Logo for Klassiske Musikkreiser

24-27/2, 2023: Wien ekstrem

3 x Wiener Staatsoper
Wienerfilharmonien med Christian Thielemann

  • Bruckner: Åttende symfonien
  • Donizetti: Elskovsdrikken
  • Beethoven: Fidelio
  • Wagner: Tristan og Isolde

Praktisk info for våre deltagere

NB! Det er fremdeles ledige plasser på reisen.

Reisen i et nøtteskall

Musikken

Vi går i Wiener Staatsoper tre kvelder samt på en matiné med Wienerfilharmonien.

Gjennom nyttårskonserten er Wienerfilharmonien blitt verdens mest kjente orkester. Vi går på konserten som kunstnerisk ansvarlig ved Klassiske Musikkreiser, Magnus Andersson, mener er den mest interessante på hele vårprogrammet: Christian Thielemann dirigerer Bruckners Åttende symfoni.

Videre går vi i Wiener Staatsoper hver kveld, som må sies å være et av verdens viktigste operahus. Det blir leken eleganse i Donizettis Elskovsdrikken, med Stefano Montanari i orkestergraven, en ekspert på historisk interpretasjon/tidligmusikk. Deretter Beethovens Fidelio, som jo ble urfremført i Wien, og de har jo litt av en tolkningstradisjon å hente av for å spille dere egen Beethoven. Ikke minst blir det Wagners Tristan og Isolde med et musikalsk stjernelag samt den suverene (ofte utskjelte) regissøren Calixto Bieito.

Lytteverkstedene

Lørdag formiddag blir det et timelangt «lytteverksted» med Magnus Andersson. Han tar opp tolkningstemaer relatert noe av hva vi skal høre. Bare slapp av dersom dette høres vanskelig ut. Vi lytter sammen og ser regieksempler fra andre forestillinger. Magnus har 20 år erfaring som formidler, og hans erfaring er at alle kan se og høre de små nyansene som utgjør de store forskjellene. Opplevelsen av musikken vokser jo mer man kan skjelne detaljer.

Reisen er så kompakt at vi ikke rekker flere enn ett lytteverksted, men vi skal se om ikke Magnus kan sende litt ekstra mye informasjon på forhånd.

Omvisning i Wiener Staatsoper

Vi jobber på å få til en omvisning. Vi kan ikke love noen erstatningsaktivitet dersom vi ikke får til det, men vi utelukker ikke at vi finner på noe annet.

Dagtidsprogram

Vi kommer med forslag på aktiviteter på dagen. Noen av disse relaterer kanskje til konserten og forestillingene vi skal gå på.

Sosiale aktiviteter

Dette er en reise som samler interessante og musikkinteresserte folk. Derfor legger vi til rette for at deltagerne kan finne hverandre og oppleve dagtidsprogrammet sammen. De som ønsker det kan også samles i forkant av forestillingene, i foajeen, for å snakke om musikk og løst og fast. Men slapp av: Ønsker du å nyte reisen alene eller kanskje som romantisk langhelg er det ikke noe press om å delta.

Inkludert middag

Vi har fellesmiddag i forkant av første konserten. En tilbakemelding vi fått er at det må være luft i programmet og mulighet for våre deltagere å oppdage byene på egen hånd. Vi har derfor valgt å ikke ha fellesmiddag siste ettermiddagen fordi programmet er så tett.

Hotell

Vi bor på K+K Palais Hotel (4-stjerner). Hotellet ligger innenfor Ringstraße, som omkranser Wiens historiske sentrum. Det er 15-20 min å spasere fra hotellet til Wiener Staatsoper og Musikverein.

Faste punkt på programmet

Med forbehold om endringer.

Scenebilde fra Donizettis Elskovsdrikken
24/2

Gaetano Donizetti: Elskovsdrikken

Wiener Staatsoper

  • 16.25 Oppmøte på hotellet. Vi går eller tar bane til Palmenhaus (du kan også møte opp direkte i Palmenhaus).
  • 17.00 Velkomstmiddag i Palmenhaus.
  • 19.30-22.00: Forestilling

Foto: © Wiener Staatsoper / Michael Pöhn. Scenebilde fra Elskovsdrikken.

beethoven-fidelio-wien-reise
25/2

Ludwig van Beethoven: Fidelio

Wiener Staatsoper

  • 10.00-11.00: Lytteverksted relatert til kveldens konsert (v./ Magnus)
  • 18.00: Oppmøte hotellet for de som ønsker å spasere til forestillingen
  • 19.00-21.45: Forestilling
Foto: © Wiener Staatsoper / Michael Pöhn. Scenebilde fra Fidelio.
Scenebilde fra Tristan og Isolde i Wien.
26/2

Wienerfilharmonien: Bruckners åttende (dir. Christian Thielemann)

Musikverein

Richard Wagner: Tristan og Isolde

Wiener Staatsoper

  • 10.00: Oppmøte i lobbyen for de som ønsker å spasere til Musikverein
  • 11.00: Konsert med Wienerfilharmonien i Musikverein
  • 12.30: Ses utenfor Musikverein for å gå til Operaen
  • 13.00: Omvisning i Wiener Staatsoper
  • 17.00-22.00: Forestilling i Wiener Staatsoper

Foto: © Wiener Staatsoper / Michael Pöhn. Scenebilde fra Tristan og Isolde.

klassiske-musikk-reiser-koffert.jpg
27/2

Hjemreise

  • Hotell inngår til 27/2. Det er ikke noe program på hjemreisedagen.

Programkommentar

Skrevet av musikkritiker Magnus Andersson, kunstnerisk ansvarlig i Klassiske Musikkreiser

Klikk her for å lese kommentaren

Audiens i Musikverein

Å få gå på konsert i Musikverein (det kjente konserthuset der Nyttårskonserten spilles – ikke til å forveksle med Konzerthaus Wien), med verdens mest kjente orkester, Wienfilharmonien, føles som å få audiens til Musikkens Aller Helligste. Og vi skal ikke høre hva som helst. Da jeg, musikkritiker Magnus Andersson, leste vårprogrammet for orkestret var det én konsert som sto ut mer enn alle andre, og vi er så heldige at vi har fått billetter til den!

Dirigent er nemlig Christian Thielemann og han er en av vår tids aller mest fremstående innen sitt fag. Det er arbeidet med Wagner, særlig som musikalsk leder i Bayreuth, som han er mest kjent for. Når de aller beste operadirigentene tolker orkesterrepertoaret gjør de ofte det med en fleksibilitet fra operamusikken som er tiltalende. Thielemann er en slik. Han har dessuten fantasifulle visjoner om orkesterklang, samtidig som han har en evne til å gripe den symfoniske musikkens strukturer. Summen blir fascinerende episke fortellinger gjennom dirigentstokken.

Jeg tenker at nettopp hans tenkning rundt fleksibilitet og klang gjør ham til en perfekt match for Wienfilharmonien. Disse er jo kjent for nettopp sin lekne omgangsmåte med musikalsk tid (tenk hvordan det svinger på Nyttårskonserten) samt deres store klanglige og dynamiske spenn. Dessuten har jeg hørt noen av Thielemanns Brucknerinnspillinger (vi skal høre Bruckners Åttende symfoni), og dirigenten leverer på alle plan!

Legg dessuten til at Bruckners Åttende symfoni ble urfremført i 1892 nettopp i Musikverein (innviet i 1870), noe som ikke bare gir en spesiell innramming til konserten, men vi kan jo tenke oss at Bruckner skrev sin magiske orkestrering nettopp for å passe inn i denne salen.

Jeg må også legge til at Musikverein jo regnes for å ha en av de beste akustikkene i verden, og det er minst like vakkert som på tv-sendingene.

Tristan og Isolde

Det var konserten med Wienerfilharmonien som jeg planla reisen utfra, men vi skal jo hovedsakelig i Wiener Staatsoper, et av verdens mest fremragende operahus. Som wagnerianer ser jeg spesielt frem imot å se Tristan og Isolde. Verket spilles ikke ofte nok, noe som i stor utstrekning skyldes hvor vanskelig det er å finne gode nok Wagner-sangere for å fylle rollene. Her har de imidlertid funnet frem til et stjernelag, og de fleste har jeg allerede hørt i Bayreuth, så jeg kan si helt sikkert at nivået er høyt.

Ikke minst er forestillingen i Calixto Bieitos regi. Han blir altfor ofte uglesett som en radikal regissør som setter all sin lit til det spektakulære. Jeg mener dette er en dårlig forståelse av ham. Da jeg sommeren 2022 så samtlige Wagner-operaer i Leipzig var det Bieitos regi som gravde dypest (det var forskjellige regissører for alle forestillinger, og Bieito sto for Tannhäuser). Han gikk langt inn i psykologien, snudde menneskene ut-inn, og det var ubehagelig å se. Men dette var ekte, og det var ikke noe som ikke var sant i forhold til Wagners musikk og libretto. Poenget er at jeg har tillit til at Bieito skaper en skjellsettende Tristan og Isolde i Wien. Jeg må også nevne at Philippe Jordan, en av de mest fremstående operadirigentene står i orkestergraven for å lede orkestret.

Og orkestret. Ja, dette er et utrolig operaorkester. Du vet kanskje at man må ha spilt i orkestret til Wiener Staatsoper i minst tre år før man kan søke om å bli medlem i Wienerfilharmonien. At musikerne i Wienerfilharmonien har den bakgrunnen forklarer nettopp mye av orkestrets fleksibilitet (operakunsten krever større fleksibilitet i forhold til klang og ikke minst til musikalsk tid/rubato, enn orkestermusikken). Men omvendt har dette en innvirkning på operaorkestret. Når den eneste måten å bli med i Wienerfilharmonien er gjennom å først gjort sin tjeneste i Operaen, da trekker de til seg særdeles ambisiøse musikere.

Donizettis Elskovsdrikken

Første kvelden skal vi se, og mest sannsynlig le med, Donizettis Elskovsdrikken. Selv om vi har med italiensk operakunst å gjøre er vi tilbake til dette med fleksibiliteten til musikerne i Wien. Den italienske musikken har jo et særlig rytmisk liv, og fra første halvdel av 1800-tallets bel canto-stil er det mye som er spenstig og elegant (med fagtermer sier jeg gjerne «retorisk»).
Dersom Donizettis musikk skal leve, trenger vi nettopp wienske musikere med elegant fleksibilitet og timing, samt musikere som er lette på buene, i fraseringene og i pusten.

Kanskje det er for å gjøre det litt mer autentisk at de har italienske Stefano Montanari i graven. Han er dessuten en spesialist på tidligmusikk, så vi kan regne med at dette svinger til tusen. Så spørs det om østerrikske regissøren Otto Schenk (1930-) får til slapstickhumoren i Donizettis tidløse komedie. Hvis vi dømmer forestillingen fra bildene får vi et tradisjonelt kostymedrama, og det er jo ikke å forakte i en kulturell høyborg som Wiener Staatsoper!

Beethovens Fidelio

Og Beethoven i Wien… Beethoven i Wien! I det som ble hans hjemby. Du kan tro at de har en tradisjon for å tolke deres egen Beethoven i Wien, så dette blir på en måte som å se den ultimate «turistkonserten», som å reise til opprinnelsen og der ting en gang skjedde. Eller, ikke helt. Verket ble urfremført på Theater an der Wien, som er mer av et folketeater der norske stjerneregissøren Stefan Herheim nå er sjef. Men nå er Fidelio flyttet fra det folkelige inn i kulturelitens hule. La oss håpe det likevel ikke betyr at de presenterer en tannløs Beethoven, men at det blir med den sterke politiske sprengkraften som finnes i hans verk, og særlig i Fidelio, som jo har en handling som går rett på politisk frihet.

Også her ser det på bildene ut som om vi får et ganske klassisk kostymedrama, lagt til Beethovens tid. Det kan dermed være på sin plass å lese opp seg på østerriksk og europeisk politikk fra i begynnelsen av 1800-tallet.

Praktisk og om Wien

Denne reisen er kompakt. At vi rekker tre forestillinger samt en konsert er fordi Wienfilharmonien spiller matinékonsert søndag kl. 11. Det betyr også at vi kun har tid til ett såkalt «lyttteverksted» på lørdagen. Vi jobber på å få en omvisning i Wiener Staatsoper på lørdag, men har ikke fått dette bekreftet ennå.

Ellers er jo Wien verdens navle for klassisk musikk, med museer og markeringer for de store komponistene. Men det er også helt generelt en utrolig by for historie og kultur, og jeg skal bruke mine ledige stunder på å besøke Hundertwasserhaus og Freuds gamle leilighet. Det finnes jo også utallig annet å oppleve der.

Takk til Edvard

Det er en drøm å arbeide med disse reisene sammen med Edvard. At vi overhodet kan gjennomføre denne ekstreme reisen er takket være hans reiselivsadministrative ferdigheter. Hatten av for at han har fått tak i billettene samt funnet et godt hotell.

Nok med prat! For meg fremstår reisen som en drøm. Jeg gleder meg som et barn – nei som en hardbarket musikkekspert som arbeidet som kritiker i over tjue år – til å reise til Wien sammen med dere!

Velkommen!

Magnus og Edvard

Hvordan være i Wien med oss

Hvordan være sosial og treffe nye mennesker på reisen

Vi regner med at denne reisen samler folk som ikke bare har en musikkinteresse, men som generelt er spennende folk med en interesse for kultur. Derfor ønsker vi så godt som mulig å legge til rette for møter i løpet av reisen.

Samtidig understreker vi at du står helt fritt til å oppdage Wien på egen hånd, kanskje med et spesielt reisefølge som du har sett fram imot å bruke tid sammen med! Ingen skal skvises inn i en sosial situasjon de ikke ønsker å være i.

Fordi vi skjønner at behovene er så forskjellige har vi ikke lagt opp faste programpunkt dagtid. Derimot vil vi komme med forslag der du kan skrive deg på lister for å finne andre å oppdage byen og kulturen sammen med. Du kan også komme med egne forslag som kommer på listen eller som vi tar opp i plenum.

Dresscode

Vi har eksklusive billetter og vi skal menge oss med sosieteten i en konservativ by, kjent for sitt rigide sosiale hierarki. Dermed skal undertegnede investere i et par nye slips for å bedre passe inn i mengden.

For menn er det anbefalt å bruke farget skjorte. Bruker du hvit skjorte risikerer du å bli spurt om å anvise plass eller at noen prøver å kjøpe program fra deg. Hvit skjorte forbindes nemlig med service.

Selvfølgelig kommer det å være musikkelskere på plass som er hverdagslig kledt, så det finnes ikke en offisiell dresscode, men har du lyst kan du slå deg løs og ha det gøy med finstasen. Faktisk er det anbefalt fra Klassiske Musikkreiser!

Ting å besøke i Wien

Den klassiske musikkens viktigste by heter Wien! Har du lyst til å følge i de store komponistenes fotspor kan du gjerne gjøre det. Her finner du en ressursside med aktiviteter for tiden du har fri: https://www.klassiskemusikkreiser.no/wien-attraksjoner/

Kunstnerisk reiseleder: Magnus Andersson

Som kunstnerisk reiseleder har dere Magnus Andersson, som har jobbet som musikkritiker siden 2002, først i Morgenbladet og nå i Klassekampen. Han brenner for formidling av musikk, særlig slikt som kan være vanskelig å snakke om, som musikalsk form og tolkning. Han gir korte innføringer som går på verk og tolkningspraksis og er en aktiv deltager på turen som du når som helst kan stille spørsmål til. Langt tilbake hadde Magnus en karriere som utøvende pianist, og han forstår derfor tolkningsspørsmål fra innsiden. Senere ble han akademiker med doktorgrad og etterfølgende forskerkarriere. Nå lever han utelukkende av å arbeide som kritiker, tangolærer og etter hvert som reiseleder. I løpet av studiene bodde Magnus i Berlin i et år og kjenner særlig orkestret godt.

Her kan du lese mer av hva han har gjort gjennom sin karriere: https://www.magnusandersson.no/bio/

Teknisk reiseleder: Edvard Bjørkliås

Edvard Bjørkliås er også med som reiseleder. Han organiserer alt det praktiske. Edvard har jobbet hele livet med reiseliv, særlig for grupper.

Portrettbilde av Edvard Bjørkliås, reiseguru

Praktisk

Dato: [template name=»field-display-date»]
Pris: [template name=»field-price»] NOK ([template name=»field-deposit»] NOK depositum som betales ved påmelding)
Påmeldingsfrist: Det er fremdeles ledige plasser på reisen.

Hva inngår

  • Overnatting i dobbeltrom [template name=»field-display-date»], inkludert frokost (enkeltromstillegg: [template name=»field-enkeltromstillegg»]kroner)
  • Gode billetter til konserten (nest høyeste priskategori) samt de tre forestillingene (tredje høyeste priskategori)
  • Velkomstmiddag
  • Et lytteverksted
  • Eventuell omvisning i Wiener Staatsoper (dersom vi får det – hvis ikke sørger vi antagelig for en erstatningsaktivitet)

Hva inngår ikke

  • Vi har valgt å la dere kjøpe fly selv, sånn at det skal være enkelt å bli lenger, og enkelt for deg å finne forbindelser fra din by. De beste forbindelsene vi finner nå fra Oslo er med Norwegian ned og tilbake med Austrian Airlines. Du lander 24/2, kl. 11.50 og flyr hjem 27/2, kl. 11.35. Prisene (per 10/11) inkludert bagasje og setereservasjon er 1129 kr (Norwegian) samt 131,92 euro (Austrian). Ellers tipser vi om at søkemotoren på Finn er suveren for reiser: https://www.finn.no/reise/

Påmelding

[template name=»vilkar-korte»]

Vennligst velg et gyldig skjema

Kjøpsbetingelser

Betingelser for kjøp av reise

Oppdatert 22/9, 2022

Avtalen gjelder mellom

«Klassiske Musikkreiser» (som selger reisen) og «den reisende/deltageren» (som kjøper reisen).

Bestilling

Tilbud regnes som akseptert og bindende når kjøper har meldt seg på via påmeldingsportalen samt mottatt bekreftelse på e-post.

Betaling og depositum

Det vil etter påmelding bli fakturert et depositum. Dette skal betales snarest for å bekrefte påmeldingen. Summen er stipulert på siden for den aktuelle reisen. Sluttbeløpet forfaller til betaling seks uker før avreisedato.

Billetter til forestillinger og konserter

Billettene sendes cirka to uker før avreise. Det er den reisendes ansvar å kontrollere at billettene og er korrekte og i henhold til bestillingen. Klassiske Musikkreiser må varsles snarest dersom noe ikke stemmer med billettene.

Pass og visum

Det er den reisendes ansvar å sette seg inn i pass- og visumbestemmelser for reisemålet. Det samme gjelder eventuelt behov for vaksinasjoner. Klassiske Musikkreiser anbefaler alltid at gyldig pass tas med på reisen.

Forsikring

Klassiske Musikkreiser anbefaler alle sine gjester å ha forsikring. Dette gjelder reiseforsikring, avbestillingsforsikring og ulykkesforsikring. De reisende er selv ansvarlig for å tegne de forsikringer som er nødvendige.

Avbestilling

Avbestilling må skje straks det foreligger en hindring for å gjennomføre reisen. Ved avbestilling 6 uker før avreisen tapes depositumet. En avbestilling etter dette vil medføre tap av hele reisens pris. Disse betingelsene gjelder også i forbindelse med avbestilling grunnet sykdom. Den reisende bør ha reiseforsikring som dekker et slikt tap.

Programforandringer

Klassiske Musikkreiser er ikke ansvarlig for programforandringer eller avlysninger av konserter/forestillinger. Vi regner med at arrangørene av konserter/forestillinger selv finner erstatninger ved programforandringer. Ved avlysning der arrangøren ikke selv tar ansvar gjør Klassiske Musikkreiser alt vi kan for å finne en verdig erstatning. Avlyste konserter er ikke grunn for erstatningskrav.

Andre forbehold

Det tas forbehold om endringer og trykkfeil i webside, programmer og annet publiseringsmateriell. Dersom vi har angitt priser for noe det forventes at deltageren selv betaler for, og disse forandres, kan ikke Klassiske Musikkreiser holdes ansvarlig.

Transport

Det er den reisendes eget ansvar å sørge for transport til reisemålet. Dette kan også inkludere lokaltrafikk på stedet (se reisens hjemmeside). Forsinkelser i forbindelse med reise til reisemålet er den reisendes ansvar. Omkostninger som oppstår på grunn av, og som følge av streiker, start- eller landingsforbud, forsinkelser, værforhold og andre forhold som ikke skyldes forsømmelser fra arrangøren, må bæres av den reisende selv. Eventuelle erstatningskrav er en sak mellom den reisende og transportselskapets garantiordninger eller mellom den reisende og forsikringsselskapet for reiseforsikringen.

Forsinkelser, tap, skade og omkostninger

Klassiske Musikkreiser opptrer som agent for hotellet, restaurantene og eventstedene, og påtar seg intet ansvar for forsinkelser, tap eller skade på personer eller deres eiendeler i forbindelse med arrangementet og turen. Omkostninger som oppstår på grunn av, og som følge av streiker, forsinkelser, værforhold og andre forhold som ikke skyldes forsømmelser fra arrangøren, må bæres av den reisende selv.

Force majeure

Klassiske Musikkreiser har ikke ansvar for tap som oppstår dersom reiser ombestilles/endres, kanselleres helt/delvis som følge av hendelser utenfor arrangørens kontroll, som force majeure (naturkatastrofer, streik, krigshandlinger) og forhold som kan likestilles med dette. Unntaket er dersom Utenriksdepartementet i sine reiseråd advarer konkret mot å reise til det/de aktuelle reisemål. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av forannevnte årsaker hvis begivenheten som påberopes som grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent før bestilling, eller dersom Utenriksdepartementet ikke advarer mot å reise til destinasjonen.

Reklamasjon

Den reisende plikter å gi beskjed innen rimelig tid dersom det oppleves mangler ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende, så vidt det er mulig, reklamere direkte på stedet. Dette skal gjøres til hotellet, reiseleder eller lokal samarbeidspartner slik at de får muligheten til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan klagen sendes skriftlig til Klassiske Musikkreiser senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser.

Reisegarantifondet

Klassiske Musikkreiser har gjennom Accommodate AS har stilt den nødvendige garanti og er medlem av Reisegarantifondet.

Vanlige spørsmål

Flere kommer etter hvert som vi får spørsmål.

Hvorfor har dere så strenge regler med tidlig betaling?

Vi må kjøpe billetter på forhånd, og disse må noen ganger utstedes personlig. Gruppebestillinger av hotell har i flere tilfeller ugunstige avbestillingsvilkår for oss som arrangører. Vi trenger derfor forutsigbarhet fra de som melder seg på da vi er avhengige av å selge et visst antall billetter og rom for å få arrangementet gjennomført. Følgelig har vi satt ganske strenge frister og vilkår (men husk at en god reiseforsikring skal dekke et eventuelt tap for deg dersom du ikke kan reise pga. sykdom). Vi håper på forståelse for dette.

Kan jeg betale reisen med kort?

Det går fort noen hundrelapper i gebyrer for å ta imot penger med kort. Vi ønsker heller å satse på gunstige priser. Den vanligste grunnen til at noen ønsker å betale med kort er for at de har reiseforsikring på kortet. Men de fleste slike ordninger krever at du betaler minst halve omkostningen for transport på kortet for at forsikringen skal gjelde. På våre reiser kjøper du jo selv transporten, så dermed kan du betale oss gjennom bank/faktura, og du kan betale reise/fly med kort for å få gyldig reiseforsikring (du må selvfølgelig kontrollere at dette er vilkårene som gjelder nettopp med ditt kort).

Hvilken reiseforsikring anbefaler dere?

Edvard reiser mye og bruker forsikringen fra Frende: https://www.frende.no/forsikringer/reiseforsikring/

Magnus betaler sine reiser med Mastercard fra hotellkjeden Nordic Choice og får reiseforsikring på kortet. Han har hatt et fåtall forsikringssaker og erfaringene har vært gode. Det tilkommer ofte et gebyr når man betaler reiser med Mastercard, men en oppside har også vært at Magnus fått mange gratis hotellnetter gjennom kortet.

Hva er Reisegarantifondet?

Kjøper du en plass på en gruppereise hos oss, vil du automatisk være omfattet av Pakkereiseloven. Dette betyr at Accommodate AS (vår tekniske reisearrangør) er lovpålagt å følge direktiver som gitt gjennom lov om pakkereiser og reisegaranti. Denne loven sikrer dine rettigheter som reisende.

Accommodate AS sitt medlemskap i Reisegarantifondet (RGF) betyr at du som reisende har konkursvern. I praksis betyr det at dersom vi, mot formodning, skulle gå konkurs, så vil du få refundert pengebeløpet du har innbetalt til oss for din reise og din hjemreise vil dekkes dersom du allerede er på tur.

RGF sikrer deg altså dersom vi som reiseselskap ikke kan oppfylle våre plikter, men RGF sikrer ikke det som kan skje for deg personlig på en reise. Derfor bør du alltid ha reiseforsikring når du skal på tur, uansett hvem som arrangerer reisen.

Nyhetsbrev

Ta imot info om nye reiser. Vi sender kun en sjelden gang.