13-16/9, 2024: Berlin – Gigantenes kamp (venteliste)
Berlin vs. Wien
Berlinfilharmonien | Wienfilharmonien | Konzerthaus Berlin | 3 Lytteverksteder
Klingende omvisning på Musikkinstrumentmuseet | Konsert på Wurlitzerorgel
Fellesmiddag | Menneskemøter
Foto: © Berliner Philharmoniker. Her utspilles slaget mellom verdens beste orkestre og dirigenter. Bildet er tatt omtrent fra der vi skal sitte.
Reise til lufthavnen i Berlin
S9 går altså ikke hele veien til flyplassen. Anbefalt er å ta hvilken S-Bahn som helst i østlig retning fra Hackescher Markt til Ostkreutz. På Ostkreutz bytter du til FEX (eller til RE8 eller RB23). Bare sjekk hvilke som går til lufthavnen.
Selve reisen med begge togene skal ikke ta mer enn 32-35 minutter, men regn tid for å gå feil og for togstans. Tenk gjerne at det tar totalt sett en time på tog.
Reisen er utsolgt. Her kan du lese litt om hvordan ventelisten fungerer samt stille deg på venteliste: https://www.klassiskemusikkreiser.no/venteliste/
Utvidelse – Lise Davidsen og Zubin Metha
12/9 synger Lise Davidsen Tosca med dirigentlegenden Zubin Metha i orkestergraven (Staatsoper unter den Linden). Reisen blir solgt uten denne konserten fordi jeg må sikre billettene til orkesterkonsertene tidligere. Jeg er imidlertid meget optimistisk om at vi får billetter, men jeg kan selvfølgelig ikke love at vi får billetter. Men jeg tror det går veien! Avhengig av hvilke billetter vi får kommer tillegget til å koste ca. 2000 kroner i dobbeltrom (700 kr i enkeltromstillegg). Dette er omtrent kostpris. Kommer du allerede 11/9 kan du bli med på Don Giovanni på Deutsche Oper. Beskjed om billetter kommer en gang kort tid etter 15/6.
Program
Med forbehold om endringer! To konserter er lagt som mulige tilvalg.
Onsdag 11/9
17.30: Oppmøte lobbyen. Det tar litt tid å reise til Deutsche Oper.
19.00: Don Giovanni, Deutsche Oper
Torsdag 12/9
18.40: Oppmøte lobbyen. Det er en kort spasertur til Staatsoper unter den Linden.
19.30: Tosca, Staatsoper unter den Linden

Fredag
15.15: Oppmøte lobbyen. Vi spaserer fra hotellet til restauranten Oxymoron (mindre enn 300 meter).
15.30-16.30: Lytteverksted
16.45-18.15: Middag
18.50: Oppmøte lobbyen. Lokaltrafikk fra hotellet til Philharmonie.
20.00: Berliner Philharmoniker, Kirill Petrenko (dir.). Verk av Rihm og Bruckner.
Foto: © Wilfried Hösl/Berliner Philharmonie

Lørdag
09.15: Oppmøte lobbyen. Lokaltrafikk fra hotellet til Musikkinstrumentmuseet.
NB! Ingen flere felles organiserte oppmøter på lørdagen!
10.00-10.45: Musikkinstrumentmuseet. Omvisning
10.50-11.50: Musikkinstrumentmuseet. Lytteverksted ved Magnus
12.00-12.40: Musikkinstrumentmuseet. Konsert på det magiske Wurlitzerorgelet (30-45 min)
16.00: TILVALG: Ensemble Modern
19.00: Introduksjon v. Mallwitz (på tysk)
20.00: Konzerthausorchester Berlin, Joana Mallwitz (dir.). Verk av Nono og Mahler
Foto: © Simon Pauly

Søndag
09.15: Oppmøte lobbyen. Lokaltrafikk fra hotellet til KOS-Tea.
09.40: Frokostbuffe
10.30: Lytteverksted
11.40: Te-smaking
17.00: TILVALG Kammermusikksalen i Berlinfilharmonien. Kammermusikere fra Berliner Philharmoniker. Verk av Rihm og Mozart.
20.00: Wiener Philharmoniker, Christian Thielemann (dir.). Verk av Schumann og Bruckner.
Foto: Christian Michelides, Wikimedia

Mandag
Hjemreise
Hotell inngår til 16/9.
Reise til lufthavnen i Berlin
S9 går altså ikke hele veien til flyplassen. Anbefalt er å ta hvilken S-Bahn som helst i østlig retning fra Hackescher Markt til Ostkreutz. På Ostkreutz bytter du til FEX (eller til RE8 eller RB23). Bare sjekk hvilke som går til lufthavnen.
Selve reisen med begge togene skal ikke ta mer enn 32-35 minutter, men regn tid for å gå feil og for togstans. Tenk gjerne at det tar totalt sett en time på tog.
Detaljert program
Gigantene
Det er lagt opp til kamp mellom verdens to mest kjente og muligens beste symfoniorkestre, men det spørs om ikke begge vil gå seirende ut av striden. Gjennom årene har orkestrene opparbeidet unike kollektive kunnskaper, og så kalt «tolkningstradisjoner», som gjør at de spiller musikk på forskjellige måter. Begge måtene er nyskapende, vinnende og suverene på alle måter.
En konkret måte vi legger merke til orkestrenes forskjellighet er hvordan de forholder seg til dirigenter. I Berlinfilharmonien velger musikerne selv sin sjef, og sjefdirigentene betraktes gjerne som halvguder. Wienerfilharmonien har derimot ikke en sjefdirigent i det hele tatt. Begge vil spille under dirigenter som viser orkestrene fra sitt aller beste. Berlin spiller nemlig under sjefen Kirill Petrenko og Wien under Christian Thielemann. Den senere har de spilt mye under og wienerne er i ferd med å spille inn samtlige symfonier av Bruckner med ham. Begge orkestrene spiller for øvrig nettopp Bruckner, så vi kan få en virkelig interessant sammenligning.
Konzerthausorchester
For å holde på orkesterfokuset hører vi Konzerthausorchester på lørdagen under sin leder Joana Mallwitz. Snakker vi absolutt kvalitet vil denne konserten ikke ha «a snowball’s chance in hell» til å måle seg opp imot de andre to. I de tre lytteverkstedene vil jeg imidlertid legge vekt på hvor forskjellige måter det finnes å fortelle orkesterhistorier, og jeg er sikker på at vi kan få mye ut av hva Mallwitz forteller sammen med orkestret sitt. Dessuten er jo Berlin en utrolig kulturby som trekker til seg interessant folk, så selv om Konzerthausorchester ikke er best er det et meget godt orkester med høykompetente musikere.
Tilvalg – modernisme/samtidsmusikk
Grunnen til at vi hører tre orkestre i løpet av tre dager heter «Musikfest Berlin» (som i sin tur er del i en festival for festivaler som heter «Berliner Festspiele»). Det betyr at ytterligere et vesentlig ensemble spiller disse dagene, nemlig Ensemble Modern, som er for samtidsmusikken hva Berlin og Wien er for de klassiske ensemblene. Jeg vet at samtidsmusikken ikke er for alle (dere må lytte til Wolfgang Rihm og Lugi Nono i de faste konsertene), så jeg har lagt til konserten med Ensemble Modern som tilvalg. Nå skal det sies at temaet for konserten ikke er det vanskeligste. Amerikanske Ruth Crawford Seeger (1901-1953) står i sentrum, flankert av nyere verk som setter Seeger i forhåpentligvis interessante perspektiver. Seeger integrerte amerikansk folkemusikk i et modernistisk tonespråk.
Tilvalg – kammermusikk
Det er også mulighet til å lytte til musikere fra Berlinfilharmonien som spiller kammermusikk. Husk at disse orkestermusikerne er så store at jeg faktisk kan noen av navnene på rams, fordi de har individuelle platekarrierer ved siden av sin gjerning i orkestret.
Musikkinstrumentmuseet
Ærlig talt syns jeg at det kan være kjedelig å se historiske instrumenter i monter, selv når byggerne eller de som har eid instrumentene er kjente. På omvisningen i musikkinstrumentmuseet i Berlin får vi imidlertid demonstrert instrumentene, og dette er bare utrolig gøy! Dessuten har de et såkalt Wurlitzerorgel, som er vanskelig å beskrive i ord. I tillegg til en enorm mengde stemmer har det slagverkseffekter og lyder du ikke forbinder med et orgel. Dette er en opplevelse du sent vil glemme!
Også en operareise?
Jeg mener at vi har mer enn nok program, men Berlin er jo rett og slett bare verdens beste musikkby der det alltid skjer helt utrolig mye. Derfor vil jeg mest sannsynlig gi dere mulighet til ytterligere tilvalg, og det handler om 11-12/9. Jeg må imidlertid komme tilbake til dette når programmene er lanserte.
Hotell
Vi bor på Monbijou Hotel, et stenkast fra Museumsinsel og andre sentrale attraksjoner. Sist Klassiske Musikkreiser var i Berlin bodde vi der, og det skal bli vårt faste tilholdssted! Tilbakemeldingene fra deltagerne var gode.
Så langt som mulig prøver jeg å sørge for at vi får stille rom som vender mot bakgård, men kan ikke love at vi får det. Jeg hadde selv rom mot gata sist, og isoleringen var fin og jeg ble ikke forstyrret av støy.
NB! Her inngår ikke frokost. Sist ble det til at deltagerne traff hverandre på noen av nabokaféene på morgenen. Det er haugevis av disse i dette området. Ellers kan du kjøpe frokost på Monbijou Hotel for 23,50 € (hotellet skryter om at den er fantastisk).
Bli igjen lenger?
På mine reiser booker du selv transport til reisemålet (mer info lenger ned). En av grunnene er at du lett kan planlegge å bli igjen lenger. Ekstra hotellnetter koster 1790 kr for dobbeltrom eller 1550 kr for enkeltrom.
Sosiale aktiviteter
Dette er en reise som samler interessante og musikkinteresserte folk. Jeg har tidligere prøvd å aktivt finne ting å gjøre for deltagerne, men er blitt mindre og mindre aktiv. Kontaktflatene på reisene har vært store nok til at deltagerne har funnet hverandre, så det satser jeg på her også. Blir det som på tidligere reiser vil dere finne hverandre for felles opplevelser! Og de som ønsker å oppleve ting på egen hånd blir selvfølgelig også respektert.
Et uttalt mål jeg hadde med å starte Klassiske Musikkreiser var nettopp å koble mennesker sammen. Jeg er stolt og glad over hvor godt deltagerne har tatt vare på hverandre på tidligere reiser.
Transport i Berlin
Fra flyplassen tar du S-Bahn (S9) som går direkte til Hackescher Markt (45 min). Derfra er det 200 meter å gå til hotellet. S-Bahn tar omtrent like lang tid som å ta drosje og S-Bahn koster kun 4,40 € (kjøp billett for ABC-sone).
Ellers er det sånn at du selv er ansvarlig for transport i Berlin. Du kan kjøpe billett i automat, men jeg anbefaler at du laster ned appen BVG Tickets der du kan kjøpe billetter. NB! Gjør det på forhånd! Det er gjerne en rekke ting som skal bekreftes i appen og kanskje på epost. Når du først har installert den fungerer den suverent.
Ting du kanskje lurer på
Hvordan fungerer det sosiale på reisen?
Uansett jeg har vært aktiv gjennom å finne konkrete ting å gjøre, eller jeg har overlatt alt til deltagerne, har det fungert suverent. Alle reisene trekker til seg interessante mennesker, og erfaringen er at deltagerne tar vare på hverandre og finner hverandre.
Her er litt om hvordan deltagerne har opplevd det sosiale på tidligere reiser:
«Gruppen var meget positiv! Som nevnt ovenfor var graden av musikkentusiasme stor, og det gjorde dialogen med de andre deltagerne veldig bra!», Jon Erik, Brahms- og operaentusiast
«Vi hadde passe mye kontakt med andre og fant mange nye interessante personer å snakke med, både om våre felles opplevelser og om andre ting. Mange interessante mennesker med i gruppen.», Tove, gift med musikknerd
«Vi var to vennepar som reiste sammen, men å komme i kontakt med andre, var ikke vanskelig. Jeg synes det var lurt av dere å presentere ulike opplevelser for dagen slik at man kunne finne noen å være sammen med om man ønsket det.», Sissel
«Lett å komme i kontakt med andre. Det fungerte bra med forslagene før turen og tilbudene om gruppe de forskjellige dagene.», Rolf, musikkentusiast og korsanger
«Jeg synes det var lett å komme i kontakt med andre og jeg synes det var lett å velge den egentiden jeg hadde behov for. Jeg hadde ikke mange ønsker om å finne på ting på dagen, men koste meg med å være i ro i eget selskap på formiddagen og lytte på musikk. Jeg følte meg også veldig godt ivaretatt av dere tre som var ansvarlige for turen.», Kristin, nyfrelst operaelsker
«Heterogen gruppe, lett i komme i kontakt med de øvrige, mange interessante mennesker. Fint med forslag til felles aktiviteter.», Bjørg og Arnulf, leger
Jeg reiser alene – blir jeg femte hjul på vogna?
Nei! Vi skal ikke love at du får venner for livet, men her er noen tilbakemeldinger vi har fått fra andre som reiser alene. Sjekk også den om sosialt.
«Var heldig og fant kjekke folk som ville være sammen med meg, litt spent på det ettersom jeg reiste alene. Kjedet meg ikke et sekund, det var berikende å bli kjent med så mange fine mennesker.», Kristin, OPERAsjonssykepleier med hjerte for musikk
«Enkelt å kunne forholde seg til likesinnede gærninger hele tida, bare trivelige folk.», Ola
Overbevis meg om at programmet er godt nok!
Musikk og opera er øyeblikkets kunst, så vi kan selvfølgelig ikke love at det blir bra. Likevel ser det ut til at Magnus har hatt teft for å finne gode program tidligere. Her er hva deltagerne har sagt om de første reisene:
«Fantastisk tur», Lars Olav, uskolert musikkentusiast
«Meget godt – profesjonell arrangementsgjennomføring og program i stjerneklasse!», Bjørn, amatørkorsanger
«Dette var en skikkelig vitamininnsprøyting!», Ida
«Mitt helhetsinntrykk er meget godt. Virkelig fine musikkopplevelser, godt hotell og musikkverkstedene ble en øyeåpner for meg.», Tove, gift med musikknerd
«En svært positiv opplevelse! En konsentrert kraftpakke med musikk jeg vil leve lenge på.», Ola
«Tusen takk for fantastisk rike musikkdager i Berlin. Reisen, programmet og gjennomføringen var på alle måter vellykket. Samtlige fire forestillinger var av ypperste kvalitet. Hotellet var perfekt – 4 stjerner, men likevel avslappet og komfortabelt. Middagene var av ypperste kvalitet. Det var ingen tvil om at dere hadde truffet med invitasjonen til reisen – samtlige deltakere er entusiastiske klassiskelskere, og det skapte positiv og engasjert stemning i gruppen.», Jon Erik, Brahms- og operaentusiast
«»Berlin komplett», en god tittel på denne spesielle turen. Jeg sitter igjen med mange gode opplevelser både musikalsk og sosialt, og vi fulgte opp ledig tid med fine opplevelser i byen. Dette ble en meget flott opplevelse for meg og min mann.», Sissel
«Veldig godt planlagt og gjennomført.», Rolf, musikkentusiast og korsanger
«Svært godt både musikalsk og sosialt», Bjørg og Arnulf, leger

Magnus Andersson
Reiseleder og kunstnerisk leder for Klassiske Musikkreiser
Magnus Andersson har jobbet som musikkritiker siden 2002, først i Morgenbladet og nå i Klassekampen. Han brenner for formidling av musikk, særlig slikt som kan være vanskelig å snakke om, som musikalsk form og tolkning. Han gir lytterverksteder og kurs i forbindelse med reisene, som går på verk og tolkningspraksis og er en aktiv deltager på turen som du når som helst kan stille spørsmål til. Langt tilbake hadde Magnus en karriere som utøvende pianist, og han forstår derfor tolkningsspørsmål fra innsiden. Senere ble han akademiker med doktorgrad og etterfølgende forskerkarriere. Nå lever han av å arbeide som kritiker, tangolærer og etter hvert som reiseleder.
Her kan du lese mer av hva han har gjort gjennom sin karriere: https://www.magnusandersson.no/bio/
Praktisk
Dato: 13-16/9, 2024
Pris: 11900 NOK (4000 NOK depositum)
Hva inngår
- Overnatting i dobbeltrom 13-16/9, 2024 (enkeltromstillegg: 2270 kroner)
- Billett til konsert med Berlinfilharmonien. Vi sitter på B-seksjonen, som jeg mener er de beste plassene i salen.
- Billett til konsert med Wienfilharmonien. Vi sitter på B-seksjonen, som jeg mener er de beste plassene i salen.
- Billett til konsert med Konzerthausorchester. Vi sitter på parkett, litt bak i salen, som jeg mener er de beste plassene.
- Omvisning på Musikkinstrumentmuseet.
- Konsert på Wurlitzerorgelet på Musikkinstrumentmuseet.
- Én fellesmiddag.
- Tre lytteverksteder.
- Utrolige møter med interessante mennesker.
Hva inngår ikke
- Du kjøper transport til og fra Berlin på egen hånd, sånn at det skal være enkelt å utvide reisen og ikke minst å finne forbindelser som passer fra din by.
Både SAS og Norwegian har direktefly fra Oslo og i skrivende stund er prisene lave.
Husk at søkemotoren på Finn er suveren for flyreiser: https://www.finn.no/reise/ - Fra flyplass (Berlin) til Hotellet: Ta S9 (45 min) direkte til hotellet.
- Ekstra hotellnetter koster 1790 kr for dobbeltrom eller 1550 kr for enkeltrom.
- Ekstra dager (11/9 og 12/9) med opera inngår ikke.
- Måltider annet enn de som er nevnt.
- Husk at du bør ha reiseforsikring.
Påmelding
Etter påmelding får du en depositumsfaktura på 4000 som skal betales snarest. Hele reisens beløp skal betales senest seks uker før avreise. Du blir oppdatert om muligheter for å bestille ekstra dager i Berlin.
Reisen er utsolgt. Her kan du lese litt om hvordan ventelisten fungerer samt stille deg på venteliste: https://www.klassiskemusikkreiser.no/venteliste/
Vanlige spørsmål
Flere kommer etter hvert som vi får spørsmål.