, programmet og gjennomføringen var på alle måter vellykket. Samtlige fire forestillinger var av ypperste kvalitet. Hotellet var perfekt – 4 stjerner, men likevel avslappet og komfortabelt. Middagene var av ypperste kvalitet. Det var ingen tvil om at dere hadde truffet med invitasjonen til reisen – samtlige deltakere er entusiastiske klassiskelskere, og det skapte positiv og engasjert stemning i gruppen.», Jon Erik, Brahms- og operaentusiast

«»Berlin komplett», en god tittel på denne spesielle turen. Jeg sitter igjen med mange gode opplevelser både musikalsk og sosialt, og vi fulgte opp ledig tid med fine opplevelser i byen. Dette ble en meget flott opplevelse for meg og min mann.», Sissel

«Veldig godt planlagt og gjennomført.», Rolf, musikkentusiast og korsanger

«Svært godt både musikalsk og sosialt», Bjørg og Arnulf, leger

Magnus Andersson

Reiseleder og kunstnerisk leder for Klassiske Musikkreiser

Magnus Andersson har jobbet som musikkritiker siden 2002, først i Morgenbladet og nå i Klassekampen. Han brenner for formidling av musikk, særlig slikt som kan være vanskelig å snakke om, som musikalsk form og tolkning. Han gir lytterverksteder og kurs i forbindelse med reisene, som går på verk og tolkningspraksis og er en aktiv deltager på turen som du når som helst kan stille spørsmål til. Langt tilbake hadde Magnus en karriere som utøvende pianist, og han forstår derfor tolkningsspørsmål fra innsiden. Senere ble han akademiker med doktorgrad og etterfølgende forskerkarriere. Nå lever han av å arbeide som kritiker, tangolærer og etter hvert som reiseleder.

Her kan du lese mer av hva han har gjort gjennom sin karriere: https://www.magnusandersson.no/bio/

Praktisk

Dato: 2-6/4, 2025
Pris: 17900 NOK (6000 NOK depositum)

Hva inngår

  • Overnatting i dobbeltrom 2-6/4, 2025 (enkeltromstillegg: 3200 kroner)
  • Billett til de tre nevnte orkesterkonsertene. Alle plasser skal være bra plasser i denne utrolige akustikken. Vi har bra plasser som stort sett er i nest høyeste priskategori.
  • Billett til forestilling på Staatsoper Hamburg. Vi sitter på parkett, litt bak i salen, som jeg tenker er de beste plassene.
  • Orgeldemonstrasjon og konsert med Magne H. Draagen.
  • Omvisning i Elbphilharmonie.
  • Inngang og omvisning på KomponistenQuartier.
  • Én fellesmiddag.
  • To lytteverksteder.
  • Utrolige møter med interessante mennesker.

Hva inngår ikke

  • Du kjøper transport til og fra Hamburg på egen hånd, sånn at det skal være enkelt å utvide reisen og ikke minst å finne forbindelser som passer fra din by.
    Norwegian har direkte fly fra Oslo til Hamburg, 2/4 kl. 12.40 og retur 6/4 kl. 15.10. I skrivende stund er det lave priser (499+1041). Det burde være mulig for mange å finne forbindelser fra andre steder i landet for å rekke disse flyene, men for all del, sjekk gjerne søkemotoren fra Finn. Det er sannsynlig at det også er gode avganger med Lufthansa hvis du reiser fra andre steder i landet enn fra Oslo. Husk at søkemotoren på Finn er suveren for flyreiser: https://www.finn.no/reise/
  • Ekstra hotellnetter. Har ikke pris her, så det blir på forespørsel.
  • Transport i Hamburg.
  • Måltider annet enn de som er nevnt.
  • Husk at du bør ha reiseforsikring.

Påmelding

Reisen er utsolgt. Her kan du lese litt om hvordan ventelisten fungerer samt stille deg på venteliste: https://www.klassiskemusikkreiser.no/venteliste/

Du kan kun bruke påmeldingsskjemaet hvis du har fått tilbud om en restplass. Har du ikke det må du først spørre om det er plass på reisen.

2025-04-Hamburg-påmelding
Rom
Enkeltsenger eller dobbeltseng
Dette legges inn som et ønske til hotellet.

Det blir et tillegg på 3200 kroner for enkeltrom.

Du må gjøre en separat booking for hvert rom.
Betaler du for den du reiser sammen med?
Supert! Regning og info blir sendt til deg og dere trenger ikke en separat påmelding fra ditt reiseselskap.
NB! Vi må ha en separat påmelding fra den du skal dele rom med.
Jeg ønsker hjelp med å booke ekstranetter på hotellet
Jeg har altså ikke eksakte priser for dette, så dette er en uforpliktende forespørsel. Prisen 1/4 vil være ca. 2000 kr.
Hvordan hørte du om Klassiske Musikkreiser?
Facebook
Jeg ønsker nyhetsbrevet
Det blir sendt en sjelden gang med informasjon om nye reiser.
Jeg er kjent med vilkårene og godkjenner dem
Du finner vilkårene under påmeldingsskjemaet.
Det aller viktigste er at du sørger for å reise med gyldige forsikringer.

NB! Spesielle vilkår gjelder fram til 12 deltagere har meldt seg på. Se tekst rett over påmeldingsskjemaet.

Etter at du klikker "Send" skal du bli videresendt til en side som bekrefter at vi har mottatt din påmelding.

Vanlige spørsmål

Flere kommer etter hvert som vi får spørsmål.

Nyhetsbrev

Ta imot info om nye reiser. Vi sender kun en sjelden gang.