19-23/3, 2025: Göteborg

Tilvalg: Romanseaften 18/3 og operaforestilling 23/3

Göteborgs symfoniker | Kungliga filharmonikerna | Peter Grimes (opera) med to timer lytteverksted | Messiaen på orgel med fire timer lytteverksted | Nina Stemme | Kammermusikk | Omvisninger | To middager | Menneskemøter

Foto: Göteborgsoperan, Tilo Stengel

Program

Med forbehold om endringer!

Pris: 11.900 kr i dobbeltrom (enkeltromstillegg: 1.500 kroner).
Pris med begge tilleggene (dette blir hele seks netter på hotell): 14.500 kroner (enkeltromstillegg: 2.300 kroner).

Kerstin Avemo, sitter i stol
18/3

Tirsdag

Den ordinære reisen begynner 19/3, men kom gjerne en dag tidligere for en romanseaften. Priser lenger ned, men det er rett og slett superbillig!
19.00: Kerstin Avemo (sopran) og Karin Holm (piano). Entartete Musik. Göteborgsoperan.

Foto: Mats Bäcker

Göteborgs konserthus, interiør
19/3

Onsdag

15.50-16.50: Lytteverksted v./ Magnus. Viktor Rydbergssalen i Göteborgs Konserthus.
17.00: 3-retters middag.
Restauranten i Göteborgs Konserthus.
19.30-21.30: Göteborgs Symfoniker
, bl.a. med Prokofievs Suite fra Romeo og Julie samt Poulencs Konsert for to klaverer. Dirigent: Anna Rakitina. Pianister: Arthur og Lukas Jussen. Göteborgs konserthus.

Peter Grimes, skummelt bilde
20/3

Torsdag

09.30-11.45: Lytteverksted v./ Magnus. Tema Peter Grimes. Maharadjasalen på hotellet.
15.00-16.30: Omvisning på Göteborgsoperan. Generell omvisning som samtidig har ekstra fokus på hvordan produksjonen Peter Grimes kommer i stand (vi har ekstra suverene folk som guider!).
18.00: Göteborgsoperans introduksjon, v./ Susanne Albertus (dette er bra greier!)
19.00: Peter Grimes av Benjamin Britten. Göteborgsoperan.

Foto/Illustrasjon: Lennart Sjöberg, Muhammed Ali

nina-stemme-metropolitan
21/3

Fredag

10.00-12.15: Lytteverksted med levende orgelmusikk. Mikael Holmlund i samtale med Magnus. Tema: Verkene som spilles i morgen. Sankt Pauli kyrka.
12.15-13.00: Kaffe med prisvinnende praliner. Sankt Pauli kyrka.
13.00-14.00: Lytteverksted med levende orgelmusikk. Mikael Holmlund i samtale med Magnus. Tema: Verkene som spilles i morgen. Sankt Pauli kyrka.
18.00-20.00: Kungliga filharmonikerna med Nina Stemme, som synger Mahlers Kindertotenlieder. Orkestret spiller også Tsjajkovskijs Femte symfoni samt Liguria av Andrea Tarrodi. Ryan Bancroft dirigerer. Göteborgs Konserthus.

Foto: Metropolitan Opera.

Mikael Holmlund og Magnus Andersson holder "lytteverksted"
22/3

Lørdag

09.15-10.15: Lytteverksted. Magnus bruker innspillinger for å gjenta hovedpoenger fra i går som forberedelse for kveldens konsert. Maharadjasalen på hotellet.
11.00: Kammermusikk
musikere fra Göteborgs symfoniker. Kaffe og en brødskive inngår. Göteborgs Konserthus.
16.30: Introduksjon ved Mikael og Magnus (ikke nødvendig for dere å være med – det er tenkt for det allmenne publikum)
17.00: Orgelkonsert ved Mikael Holmlund.
Olivier Messiaen: La Nativité du Seigneur. Sankt Pauli kyrka.
19.00: Avslutningsmiddag hos Berzelii choklad. Vi har leid lokalet for oss. Vi kjør klassisk quiz!

Foto: Guro Stavn. Slik så det ut sist Mikael og Magnus holdt lytteverksted.

Peter Grimes, skummelt bilde
23/3

Søndag

Hotell inngår til 23/3, men er du skikkelig nerdete og ønsker å gå i dybden av Benjamin Brittens Peter Grimes, kan du bli igjen en dag for å se den ytterligere en gang. Priser lenger ned, men det er rett og slett superbillig!
18.00: Peter Grimes av Benjamin Britten. Göteborgsoperan.

Foto/Illustrasjon: Lennart Sjöberg, Muhammed Ali

Detaljert program

Peter Grimes

Jeg har lenge hatt lyst til å se Benjamin Brittens (1913-1976) opera Peter Grimes igjen. Faktisk så pass at jeg gått og tenkt på den mye det siste året. Ja, det er som om fortellingen har tatt et grep om meg, og selv om det handler om ganske uhyggelige ting, formidler Peter Grimes et ytre og indre landskap jeg har lyst til å gå inn i igjen. Kjenner du ikke handlingen kanskje det kan sammenlignes med tv-serien Twin Peaks. Jeg liker stedet Twin Peaks. Jeg er fascinert av menneskene, og jeg ønsker at jeg kunne bo der, selv om det ville vært et mareritt å faktisk bo der. Skjønner du? Jeg er ikke sikker på at jeg skjønner det selv.

Uansett, det er for min egen skyld at jeg har sentrert denne reisen rundt en av Göteborgsoperans fremføringer av Peter Grimes. Men dette er ikke bare et ego-prosjekt. Peter Grimes er et referanseverk som enhver musikkelsker burde ha under huden, så med dette ønsker jeg å invitere deg til å bli bedre kjent med verket.

Handlingen er satt i en fiskerlandsby, så egentlig kunne kanskje dette utspilt seg hvor som helst i Norge. Hendelsene er gjenkjennelige for oss som vokst opp et lite sted, der alle kjente hverandre. Verket begynner i rettssalen, men til sist tar byen og menneskene – den kollektive viljen – loven i egne hender. Peter Grimes blir støtt ut, og han tvinges på sjøen for å drukne seg selv. Dette er altså mørke ting, men det er samtidig utrolig gripende og nært.

Britten kan sies å ha vært 1900-tallets mest fremgangsrike operakomponist, i alle fall blant de som hovedsakelig levde i forrige århundre, og nettopp Peter Grimes er hans mest spilte opera. Likevel blir musikken sett på som vanskelig for mange. Jeg har derfor satt opp to hele klokketimer med lytteverksted for Peter Grimes, slik at vi kan bli kjent med verket og kanskje gjennomgangen hjelper oss til å komme innpå dramaet. Britten var en utrolig operakomponist, og musikken er ikke bare stemningsfull, men sangen er skapt som direkte korrelat til hvordan vi snakker og føler gjennom stemmen. Likevel kan det altså være at vi trenger litt hjelp for å helt sette oss inn i dette.

Dersom du virkelig har lyst til å bli kjent med Britten og hans mest kjente opera, Peter Grimes, kan du bli igjen en natt i Göteborg for å se verket en gang til.

For øvrig hørte jeg Joachim Bäckström, som skal synge Peter Grimes, i Parsifal i Stockholm, og det var veldig bra! Sofie Asplund gjorde en suveren rolle i Oslo, i Bernsteins Candide, og her er hun satt på en mindre rolle, og hvis de har så gode sangere for små roller får vi tro at de som synger hovedrollene er fantastiske.

Göteborgs konserthus, interiør
Fra bakerste rekkene i Göteborgs konserthus.

Omvisning i Göteborgsoperan

Jeg legger opp til at vi har en heldag med Peter Grimes som tema. Derfor blir guidingen med ekstra fokus på forestillingen vi skal se.

Sist vi var på Göteborgsoperan hadde vi en utrolig guide, Susanne Albertus, som selv har sunget i mange år i operakoret, og som dessuten hatt solistroller. Det var gøy å høre om hvordan operahuset fungerer fra innsiden fra en musikers perspektiv. Jeg har nå fått bekreftet at hun kan holde omvisningen for oss også denne gangen!

Istedenfor at vi har en helt vanlig omvisning tenkte jeg at Susanne forteller om hvordan en produksjon som Peter Grimes egentlig blir til, fra planleggingsfase via produksjon og endelig premiere samt gjennomføring med forestillinger. Samtidig skal dette oppleves når vi går gjennom de forskjellige delene av operahuset.

Prosjeklederen for Peter Grimes har også sagt at han kan treffe oss (det avhenger av at det ikke er noen krise han må løse på dagen).

Göteborg vs. Stockholm

Så gjaldt det å velge riktig dato for å se Peter Grimes, slik at vi også fikk noe annet spennende rundt operaforestillingen på vårt program. Her fikk vi et lykketreff! Ikke bare spiller Göteborgs symfoniker (GSO) dagen før vi skal se Peter Grimes, men Kungliga filharmonikerna er på besøk fra hovedstaden dagen etter operaforestillingen! Mange mener at GSO er Sveriges beste orkester, men orkestret fra Stockholm er selvfølgelig også et glimrende orkester. Dessuten kan man tenke at det er med noe bitterhet at stockholmerne har måttet svelge at GSO er Sveriges nationalorkester, så de kommer sikkert til «distriktet» for å vise hvor de egentlig mener at skapet skal stå.

Helt generelt tenker jeg at det er sånn med turnéprogrammer. Et turnéprogram bør være ekstra godt forberedt, fordi orkestrene skal vise omverden hva de går for. Med andre ord: Jeg er sikker på at vi får høre Filharmonikerna på sitt aller beste!

Dessuten har de med seg en gjest som er så prominent at man kunne reise i ens ærend for å høre henne, nemlig Nina Stemme, en dramatisk sopran som er en av de aller største himmellegemene Sverige har plassert på stjernekartet. Stemme synger Mahlers Kindertotenlieder (sukk… – og jeg får lyst til å komme med noen dårlige ordspill med «stemme» og «Stemme»). Dessuten dirigerer Ryan Bancroft Tsjajkovskijs Femte symfoni, i tillegg til at de spiller et mindre verk av samtidskomponisten Andrea Tarrodi.

GSO har også et spennende program med Poulencs Konsert for to klaverer og orkester, og hvor ofte hører man egentlig to klaverer sammen med orkester? Det blir en ordentlig musikkfest! Dessuten spilles et samtidsverk (Elena Langer) og etter pause spiller GSO den vidunderlige suiten fra Prokofjevs Romeo og Julie. Alt under Anna Rakitinas ledelse.

Arthur Jussen Lucas Jussen, pianister
Arthur og Lucas Jussen, solistene i Poulencs Konsert for to klaverer og orkester. Foto: Marco Borggreve.

Omvisning i Göteborgs konserthus

Dette er et vakkert funkisbygg fra 1935, tegnet av Nils Einar Eriksson. Hovedsalen har usedvanlig glatte vegger, som er formet i én eneste sammenhengende bue, som gjør at akustikken blir spesiell. Jeg har prøvd å få til en omvisning i forkant av den andre konserten, men det var ikke mulig. Ellers er jo programmet så tett at det rett og slett ikke er andre tider vi får det til. Jeg anbelfaler imidlertid at du går på denne digitale omvisningen: https://www.youtube.com/watch?v=E_gn-VlzNZs

Olivier Messiaen på orgel

Egentlig har vi jo et helhetlig nok program med en operaforestilling og to symfoniske konserter. Likevel, sist vi var i Göteborg la jeg inn en orgelkonsert samt et lytteverksted sammen med Mikael Holmlund, og dette viste seg å bli høydepunktet for mange deltagere. Lars Olav går så langt som til å si: «Dette var verdt hele reisen for meg. Resten var bonus. 11 av 10 poeng.» Derfor forlenget jeg reisen med en dag for å få til et program med Mikael.

Jeg spurte om ikke Mikael kunne spille noe av Olivier Messiaen (1908-1992) ved neste anledning, og han sa at det ville vært «en dröm» å få spille La Nativité du Seigneur (1935). Derfor står nå Messiaens timelange verket fra sentrum av orgelrepertoaret på programmet.

Noe av det som gjorde konserten så vellykket sist gang var at jeg og Mikael forberedte deltagerne på musikken gjennom et lytteverksted med levende musikkeksempler på orglet. I tillegg til tolkning fikk vi dessuten snakket litt om hvordan et orgel fungerer, og det skal vi i høyeste grad gjøre nå, fordi Messiaen har skrevet godt for orglets muligheter som få andre.

Dette er den hyggelige Mikael Holmlund, som skal spille Olivier Messiaen for oss.

For å være 1900-tallsmusikk er egentlig Messiaens musikk ganske tilgjengelig, i alle fall i mindre mengder. I samtaler om Messiaen kommer det ofte fram at det er som om hans musikk har en inderlighet og dybde som blir til religiøse opplevelser hos lytteren, selv for de som ikke deler hans katolske tro, og jeg vil jo tro at det er de aller fleste. Du trenger ikke på noen måte å være kristen eller tro på noe annet for å sette pris på Messiaen, men musikken formidler noe av en fascinasjon for virkeligheten og livet som noe forunderlig.

For å gå i dybden på dette, og nå mener jeg virkelig dypt, har vi lagt opp til tre klokketimer med lytteverksted på fredagen ved orglet med levende eksempler, og på lørdagen bruker jeg, Magnus, en time på morgenen til å gjenta noen poenger.

Dermed har vi vel nærmest med et kurs i Messiaen og hans musikk å gjøre, og jeg tror faktisk at jeg vil bli en god samtale- og undervisningspartner til Mikael. Jeg har nemlig tatt Messiaen til mitt hjerte i hele mitt voksne liv, og dessuten har jeg nettopp skrevet bok om et annet av hans verk. (Sjekk den ut eller kjøp den fra Tronsmo, eller si fra så tar jeg med et eksemplar til Göteborg. Klikk her.)

Ikke minst er det jo den fabelaktige musikeren Mikael Holmlund som skal gjøre dette til en fantastisk opplevelse. I 2002 vant han «Solistpriset», Sveriges mest prestisjefylte konkurranse for unge musikere på alle instrumenter og sang. Med andre ord: Mikael ble utsett til sin generasjons mest lovende musiker. Dette var imidlertid som pianist, men istedenfor å legge musikkverden for sine føtter valgte Mikael å jobbe der hans hjerte ligger, nemlig i kirken. Han er fremdeles en meget habil pianist og spilte eksempelvis nylig med en fiolinist på SVT i programmet «Kontrapunkt» som har gjenoppstått i svensk versjon. Som organist kan han imidlertid bruke all den utrolige fingerteknikken han opparbeidet som pianist, og fingermessig spiller han skjorten av de fleste organister. Samtidig er orgel et instrument Mikael alltid har spilt, og han kjenner det fra innsiden, særlig hans «eget» orgel i Sankt Pauli kyrka. Jeg har tro på at dette rett og slett blir en tolkning på internasjonalt toppnivå.

En siste sak om konserten. Sist vi hadde konsert i Sankt Pauli kyrka lot vi publikum gå rundt for å oppleve musikken fra forskjellige steder i kirkerommet. Flere prøvde forskjellige steder. Noen lå i kirkebenkene og en annen satt rett bak Mikael for å se de mest hårreisende virtuoseriene han presterte. Vi planlegger å gjøre det sånn igjen.

Kammermusikk

Vi rekker også en kort kammermusikkonsert med musikere fra GSO.

Guro og Magnus på tur.
Her er strålende fornøyde reiseledere fra forrige tur til Göteborg.

Middager og sosialt

Helt generelt pleier reisene å samle interessante og musikkinteresserte folk, og et uttalt mål jeg hadde med å starte Klassiske Musikkreiser var nettopp å koble mennesker sammen.

Etter det første lytteverkstedet begynner vi med å spise en trerettersmiddag for å bli kjent med hverandre. Dette blir i Konserthuset, som legger vekt på å finne lokale og bærekraftige råvarer. Det er mulig å kjøpe en vinpakke til maten (middagen inngår, men du betaler selv for drikke).

Det er jo også sånn at alle opplevelser fungerer som sosialt lim, og kanskje særlig lytteverkstedene.

Hotellet har en (vin)bar som er åpen etter forestillingene (den stenger litt tidlig, men det burde fungere godt nok som en samlingsplass etter konsert/forestilling).

På denne reisen har vi dessuten en avslutningsmiddag sammen. Jeg har leid en kafé som heter Berzelii choklad, mest kjent for sine prisvinnende praliner (du får en liten eske med slike til kaffen på orgeldagen). Vi får en fiskesuppe og en «buffé med variation av dessertbakelser samt bryggkaffe». Ikke forvent fine-dining. Hovedgrunnen til at vi er nettopp der er for å få et utested helt for oss selv. Dessuten passer det perfekt for å kjøre quiz (du trenger ikke å pugge årstall på komponister – vi skal prøve å lage underfundige og opplevelsesbaserte spørsmål)!

Tillegg – romanseaften, 18/3

Kom gjerne kvelden før. Da lager en av Göteborgsoperans beste solister, Kerstin Avemo, en romanseaften sammen med pianisten Karin Holm. Operaens hjemmesider skryter om at: «Koloratursopranen Kerstin Avemo har en exceptionellt inlevelsefull gestaltningsförmåga och en besjälad röst som fängslar publik i komplexa rollporträtt på svenska och internationella operascener.» Så snakker de om uforglemmelige roller hun har gjort i Göteborg.

Temaet er «Entartete Musik», altså musikk som ble forbudt av nazistene fordi den var degenerert, dvs. problemet var som oftest at musikken var skrevet av jøder.

Hotell og billett koster 1250 i dobbeltrom eller 1650 i enkeltrom. De lave prisene er ikke en trykkfeil! Vi har en god hotellavtale og du får dette til kostpris.

Tillegg – Peter Grimes igjen, 23/3

Hvor ofte bruker du egentlig anledningen til å se eller høre samme verk flere ganger? Jeg vil tro det blir meget givende å se Peter Grimes ytterligere en gang. Når du ser operaen for andre gang vil du helt sikkert enda kunne integrere kunnskapen fra lytteverkstedene bedre, og det pleier jo å bli interessante samtaler mellom deltagerne, som sikkert gir deg noe å bryne deg på i møte med verket.

Hotell og billett koster 1350 i dobbeltrom eller 1750 i enkeltrom!

Generelt om lytteverksteder

Lytteverkstedene er en helt sentral del av reisene mine. Her snakker jeg som oftest om tolkning og form, relatert til konsertene/forestillingene vi skal på. Jeg vil invitere lytteren til innsiden av musikken, til hva jeg mener at den i dybden handler om, til hvordan den oppfattes for musikere, men som de fleste i publikum sjelden får vite noe om fordi man antar at det krever store teoretiske kunnskaper for å forstå slike spørsmål. Det er min dype overbevisning, og erfaring fra formidlingen, at alle som anstrenger seg er i stand til å høre både forskjeller i tolkninger samt hvordan musikken er bygget opp.

Videre har jeg gjort et bevisst valg om å minimere snakk om hva du kan lese deg til. Lytteverkstedene skal ligge tett på klangen. Jeg tar opp det vi kan høre og se, og jeg har ambisjoner om å gjøre lytteverkstedene vel så bra som konsertene/forestillingene vi går på. Ærlig talt er tilbakemeldingene gode. Ragnhild går så langt til at hun sier: «Lytteverkstedene var for meg den helt store opplevelsen. De ligner ikke noe jeg har opplevd tidligere. Jeg har hørt utallige konserter med de beste orkestrene i Europa, i Wien, Berlin, Amsterdam, Salzburg – men siden jeg ikke har studert musikk, har jeg manglet noen forståelses-redskaper. Det fikk jeg litt av på turen. Og jeg vil ha mer!»

Bli igjen lenger?

På mine reiser booker du selv transport til reisemålet. En av grunnene er at du lett kan planlegge å bli igjen lenger (eller komme tidlig) for å oppdage den hyggelige byen Göteborg. Si fra om du er interessert i å forlenge reisen (mer enn tilleggene), så finner jeg ut av hotellpriser for deg.

Hotell

Vi bor på Elite Plaza som «ligger i hjärtat av Göteborg i ett lugnt och trivsamt område av stadskärnan.». Det er 750 meter å gå til Göteborgsoperan og 1,5 km til Konserthuset. Hotellet har både bar og pub, og kan være et godt samlingssted på kveldene for å dele opplevelser. Hotellet fikk meget gode skussmål sist, så det er grunnen til at vi bor på Elite Plaza igjen.

Transport i Göteborg

Hvis du har friske og raske ben, bor vi i gangavstand til både Göteborgsoperaen og Konserthuset. Vi tar sporvogn til Sankt Pauli kirke. Du får instruksjoner på forhånd om hvordan du kjøper billett (det er superenkelt – alt du trenger er å ta med et betalingskort). Du er selv ansvarlig for transport i Göteborg, både hva gjelder å kjøpe billetter og å finne fram, men som oftest er jeg eller noen annen med på veien dit vi skal. Det er ofte noen som velger å ta drosje. Ønsker du dette og ønsker du selskap får du sikkert med deg noen.

Ting å gjøre i Göteborg

Denne trenger en oppdatering!

Her er kun noe av hva Göteborg har å tilby, og utvalget er preget av deres reiseleders interesser.

Kunst

Göteborgs konstmuseum

Et must for alle kunstinteresserte. Jeg liker spesielt de faste utstillingene. Når vi kommer til Göteborg har utstillingen «Ilon Wiklands magiska bildvärld” nettopp åpnet.

”Ilon Wikland är en av Sveriges mest älskade illustratörer. Generationer av barn och vuxna har klivit in i hennes lekfulla sagovärldar hos Ronja Rövardotter, Lotta på Bråkmakargatan, Bröderna Lejonhjärta, Madicken och Karlsson på taket. 25 maj 2024-12 januari 2025 visar Göteborgs Konstmuseum den hittills största utställningen med Ilon Wikland i Sverige med mer än 400 originalverk. Upplev en myllrande utställning med välkända figurer och berättelser!”

https://goteborgskonstmuseum.se/

Hasselblad Center

Fotografiska utställningar från både svenska och internationella fotografer.

http://www.hasselbladfoundation.org/

Mat

Feskekörka

Göteborgs ikoniska mathall. Gjenåpner etter fire års renovasjon.

https://www.feskekorka.se/

Haga

Rusle rundt i Haga. Fika og gå i små selvstendige butikker.

Stora Saluhallen

Den ståtliga Saluhallen på Kungstorget har varit Göteborgs självklara marknadsplats för mat sen mitten av 1800-talet. Idag samsas handlare inom kött, fisk, ost och andra godsaker med flera spännande restauranger.

https://www.storasaluhallen.se/

Parker

Trädgårdsföreningen

En av Europas bäst bevarade 1800-talsparker.

https://goteborg.se/wps/portal/enhetssida/tradgardsforeningen

Botaniska Trädgården

En botanisk trädgård i världsklass med över 16 000 arter att beundra.

https://www.botaniska.se/

Opplevelser for kroppen

Hagabadet

Spa.

https://www.hagabadet.se/

Clarion Hotel Draken Spa

Åpner i løpet av våren

https://www.strawberry.no/hotell/sverige/goteborg/clarion-hotel-draken/

Bastun i frihamnen

Åpner under våren igjen – finner ikke en link nå.

Ting du kanskje lurer på

Hvordan fungerer det sosiale på reisen?

Uansett jeg har vært aktiv gjennom å finne konkrete ting å gjøre, eller jeg har overlatt alt til deltagerne, har det fungert suverent. Alle reisene trekker til seg interessante mennesker, og erfaringen er at deltagerne tar vare på hverandre og finner hverandre.

Her er litt om hvordan deltagerne har opplevd det sosiale på tidligere reiser:

«Gruppen var meget positiv! Som nevnt ovenfor var graden av musikkentusiasme stor, og det gjorde dialogen med de andre deltagerne veldig bra!», Jon Erik, Brahms- og operaentusiast

«Vi hadde passe mye kontakt med andre og fant mange nye interessante personer å snakke med, både om våre felles opplevelser og om andre ting. Mange interessante mennesker med i gruppen.», Tove, gift med musikknerd

«Vi var to vennepar som reiste sammen, men å komme i kontakt med andre, var ikke vanskelig. Jeg synes det var lurt av dere å presentere ulike opplevelser for dagen slik at man kunne finne noen å være sammen med om man ønsket det.», Sissel

«Lett å komme i kontakt med andre. Det fungerte bra med forslagene før turen og tilbudene om gruppe de forskjellige dagene.», Rolf, musikkentusiast og korsanger

«Jeg synes det var lett å komme i kontakt med andre og jeg synes det var lett å velge den egentiden jeg hadde behov for. Jeg hadde ikke mange ønsker om å finne på ting på dagen, men koste meg med å være i ro i eget selskap på formiddagen og lytte på musikk. Jeg følte meg også veldig godt ivaretatt av dere tre som var ansvarlige for turen.», Kristin, nyfrelst operaelsker

«Heterogen gruppe, lett i komme i kontakt med de øvrige, mange interessante mennesker. Fint med forslag til felles aktiviteter.», Bjørg og Arnulf, leger

Jeg reiser alene – blir jeg femte hjul på vogna?

Nei! Vi skal ikke love at du får venner for livet, men her er noen tilbakemeldinger vi har fått fra andre som reiser alene. Sjekk også den om sosialt.

«Var heldig og fant kjekke folk som ville være sammen med meg, litt spent på det ettersom jeg reiste alene. Kjedet meg ikke et sekund, det var berikende å bli kjent med så mange fine mennesker.», Kristin, OPERAsjonssykepleier med hjerte for musikk

«Enkelt å kunne forholde seg til likesinnede gærninger hele tida, bare trivelige folk.», Ola

Overbevis meg om at programmet er godt nok!

Musikk og opera er øyeblikkets kunst, så vi kan selvfølgelig ikke love at det blir bra. Likevel ser det ut til at Magnus har hatt teft for å finne gode program tidligere. Her er hva deltagerne har sagt om de første reisene:

«Fantastisk tur», Lars Olav, uskolert musikkentusiast

«Meget godt – profesjonell arrangementsgjennomføring og program i stjerneklasse!», Bjørn, amatørkorsanger

«Dette var en skikkelig vitamininnsprøyting!», Ida

«Mitt helhetsinntrykk er meget godt. Virkelig fine musikkopplevelser, godt hotell og musikkverkstedene ble en øyeåpner for meg.», Tove, gift med musikknerd

«En svært positiv opplevelse! En konsentrert kraftpakke med musikk jeg vil leve lenge på.», Ola

«Tusen takk for fantastisk rike musikkdager i Berlin. Reisen, programmet og gjennomføringen var på alle måter vellykket. Samtlige fire forestillinger var av ypperste kvalitet. Hotellet var perfekt – 4 stjerner, men likevel avslappet og komfortabelt. Middagene var av ypperste kvalitet. Det var ingen tvil om at dere hadde truffet med invitasjonen til reisen – samtlige deltakere er entusiastiske klassiskelskere, og det skapte positiv og engasjert stemning i gruppen.», Jon Erik, Brahms- og operaentusiast

«»Berlin komplett», en god tittel på denne spesielle turen. Jeg sitter igjen med mange gode opplevelser både musikalsk og sosialt, og vi fulgte opp ledig tid med fine opplevelser i byen. Dette ble en meget flott opplevelse for meg og min mann.», Sissel

«Veldig godt planlagt og gjennomført.», Rolf, musikkentusiast og korsanger

«Svært godt både musikalsk og sosialt», Bjørg og Arnulf, leger

Magnus Andersson

Reiseleder og kunstnerisk leder for Klassiske Musikkreiser

Magnus Andersson har jobbet som musikkritiker siden 2002, først i Morgenbladet og nå i Klassekampen. Han brenner for formidling av musikk, særlig slikt som kan være vanskelig å snakke om, som musikalsk form og tolkning. Han gir lytterverksteder og kurs i forbindelse med reisene, som går på verk og tolkningspraksis og er en aktiv deltager på turen som du når som helst kan stille spørsmål til. Langt tilbake hadde Magnus en karriere som utøvende pianist, og han forstår derfor tolkningsspørsmål fra innsiden. Senere ble han akademiker med doktorgrad og etterfølgende forskerkarriere. Nå lever han av å arbeide som kritiker, tangolærer og etter hvert som reiseleder.

Her kan du lese mer av hva han har gjort gjennom sin karriere: https://www.magnusandersson.no/bio/

Praktisk

Dato: 19-23/3, 2025
Pris: 11900 NOK
Depositum: 3000 NOK.

Hva inngår

  • Overnatting i dobbeltrom 19-23/3, 2025, inkludert frokost (enkeltromstillegg: 1500 kroner)
  • Billett til to orkesterkonserter. Jeg har bestilt i god tid i beste priskategori, så vi får suverene plasser.
  • Billett til Peter Grimes. Jeg har bestilt i god tid i beste priskategori, så vi får suverene plasser. Det betyr på parkett, men litt bak i salen slik at vi enkelt kan se tekstmaskinen.
  • Billett til kammermusikkonsert. Inkluderer kaffe og smörgås.
  • Orgelkonsert.
  • 7 timer med lytteverksteder med Magnus og Mikael.
  • Omvisninger i Göteborgsoperan og Göteborgs konserthus. NB! Disse er ikke bekreftet ennå, og jeg lover ikke noen erstatning dersom vi ikke får det til. Håper og tror imidlertid at det går i orden.
  • 3-rettersmiddag inkludert kaffe/te.
  • Avslutningsmiddag. Fiskesuppe og dessertbuffet.
  • Praliner, en liten eske.
  • Møter med utrolig interessante mennesker.

Hva inngår ikke

  • Du kjøper billett til og fra Göteborg på egen hånd, sånn at det skal være enkelt å utvide reisen og ikke minst å finne forbindelser som passer fra din by. Togbilletter Oslo-Göteborg kjøper du enklest på: https://www.sj.se/.
    Husk at søkemotoren på Finn er suveren for flyreiser: https://www.finn.no/reise/
  • Foreslåtte tilleggene med ekstra dager og konsert/forestilling.
  • Måltider annet enn de som er nevnt.
  • Lokaltransport. Mest vesentlig er at du trenger å kjøpe billett til og fra Sankt Pauli kyrka. En enkelbiljett koster 36 SEK (1/6, 2024).
  • Drikke på middagene.

Husk at du bør ha reiseforsikring.

Påmelding

Påmelding er bindende. Etter påmelding mottar du en regning for depositum (3000 kr) som skal betales snarest.


 

2025-03-Göteborg-pamelding
Rom
Enkeltsenger eller dobbeltseng
Dette legges inn som et ønske til hotellet.
Det blir et tillegg på 1500 kroner for enkeltrom.
Du må gjøre en separat booking for hvert rom.
Betaler du for den du reiser sammen med?
Supert! Regning og info blir sendt til deg og dere trenger ikke en separat påmelding fra ditt reiseselskap.
NB! Vi må ha en separat påmelding fra den du skal dele rom med.
Ekstranetter og ekstraforestillinger
Skal du kun på det ordinære programmet trenger du ikke å velge noe her.
Hvordan hørte du om Klassiske Musikkreiser?
Facebook
Jeg ønsker nyhetsbrevet
Det blir sendt en sjelden gang med informasjon om nye reiser.
Jeg er kjent med vilkårene og godkjenner dem
Du finner vilkårene under påmeldingsskjemaet.
Det aller viktigste er at du sørger for å reise med gyldige forsikringer.

Etter at du klikker "Send" skal du bli videresendt til en side som bekrefter at din påmelding er mottatt.

Vanlige spørsmål

Flere kommer etter hvert som vi får spørsmål.

Nyhetsbrev

Ta imot info om nye reiser. Vi sender kun en sjelden gang.