6-9/2, 2026: Amsterdam

Tre dager i Concertgebouw

Concertgebouworkest | Klaus Mäkelä | András Schiff | Benjamin Grosvenor
3 orkesterkonserter | 2 klaveraftener | 3 lytteverksteder
Fellesmiddag | Menneskemøter

Amsterdam Concertgebouw © Hans Roggen


Concertgebouw AmsterdamI et nøtteskall

Tre dager i Amsterdams Concertgebouw. Verdens kanskje beste orkester spiller Bruckners Åttende under verdens mest fremadstormende dirigent, Klaus Mäkelä. Vi hører to andre orkestre og skal på klaveraftener med legenden András Schiff samt den unge Benjamin Grosvenor. Alt kontekstualiseres gjennom tre lytteverksteder. Vi bor på bra hotell i behagelig gåavstand fra Concertgebouw (600 meter).

 

Concertgebouw © Hans Roggen

Program

 

Dirigent Klaus Mäkelä
6/2

Fredag

16.15-17.15: Lytteverksted på hotellet.
17.15-18.45: Velkomstmiddag
på hotellet.
20.15-21.40:
Concertgebouworkest. Klaus Mäkelä, dirigent. Bruckners Åttende symfoni.

Dirigent Klaus Mäkelä © Marco Borcgreve

Dirigent Elena Schwarz
7/2

Lørdag

09.30-11.00: Lytteverksted på hotellet.
14.15-16.20: Radio Philharmonic Orchestra. Elena Schwarz (dirigent), Domniq (slagverk). Verk av Debussy, Dutilleux, Ives og Wohl.
20.15-22.20: Benjamin Grosvenor (klaverløve) spiller Beethoven: Måneskinnsonaten, Schumann: Fantasia, op. 17 (åååååååh…), Skrjabin: Sonate nr. 2, Ravel: Gaspard de la nuit.

Dirigent Elena Schwarz © Mathias Bothor

Pianist András Schiff
8/2

Søndag

09.30-11.00: Lytteverksted på hotellet.
14.15-16.35: Nederlands filharmoniske orkester. Dima Slobodeniouk (dirigent), Ivan Karizna (cello). Sjostakovitsj: Symfoni nr. 8, Larcher: Cellokoncert «Ouroboros».
20.15-22.35: András Schiff (legende). Program annonseres senere.

Pianist András Schiff  © Nadja Sjöström

Koffert
9/2

Mandag - hjemreise

Hotell inngår til 9/2.

Opplevelsen koster 18900 kroner (enkeltromstillegg: 3650 kroner), men vi syns du skal lese videre før du bestemmer deg for å bli med.

Programkommentar

Concertgebouworkest

Mange regner faktisk Concertgebouworkest (Konserthusorkestret) fra Amsterdam som verdens fremste, foran både Berlin og Wien, og de spiller under sin kommende sjefdirigent, Klaus Mäkelä, som tar over roret i 2027. Jeg (Magnus som snakker nå) må si at jeg var skeptisk da Mäkelä tok over Oslo-Filharmonien i 2020, som 24-åring, men etter hvert er jeg ikke bare blitt overbevist, men jeg er fan av ham. Han har en spontan fleksibilitet over seg. Litt enkelt sagt kan han forme melodier slik han selv vil, i flere dimensjoner, og med Concertgebouworkest, som i utgangspunktet gjerne spiller elegant og lekent blir kombinasjonen dynamitt! Mäkelä er uansett den klassiske musikkverdenens store wonderboy som dirigent, og jeg tror vi vil lytte til hans innspillinger mange år etter at han en gang om lenge går bort.

To andre orkestre

Forventningene til reisens åpningskonsert er dermed så store at man kan spørre om vi ikke bare skulle reise hjem etterpå. Men livet blir fattig hvis vi kun søker Det Beste. Det finnes å mange måter å fortelle musikalske historier på, og jeg vil bruke tid på lytteverkstedene til å fortelle om tolkning og historiefortelling i musikk, sånn at jeg håper du kan gå på de to andre orkesterkonsertene med stor nysgjerrighet. Repertoaret er i alle fall utrolig spennende, med den monumentale Åttende symfonien til Sjostakovitsj, musikk av eksentrikeren Charles Ives (som jeg særlig gleder meg til å snakke om), Debussys vakre klangfantasi La mer, og så blir det cellokonserten til en av vår tids mest kjente samtidskomponister, Thomas Larcher. Vel, å nevne samtidsmusikk er kanskje ikke det beste salgstrikset, men vi mener det er vår plikt å ikke bare lytte til musikk av Store Døde Komponister, men å eksponere seg for hva som skjer i dag.

Benjamin Grosvenor

Pianist Benjamin Grosvenor
Benjamin Grosvenor © Andrej Grilc

Pianisten Benjamin Grosvenor (berøm til deg som uttaler hans etternavn riktig!) er et stjerneskudd på klaverhimmelen, som spiller sentrale verk fra pianorepertoaret. Han er en poet med fargerik klangbehandling, samtidig som han med enkelhet får fingrene til å fly uanstrengt over instrumentet. En pianist jeg respekterer høyt sa en gang at man må være ung for å spille Schumann, og Grosvenor spiller bl.a. komponistens halvtimelange Fantasie, sikkert med ungdommelig glød og pasjon, med tro på kjærligheten og livet kun et ungt menneske har. Han har nettopp de poetiske kvalitetene som trengs, virtuositeten for å tolke det uhemmede ved Schumann, og den ungdommelige kvikkheten som trengs for å kaste seg mellom uttrykkene på et blunk. Jeg tenker også hans musikerpersonlighet passer godt for de andre verkene på programmet.

András Schiff

Selv om det sikkert blir en fest å høre Grosvenor må jeg si at jeg gleder meg aller mest til vår reises avslutningskonsert. András Schiff er en så vesentlig kunstner at jeg har hatt lyst til å bygge en reise rundt en konsert med ham. Når han spiller for oss vil han være 72 år, men sist jeg hørte ham var han fremdeles på topp. Da tok han fullstendig av på mange måter, bl.a. gjennom å spille en hel sonate av Beethoven (op. 109) som ett av ekstranumrene i en konsert som ble tre timer lang! Vi vet ikke hva han skal spille for oss, men vi vet at han er en av disse sjeldne musikerne som har helt egne fortellinger. Noe av spillemåten kommer av at han er en intellektuell som har fordypet seg i historisk fremføringspraksis, og han har gjort innspillinger på gamle instrumenter. Likevel, det er det moderne flyglet som er hans foretrukne instrument, og hans tolkninger er sterke og rett og slett eksentriske. Er du musikkinteressert bare må du høre ham live i alle fall én gang i livet. Det kan godt være at du ikke liker hans spillemåte, men det er umulig å ikke bli engasjert av hans særegne fortellinger.

Concertgebouw (Konserthuset)

Concertgebouw Kleine Zaal
Concertgebouw Kleine Zaal © Hans Roggen

Egentlig er det rart at vi som ikke snakker nederlandsk ofte sier «Concertgebouw» når vi snakker om orkestret, fordi ordet betyr jo «Konsertsal». Tenk om vi i Norge sa at vi skulle lytte til «Konserthus» og mene et av våre symfoniorkestre. Her skriver vi imidlertid om «Concertgebouw» i dets egentlige betydning, altså konsertsalen fra 1888 som Concertgebouworkest spiller i.

Concertgebouw regnes ikke bare som en av verdens viktigste konsertsaler fordi den er hjem til et suverent orkester, men fordi Concertgebouw er en av de beste salene i verden. Det er bygget som en «skoboks», altså rektangulært som Musikverein i Wien. Etterklangen er optimal (2,2 sekunder) og vakker, og de arkitektoniske detaljene er også skjønne. Du kan også si at Concertgebouworkest har utviklet klangen sin i og for dette rommet.

Selvfølgelig har vi prøvd å få til en omvisning i Concertgebouw, men de lager ikke omvisninger i det hele tatt, selv ikke når Klassiske Musikkreiser spør. Vi minner imidlertid om at samtlige konserter finner sted i Concertgebouws Grote Zaal (Store salen), med unntak av Grosvenors konsert som finner sted i lille salen, så vi får godt om tid til å bli kjent med publikumsområdet.

En liten inspirasjonsfilm fra bygget

All den andre kulturen

Innen 500 meter fra hotellet finner du Rijksmuseum, Van Gogh Museum og Stedelijk Museum Amsterdam. Likevel, det er jo ikke mye tid ledig i programmet, så har du ikke vært i Amsterdam tidligere anbefaler vi at du utvider reisen med en natt eller to.

Avani Museum Quarter Amsterdam

Dette firestjernershotellet ligger ved en av kanalene, har fått gode anmeldelser og ser toppen ut! En viktig grunn til at vi valgte nettopp Avani er fordi det ligger i behagelig gåavstand fra Concertgebouw (600 meter).

Vi spør også alltid om støy på hotellet, og de mener at rommene skal være stille, særlig standardrommene vi har booket.

Hotellet har også rom med utsikt mot kanalen, og du kan velge disse for et tillegg på 250 kr/natt. Her er det muligens noe mer lyd, fordi det er en trafikkert gate mellom hotellet og kanalen.

Vi søker også helst hotell der man kan dele opplevelser etter forestillingene. Det er ikke en bar som er åpen, men hotellet forteller at de har en selv-servering der man kan kjøpe vin, øl og annen drikke, og at det er stoler. Vi syns det høres nesten bedre ut enn en tradisjonell bar, fordi det betyr sikkert at det ikke er så mange mennesker der, og vi regner med å slippe støyende bakgrunnsmusikk. Likevel, konsertene finner sted sent på kveldene i Amsterdam, så det spørs hvor mye vi har energi til å være sosiale på kveldene. Muligheten finnes imidlertid.

Bli igjen lenger

På våre reiser booker du selv transport til reisemålet. En av grunnene er at du lett kan planlegge å bli igjen lenger (eller komme tidlig). Når vi legger ut denne reisen har vi avtale om pris for natten 5. februar. Vi vil formidler hotell til kostpris, og prisen for 5. februar er 2800 kr/natt for dobbeltrom (2400 for enkeltrom). Hvis du ønsker ekstranetter utover dette, meld fra i påmeldingsskjemaet så kommer vi tilbake til deg med pris. Prisene varierer per natt på hotellet.

Vi har saumfart kalendere for konserter samt for Nederlands Dans Theater, og det skjer ikke noe med klassisk musikk 5/9 eller 9/9 i Amsterdam.

NB! Syns du hotellprisene er stive? Det syns vi, og vi reiser hjem 9/2. Likevel har vi lyst til å oppleve noen museer i Amsterdam. Både SAS og Norwegian har kveldsfly direkte til Oslo til en ok pris (og vi regner med at du rekker videre til flere norske byer samme kveld). Vi tar et av disse og får en heldag i Amsterdam uten ekstra overnatting.

Reise til Amsterdam

Det er fullt mulig å reise til Amsterdam dagen programmet begynner og komme tidsnok. KLM har to direktefly fra Oslo 6/2, og du kommer også tidsnok fra Bergen eller Trondheim med KLM.

Sosialt

Dette er en reise som samler interessante og musikkinteresserte folk. Et uttalt mål vi hadde med å starte Klassiske Musikkreiser var å koble mennesker sammen. Vi er stolte og glade for hvor godt deltagerne har tatt vare på hverandre på tidligere reiser. Det pleier ikke å være vanskelig å finne nye bekjente å oppleve ting med. Samtidig skal de som ønsker å oppleve ting på egen hånd blir selvfølgelig blir respektert.

«Veldig bra. Bare hyggelige og interessante mennesker. Med felles interesse aldri vanskelig å finne noe å snakke om.»
Tove og Jan Erik om Hamburg 2025

«Det er jo fantastisk at så mange ukjente kommer sammen fra forskjellige kanter og med forskjellige historier, og så får man likevel en felles sterk opplevelse.»
Sidsel

«Mange hyggelige samtalepartnere, og vi stortrivdes! … Fant mange kunnskapsrike medreisende og hadde mange fine samtaler.»
Jarl

«lett å komme i kontakt med folk, men ikke noe stress med at man måtte være sosial med alle hele tiden. Mange interessante og kunnskapsrike personligheter som det kan være morsomt å få treffe igjen senere.»
Lisbeth om Bayreuth 2024

«Det ble en utrolig flott opplevelse, var litt spent på akkurat dette før reisen. Men her var alle veldig lette å snakke med, og det ble ikke dannet små klikker som man noen ganger opplever. Folk var flinke til å mingle og snakket med alle. Det er interessant å treffe folk med forskjellige bakgrunner, og ikke minst felles interesse for musikk.»
Ragnhild om Bayreuth 2024

«Bare positivt. Med så mange kompetente og hyggelige mennesker kan det bare bli positivt. Alle minglet og forflyttet seg blant kjente og ukjente både på hotellet og i pausen i operaen. Interessante diskusjoner etter forestillingene. Opplevde at det var fin stemning.»
Astri om Bayreuth 2024

«Rett og slett bare hyggelige, dannede og interessante mennesker.» Kjell Erik om Weimar/Thüringen 2024

 «Her var det utrolig hyggelige folk, som kom til oss og hilste på og inviterte oss til å sitte med dem. Jeg er også veldig takknemlig for hvordan alle behandlet min mor. Jeg tror det var første gang på hennes 25 år i Norge at hun følte seg som et verdifullt medlem av et fellesskap.»
Julia om Gøteborg 2025

«Magnus er en super nerd. Kunnskapsrik. Morsom å høre på. Omtenksom. Ser hver enkelt person i gruppen.»
Mari om Leipzig 2025

Mange er urolige for å reise på egen hånd, og det skjønner vi. Erfaringen er imidlertid at det fungerer godt sosialt for alle. Sjekk lenger ned hva noen av våre tidligere deltagere har sagt om reisene.

Ellers er det jo dette med det praktiske. Vi vil minne deg om en rekke ting på veien, som å ikke kjøpe reiser uten reiseforsikring. Den store bøygen for mange er at du må ordne med transport selv. Vi har noen tips på hjemmesiden, og kjører du helt fast med dette kan du si fra, så kan vi sikkert hjelpe deg med å sjekke litt.

Et par uker før avreise pleier vi å spørre om å koble sammen de som reiser for selskap og støtte. Ofte, men ikke alltid, kan du altså få selskap på veien.

Føler du deg usikker? Ikke la usikkerheten stå i veien! Luft din usikkerhet med oss! Skriv og fortell hva du er urolig for! Og vit at mange har reist på egen hånd for første gang, og vi mener at opplevelsene du kan lese om lenger ned er typiske.

Sjekk også det vi har skrevet om det sosiale på reisene.

«Jeg synes det var lett å komme i kontakt med andre og jeg synes det var lett å velge den egentiden jeg hadde behov for. Jeg hadde ikke mange ønsker om å finne på ting på dagen, men koste meg med å være i ro i eget selskap på formiddagen og lytte på musikk. Jeg følte meg også veldig godt ivaretatt av dere tre som var ansvarlige for turen.», Kristin, nyfrelst operaelsker

«Jeg er svært glad for at jeg dro «ut i ukjent lende» alene til Barokkbonanzaen i Stockholm i fjor [2023]. Det har så langt resultert i tre interessante reiser (håper det blir mange fler etterhvert..) og to nye gode venninner i tillegg til flere hyggelige og interessante bekjente!», Ebba, som altså har vært med flere ganger

«Alle var meget hyggelige og åpne!», Kjell-Erik

«Jeg har bare møtt hyggelige folk, og hadde det sosialt veldig bra.», Siri

Mye bedre enn frykta. Jeg reiste aleine og var litt redd for å bli litt utafor, men heldigvis var det flere som reiste for seg sjøl og også de som reiste sammen var såpass sosialt innstilt så dermed ble jeg kjent med mennesker jeg godt kan tenke meg å fortsatt ha kontakt med.» Trond om Weimar/Thüringen 2024

«Din reiseledelse er aldeles strålende. Passer på alle (ikke bare slike som meg som gjerne snakker høyest og oftest….)» Hans om Weimar/Thüringen

Transport i Amsterdam

Vi bor altså i gåavstand fra Concertgebouw, så vi trenger i utgangspunktet ikke å benytte lokaltrafikk eller drosje.

Er du dårlig til beins og ønsker å ta drosje er det sikkert noen som ønsker å dele med deg.

Fra flyplass til Amsterdam

Vi gir alltid tilbud om å koble deltagere sammen i forkant av reisen, som kan brukes for å finne felles transport fra flyplass til hotellet. Drosje, forhåndsbestilt eller taksameter, koster ca. 40-60 €. Turen tar 25 minutter.

Du kan også reise kollektivt for noen få euro. Det tar ca. 30 minutter, men er selvfølgelig ikke like enkelt og behagelig.

NB! På våre reiser får du alltid et grundig informasjonsbrev i forkant av reisen, der vi bl.a. skriver om transport.

Lytteverkstedene er en helt sentral del av reisene mine. Her snakker jeg som oftest om tolkning og form, relatert til konsertene/forestillingene vi skal på. Jeg vil invitere lytteren til innsiden av musikken, til hva jeg mener at den i dybden handler om, til hvordan den oppfattes for musikere, men som de fleste i publikum sjelden får vite noe om fordi man antar at det krever store teoretiske kunnskaper for å forstå slike spørsmål. Det er min dype overbevisning, og erfaring fra formidlingen, at alle som anstrenger seg er i stand til å høre både forskjeller i tolkninger samt hvordan musikken er bygget opp.

Videre har jeg gjort et bevisst valg om å minimere snakk om hva du kan lese deg til. Lytteverkstedene skal ligge tett på klangen. Jeg tar opp det vi kan høre og se, og jeg har ambisjoner om å gjøre lytteverkstedene vel så bra som konsertene/forestillingene vi går på. Ærlig talt er tilbakemeldingene gode. Ragnhild går så langt til at hun sier: «Lytteverkstedene var for meg den helt store opplevelsen. De ligner ikke noe jeg har opplevd tidligere. Jeg har hørt utallige konserter med de beste orkestrene i Europa, i Wien, Berlin, Amsterdam, Salzburg – men siden jeg ikke har studert musikk, har jeg manglet noen forståelses-redskaper. Det fikk jeg litt av på turen. Og jeg vil ha mer!»

«Lytteverkstedene er et unikt tilbud som vi ikke kan få lovprist nok. Så informative og lærerike. Det som skiller Klassiske Musikkreiser fra andre tilbydere. Jeg lærer å konsentrere meg mere på musikken, især operamusikken.»
Kari og Guttorm om Leipzig 2025

«Lytteverkstedene er det som er det spesielle ved dine reiser. Fint at du går i dybden på musikken og veldig bra å få forberedelse på oppsetningene.»
Ingvild om Bayreuth 2024

«Lytteverkstedene er uovertrufne!!!!! Strålende.»
Hans om Weimar/Thüringen 2024

«Stort utbytte, kunne gjerne hørt på mer. Lærte en masse og kommer til å ha dette med meg videre. Elsker å lære nye ting og det gjorde jeg her. Veldig bra presentert av foreleser, det var lærerikt og engasjerende.»
Ragnhild om Bayreuth 2024

«Takket være lytteverkstedene fikk jeg en helt ny innfallsvinkel til musikken, noe som jeg regner med vil gi meg større opplevelse av musikken jeg kjenner og også mer åpenhet for det som jeg ikke har vært fullt så fristet til å sette meg inn i.»
Fredrikke om Berlin 2024

«De var for meg veldig lærerike. Kommer til å lytte på en annen måte i fremtiden.»
Arne om Praha 2025

«»Outstanding» er den høyeste gradering vi kan gi i universitetssammenheng. Din gjennomgang var outstanding.»
Hans om Hamburg 2025

«Lytterverkstedene er det vi alle på reisen snakker sammen om. De skuffer aldri.»
Wenche om Stockholm 2025

Magnus Andersson

Reiseleder og kunstnerisk leder for Klassiske Musikkreiser

Magnus Andersson har jobbet som musikkritiker siden 2002, først i Morgenbladet og nå i Klassekampen. Han brenner for formidling av musikk, særlig slikt som kan være vanskelig å snakke om, som musikalsk form og tolkning. Han gir lytterverksteder og kurs i forbindelse med reisene, som går på verk og tolkningspraksis og er en aktiv deltager på turen som du når som helst kan stille spørsmål til. Langt tilbake hadde Magnus en karriere som utøvende pianist, og han forstår derfor tolkningsspørsmål fra innsiden. Senere ble han akademiker med doktorgrad og etterfølgende forskerkarriere. Nå lever han av å arbeide som kritiker, tangolærer og etter hvert som reiseleder.

Her kan du lese mer av hva han har gjort gjennom sin karriere: https://www.magnusandersson.no/bio/

Guro Stavn

Reiseleder og administrativt sentralbord

Det er Guro du ringer til når ting ikke går som det skal. Bare at hun får sjelden telefonsamtaler i løpet av reisene, fordi Guro har lagt billettene i konvolutter, sendt navnelister til hotellet, delt ut programmer, minnet dere på viktige tider, bekreftet omvisninger og gjort alt det andre. Så hennes viktigste oppgave på reisene er å hygge seg med dere.

Ellers har hun tre vidunderlige barn, begynner å lære en god del om musikk, musikere og musikkhistorie, er utrolig på å huske navn, og leser imponerende mye skjønnlitteratur. Opprinnelig er hun statsviter, og har jobbet med meningsmålinger samt som analysesjef i Forsvaret (ikke sjef for hele organisasjonen, da) før hun slo seg inn i den klassiske reiselivsbransjen.

Guro Stavn balanserer

Praktisk

Med kun tre netter på hotell hadde vi håpet å tilby denne reisen for en lavere pris, men hotellpriser har generelt skutt i været og vi betaler ca. 3000 kr/natt for hotellet (dyrere enn annonsert tillegg for 5/2), og konsertbilletten med Concergebouworkest koster tett på 2000 kroner, og så skal vi jo på ytterligere fire konserter.

Dato: 6-9/2, 2026
Pris: 18900 NOK (5000 NOK depositum som betales ved påmelding)
Antall reiseledere: 2

Hva inngår

  • Overnatting i dobbeltrom 6-9/2, 2026, inkludert frokost (enkeltromstillegg: 3650 kroner)
  • Billett til de fem nevnte konsertene. Vi har plasser litt forskjellige steder, men alt er kategori 1+ med unntak av én konsert der vi har kategori 1, så det skal være suverene plasser.
  • Velkomstmiddag. Et glass vin/drikke inngår samt kaffe/te og vann.
  • Tre lytteverksteder.
  • Møter med andre interesserte mennesker, som kommer til prisen av nysgjerrighet og åpenhet.

Hva inngår ikke

  • Du kjøper transport til og fra Amsterdam på egen hånd, sånn at det skal være enkelt å utvide reisen og ikke minst å finne forbindelser som passer fra din by. Sjekk punktet «Reise til Amsterdam» lenger opp. Husk at søkemotoren på Finn er suveren for flyreiser: https://www.finn.no/reise/
  • Måltider annet enn de som er nevnt.
  • Ekstra netter på hotellet.
  • Oppgradering til utsikt mot kanalen.
  • Husk at du bør ha reiseforsikring.

Påmelding

Påmelding er bindende. Etter påmelding mottar du en regning for depositum (5000 kr) som skal betales snarest.


2026-02-amsterdam-pamelding
Rom
Enkeltsenger eller dobbeltseng
Dobbeltseng pleier å være standard. Ønsker dere enkeltsenger legges det inn som et ønske til hotellet, men vi kan ikke garantere at de har enkeltsenger for dere. Noen hoteller har ikke enkeltsenger i det hele tatt.
Det blir et tillegg på 3650 kroner for enkeltrom.
Du må gjøre en separat booking for hvert rom.
Betaler du for den du reiser sammen med?
Supert! Regning og info blir sendt til deg og dere trenger ikke en separat påmelding fra ditt reiseselskap.
NB! Vi må ha en separat påmelding fra den du skal dele rom med.
Ønsker du/dere oppgradert rom med utsikt over kanalen til 250 NOK per natt (kostpris)?
Ønsker du/dere ekstra netter på hotellet?
Hvordan hørte du om Klassiske Musikkreiser?
Facebook
Jeg ønsker nyhetsbrevet
Det blir sendt en sjelden gang med informasjon om nye reiser.
Jeg er kjent med vilkårene og godkjenner dem
Du finner vilkårene under påmeldingsskjemaet.
Det aller viktigste er at du sørger for å reise med gyldige forsikringer.

Etter at du klikker "Send" skal du bli videresendt til en side som bekrefter at din påmelding er mottatt.

Betingelser for kjøp av reise

Oppdatert 2/8, 2025

Avtalen gjelder mellom

Selger: Klassiske Musikkreiser. Klassiske Musikkreiser drives i samarbeid av to enkeltpersonsforetak, Magnus Andersson (org. nr. 982202892) og Guro Elin Stavn org. nr. 834828782), som begge er medlemmer i Reisegarantifondet.
og
Kjøper

Hver reise er et samarbeid og både Magnus Andersson og Guro Elin Stavn vil være tekniske arrangører på hver reise. De vil fordele Kjøperne på reisene slik at de tekniske arrangørene kan stå med et fullt ansvar for reisene i forhold til enkelte Kjøpere. Hver enkelt kjøper vil altså kjøpe reisen enten fra Magnus Andersson eller fra Guro Elin Stavn, som i sin tur vil bære det fulle ansvaret for salg av pakkereisen. Kjøper vil i påmeldingsbekreftelsen få vite hvem Kjøper forholder seg til som teknisk arrangør.

Sagt med mindre krøkkete språk for de få Kjøpere som faktisk leser vilkårene: Kjøper vil kommunisere helt som vanlig med Klassiske Musikkreiser som en enhet, og merker kun delingen gjennom hvem de betaler til og i hendelse av klagesaker.

Bestilling

Tilbud regnes som akseptert og bindende når kjøper har meldt seg på via påmeldingsportalen samt mottatt bekreftelse på e-post.

Betaling og depositum

Det vil etter påmelding bli fakturert et depositum. Dette skal betales snarest for å bekrefte påmeldingen. Summen er stipulert på siden for den aktuelle reisen. Sluttbeløpet forfaller til betaling seks uker før avreisedato.

Avbestilling

Avbestilling må skje straks det foreligger en hindring for å gjennomføre reisen. Etter bestilling av reisen kan depositum ikke refunderes med mindre reisen overdras til noen annen (se neste punkt i vilkårene). Forbrukertilsynet skiller mellom gebyr for avbestilling og depositum, og gebyret for avbestilling er mindre enn depositum (se §5.2: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/alminnelige-vilkar-pakkereiser). Klassiske Musikkreiser formidler billetter og tjenester hvilke som regel betales i forskudd av Klassiske Musikkreiser lang tid i forveien (ofte mer enn seksukersfristen som snart skal nevnes). Klassiske musikkreiser har valgt å ikke ha et depositum høyere enn omkostningene for nevnte billetter og tjenester, men å beregne depositum omtrent på nivå med bedriftens forskuddsbetalinger for billetter og andre tjenester som formidles. Derfor er gebyret for avbestilling inntil seks uker før avreise og depositum det samme.

Seks uker før avreise skal hele reisen være betalt, og avbestilling etter seks uker (42 dager) medfører at hele reisens pris går tapt. Disse betingelsene gjelder også i forbindelse med avbestilling grunnet sykdom. Den reisende bør ha reiseforsikring som dekker et slikt tap.

Overdragelse av reisen

Reisen kan overdras til en ny kjøper. Klassiske Musikkreiser kan gi tips om hvor opprinnelig Kjøper kan markedsføre en reise, men vi vil ikke markedsføre reiser gjennom våre kanaler. Dersom en reise er full og har venteliste kan Klassiske Musikkreiser være behjelpelig med å finne en ny kjøper.

En forutsetning for overdragelse er at vilkårene for de tjenestene (hotell, billetter, omvisninger, etc.) Klassiske Musikkreiser har kjøpt på vegne av opprinnelig Kjøper tillater at tjenestene overdras. Eventuelle overdragelsesomkostninger/ombookingsgebyrer påløper Kjøper. Dessuten betaler kjøper et administrasjonsgebyr på 1000 kr/overdratt plass til Klassiske Musikkreiser.

NB! Husk reiseforsikring så skal du ikke trenge å forsøke å selge reisen videre.

Pass og visum

Husk å ta med pass eller nasjonalt ID-kort. Selv om vi har passfrihet innen EU/EØS, må du kunne identifisere deg, eksempelvis på fly og hoteller. De eneste internasjonalt godkjente legitimasjonene innen EU/EØS er pass eller nasjonalt ID-kort (baksiden av bankkort er en særnorsk greie og blir møtt med forundrede blikk i utlandet).

Det er den reisendes ansvar å sette seg inn i pass- og visumbestemmelser for reisemålet. Det samme gjelder eventuelt behov for vaksinasjoner.

Forsikring

Klassiske Musikkreiser anbefaler alle sine gjester å ha forsikring. Dette gjelder reiseforsikring, avbestillingsforsikring og ulykkesforsikring. De reisende er selv ansvarlig for å tegne de forsikringer som er nødvendige.

Ekstranetter på hotell

Bestilling av ekstranetter er i utgangspunktet bindende. Dette er fordi de fleste hotell krever forhåndsbetaling når det gjelder gruppebestillinger. 4-8 uker før eventen er den typiske betalingsfristen Klassiske Musikkreiser forholder seg til. Derfor er du i utgangspunktet pliktig til å betale for bestilte hotellnetter, selv om du avbestiller reisen. Dette kommer i tillegg til depositum som du heller ikke kan få tilbake. Men, dersom dine planer forandres og du ønsker å avbestille et rom, skal du selvfølgelig få lov til å gjøre det så fremt Klassiske Musikkreiser ennå ikke har bundet seg til å betale for ekstranettene.

Programforandringer

Klassiske Musikkreiser er ikke ansvarlig for programforandringer eller avlysninger av konserter/forestillinger. Vi regner med at arrangørene av konserter/forestillinger selv finner erstatninger ved programforandringer. Ved avlysning der arrangøren ikke selv tar ansvar gjør Klassiske Musikkreiser alt vi kan for å finne en verdig erstatning. Avlyste konserter er ikke grunn for erstatningskrav.

Andre forbehold

Det tas forbehold om endringer og trykkfeil i webside, programmer og annet publiseringsmateriell. Dersom vi har angitt priser for noe det forventes at deltageren selv betaler for, og disse forandres, kan ikke Klassiske Musikkreiser holdes ansvarlig.

Transport

Det er den reisendes eget ansvar å sørge for transport til reisemålet. Dette kan også inkludere lokaltrafikk på stedet (se reisens hjemmeside). Forsinkelser i forbindelse med reise til reisemålet er den reisendes ansvar. Omkostninger som oppstår på grunn av, og som følge av streiker, start- eller landingsforbud, forsinkelser, værforhold og andre forhold som ikke skyldes forsømmelser fra arrangøren, må bæres av den reisende selv. Eventuelle erstatningskrav er en sak mellom den reisende og transportselskapets garantiordninger eller mellom den reisende og forsikringsselskapet for reiseforsikringen.

På reise

Tider på reisene er presise, og Klassiske Musikkreiser venter ikke på deltagere som ikke passer tidene. Det betyr at Kjøper som ikke passer en tid selv blir ansvarlig for konsekvensene (å finne fram, rekke en konsert, ordne alternativ transport, etc.).

Når vi spaserer er Kjøper ansvarlig for å følge trafikkregler og ikke minst å følge med på «grønn mann».

Forsinkelser, tap, skade og omkostninger

Klassiske Musikkreiser opptrer som agent for hotellene, restaurantene og eventstedene, og påtar seg intet ansvar for forsinkelser, tap eller skade på personer eller deres eiendeler i forbindelse med arrangementet og turen. Omkostninger som oppstår på grunn av, og som følge av streiker, forsinkelser, værforhold og andre forhold som ikke skyldes forsømmelser fra arrangøren, må bæres av den reisende selv.

Force majeure

Klassiske Musikkreiser har ikke ansvar for tap som oppstår dersom reiser ombestilles/endres, kanselleres helt/delvis som følge av hendelser utenfor arrangørens kontroll, som force majeure (naturkatastrofer, streik, krigshandlinger) og forhold som kan likestilles med dette. Unntaket er dersom Utenriksdepartementet i sine reiseråd advarer konkret mot å reise til det/de aktuelle reisemål. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av forannevnte årsaker hvis begivenheten som påberopes som grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent før bestilling, eller dersom Utenriksdepartementet ikke advarer mot å reise til destinasjonen.

Reklamasjon

Den reisende plikter å gi beskjed innen rimelig tid dersom det oppleves mangler ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende, så vidt det er mulig, reklamere direkte på stedet. Dette skal gjøres til hotellet, reiseleder eller lokal samarbeidspartner slik at de får muligheten til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan klagen sendes skriftlig til Klassiske Musikkreiser senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser.

Informasjonsdeling

Klassiske Musikkreiser forbeholder seg retten til å videreformidle din kontaktinformasjon til tredjeparter som er nødvendige for reisens gjennomføring. Dette betyr stort sett hoteller som er forpliktet til å registrere gjestene sine, men i noen sjeldne tilfeller gjelder det også andre turoperatører. Kontaktinformasjonen blir kun delt til nødvendige aktører. Kontaktinformasjonen blir ikke delt med andre kommersielle aktører.

Reisegarantifondet

Klassiske Musikkreiser har gjennom enkeltpersonsforetakene Magnus Andersson (org. nr. 982202892) og Guro Elin Stavn org. nr. 834828782) stilt den nødvendige garanti og er medlem av Reisegarantifondet.

NB! Dette er kun for deg som har en avtale med oss. Har du ikke avtale? Send oss en epost og spør om det er plass.

2026-02-amsterdam-pamelding
Rom
Enkeltsenger eller dobbeltseng
Dobbeltseng pleier å være standard. Ønsker dere enkeltsenger legges det inn som et ønske til hotellet, men vi kan ikke garantere at de har enkeltsenger for dere. Noen hoteller har ikke enkeltsenger i det hele tatt.
Det blir et tillegg på 3650 kroner for enkeltrom.
Du må gjøre en separat booking for hvert rom.
Betaler du for den du reiser sammen med?
Supert! Regning og info blir sendt til deg og dere trenger ikke en separat påmelding fra ditt reiseselskap.
NB! Vi må ha en separat påmelding fra den du skal dele rom med.
Ønsker du/dere oppgradert rom med utsikt over kanalen til 250 NOK per natt (kostpris)?
Ønsker du/dere ekstra netter på hotellet?
Hvordan hørte du om Klassiske Musikkreiser?
Facebook
Jeg ønsker nyhetsbrevet
Det blir sendt en sjelden gang med informasjon om nye reiser.
Jeg er kjent med vilkårene og godkjenner dem
Du finner vilkårene under påmeldingsskjemaet.
Det aller viktigste er at du sørger for å reise med gyldige forsikringer.

Etter at du klikker «Send» skal du bli videresendt til en side som bekrefter at din påmelding er mottatt.

Nyhetsbrev

Ta imot info om nye reiser. Vi sender kun en sjelden gang.