Logo for Klassiske Musikkreiser

5-8/4, 2024: Leipzig (venteliste)

Musikkeuropas hjerte

Gewandhausorchester | Thomaskirche | Herbert Blomstedt | Rigoletto
«Verdensmester» i piano | 3 Lytteverksteder | 3-retters middag med mat fra Sachsen | Orgelvesper | Alte Nikolaischule | Menneskemøter

Foto: Thomaskirken, der J.S. Bach var virksom 1723-1750.

Reisen er utsolgt. Her kan du lese litt om hvordan ventelisten fungerer samt stille deg på venteliste: https://www.klassiskemusikkreiser.no/venteliste/

Tidsplan

Med forbehold om endringer! NB! På lørdag kan du velge enten opera eller klaverrecital og hva du rekker av øvrige aktiviteter avhenger av hva du velger her.

gewandhaus-leipzig
5/4

Fredag

15.25: Oppmøte i lobbyen for å spasere til restauranten.
15.45-16.45: Wagners Restaurant u. Weinwirtschaft, Richard-Wagner-Platz 1. Lytteverksted over et glass sekt/musserende.
17.00: Wagners Restaurant. Treretters middag med tradisjonsmat fra Sachsen.
19.20: Oppmøte i lobbyen for å spasere til Gewandhaus.
20.00: Gewandhaus. Gewandhausorchester med Herbert Blomstedt.

Foto: Fra Gewandhaus, Magnus Andersson

Pianisten Yunchan Lim
6/4

Lørdag

09.50: Spaserer fra hotellet
10.00-11.30: Alte Nikolaischule.
 Lytteverksted ved Magnus samt kort introduksjon til Alte Nikolaischule ved Dr. Wolfgang Hocquel.
11.30: Kaffeehaus Riquet. Fika.
15.00: Thomaskirche. Motette.
17.00: Nikolaikirche.
Orgelvesper.
20.00: Mendelssohn-Saal i Gewandhaus (lille salen). Yunchan Lim, klaverrecital.

Foto: © Lisa-Marie Mazzucco

Rigoletto fra Oper Leipzig
7/4

Søndag

09.50: Spaserer fra hotellet.
10.15-12.15: Grieg-Begegnungsstätte Leipzig.
Lytteverksted samt omvisning.
17.00: Oper Leipzig. Rigoletto

Foto: Fra Rigoletto på Oper Leipzig. © Tom Schulze.

klassiske-musikk-reiser-koffert.jpg
8/4

Mandag

Hjemreise

  • Hotell inngår til 8/4.

Detaljert program

Jeg har vært mye i Leipzig, og jeg har lyst til å vise deg «mitt» Leipzig, slik jeg kjenner det, og samtidig presentere unike musikalske opplevelser. Historisk har byen vært vel så viktig gjennom historien som Europas metropoler, og i våre dager er det fremfor alt Gewandhausorchester samt Thomaskirche, der J.S. Bach var virksom i 27 år, som lokker musikkbesøkerne. At det nettopp er på denne helgen at vi reiser til Leipzig er fordi legenden Herbert Blomstedt skal dirigere sitt gamle orkester, Gewandhausorchester.

Fredag

Reisen begynner på Wagners Restaurant u. Weinwirtschaft, og når vi fått en sekt fra Sachsen i glasset, altså musserende vin, holder jeg et såkalt «lytteverksted». Jeg har gitt denne tittelen til mine konsert-/forestillingsintroduksjoner fordi jeg vil utfordre ørene dine. «Verksted» handler ikke nødvendigvis om at vi skal samtale, men jeg vil spille eksempler som du må arbeide med, du må anstrenge deg for å lytte annerledes og dypere, gjerne etter form og tolkning og ting som de færreste snakker om til et allment publikum, fordi det er så vanskelige å formidle.

Så spiser vi en treretters middag og blir ordentlig kjent med hverandre. Det er ikke bare for navnet at Wagners er min yndlingsrestaurant i Leipzig, men for maten og stemningen også. Bare ikke forvent fine-dining! Vi spiser tradisjonell mat fra Sachsen (Leipzig ligger altså i forbundsstaten Sachsen). Eieren har en spesiell vininteresse, så drikken blir en opplevelse i seg (vin/vinpakke inngår ikke, men det er billig).

Alt vi skal besøke i løpet av helgen er innen behagelig gåavstand, så med apostlenes hester går valfarten videre til konserthuset Gewandhaus der Gewandhausorchester spiller. Grunnlagt i 1743 er orkestret Tysklands eldste i sitt slag og har oppnådd et velfortjent verdensry. Jeg holder det som et av mine yndlingsorkestre med sin fleksible måte å lage musikk på. Dette er noe helt annet enn eksempelvis berlinsk presisjon. Gewandhausorchester formidler kjærlighet til musikken, menneskene og livet i deres varme klang.

Vi skal få privilegiet å se og høre Herbert Blomstedt, som var orkestrets sjef i årene 1998-2005 (programmet er forandret og han dirigerer kun Schubert, men jeg har ikke rukket å forandre presentasjonsteksten). Det finnes rett og slett mange dårlige dirigenter, og jeg vil gå så langt som å si at mange bløffer og kommer unna med det. Blomstedt er imidlertid ekte vare, og han lager magi på podiet. Han har «hånden» som kan snakke med orkestret og ikke minst erfaringen som skal til for å lede et orkester. Altså, født i 1927 vil han være 96 (og et halvt) år når han dirigerer konserten vi skal oppleve. Da han var i Oslo i mai 2023 var det for så vidt vanskelig for ham å gå, men vel på podiet fikk han Oslofilharmonien til å spille med en letthet og eleganse i Schuberts 6. symfoni som jeg ikke visste at de var kapable til, og til tross for at jeg kjenner Franz Berwalds 2. symfoni ganske godt viste Blomstedt opp en dybde i verket som jeg ikke visste at fantes i det. Dirigenten var en av pionerne for tidligmusikkbevegelsen på 50-tallet. Blomstedt har imidlertid valgt å dele sin kunnskap med symfoniorkestre mer enn med spesialistensemble. Dette kommer vel med i Schubert, og Blomstedt har alltid en «retorisk» måte å tolke musikken som gjør den levende og interessant. Slapp av om du ikke skjønte det med det «retoriske». Dette blir tema for lytteverkstedet på Wagners. Der skal vi lytte oss inn i dybden av Blomstedts fortolkningskunst.

Når du nevner hans navn i Leipzig, får de du snakker med nærmest noe religiøst i blikket. Selv avsluttet jeg min siste artikkel om ham på denne måten:

«For meg føles Herbert Blomstedt som en kosmisk feiltakelse, som et menneske som burde gått ut av tiden for lengst, muligens som en som kom tilbake fra dødsskyggens dal for nok en gang å vandre blant mennesker, slik at han kunne spre musikkens evangelium. Vi som har møtt ham gjennom musikken, må bare bøye oss i takknemlighet.» (Klassekampen 5/5, 2023)

I Leipzig dirigerer han to symfonier av Schubert, nr. 2 og 4, samt tonediktet «Elfenspiel» av Franz Berwald. Det er altså et annet program enn han gjorde i Oslo, selv om det er samme komponister.

Hotellet har en hyggelig lobby med god vin, så mange velger sikkert å dele opplevelser etterpå – hvis vi ikke er helt målløse.

Lørdag

Morgenens lytteverksted blir holdt i Alte Nikolaischule. Det er egentlig ikke nødvendig at det blir holdt der, men jeg kan ikke dy meg når det er mulig! Richard Wagner ble ikke bare født i Leipzig i 1813, men han gikk nettopp på Alte Nikolaischule i årene 1828-30. Aulaen ble innviet i 1827, og det er der vi skal ha lytteverksted. Tema blir kommende konsert/forestillinger. Alte Nikolaischule er det eneste stående bygget i Leipzig som kan forbindes med Wagner.

Etterpå har jeg booket bord på Riquet, en kafé grunnlagt i 1745 med en imponerende historie (leser du tysk kan du klikke her). Nå holder de til i et vakkert bygg i jugendstil fra 1905. Sist kjøpte jeg kaffe og kake til alle, men ønskene var egentlig så forskjellige at jeg denne gangen kun har en reservasjon slik at vi alle kan bestemme hva vi ønsker. Altså, du betaler selv.

Ettermiddagen blir intens, så jeg skjønner om du dropper noe. Hver lørdag (og fredag kveld) blir det hold såkalt «Motette» i Thomaskirche, som er en musikkandakt. Ofte er disse med Thomanerchor og musikere fra Gewandhausorkestret, men ikke denne helgen. Nå er Chor der Ev Hochschule für Kirchenmusik Halle som er på besøk. Dette er høyskolestudenter, så det er sikkert mer enn bra nok, og dette er en mulighet til å høre musikk i Thomaskirche.

Deretter blir det Orgelvesper i Nikolaikirche. Den var en av hovedkirkene der Bach var ansvarlig for musikken, og selv om Nikolaikirche ikke har samme navn og plass i historien som Thomaskirche, er komponistens nærvær fremdeles å ta på. Kanskje enda mer, bare fordi den er så vakker. Jeg vet ikke hvem vi får høre, men det vil helt sikkert være en meget god organist. Likevel, dette er en slags brukskonsert, og vi skal ikke forvente noe spektakulært og i verdensklasse. Orgelvesper er en andakt gjennom orgelmusikk.

Kveldens hovedkonsert er en klaveraften med Yunchan Lim (2004-). Han er den yngste noensinne som har vunnet Van Cliburn-konkurransen (2022). Det er vanskelig å rangere verdens klaverkonkurranser, men denne er muligens den mest prestisjefylte som finnes. Vi har uansett ikke å gjøre med et løfte for framtiden i Lim, men med en fullblods musiker som er i ferd med å legge verden for føttene sine.

Operanerder kan velge å gå i Oper LeipzigRosenkavaleren (koster 540 kr ekstra), men det betyr at det blir vanskelig å rekke Orgelvesper. Det er musikksjefen selv, Christoph Gedschold som dirigerer. Jeg har hørt ham mange ganger, og han kan sitt håndverk. Husk også at det er musikere fra Gewandhausorchester som sitter i graven. Castingen pleier å være god.

Jeg gjetter at det blir en hyggelig snakk i hotellets lobby på kvelden.

Søndag

En reise til Leipzig føles som en valfart, fordi dette er et så vesentlig sentrum for den klassiske musikken. Grieg, og mange andre norske romantikere, fikk sin utdanning i Leipzig og hans musikk er utenkelig uten denne kontinentale innflytelsen. Vi går i hans fotspor og besøker Grieg-Begegnungsstätte Leipzig, som vi vel kan kalle Grieg-museet. Det var her Griegs forlegger C.F. Peters holdt til, og de hadde også en overnattingsleilighet som ble hyppig brukt av komponisten. Grieg komponerte bl.a. den første Peer Gynt-suiten her.

Jeg holder et lytteverksted på Grieg-museet. Normalt sett er temaene for lytteverkstedene forestillingene vi skal se (søndag: Rigoletto), men dersom dere syns det er ok har jeg lyst til at vi lytter til hvordan Grieg selv spilte klaver og gå i dybden på det sene 1800-tallets tolkningstradisjoner.

Etter lytteverkstedet drikker vi kaffe med noe attåt, før nyslåtte daglig leder Christoph Siems tar over ordet (på norsk) og gir oss en omvisning. Han har studert musikkvitenskap ved universiteter både i Tyskland og i Norge. Siden 2021 er han ph.d-kandidat ved Universitetet i Halle-Wittenberg i Tyskland med en avhandling om religiøse impulser i skandinavisk musikk rundt 1900 med fokus på Fartein Valen og Rued Langgaard. I 2022 fikk han et reisestipend fra DAAD (Tysk akademisk utvekslingsorganisasjon) for et seks måneders opphold ved Senter for Griegforskning ved Universitetet i Bergen.

Hvis du ikke har fått nok av komponistmuseer er ettermiddagen fri til å besøke Mendelssohn-Haus, som ligger på veien til/fra Grieg-museet. Schumann-museet ligger også i området, men det anbefaler jeg ikke. Ellers kan ettermiddagen brukes til meditasjon, å besøke Bachmuseet, Stasimuseet, Museum der bildenden Künste, eller kanskje for en god spiseopplevelse.

Allerede kl. 17 går vi i Operaen for å se Rigoletto. Jeg skal ærlig si at jeg ikke vet hva vi skal forvente av produksjonen, annet enn at det ser ut som en ganske klassisk produksjon, og ikke minst minner jeg om at det er Gewandhausorchester som sitter i graven, så vi skal forvente musikk i internasjonal toppklasse!

Bli igjen lenger?

På mine reiser booker du selv transport til reisemålet. En av grunnene er at du lett kan planlegge å bli igjen lenger. Leipzig har mye å by på og et lenger besøk er å anbefale. Skal du forlenge reisen kan du jo tenke på at både Berlin og Dresden ikke ligger langt unna. Eller Wittenberg, der Luther slo opp tesene sine på døren til slottskirken.

Lenger ned finner du tips om andre besøksmål i Leipzig.

Sosiale aktiviteter

Dette er en reise som samler interessante og musikkinteresserte folk. Vi legger til rette så godt vi kan for å koble mennesker sammen for felles opplevelser, og de som ønsker å oppleve ting på egen hånd blir selvfølgelig også respektert. Et uttalt mål jeg hadde med å starte Klassiske Musikkreiser var nettopp å koble mennesker sammen. Jeg er stolt og glad over hvor godt deltagerne har tatt vare på hverandre på tidligere reiser.

Hotell

Vi bor på firestjerners Capri by Fraser der vi har romslige suiter. Hotellet ble bygget for tre år siden og friskt og fint. Selv om rommene er godt lydisolert, har jeg bedt om rom mot bakgård for best mulig komfort om natten. Hotellet kan ikke love dette, men gjør hva de kan for å møte vår anmodning. Ellers er det godt om plass i lobbyen hvis vi ønsker å samles der etter konsertene. Vi brukte hotellet sist, og gjestene hadde kun lovord å si! Med galopperende hotellpriser er det et privilegium at vi kan bo på Capri by Fraser.

Transport i Leipzig

Leipzig sentrum er nesten bilfritt. Det ligger innenfor en ringvei og alt er innen gåavstand. Det er eksempelvis mindre enn 300 meter til hotellet fra jernbanestasjonen.

Hvordan komme til Leipzig

Selv om Leipzig har flyplass er det enkleste å fly til Berlin og deretter ta tog eller muligens buss. Sist betalte jeg 43,80 € (ikke per vei, men tur-retur), men prisen avhenger selvfølgelig av avganger samt når du booker. Mer info lenger ned.

Ting du kanskje lurer på

Hvordan fungerer det sosiale på reisen?

Uansett jeg har vært aktiv gjennom å finne konkrete ting å gjøre, eller jeg har overlatt alt til deltagerne, har det fungert suverent. Alle reisene trekker til seg interessante mennesker, og erfaringen er at deltagerne tar vare på hverandre og finner hverandre.

Her er litt om hvordan deltagerne har opplevd det sosiale på tidligere reiser:

«Gruppen var meget positiv! Som nevnt ovenfor var graden av musikkentusiasme stor, og det gjorde dialogen med de andre deltagerne veldig bra!», Jon Erik, Brahms- og operaentusiast

«Vi hadde passe mye kontakt med andre og fant mange nye interessante personer å snakke med, både om våre felles opplevelser og om andre ting. Mange interessante mennesker med i gruppen.», Tove, gift med musikknerd

«Vi var to vennepar som reiste sammen, men å komme i kontakt med andre, var ikke vanskelig. Jeg synes det var lurt av dere å presentere ulike opplevelser for dagen slik at man kunne finne noen å være sammen med om man ønsket det.», Sissel

«Lett å komme i kontakt med andre. Det fungerte bra med forslagene før turen og tilbudene om gruppe de forskjellige dagene.», Rolf, musikkentusiast og korsanger

«Jeg synes det var lett å komme i kontakt med andre og jeg synes det var lett å velge den egentiden jeg hadde behov for. Jeg hadde ikke mange ønsker om å finne på ting på dagen, men koste meg med å være i ro i eget selskap på formiddagen og lytte på musikk. Jeg følte meg også veldig godt ivaretatt av dere tre som var ansvarlige for turen.», Kristin, nyfrelst operaelsker

«Heterogen gruppe, lett i komme i kontakt med de øvrige, mange interessante mennesker. Fint med forslag til felles aktiviteter.», Bjørg og Arnulf, leger

Jeg reiser alene – blir jeg femte hjul på vogna?

Nei! Vi skal ikke love at du får venner for livet, men her er noen tilbakemeldinger vi har fått fra andre som reiser alene. Sjekk også den om sosialt.

«Var heldig og fant kjekke folk som ville være sammen med meg, litt spent på det ettersom jeg reiste alene. Kjedet meg ikke et sekund, det var berikende å bli kjent med så mange fine mennesker.», Kristin, OPERAsjonssykepleier med hjerte for musikk

«Enkelt å kunne forholde seg til likesinnede gærninger hele tida, bare trivelige folk.», Ola

Overbevis meg om at programmet er godt nok!

Musikk og opera er øyeblikkets kunst, så vi kan selvfølgelig ikke love at det blir bra. Likevel ser det ut til at Magnus har hatt teft for å finne gode program tidligere. Her er hva deltagerne har sagt om de første reisene:

«Fantastisk tur», Lars Olav, uskolert musikkentusiast

«Meget godt – profesjonell arrangementsgjennomføring og program i stjerneklasse!», Bjørn, amatørkorsanger

«Dette var en skikkelig vitamininnsprøyting!», Ida

«Mitt helhetsinntrykk er meget godt. Virkelig fine musikkopplevelser, godt hotell og musikkverkstedene ble en øyeåpner for meg.», Tove, gift med musikknerd

«En svært positiv opplevelse! En konsentrert kraftpakke med musikk jeg vil leve lenge på.», Ola

«Tusen takk for fantastisk rike musikkdager i Berlin. Reisen, programmet og gjennomføringen var på alle måter vellykket. Samtlige fire forestillinger var av ypperste kvalitet. Hotellet var perfekt – 4 stjerner, men likevel avslappet og komfortabelt. Middagene var av ypperste kvalitet. Det var ingen tvil om at dere hadde truffet med invitasjonen til reisen – samtlige deltakere er entusiastiske klassiskelskere, og det skapte positiv og engasjert stemning i gruppen.», Jon Erik, Brahms- og operaentusiast

«»Berlin komplett», en god tittel på denne spesielle turen. Jeg sitter igjen med mange gode opplevelser både musikalsk og sosialt, og vi fulgte opp ledig tid med fine opplevelser i byen. Dette ble en meget flott opplevelse for meg og min mann.», Sissel

«Veldig godt planlagt og gjennomført.», Rolf, musikkentusiast og korsanger

«Svært godt både musikalsk og sosialt», Bjørg og Arnulf, leger

Annet å gjøre i Leipzig

Bach-museet er en av de viktige attraksjonene i Leipzig. Det finnes også hus/besøkssentrum for Mendelssohn, Schumann og Grieg her. Byen har videre samtidskunstmuseum, bymuseum, samtidsmuseum, et spesielt sted Goethe inspirertes av for sin Faust, og mye mer. Leipzig har en overflod av vakre bygninger, så det er ikke dumt å vandre rundt planløst og plutselig oppdager du at du er på Clara-Wieck-Straße eller på en annen kjent musikalsk skikkelses gate. Leipzig har dessuten en lang rekke koselige passasjer (Passagen/Durchhöfe). Når bena trenger hvile kan du gjerne ende opp på Gourmétage der de serverer mange viner på glass. Selv om du kan få en Dom Pérignon anbefaler jeg at du drikker sachsisk vin.

For en kulturell byvandring er det noe som heter Leipziger Notenspur, en 5,3 km lang vandring som tar deg gjennom hvordan Europas musikkhistorie artet seg i Leipzig. Sjekk: https://notenspur-leipzig.de/

Reise til Leipzig (i Tyskland)

Dere kommer med forskjellige fly, og etter at Lufthansa forandret noen avganger er det noen av dere som får lite tid for å komme fra flyplassen i Leipzig. Noen uker i forkant av reisen sender jeg ut spørsmål om dere ønsker kontakt med andre som reiser samtidig som dere. Hvis det er ønske kobler jeg dere sammen, slik at dere eventuelt kan dele drosje fra flyplassen.

Flyr du til Berlin, slik jeg gjør, er det altså ikke mer enn et par timer med tog til Leipzig. Flere har spurt om man reiser via Berlin, men det er ikke nødvendig å reise til sentrum. Bruk hjemmesidene til Deutsche Bahn, altså https://www.bahn.de/ eller appen (DB Navigator). Når du bestiller fra flyplassen («Flughaften BER» heter det når du bestiller) til Leipzig Hbf får du et forslag om rute. Som oftest bytter man på Südkreuz. Kommer du eksempelvis med Norwegians tidlige fly kan du ta toget 10.37, som er framme i Leipzig 12.42. Hvis det blir forsinkelser eller du ikke rekker toget når du bytter, gir appen deg kontinuerlige oppdateringer og den kan gi deg nye forbindelser slik at du kommer fram så fort som mulig. Med andre ord: Skal du først reise med tog er det bra å gjøre det med appen.

Jeg anbefaler at du kjøper billetter i god tid. Det er mye billigere nå enn om du kjøper ved ankomst. Jeg mistet toget en gang, kjøpte ny billett, og reiseforsikringen betalte for den nye billetten.

Hvis du er i Berlin sentrum så finnes det godt om direkteruter fra Hauptbahnhof.

Når det gjelder å kjøpe togbilletter er min erfaring altså at det er enklest å lage en bruker og kjøpe billett på https://www.bahn.de/. Deretter laster du ned en app som heter DB Navigator og logger inn på brukeren, så finner du billetten i appen. Kanskje det fungerer fint å kjøpe direkte i appen, men jeg bare liker bedre å ha en datamaskin og en skjerm når jeg skal få noe gjort.

Magnus Andersson

Reiseleder og kunstnerisk leder for Klassiske Musikkreiser

Magnus Andersson har jobbet som musikkritiker siden 2002, først i Morgenbladet og nå i Klassekampen. Han brenner for formidling av musikk, særlig slikt som kan være vanskelig å snakke om, som musikalsk form og tolkning. Han gir lytterverksteder og kurs i forbindelse med reisene, som går på verk og tolkningspraksis og er en aktiv deltager på turen som du når som helst kan stille spørsmål til. Langt tilbake hadde Magnus en karriere som utøvende pianist, og han forstår derfor tolkningsspørsmål fra innsiden. Senere ble han akademiker med doktorgrad og etterfølgende forskerkarriere. Nå lever han av å arbeide som kritiker, tangolærer og etter hvert som reiseleder.

Her kan du lese mer av hva han har gjort gjennom sin karriere: https://www.magnusandersson.no/bio/

Praktisk

Et lite hjertesukk: Med brennhet Euro samt hotellpriser som skyter i været er det ikke helt enkelt å holde prisene nede. Likevel, får jeg si det selv så får du mye for pengene her.

Dato: 5-8/4, 2024
Pris: 9500 NOK (4000 NOK depositum som betales ved påmelding)
Maks antall deltagere: 23 + 2 reiseledere.

Hva inngår

  • Overnatting i dobbeltrom 5-8/4, 2024, inkludert frokost (enkeltromstillegg: 2100 kroner)
  • Billett til orkesterkonsert. Vi har priskategori 2 (ved siden av scenen, som fungerer bra akustisk og som er optimale billetter for å se Blomstedt i aksjon).
  • Billett til klaverrecital med Yunchan Lim.
  • Billett til Rigoletto. Vi har priskategori 2 (disse er de mest optimale billettene for å være relativt nært på scenen (rad 9-14) men likevel se tekstmaskinen som er over scenen).
  • Inngang til Orgelvesper i Nikolaikirche.
  • Inngang til Motette i Thomaskirche.
  • Omvisning på Grieg-museet.
  • 3-rettersmiddag.
  • Et glass musserende til første lytteverkstedet.
  • Tre lytteverksteder på historiske steder.
  • Utrolige møter med interessante mennesker.

Hva inngår ikke

  • Du kjøper billett til Leipzig på egen hånd, sånn at det skal være enkelt å utvide reisen og ikke minst å finne forbindelser som passer fra din by.
    Lufthansa flyr til Leipzig med mellomlanding (et kvarter med tog til Leipzig). Jeg pleier å fly til Berlin (et par timer med tog til Leipzig, men du slipper jo flybytte, så jeg tror det går noe raskere). 5/4 går et fly med Norwegian kl. 07.30 fra Gardermoen. Har du tid kan du gjerne komme kvelden før!
    Husk at søkemotoren på Finn er suveren for flyreiser: https://www.finn.no/reise/
  • Fra flyplass (Berlin) til Leipzig: Kommer du på fredagen kan du ta toget 10.37, som er framme 12.42. Min erfaring er at det er enklest å lage en bruker og kjøpe billett på https://www.bahn.de/. Deretter laster du ned en app som heter DB Navigator og logger inn på brukeren, så finner du billetten i appen.
  • Ekstra hotellnetter koster 1800 kr for dobbeltrom eller 1675 kr for enkeltrom.
  • Operanerder kan altså velge Rosenkavaleren istedenfor å høre klaverløven Lim (du rekker neppe Orgelvesper hvis du velger opera). Dette valget koster 540 kroner ekstra i priskategori 2 (disse er de mest optimale billettene for å være relativt nært på scenen (rad 9-14) men likevel se tekstmaskinen som er over scenen).
  • Måltider annet enn de som er nevnt.
  • Vi betaler for hva vi selv ønsker på Riquet. Sist inngikk kake, og ble for mye for mange, så nå bestemmer vi selv.
  • Vin til fellesmiddagen. Sist gang inngikk vin, men det ble for mye for mange. Likevel, jeg anbefaler vinpakken varmt!
  • Husk at du bør ha reiseforsikring.

Jeg regner med at det er flere som kommer til Leipzig kvelden før. Jeg vil senere spørre om jeg skal sette dere i kontakt med hverandre for en felles middag eller noe annet.

Påmelding

Påmelding er bindende. Etter påmelding mottar du en regning for depositum (4000 kr) som skal betales snarest.


NB! Blomstedt er gammel. Å arrangere denne reisen er et sjansespill og det er et sjansespill du er med på sammen med meg. Det jeg sier er at påmeldingen er bindende, selv om Blomstedt må avlyse. Hvis det skjer, noe vi da inderlig håper at det ikke gjør, så er jeg sikker på at Gewandhausorchester finner en erstatter og at opplevelsen likevel blir stor.

Reisen er utsolgt. Her kan du lese litt om hvordan ventelisten fungerer samt stille deg på venteliste: https://www.klassiskemusikkreiser.no/venteliste/

Kjøpsbetingelser

Betingelser for kjøp av reise

Oppdatert 12/2, 2024

Avtalen gjelder mellom

Selger: Magnus Andersson/Klassiske Musikkreiser (det er Magnus Andersson, org. nr. 982202892 som er registrert i Reisegarantifondet)
og
Kjøper

Bestilling

Tilbud regnes som akseptert og bindende når kjøper har meldt seg på via påmeldingsportalen samt mottatt bekreftelse på e-post.

Betaling og depositum

Det vil etter påmelding bli fakturert et depositum. Dette skal betales snarest for å bekrefte påmeldingen. Summen er stipulert på siden for den aktuelle reisen. Sluttbeløpet forfaller til betaling seks uker før avreisedato.

Avbestilling

Avbestilling må skje straks det foreligger en hindring for å gjennomføre reisen. Etter bestilling av reisen kan depositum ikke refunderes med mindre reisen overdras til noen annen (se neste punkt i vilkårene). Forbrukertilsynet skiller mellom gebyr for avbestilling og depositum, og gebyret for avbestilling er mindre enn depositum (se §5.2: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/alminnelige-vilkar-pakkereiser). Klassiske Musikkreiser formidler billetter og tjenester hvilke som regel betales i forskudd av Klassiske Musikkreiser lang tid i forveien (ofte mer enn seksukersfristen som snart skal nevnes). Klassiske musikkreiser har valgt å ikke ha et depositum høyere enn omkostningene for nevnte billetter og tjenester, men å beregne depositum omtrent på nivå med bedriftens forskuddsbetalinger for billetter og andre tjenester som formidles. Derfor er gebyret for avbestilling inntil seks uker før avreise og depositum det samme.

Seks uker før avreise skal hele reisen være betalt, og avbestilling etter seks uker (42 dager) medfører at hele reisens pris går tapt. Disse betingelsene gjelder også i forbindelse med avbestilling grunnet sykdom. Den reisende bør ha reiseforsikring som dekker et slikt tap.

Overdragelse av reisen

Reisen kan overdras til en ny kjøper. Klassiske Musikkreiser kan gi tips om hvor opprinnelig Kjøper kan markedsføre en reise, men vi vil ikke markedsføre reiser gjennom våre kanaler. Dersom en reise er full og har venteliste kan Klassiske Musikkreiser være behjelpelig med å finne en ny kjøper.

En forutsetning for overdragelse er at vilkårene for de tjenestene (hotell, billetter, omvisninger, etc.) Klassiske Musikkreiser har kjøpt på vegne av opprinnelig Kjøper tillater at tjenestene overdras. Eventuelle overdragelsesomkostninger/ombookingsgebyrer påløper Kjøper. Dessuten betaler kjøper et administrasjonsgebyr på 1000 kr/overdratt plass til Klassiske Musikkreiser.

NB! Husk reiseforsikring så skal du ikke trenge å forsøke å selge reisen videre.

Pass og visum

Det er den reisendes ansvar å sette seg inn i pass- og visumbestemmelser for reisemålet. Det samme gjelder eventuelt behov for vaksinasjoner. Klassiske Musikkreiser anbefaler alltid at gyldig pass tas med på reisen.

Forsikring

Klassiske Musikkreiser anbefaler alle sine gjester å ha forsikring. Dette gjelder reiseforsikring, avbestillingsforsikring og ulykkesforsikring. De reisende er selv ansvarlig for å tegne de forsikringer som er nødvendige.

Ekstranetter på hotell

Bestilling av ekstranetter er i utgangspunktet bindende. Dette er fordi de fleste hotell krever forhåndsbetaling når det gjelder gruppebestillinger. 4-8 uker før eventen er den typiske betalingsfristen Klassiske Musikkreiser forholder seg til. Derfor er du i utgangspunktet pliktig til å betale for bestilte hotellnetter, selv om du avbestiller reisen. Dette kommer i tillegg til depositum som du heller ikke kan få tilbake. Men, dersom dine planer forandres og du ønsker å avbestille et rom, skal du selvfølgelig få lov til å gjøre det så fremt Klassiske Musikkreiser ennå ikke har bundet seg til å betale for ekstranettene.

Programforandringer

Klassiske Musikkreiser er ikke ansvarlig for programforandringer eller avlysninger av konserter/forestillinger. Vi regner med at arrangørene av konserter/forestillinger selv finner erstatninger ved programforandringer. Ved avlysning der arrangøren ikke selv tar ansvar gjør Klassiske Musikkreiser alt vi kan for å finne en verdig erstatning. Avlyste konserter er ikke grunn for erstatningskrav.

Andre forbehold

Det tas forbehold om endringer og trykkfeil i webside, programmer og annet publiseringsmateriell. Dersom vi har angitt priser for noe det forventes at deltageren selv betaler for, og disse forandres, kan ikke Klassiske Musikkreiser holdes ansvarlig.

Transport

Det er den reisendes eget ansvar å sørge for transport til reisemålet. Dette kan også inkludere lokaltrafikk på stedet (se reisens hjemmeside). Forsinkelser i forbindelse med reise til reisemålet er den reisendes ansvar. Omkostninger som oppstår på grunn av, og som følge av streiker, start- eller landingsforbud, forsinkelser, værforhold og andre forhold som ikke skyldes forsømmelser fra arrangøren, må bæres av den reisende selv. Eventuelle erstatningskrav er en sak mellom den reisende og transportselskapets garantiordninger eller mellom den reisende og forsikringsselskapet for reiseforsikringen.

Forsinkelser, tap, skade og omkostninger

Klassiske Musikkreiser opptrer som agent for hotellene, restaurantene og eventstedene, og påtar seg intet ansvar for forsinkelser, tap eller skade på personer eller deres eiendeler i forbindelse med arrangementet og turen. Omkostninger som oppstår på grunn av, og som følge av streiker, forsinkelser, værforhold og andre forhold som ikke skyldes forsømmelser fra arrangøren, må bæres av den reisende selv.

Force majeure

Klassiske Musikkreiser har ikke ansvar for tap som oppstår dersom reiser ombestilles/endres, kanselleres helt/delvis som følge av hendelser utenfor arrangørens kontroll, som force majeure (naturkatastrofer, streik, krigshandlinger) og forhold som kan likestilles med dette. Unntaket er dersom Utenriksdepartementet i sine reiseråd advarer konkret mot å reise til det/de aktuelle reisemål. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av forannevnte årsaker hvis begivenheten som påberopes som grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent før bestilling, eller dersom Utenriksdepartementet ikke advarer mot å reise til destinasjonen.

Reklamasjon

Den reisende plikter å gi beskjed innen rimelig tid dersom det oppleves mangler ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende, så vidt det er mulig, reklamere direkte på stedet. Dette skal gjøres til hotellet, reiseleder eller lokal samarbeidspartner slik at de får muligheten til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan klagen sendes skriftlig til Klassiske Musikkreiser senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser.

Reisegarantifondet

Klassiske Musikkreiser har gjennom Magnus Andersson stilt den nødvendige garanti og er medlem av Reisegarantifondet.

Vanlige spørsmål

Flere kommer etter hvert som vi får spørsmål.

Hvorfor har dere så strenge regler med tidlig betaling?

Vi må kjøpe billetter på forhånd, og disse må noen ganger utstedes personlig. Gruppebestillinger av hotell har i flere tilfeller ugunstige avbestillingsvilkår for oss som arrangører. Vi trenger derfor forutsigbarhet fra de som melder seg på da vi er avhengige av å selge et visst antall billetter og rom for å få arrangementet gjennomført. Følgelig har vi satt ganske strenge frister og vilkår (men husk at en god reiseforsikring skal dekke et eventuelt tap for deg dersom du ikke kan reise pga. sykdom). Vi håper på forståelse for dette.

Kan jeg betale reisen med kort?

Nei. Det går fort noen hundrelapper i gebyrer for å ta imot penger med kort. Vi ønsker heller å satse på gunstige priser.

Den vanligste grunnen til at noen ønsker å betale med kort er for at de har reiseforsikring på kortet. Men de fleste slike ordninger krever at du betaler minst halve omkostningen for transport på kortet for at forsikringen skal gjelde. På våre reiser kjøper du jo selv transporten, så dermed kan du betale oss gjennom bank/faktura, og du kan betale reise/fly med kort for å få gyldig reiseforsikring (du må selvfølgelig kontrollere at dette er vilkårene som gjelder nettopp med ditt kort).

Hvilken reiseforsikring anbefaler dere?

Magnus betaler sine reiser med Mastercard fra hotellkjeden Nordic Choice og får reiseforsikring på kortet. Han har hatt et fåtall forsikringssaker og erfaringene har vært gode. Han har dessuten kunnet få mange gratis hotellnetter gjennom å bruke kortet.

Hvis du ønsker en selvstendig reiseforsikring, har vi hørt mye godt om Frende: https://www.frende.no/forsikringer/reiseforsikring/

Hva er Reisegarantifondet?

Kjøper du en reise fra Klassiske Musikkreiser, vil du automatisk være omfattet av Pakkereiseloven. Dette betyr at Magnus Andersson, som er medlem i Reisegarantifondet (RGF), er lovpålagt å følge direktiver som gitt gjennom lov om pakkereiser og reisegaranti. Denne loven sikrer dine rettigheter som reisende.

Medlemskapet i RGF gir deg som reisende har konkursvern. I praksis betyr det at dersom enkeltmannsforetaket Magnus Andersson går konkurs, vil du få refundert pengebeløpet du har innbetalt til oss for din reise og din hjemreise vil dekkes dersom du allerede er på tur.

RGF sikrer deg altså dersom vi som reiseselskap ikke kan oppfylle våre plikter, men RGF sikrer ikke det som kan skje for deg personlig på en reise. Derfor bør du alltid ha reiseforsikring når du skal på tur, uansett hvem som arrangerer reisen.

Nyhetsbrev

Ta imot info om nye reiser. Vi sender kun en sjelden gang.