27/9-4/10, 2025: Ultimat «Nibelungens Ring» i Berlin (venteliste)

Richard Wagner: Götterdämmerung. Foto: Monika Rittershaus, Staatsoper unter den Linden

Reisen er utsolgt. Her kan du lese litt om hvordan ventelisten fungerer samt stille deg på venteliste: https://www.klassiskemusikkreiser.no/venteliste/

Hva?

Richard Wagner: Nibelungens ring

Hvor?

Staatsoper unter den Linden

Hvem?

Christian Thielemann (dirigent), Dmitri Tcherniakov (regi/scenografi), Andreas Schager (Siegfried), Michael Volle (Wotan), Anja Kampe (Brünnhilde), og mange flere

Fra Rhingullet på Staatsoper unter den Linden i Berlin
Scene fra Rhingullet ved Staatsoper unter den Linden. Regi/scenografi: Dmitri Tcherniakov. Foto: Monika Rittershaus

Mer musikkprogram

  • 3 lytteverksteder, 2×60 min, tema: Valkyrien, Siegfried og Ragnarokk
  • Møte med dramaturg fra Staatsoper som jobbet med Tcherniakov, 2×60 min
  • Omvisning på Staatsoper
  • Fellesmiddag
  • 3 ledige kvelder. Når Berliner Philharmoniker og operahusene annonserer programmene gis det anledning til å kjøpe billetter (formidling av billetter inngår, men billettene betaler du selv)

Goder i forkant av reisen

  • Det lar seg ikke praktisk gjøre å holde lytteverksted om Rhingullet. Derfor vil det i løpet av våren bli produsert et lytteverksted/kurs. Format er ennå ikke bestemt.
  • Tilgang til 4x90min opptak av webinar, ett om hver av de forskjellige operaene i Ringen.

Hotell

Lobby på Titanic Gendarmenmarkt, vårt hotell
Lobby på Titanic Gendarmenmarkt, vårt hotell

7 netter på 5-stjerners hotell inngår. Titanic Gendarmenmarkt ligger 300 meter fra Staatsoper. Det ligger dermed i Mitte mellom Museumsinsel og Checkpoint Charlie. Hotellet har et 1000 m2 spa, med forskjellige badstuer, der du kan slappe av innimellom opplevelsene (inngår).

Sosialt og øvrig program

Forestillingene spilles 27/9, 28/9, 1/10 og 3/10. Selv om det blir mulighet til å gå på konsert/opera på de ledige kveldene blir det likevel noe luft i programmet. Jeg har ikke skrevet en detaljert timeplan fordi noen ting er ikke mulig å planlegge før 2-3 måneder før avreise og jeg vet ikke hvor mange som velger hvilke ekstraforestillinger.

Deltagerne pleier å finne på ting å gjøre sammen med andre deltagere, så er du litt frampå får du sikkert selskap for å finne på ting. Det kan også være at undertegnede tar initiativ til noen fellesaktiviteter når vi ser hvordan det endelige programmet ser ut.

Richard Wagner: Valkyrien. Staatsoper unter den LInden.
Richard Wagner: Valkyrien. Staatsoper unter den Linden. Foto: Monika Rittershaus

Noen programkommentarer fra Magnus

Kjære musikkvenn!

Jeg kan ikke tenke meg at det er mulig å sette sammen en bedre Nibelungens ring av Richard Wagner enn den vi skal se på Staatsoper unter den Linden. Det er ikke bare jeg som tenker sånn. Da billettene ble sluppet brøt serverne til Staatsoper unter den Linden sammen. Etter at teknikkgudene ble på bedre humør, tok det ikke lang tid før alle plasser var revet vekk.

Våre plasser

For denne reisen disponerer Klassiske Musikkreiser 25 billettpakker på rad 11-14 på parkett! Ja, du leste riktig: Vi har billetter på rad 11-14!!! Akustisk ønsker vi ikke å sitte nærmere, så jeg mener at vi har salens aller beste plasser.

Verdens beste dirigent for Wagner

Christian Thielemann. Foto: Christian Michelides, Wikimedia
Christian Thielemann. Foto: Christian Michelides, Wikimedia

Forestillingens aller største trekkplaster heter Christian Thielemann. Etter at han tok over som musikksjef i september 2024 på Staatsoper unter den Linden har verden rett og slett gått og ventet på at han skal utfolde seg som dirigent med Wagners musikk. Tiden er nå kommet! Verdens beste dirigent for Wagner skal gjennomføre en Ring i sitt eget hus.

Staatskapelle Berlin

Du husker kanskje at Daniel Barenboim hadde jobben 1992-2023, og han er mye av grunnen til at Staatskapelle Berlin er blitt et av verdens beste operaorkestre. Vi får altså høre orkestersatsen i Ringen på et så høyt nivå som bare er mulig. Kombinasjonen Thielemann/Staatskapelle Berlin blir eksplosiv!

Regissøren Dmitri Tcherniakov

Tcherniakov er blitt en av mine yndlingsregissører, og jeg har sett nettopp denne regien av Ringen to ganger (det har vært store begivenheter at den er blitt satt opp tidligere, men at det er ekstra stort nå skyldes Thielemann).

Oppsetningen er underfundig og fascinerende. Dessuten får vi se storslått scenografi (også av Tcherniakov). Videre tar han i bruk avansert sceneteknikk som gir utrolige effekter (spør meg etterpå hva jeg siktet til, men det er noen ting jeg bare ikke trodde var mulige å gjøre på en scene).

Ytterligere noe med Tcherniakov er at han gir suveren personregi, altså at han får sangerne til å fungere som skuespillere. Dette er på et nivå jeg vil påstå er helt sjeldent å se på en operascene.

Jeg må imidlertid også si at dette er langt fra et kostymedrama, og noen kan sikkert bli skeptiske. Men bare se tittelbildet på toppen av siden! Er ikke det en fascinerende verden å være i? Det er hentet fra «hjemmet» til Brünnhilde og Siegfried, der de befinner seg i åpningen av Ragnarokk, etter at Siegfried har utvist nødvendig heltemot (gå gjennom en ild) for å vekke Brünnhilde fra ellers evig søvn samt å vinne henne.

Jeg har altså sett forestillingen tidligere og vil fungere som cicerone eller kanskje advokat for regien (vi har jo lytteverksteder i Berlin, og dere får en del materiale på forhånd også). Sist jeg så denne oppsetningen av Ringen med en gruppe fikk jeg med meg deltagerne på min begeistring.

Sangerne

anja kampe i valkyrien fra Staatsoper unter den Linden
Far og datter i alvorlig samtale. Foto: Monika Rittershaus

Andreas Schager (Siegfried) regnes som verdens største heltetenor for Wagner. Michael Volle er en komplett baryton, som sist jeg så ham som Wotan sto for kanskje den beste skuespillerprestasjonen jeg noensinne har sett på en scene. Anja Kampe har stått for en av de mest kraftfulle Brünnhilde jeg har hørt, og når hun ikke synger i Berlin gjør hun det på The Met, i Wien, på La Scala, und so weiter. For bare å nevne noen.

Egentlig fikk jeg lyst til å skrive om samtlige disse at de fungerer som suverene skuespillere, og det kunne jeg sagt om resten av gjengen også. Noen av de øvrige sangerne er: Vida Miknevičiūtė, Eric Cutler, Mika Kares, Johannes Martin Kränzle, Claudia Mahnke, Anna Kissjudit, Stephan Rügamer, Lauri Vasar, Peter Rose og Marina Prudenskaya.

Sosialt og annet

Jeg har allerede nevnt at det blir mulighet til å kjøpe flere billetter, at vi har luksushotell med nærhet til Staatsoper unter den Linden og museer, og at jeg er sikker på at vi får en reise med mange muligheter til å treffe andre hardbarkede eller nyslåtte wagnerianere. Så det er vel ikke mye mer å si?

Lytteverkstedene

Jeg ønsker å trekke deg inn i verdenen til primært Richard Wagner og sekundært Dmitri Tcherniakov. I lytteverkstedene prøver jeg å snakke tett på musikken. Jeg spiller eksempler og hjelper deg til å høre ting som du kanskje ellers ikke ville lagt merke til. Her blir det mye om ledemotiver og hvordan Ringen er oppbygget. Høres det avansert ut skal du bare slappe av. Du vil måtte utfordre deg selv, men hvis du bare spisser ørene er jeg sikker på at du ikke bare vil høre det jeg snakker om, men går ut fra lytteverkstedene som en mer habil lytter.

Husk også at vi skal treffe en dramaturg ved Staatsoper for å gå ytterligere inn i Wagner/Tcherniakovs verden.

Bayreuth vs. Berlin

I 2026 fyller Nibelungens ring 150 år. Dette blir feiret i Bayreuth med en ny oppsetning, og jeg planlegger en reise dit. Jeg pleier ikke å si så mye om planer for framtiden, fordi det er så mye som skal klaffe for å få til en reise, men jeg sier det likevel (altså, plutselig får jeg ikke billetter i Bayreuth eller hotellene er fulle eller det blir så avsindig dyrt at jeg står over eller noe annet skjer, så det er ikke skrevet i stein at det blir en reise til Bayreuth). Kanskje du heller ønsker å reise til Bayreuth enn å se denne oppsetningen i Berlin. Jeg skal hjelpe deg med å bestemme deg for hvilken forestilling du skal på.

Bayreuth er Mekka for Wagner, så det er vel så enkelt at hvis du har sansen for Wagner bør du valfarte dit minst én gang i livet. Egentlig burde alle med litt sans for opera reise dit. Sånn er det bare. Dra til Bayreuth hvis du får mulighet, dvs. hvis du får billetter.

Selvfølgelig har de også utrolig bra sangere i Bayreuth, men jeg mener at Ringen i Berlin vil være på et enda høyere musikalsk nivå. Dessuten er jo dette med regi i Bayreuth alltid et sjansespill. De tenker så mye på nyskaping at regiene kan være så utfordrende at vanlige operafans ikke henger med. Ytterligere noe er at vi i Berlin har nærmest intime plasser. Vi vil komme så tett på skuespillet som våre trommehinner kan tåle. Til sist, selv om reisen til Berlin koster ganske mange laken vil den være mer overkommelig enn reisen til Bayreuth.

Jeg håper dette hjelper deg til å bestemme deg for å bli med. Aller helst ønsker jeg jo at du blir like gal etter Wagner som jeg (han har en tendens å gjøre dette med mennesker), sånn at du blir med både til Berlin i 2025 og til Bayreuth i 2026.

Richard Wagner: Rhingullet. Staatsoper unter den Linden.
Richard Wagner: Rhingullet. Staatsoper unter den LInden. Foto: Monika Rittershaus

Ting du kanskje lurer på

Lytteverkstedene er en helt sentral del av reisene mine. Her snakker jeg som oftest om tolkning og form, relatert til konsertene/forestillingene vi skal på. Jeg vil invitere lytteren til innsiden av musikken, til hva jeg mener at den i dybden handler om, til hvordan den oppfattes for musikere, men som de fleste i publikum sjelden får vite noe om fordi man antar at det krever store teoretiske kunnskaper for å forstå slike spørsmål. Det er min dype overbevisning, og erfaring fra formidlingen, at alle som anstrenger seg er i stand til å høre både forskjeller i tolkninger samt hvordan musikken er bygget opp.

Videre har jeg gjort et bevisst valg om å minimere snakk om hva du kan lese deg til. Lytteverkstedene skal ligge tett på klangen. Jeg tar opp det vi kan høre og se, og jeg har ambisjoner om å gjøre lytteverkstedene vel så bra som konsertene/forestillingene vi går på. Ærlig talt er tilbakemeldingene gode. Ragnhild går så langt til at hun sier: «Lytteverkstedene var for meg den helt store opplevelsen. De ligner ikke noe jeg har opplevd tidligere. Jeg har hørt utallige konserter med de beste orkestrene i Europa, i Wien, Berlin, Amsterdam, Salzburg – men siden jeg ikke har studert musikk, har jeg manglet noen forståelses-redskaper. Det fikk jeg litt av på turen. Og jeg vil ha mer!»

Uansett jeg har vært aktiv gjennom å finne konkrete ting å gjøre, eller jeg har overlatt alt til deltagerne, har det fungert suverent. Alle reisene trekker til seg interessante mennesker, og erfaringen er at deltagerne tar vare på hverandre og finner hverandre.

Her er litt om hvordan deltagerne har opplevd det sosiale på tidligere reiser:

«Gruppen var meget positiv! Som nevnt ovenfor var graden av musikkentusiasme stor, og det gjorde dialogen med de andre deltagerne veldig bra!», Jon Erik, Brahms- og operaentusiast

«Vi hadde passe mye kontakt med andre og fant mange nye interessante personer å snakke med, både om våre felles opplevelser og om andre ting. Mange interessante mennesker med i gruppen.», Tove, gift med musikknerd

«Vi var to vennepar som reiste sammen, men å komme i kontakt med andre, var ikke vanskelig. Jeg synes det var lurt av dere å presentere ulike opplevelser for dagen slik at man kunne finne noen å være sammen med om man ønsket det.», Sissel

«Lett å komme i kontakt med andre. Det fungerte bra med forslagene før turen og tilbudene om gruppe de forskjellige dagene.», Rolf, musikkentusiast og korsanger

«Jeg synes det var lett å komme i kontakt med andre og jeg synes det var lett å velge den egentiden jeg hadde behov for. Jeg hadde ikke mange ønsker om å finne på ting på dagen, men koste meg med å være i ro i eget selskap på formiddagen og lytte på musikk. Jeg følte meg også veldig godt ivaretatt av dere tre som var ansvarlige for turen.», Kristin, nyfrelst operaelsker

«Heterogen gruppe, lett i komme i kontakt med de øvrige, mange interessante mennesker. Fint med forslag til felles aktiviteter.», Bjørg og Arnulf, leger

Magnus Andersson

Reiseleder og kunstnerisk leder for Klassiske Musikkreiser

Magnus Andersson har jobbet som musikkritiker siden 2002, først i Morgenbladet og nå i Klassekampen. Han brenner for formidling av musikk, særlig slikt som kan være vanskelig å snakke om, som musikalsk form og tolkning. Han gir lytterverksteder og kurs i forbindelse med reisene, som går på verk og tolkningspraksis og er en aktiv deltager på turen som du når som helst kan stille spørsmål til. Langt tilbake hadde Magnus en karriere som utøvende pianist, og han forstår derfor tolkningsspørsmål fra innsiden. Senere ble han akademiker med doktorgrad og etterfølgende forskerkarriere. Nå lever han av å arbeide som kritiker, tangolærer og etter hvert som reiseleder.

Her kan du lese mer av hva han har gjort gjennom sin karriere: https://www.magnusandersson.no/bio/

Praktisk

Dato: 27/9-4/10, 2025. Forestillingene blir spilt 27/9, 28/9, 1/10 og 3/10. Vi har frikvelder 29/9, 30/9 samt 2/10, med mulighet for å gå på konserter/opera.
Pris: 32900 NOK (enkeltromstillegg: 6900 NOK)
Depositum: 9000 NOK.

Komme tidlig eller bli igjen lenger?

På mine reiser booker du selv transport til reisemålet (mer info lenger ned). En av grunnene er at du lett kan planlegge å bli igjen lenger. Ekstra hotellnetter koster 2900 kr for dobbeltrom eller 2300 kr for enkeltrom.

Hva inngår

  • Overnatting i dobbeltrom 27/9-4/10, 2025, inkludert frokost (enkeltromstillegg: 6900 kroner)
  • Billetter til alle fire forestillingene i Nibelungens ring på rad 11-14 (jeg prøver, på litt tilfeldig måte, å gi deltagerne forskjellige plasser på forskjellige forestillinger).
  • 6 timer lytteverksted.
  • 4×90 min videomateriale om Ringen.
  • Forhåndsmateriale (video eller lyd) om Rhingullet.
  • Møte med dramaturg på Staatsoper unter den Linden.
  • Omvisning på Staatsoper unter den Linden.
  • Fellesmiddag.
  • Mulighet til å kjøpe billetter til ledige kvelder.
  • Møter med utrolig interessante mennesker.

NB! Møte med dramaturg samt omvisning på Staatsoper unter den Linden kan ikke bookes før 2-3 måneder før avreise. Det betyr at det kan bli programforandringer. Hvis noe må utgå prøver jeg å legge inn noe annet.

Hva inngår ikke

  • Du kjøper billett til og fra Berlin på egen hånd, sånn at det skal være enkelt å utvide reisen og ikke minst å finne forbindelser som passer fra din by. Planen er å begynne 27/9, kl. 15.30 med fellesmiddag (forestilling kl. 18). Norwegian har to direktefly fra Oslo til Berlin 27/9. Det blir litt stress å rekke middagen hvis du tar det senere, men det kan gå uten forsinkelser.
    Jeg bruker ofte den suverene søkemotoren på Finn.no for flyreiser: https://www.finn.no/reise/ NB! Jeg bruker den for å finne informasjon, men jeg kjøper helst billetter direkte fra flyselskapene.
  • Billetter til frikveldene. Jeg vil informere deg når billettene slippes og gi deg mulighet til å kjøpe billetter. Det avhenger selvfølgelig av at vi får billetter, men erfaringen tilsier at det går bra når vi spør tidlig, og dessuten har jeg gode kontakter med alle viktige konsertarrangører i Berlin.
  • Måltider annet enn de som er nevnt.

Husk at du bør ha reiseforsikring.

Påmelding

Påmelding er bindende. Etter påmelding mottar du en regning for depositum (9000 kr) som skal betales snarest.


Reisen er utsolgt. Her kan du lese litt om hvordan ventelisten fungerer samt stille deg på venteliste: https://www.klassiskemusikkreiser.no/venteliste/

Betingelser for kjøp av reise

Oppdatert 9/5, 2025

Avtalen gjelder mellom

Selger: Magnus Andersson/Klassiske Musikkreiser (det er Magnus Andersson, org. nr. 982202892 som er registrert i Reisegarantifondet)
og
Kjøper

Bestilling

Tilbud regnes som akseptert og bindende når kjøper har meldt seg på via påmeldingsportalen samt mottatt bekreftelse på e-post.

Betaling og depositum

Det vil etter påmelding bli fakturert et depositum. Dette skal betales snarest for å bekrefte påmeldingen. Summen er stipulert på siden for den aktuelle reisen. Sluttbeløpet forfaller til betaling seks uker før avreisedato.

Avbestilling

Avbestilling må skje straks det foreligger en hindring for å gjennomføre reisen. Etter bestilling av reisen kan depositum ikke refunderes med mindre reisen overdras til noen annen (se neste punkt i vilkårene). Forbrukertilsynet skiller mellom gebyr for avbestilling og depositum, og gebyret for avbestilling er mindre enn depositum (se §5.2: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/alminnelige-vilkar-pakkereiser). Klassiske Musikkreiser formidler billetter og tjenester hvilke som regel betales i forskudd av Klassiske Musikkreiser lang tid i forveien (ofte mer enn seksukersfristen som snart skal nevnes). Klassiske musikkreiser har valgt å ikke ha et depositum høyere enn omkostningene for nevnte billetter og tjenester, men å beregne depositum omtrent på nivå med bedriftens forskuddsbetalinger for billetter og andre tjenester som formidles. Derfor er gebyret for avbestilling inntil seks uker før avreise og depositum det samme.

Seks uker før avreise skal hele reisen være betalt, og avbestilling etter seks uker (42 dager) medfører at hele reisens pris går tapt. Disse betingelsene gjelder også i forbindelse med avbestilling grunnet sykdom. Den reisende bør ha reiseforsikring som dekker et slikt tap.

Overdragelse av reisen

Reisen kan overdras til en ny kjøper. Klassiske Musikkreiser kan gi tips om hvor opprinnelig Kjøper kan markedsføre en reise, men vi vil ikke markedsføre reiser gjennom våre kanaler. Dersom en reise er full og har venteliste kan Klassiske Musikkreiser være behjelpelig med å finne en ny kjøper.

En forutsetning for overdragelse er at vilkårene for de tjenestene (hotell, billetter, omvisninger, etc.) Klassiske Musikkreiser har kjøpt på vegne av opprinnelig Kjøper tillater at tjenestene overdras. Eventuelle overdragelsesomkostninger/ombookingsgebyrer påløper Kjøper. Dessuten betaler kjøper et administrasjonsgebyr på 1000 kr/overdratt plass til Klassiske Musikkreiser.

NB! Husk reiseforsikring så skal du ikke trenge å forsøke å selge reisen videre.

Pass og visum

Husk å ta med pass eller nasjonalt ID-kort. Selv om vi har passfrihet innen EU/EØS, må du kunne identifisere deg, eksempelvis på fly og hoteller. De eneste internasjonalt godkjente legitimasjonene innen EU/EØS er pass eller nasjonalt ID-kort (baksiden av bankkort er en særnorsk greie og blir møtt med forundrede blikk i utlandet).

Det er den reisendes ansvar å sette seg inn i pass- og visumbestemmelser for reisemålet. Det samme gjelder eventuelt behov for vaksinasjoner.

Forsikring

Klassiske Musikkreiser anbefaler alle sine gjester å ha forsikring. Dette gjelder reiseforsikring, avbestillingsforsikring og ulykkesforsikring. De reisende er selv ansvarlig for å tegne de forsikringer som er nødvendige.

Ekstranetter på hotell

Bestilling av ekstranetter er i utgangspunktet bindende. Dette er fordi de fleste hotell krever forhåndsbetaling når det gjelder gruppebestillinger. 4-8 uker før eventen er den typiske betalingsfristen Klassiske Musikkreiser forholder seg til. Derfor er du i utgangspunktet pliktig til å betale for bestilte hotellnetter, selv om du avbestiller reisen. Dette kommer i tillegg til depositum som du heller ikke kan få tilbake. Men, dersom dine planer forandres og du ønsker å avbestille et rom, skal du selvfølgelig få lov til å gjøre det så fremt Klassiske Musikkreiser ennå ikke har bundet seg til å betale for ekstranettene.

Programforandringer

Klassiske Musikkreiser er ikke ansvarlig for programforandringer eller avlysninger av konserter/forestillinger. Vi regner med at arrangørene av konserter/forestillinger selv finner erstatninger ved programforandringer. Ved avlysning der arrangøren ikke selv tar ansvar gjør Klassiske Musikkreiser alt vi kan for å finne en verdig erstatning. Avlyste konserter er ikke grunn for erstatningskrav.

Andre forbehold

Det tas forbehold om endringer og trykkfeil i webside, programmer og annet publiseringsmateriell. Dersom vi har angitt priser for noe det forventes at deltageren selv betaler for, og disse forandres, kan ikke Klassiske Musikkreiser holdes ansvarlig.

Transport

Det er den reisendes eget ansvar å sørge for transport til reisemålet. Dette kan også inkludere lokaltrafikk på stedet (se reisens hjemmeside). Forsinkelser i forbindelse med reise til reisemålet er den reisendes ansvar. Omkostninger som oppstår på grunn av, og som følge av streiker, start- eller landingsforbud, forsinkelser, værforhold og andre forhold som ikke skyldes forsømmelser fra arrangøren, må bæres av den reisende selv. Eventuelle erstatningskrav er en sak mellom den reisende og transportselskapets garantiordninger eller mellom den reisende og forsikringsselskapet for reiseforsikringen.

Forsinkelser, tap, skade og omkostninger

Klassiske Musikkreiser opptrer som agent for hotellene, restaurantene og eventstedene, og påtar seg intet ansvar for forsinkelser, tap eller skade på personer eller deres eiendeler i forbindelse med arrangementet og turen. Omkostninger som oppstår på grunn av, og som følge av streiker, forsinkelser, værforhold og andre forhold som ikke skyldes forsømmelser fra arrangøren, må bæres av den reisende selv.

Force majeure

Klassiske Musikkreiser har ikke ansvar for tap som oppstår dersom reiser ombestilles/endres, kanselleres helt/delvis som følge av hendelser utenfor arrangørens kontroll, som force majeure (naturkatastrofer, streik, krigshandlinger) og forhold som kan likestilles med dette. Unntaket er dersom Utenriksdepartementet i sine reiseråd advarer konkret mot å reise til det/de aktuelle reisemål. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av forannevnte årsaker hvis begivenheten som påberopes som grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent før bestilling, eller dersom Utenriksdepartementet ikke advarer mot å reise til destinasjonen.

Reklamasjon

Den reisende plikter å gi beskjed innen rimelig tid dersom det oppleves mangler ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende, så vidt det er mulig, reklamere direkte på stedet. Dette skal gjøres til hotellet, reiseleder eller lokal samarbeidspartner slik at de får muligheten til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan klagen sendes skriftlig til Klassiske Musikkreiser senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser.

Informasjonsdeling

Klassiske Musikkreiser forbeholder seg retten til å videreformidle din kontaktinformasjon til tredjeparter som er nødvendige for reisens gjennomføring. Dette betyr stort sett hoteller som er forpliktet til å registrere gjestene sine, men i noen sjeldne tilfeller gjelder det også andre turoperatører. Kontaktinformasjonen blir kun delt til nødvendige aktører. Kontaktinformasjonen blir ikke delt med andre kommersielle aktører.

Reisegarantifondet

Klassiske Musikkreiser har gjennom Magnus Andersson stilt den nødvendige garanti og er medlem av Reisegarantifondet.

 

NB! Du må ha en avtale for å bruke skjemaet. Vi må vite at det faktisk er plass for deg for å melde deg på reisen.

2025-09-berlin-ringen
Rom
Enkeltsenger eller dobbeltseng
Dette legges inn som et ønske til hotellet.
Det blir et tillegg på 6900 kroner for enkeltrom.
Du må gjøre en separat booking for hvert rom.
Betaler du for den du reiser sammen med?
Supert! Regning og info blir sendt til deg og dere trenger ikke en separat påmelding fra ditt reiseselskap.
NB! Vi må ha en separat påmelding fra den du skal dele rom med.
Hotell
Ekstranetter koster 2900 i dobbeltrom og 2300 i enkeltrom. Jeg har booket noen rom fra 26/9, så den natten kan du booke gjennom meg. Ønsker du å komme enda tidligere eller å bli igjen lenger må jeg sjekke dette med hotellet, men jeg regner med at det går helt fint.
Hvordan hørte du om Klassiske Musikkreiser?
Facebook
Jeg ønsker nyhetsbrevet
Det blir sendt en sjelden gang med informasjon om nye reiser.
Jeg er kjent med vilkårene og godkjenner dem
Du finner vilkårene under påmeldingsskjemaet.
Det aller viktigste er at du sørger for å reise med gyldige forsikringer.

Etter at du klikker "Send" skal du bli videresendt til en side som bekrefter at din påmelding er mottatt.

Nyhetsbrev

Ta imot info om nye reiser. Vi sender kun en sjelden gang.