Logo for Klassiske Musikkreiser

24-27/5, 2024: Göteborg (venteliste)

2 x Göteborgsoperan | Göteborgs symfoniker | Santtu-Matias Rouvali | Leonidas Kavakos | Privat orgelkonsert | Lytteverksteder | Stjernehumorist som regissør | 3-rettersmiddag | Menneskemøter

Fra Donizettis «Viva la mamma» på Göteborgsoperan. Regi: Claes Eriksson. Foto: Lennart Sjöberg

Program

Med forbehold om endringer!

Fiolinisten Leonidas Kavakos.
24/5

Fredag

13.35: Oppmøte i lobbyen for å spasere til Göteborgs Konserthus.
14.20-15.20: Göteborgs Konserthus. Viktor Rydbergssalen.
 Lytteverksted. Oppmøte Viktor Rydbergsgatan 4, kl. 14.10.
15.30-17.00: Göteborgs Konserthus. 3-retters middag.
17.00-17.30: Göteborgs Konserthus. Orkestrets introduksjon til konserten (hvis vi rekker det – prioriterer vi ikke å spise og å bli kjent?).
18:00-20.00: Göteborgs Konserthus. Göteborgs Symfoniker, Santtu-Matias Rouvali (dirigent) og Leonidas Kavakos (violin). Tsjajkovskijs Fiolinkonsert samt: «Holst Planeterna – Ett färgsprakande musikaliskt äventyr. Ljusdesign: Mikki Kunttu.»

Foto: Marco Borggreve

Fra Viva la mamma på Göteborgsoperan
25/5

Lørdag

09.30: Fra hotellet til Sankt Pauli kyrka
10.00-11.00: Sankt Pauli kyrka. Lytteverksted ved Mikael Holmlund i dialog med Magnus.
11.00-11.45: Sankt Pauli kyrka. Kaffe.
11.45-12.45: Sankt Pauli kyrka. Orgelkonsert Mikael Holmlund. Verk av Alexandre Guilmant.
16.35: Oppmøte lobbyen for å spasere til Göteborgsoperan.
17.00-17.20: Göteborgsoperan. Intro til forestillingen på den lille scenen
18.00: Göteborgsoperan. Viva la Mamma!

Foto: Lennart Sjöberg.

Fra Tosca på Göteborgsoperan. Foto: Urban Jörén.
26/5

Søndag

10.00-11.00: Hotellet. Lytteverksted.
11.10: Oppmøte lobbyen for å spasere til Göteborgsoperan.
11.30-12.30: Göteborgsoperan. Omvisning. Oppmøte ved store inngangen.
17.00-17.20: Göteborgsoperan, Lilla scenen. Operaens introduksjon til forestillingen.
18.00: Göteborgsoperan. Tosca.

Foto: Urban Jörén

Koffert
27/5

Mandag

Hjemreise eller videre eventyr i Göteborg/Sverige.
Hotell inngår til 27/5.

Reisen er utsolgt. Her kan du lese litt om hvordan ventelisten fungerer samt stille deg på venteliste: https://www.klassiskemusikkreiser.no/venteliste/

Detaljert program

Fredag

Ettermiddagen begynner i Viktor Rydbergssalen i Göteborgs konserthus med et «lytteverksted». Her går vi i dybden på musikken vi skal høre i løpet av kvelden. For meg er det viktig at vi snakker om tolkning og form, som jeg mener er selve meningen med musikken, som er hva vi ytterst sett opplever, men som man altfor sjelden snakker om fordi det er så vanskelig å formidle til lyttere uten fagkunnskap.

Deretter spiser vi en trerettersmiddag. Restauranten i Konserthuset legger vekt på å finne lokale og bærekraftige råvarer. Det er mulig å kjøpe en vinpakke til maten (middagen inngår men du betaler selv for drikke).

Kveldens konsert er med Göteborgs symfoniker (GSO), som faktisk er Sveriges nasjonalorkester og som mange mener er det beste av alle. Det er i alle fall GSO som spiller inn mest musikk av de svenske orkestrene og som får mest oppmerksomhet internasjonalt. Siden 2017 leder Santtu-Matias Rouvali orkestret, og jeg har vært meget begeistret for hva han får til sammen med sine musikere. Rouvali er en suveren klangkunstner. Han er lydhør og behersker tiden i romantisk musikk. Konsertens hovedverk er Gustav Holsts Planetene. De lager lysshow som sikkert blir en mektig opplevelse.

For meg er det orkestret som er den store stjernen, men mange ville sikkert reist til Göteborg i ens ærend for å høre kveldens solist, nemlig stjernefiolinisten Leonidas Kavakos som spiller Tsjajkovskijs Fiolinkonsert. Rouvali blir den perfekte samarbeidspartneren for dette med sin fintfølende lydhørhet.

Orkestret skal på turné med dette programmet (de skal til Oslo, men at GSO spiller på hjemmebane i sitt eget konserthus er en god grunn til å høre programmet i Göteborg). Turnévirksomhet pleier å bety at et orkester ønsker å vise fram sin aller beste side, og at de dermed øver litt ekstra på programmet. Med andre ord: Dette blir bra!

Det pleier å være hyggelige folk å bli kjent med på reisene. Kanskje noen velger å finne en vinbar eller noe å spise etter konserten, men hotellet skal ha hyggelige steder å samles for et glass og samtaler der vi deler opplevelser.

Sjefdirigent Santtu-Matias Rouvali i Göteborg
Sjefdirigent Santtu-Matias Rouvali med Göteborgs symfoniker. Foto: Marco Borggreve

Lørdag

Her tar vi et dypdykk i fransk senromantisk orgelmusikk (Alexandre Guilmant). Altfor mange syns at orgelmusikk er lite tilgjengelig, og det ønsker jeg gjøre noe med! Selv om det er sannsynlig at du ikke har hørt om komponisten og repertoaret tidligere vil jeg påstå at dette er perfekt musikk for den som ikke er inne i orgelets verden.

Orgelet i Sankt Pauli kirke, der Mikael Holmlund holder konsert og lytteverksted.

I Sankt Pauli kirke holder Mikael Holmlund lytteverksted sammen med undertegnede. Det skjer på orgelgalleriet og poenget er å ikke bare snakke om musikken, men ikke minst at Mikael (jeg kan ikke kalle ham Holmlund, fordi han er en nær venn) gjør demonstrasjoner på kirkens ypperlige instrument. Det aller viktigste er å snakke om ting som har med tolkning å gjøre. Hvordan lager man egentlig musikk med et instrument der man ikke kan påvirke tonestyrke (annet enn gjennom registreringer, altså hvilke stemmer man bruker samt med «svellverket»)? Vi samtaler, og Mikael spiller også eksempler, for å belyse spørsmålet om hva er så spesielt med den franske musikken fra et par hundreårsskifter tilbake, og hva kjennetegner et orgel der man kan spille denne musikken samt spillestilen?

Etterpå blir det en kopp kaffe med noe attåt, nærmere bestemt: Hver deltager får en liten eske praliner fra Berzelii choklad. Deretter spiller Mikael orgelkonsert for oss.

Da jeg bestilte konserten fortalte jeg Mikael at dere har lyttet mye til musikk, er kresne, og at han må gi oss det han for tiden spiller aller best. For tiden har han som prosjekt å spille alle åtte orgelsonater av Guilmant, så derfor dreier denne konserten seg om musikk til denne ikke helt så kjente franske komponisten. På sent 1800-tall oppsto en gullalder for orgelmusikken i Frankrike, der Louis Vierne er den mest kjente eksponenten. Vi har å gjøre med symfonisk musikk for orgel (stykkene kalles iblant for «orgelsymfonier»), der instrumentet presses til å vise seg fra sitt rikeste, med alt fra smigrende melodier til blendende virtuositet.

Det er ikke fordi Mikael er en god venn at jeg tar dere med for å lytte til ham, selv om det er med litt stolthet at jeg velger å bestille en konsert fra ham. I 2002 vant han «Solistpriset», Sveriges mest prestisjefylte konkurranse for unge musikere på alle instrumenter og sang. Med andre ord: Mikael ble utsett til sin generasjons mest lovende musiker. Dette var imidlertid som pianist, men istedenfor å legge musikkverden for sine føtter valgte Mikael å jobbe der hans hjerte ligger, nemlig i kirken. Altså, han er fremdeles en meget habil pianist og spilte eksempelvis nettopp med en fiolinist på SVT i programmet «Kontrapunkt» som har gjenoppstått. Som organist kan han imidlertid bruke all den utrolige fingerteknikken han opparbeidet som pianist. Samtidig er orgel et instrument Mikael alltid har spilt, og han kjenner det fra innsiden, særlig hans «eget» orgel i Sankt Pauli kirke. Jeg har tro på at dette rett og slett blir tolkninger på internasjonalt toppnivå.

Ettermiddagen er fri til opplevelser i Göteborg. Det pleier å være enkelt å bli kjent med andre deltagere, så har du lyst til å henge med andre går det nesten helt sikkert bra.

Tittelen Viva la mamma kan høres i overkant tendensiøs, men Gaetano Donizetti skrev faktisk et verk som pleier å gå under det navnet (egentlig Le convenienze ed inconvenienze teatrali). Grunnen til at jeg ønsker å se nettopp denne forestillingen er at librettoen er oversatt/skrevet av Claes Eriksson, som også har regissert oppsetningen. Eriksson er kanskje ikke så kjent i Norge, men den beste sammenligningen jeg kan komme med er at han er en svensk John Cleese. Svensken er intelligent og humoren kan være så treffsikker at han fortjener æresdoktorgrader i sosiologi eller antropologi. Dessuten later det til at han er nerd og har studert ting som timingen i å fremføre replikker og hva som fremkaller størst latter. Undertegnede og min generasjon har vokst opp med Erikssons sprell. Kritikerne påstår visstnok at det musikalsk også er bra, men jeg må si det holder for meg med å bare le meg skakk for en kveld.

Fra Viva la mamma på Göteborgsoperan
Det ser ut til at det blir både litt storslått og litt parodi i Erikssons "Viva la mamma". Foto: Lennart Sjöberg.

Søndag

Dagen begynner med lytteverksted på hotellet. Elite Plaza har aner fra 1889 og skryter på seg å ha vakre møterom. Det viktigste er jo likevel hva som blir sagt og formidlet om forestillingen.

Etterpå spaserer vi til Göteborgsoperan. Jeg husker ennå hvor stort det var da den kom. I Sverige finnes det for så vidt opera i mange byer, men Göteborgsoperaen er det eneste moderne og fullstore operahuset i Sverige. Det fungerer ikke bare rent kunstnerisk og kan ta imot et stort nok publikum, men arkitekturen er flott. Det blir omvisning i operahuset.

På ettermiddagen er det litt tid til opplevelser. Eller meditasjon, middag og hvile før kvelden.

Dersom det ble fjas og fanterier på lørdagen skal vi på søndagen få oppleve helt normal og storslått opera, nemlig Giacomo Puccinis Tosca i film noir-stil á la Hollywood, satt i tiden for Mussolinis undertrykkelser.

Fra Tosca på Göteborgsoperan
Vi får vel anta at dette er den djevelske Scarpia. Foto: Lennart Sjöberg

Bli igjen lenger?

På mine reiser booker du selv transport til reisemålet. En av grunnene er at du lett kan planlegge å bli igjen lenger for å oppdage den hyggelige byen Göteborg. NB! Grunnet en stor messe er hotellprisene høye i forkant av reisen (og ganske høye de to første dagene vi bor på hotell), så jeg anbefaler at du helst planlegger å bli igjen etterpå. Likevel, på Booking.com finner jeg dobbeltrom for 1500-2000 kroner for 23. mai.

Lenger ned finner du noen tips på ting å gjøre.

Sosiale aktiviteter

Dette er en reise som samler interessante og musikkinteresserte folk. Jeg legger til rette så godt jeg kan for å koble mennesker sammen for felles opplevelser, og de som ønsker å oppleve ting på egen hånd blir selvfølgelig også respektert. Et uttalt mål jeg hadde med å starte Klassiske Musikkreiser var nettopp å koble mennesker sammen. Jeg er stolt og glad over hvor godt deltagerne har tatt vare på hverandre på tidligere reiser.

Hotell

Vi bor på Elite Plaza som «ligger i hjärtat av Göteborg i ett lugnt och trivsamt område av stadskärnan.». Det er 750 meter å gå til Göteborgsoperan og 1,5 km til Konserthuset. Hotellet har både bar og pub, og kan være et godt samlingssted på kveldene for å dele opplevelser. Jeg liker spesielt at de snakker om at de har et «vinarkiv», så det finnes sikkert en god del spennende smaksopplevelser vi kan få på Elite Plaza.

Transport i Göteborg

Hvis du har friske og raske ben, bor vi i gangavstand til både Göteborgsoperaen og Konserthuset. Vi tar sporvogn til Sankt Pauli kirke. Du får instruksjoner på forhånd om hvordan du kjøper billett. Du selv ansvarlig for transport i Göteborg, både hva gjelder å kjøpe billetter og å finne fram. Jeg bare sier dette hvis det ved noe tilfelle ikke er mulig for meg å bli med fra hotellet og dit vi skal. Likevel, jeg gjør alt jeg kan for å gi tydelige instruksjoner for hvordan du finner fram, og jeg blir med så langt det lar seg gjøre.

Det pleier å være noen som velger å ta drosje og dere finner sikkert hverandre for å dele.

Fra Viva la mamma på Göteborgsoperan
Fra «Viva la mamma». Hm... Her skjer det helt sikkert noen forviklinger. Følg med, fordi det som skjer her vil senere lokke til latter. Foto: Lennart Sjöberg.

Ting å gjøre i Göteborg

Denne trenger en oppdatering!

Her er kun noe av hva Göteborg har å tilby, og utvalget er preget av deres reiseleders interesser.

Kunst

Göteborgs konstmuseum

Et must for alle kunstinteresserte. Jeg liker spesielt de faste utstillingene. Når vi kommer til Göteborg har utstillingen «Ilon Wiklands magiska bildvärld” nettopp åpnet.

”Ilon Wikland är en av Sveriges mest älskade illustratörer. Generationer av barn och vuxna har klivit in i hennes lekfulla sagovärldar hos Ronja Rövardotter, Lotta på Bråkmakargatan, Bröderna Lejonhjärta, Madicken och Karlsson på taket. 25 maj 2024-12 januari 2025 visar Göteborgs Konstmuseum den hittills största utställningen med Ilon Wikland i Sverige med mer än 400 originalverk. Upplev en myllrande utställning med välkända figurer och berättelser!”

https://goteborgskonstmuseum.se/

Hasselblad Center

Fotografiska utställningar från både svenska och internationella fotografer.

http://www.hasselbladfoundation.org/

Mat

Feskekörka

Göteborgs ikoniska mathall. Gjenåpner etter fire års renovasjon.

https://www.feskekorka.se/

Haga

Rusle rundt i Haga. Fika og gå i små selvstendige butikker.

Stora Saluhallen

Den ståtliga Saluhallen på Kungstorget har varit Göteborgs självklara marknadsplats för mat sen mitten av 1800-talet. Idag samsas handlare inom kött, fisk, ost och andra godsaker med flera spännande restauranger.

https://www.storasaluhallen.se/

Parker

Trädgårdsföreningen

En av Europas bäst bevarade 1800-talsparker.

https://goteborg.se/wps/portal/enhetssida/tradgardsforeningen

Botaniska Trädgården

En botanisk trädgård i världsklass med över 16 000 arter att beundra.

https://www.botaniska.se/

Opplevelser for kroppen

Hagabadet

Spa.

https://www.hagabadet.se/

Clarion Hotel Draken Spa

Åpner i løpet av våren

https://www.strawberry.no/hotell/sverige/goteborg/clarion-hotel-draken/

Bastun i frihamnen

Åpner under våren igjen – finner ikke en link nå.

Ting du kanskje lurer på

Hvordan fungerer det sosiale på reisen?

Uansett jeg har vært aktiv gjennom å finne konkrete ting å gjøre, eller jeg har overlatt alt til deltagerne, har det fungert suverent. Alle reisene trekker til seg interessante mennesker, og erfaringen er at deltagerne tar vare på hverandre og finner hverandre.

Her er litt om hvordan deltagerne har opplevd det sosiale på tidligere reiser:

«Gruppen var meget positiv! Som nevnt ovenfor var graden av musikkentusiasme stor, og det gjorde dialogen med de andre deltagerne veldig bra!», Jon Erik, Brahms- og operaentusiast

«Vi hadde passe mye kontakt med andre og fant mange nye interessante personer å snakke med, både om våre felles opplevelser og om andre ting. Mange interessante mennesker med i gruppen.», Tove, gift med musikknerd

«Vi var to vennepar som reiste sammen, men å komme i kontakt med andre, var ikke vanskelig. Jeg synes det var lurt av dere å presentere ulike opplevelser for dagen slik at man kunne finne noen å være sammen med om man ønsket det.», Sissel

«Lett å komme i kontakt med andre. Det fungerte bra med forslagene før turen og tilbudene om gruppe de forskjellige dagene.», Rolf, musikkentusiast og korsanger

«Jeg synes det var lett å komme i kontakt med andre og jeg synes det var lett å velge den egentiden jeg hadde behov for. Jeg hadde ikke mange ønsker om å finne på ting på dagen, men koste meg med å være i ro i eget selskap på formiddagen og lytte på musikk. Jeg følte meg også veldig godt ivaretatt av dere tre som var ansvarlige for turen.», Kristin, nyfrelst operaelsker

«Heterogen gruppe, lett i komme i kontakt med de øvrige, mange interessante mennesker. Fint med forslag til felles aktiviteter.», Bjørg og Arnulf, leger

Jeg reiser alene – blir jeg femte hjul på vogna?

Nei! Vi skal ikke love at du får venner for livet, men her er noen tilbakemeldinger vi har fått fra andre som reiser alene. Sjekk også den om sosialt.

«Var heldig og fant kjekke folk som ville være sammen med meg, litt spent på det ettersom jeg reiste alene. Kjedet meg ikke et sekund, det var berikende å bli kjent med så mange fine mennesker.», Kristin, OPERAsjonssykepleier med hjerte for musikk

«Enkelt å kunne forholde seg til likesinnede gærninger hele tida, bare trivelige folk.», Ola

Overbevis meg om at programmet er godt nok!

Musikk og opera er øyeblikkets kunst, så vi kan selvfølgelig ikke love at det blir bra. Likevel ser det ut til at Magnus har hatt teft for å finne gode program tidligere. Her er hva deltagerne har sagt om de første reisene:

«Fantastisk tur», Lars Olav, uskolert musikkentusiast

«Meget godt – profesjonell arrangementsgjennomføring og program i stjerneklasse!», Bjørn, amatørkorsanger

«Dette var en skikkelig vitamininnsprøyting!», Ida

«Mitt helhetsinntrykk er meget godt. Virkelig fine musikkopplevelser, godt hotell og musikkverkstedene ble en øyeåpner for meg.», Tove, gift med musikknerd

«En svært positiv opplevelse! En konsentrert kraftpakke med musikk jeg vil leve lenge på.», Ola

«Tusen takk for fantastisk rike musikkdager i Berlin. Reisen, programmet og gjennomføringen var på alle måter vellykket. Samtlige fire forestillinger var av ypperste kvalitet. Hotellet var perfekt – 4 stjerner, men likevel avslappet og komfortabelt. Middagene var av ypperste kvalitet. Det var ingen tvil om at dere hadde truffet med invitasjonen til reisen – samtlige deltakere er entusiastiske klassiskelskere, og det skapte positiv og engasjert stemning i gruppen.», Jon Erik, Brahms- og operaentusiast

«»Berlin komplett», en god tittel på denne spesielle turen. Jeg sitter igjen med mange gode opplevelser både musikalsk og sosialt, og vi fulgte opp ledig tid med fine opplevelser i byen. Dette ble en meget flott opplevelse for meg og min mann.», Sissel

«Veldig godt planlagt og gjennomført.», Rolf, musikkentusiast og korsanger

«Svært godt både musikalsk og sosialt», Bjørg og Arnulf, leger

Magnus Andersson

Reiseleder og kunstnerisk leder for Klassiske Musikkreiser

Magnus Andersson har jobbet som musikkritiker siden 2002, først i Morgenbladet og nå i Klassekampen. Han brenner for formidling av musikk, særlig slikt som kan være vanskelig å snakke om, som musikalsk form og tolkning. Han gir lytterverksteder og kurs i forbindelse med reisene, som går på verk og tolkningspraksis og er en aktiv deltager på turen som du når som helst kan stille spørsmål til. Langt tilbake hadde Magnus en karriere som utøvende pianist, og han forstår derfor tolkningsspørsmål fra innsiden. Senere ble han akademiker med doktorgrad og etterfølgende forskerkarriere. Nå lever han av å arbeide som kritiker, tangolærer og etter hvert som reiseleder.

Her kan du lese mer av hva han har gjort gjennom sin karriere: https://www.magnusandersson.no/bio/

Praktisk

Jeg håpet på å lage en skikkelig billig reise, men med en norsk krone i fritt fall og hotellpriser som skyter i været ble det ikke sånn. Likevel tror jeg denne er ganske konkurransedyktig hvis du sammenligner med andre reisebyrået som driver med opplevelser.

Dato: 24-27/5, 2024
Pris: 9300 NOK
Depositum: 4000 NOK som betales ved påmelding.

Hva inngår

  • Overnatting i dobbeltrom 24-27/5, 2024, inkludert frokost (enkeltromstillegg: 1530 kroner)
  • Billett til orkesterkonsert. Vi har beste priskategori, og plassene er bra nok, men vi kunne ikke velge fra øverste hylle. Akustisk vil det være suverene plasser.
  • Billett til Viva la mamma. Vi har beste priskategori og optimale plasser.
  • Billett til Tosca. Vi har beste priskategori og optimale plasser.
  • Privatkonsert samt lytteverksted med Mikael Holmlund.
  • Lytteverksteder med Magnus Andersson.
  • Omvisning i Göteborgsoperan.
  • 3-rettersmiddag inkludert kaffe/te.
  • Praliner, en liten eske.
  • Møter med utrolig interessante mennesker.

Hva inngår ikke

  • Du kjøper billett til og fra Göteborg på egen hånd, sånn at det skal være enkelt å utvide reisen og ikke minst å finne forbindelser som passer fra din by. Reisen er planlagt sånn at du enkelt kan komme fra Oslo med tog på fredagen. Husk at søkemotoren på Finn er suveren for flyreiser: https://www.finn.no/reise/
  • Ekstranatt på hotell:
    • Dobbeltrom 23/5: 3050 kr (det er en stor messe i Göteborg – du kan sikkert finne noe billigere et annet sted). Dobbeltrom 27/5 koster 1560 kr.
    • Enkeltrom 23/5: 2690 kr (det er en stor messe i Göteborg – du kan sikkert finne noe billigere et annet sted). Dobbeltrom 27/5 koster 1270 kr.
    • NB! Kommer du dagen før kan du finne langt billigere hotell på Booking.com.
  • Måltider annet enn de som er nevnt.
  • Vin/drikk på middagen.

Husk at du bør ha reiseforsikring.

Påmelding

Påmelding er bindende. Etter påmelding mottar du en regning for depositum (4000 kr) som skal betales snarest.


NB! Reisen er på grensen til full. Jeg kan ikke risikere å selge billetter som jeg ikke har. Derfor må du sende mail til info@klassiskemusikkreiser.no hvis du ønsker å bli med. Bare si fra om det gjelder for én eller to personer, og jeg sender lenke til påmeldingsskjemaet i retur – hvis det er ledig plass, og det er det når jeg skriver dette.

Kjøpsbetingelser

Betingelser for kjøp av reise

Oppdatert 12/2, 2024

Avtalen gjelder mellom

Selger: Magnus Andersson/Klassiske Musikkreiser (det er Magnus Andersson, org. nr. 982202892 som er registrert i Reisegarantifondet)
og
Kjøper

Bestilling

Tilbud regnes som akseptert og bindende når kjøper har meldt seg på via påmeldingsportalen samt mottatt bekreftelse på e-post.

Betaling og depositum

Det vil etter påmelding bli fakturert et depositum. Dette skal betales snarest for å bekrefte påmeldingen. Summen er stipulert på siden for den aktuelle reisen. Sluttbeløpet forfaller til betaling seks uker før avreisedato.

Avbestilling

Avbestilling må skje straks det foreligger en hindring for å gjennomføre reisen. Etter bestilling av reisen kan depositum ikke refunderes med mindre reisen overdras til noen annen (se neste punkt i vilkårene). Forbrukertilsynet skiller mellom gebyr for avbestilling og depositum, og gebyret for avbestilling er mindre enn depositum (se §5.2: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/alminnelige-vilkar-pakkereiser). Klassiske Musikkreiser formidler billetter og tjenester hvilke som regel betales i forskudd av Klassiske Musikkreiser lang tid i forveien (ofte mer enn seksukersfristen som snart skal nevnes). Klassiske musikkreiser har valgt å ikke ha et depositum høyere enn omkostningene for nevnte billetter og tjenester, men å beregne depositum omtrent på nivå med bedriftens forskuddsbetalinger for billetter og andre tjenester som formidles. Derfor er gebyret for avbestilling inntil seks uker før avreise og depositum det samme.

Seks uker før avreise skal hele reisen være betalt, og avbestilling etter seks uker (42 dager) medfører at hele reisens pris går tapt. Disse betingelsene gjelder også i forbindelse med avbestilling grunnet sykdom. Den reisende bør ha reiseforsikring som dekker et slikt tap.

Overdragelse av reisen

Reisen kan overdras til en ny kjøper. Klassiske Musikkreiser kan gi tips om hvor opprinnelig Kjøper kan markedsføre en reise, men vi vil ikke markedsføre reiser gjennom våre kanaler. Dersom en reise er full og har venteliste kan Klassiske Musikkreiser være behjelpelig med å finne en ny kjøper.

En forutsetning for overdragelse er at vilkårene for de tjenestene (hotell, billetter, omvisninger, etc.) Klassiske Musikkreiser har kjøpt på vegne av opprinnelig Kjøper tillater at tjenestene overdras. Eventuelle overdragelsesomkostninger/ombookingsgebyrer påløper Kjøper. Dessuten betaler kjøper et administrasjonsgebyr på 1000 kr/overdratt plass til Klassiske Musikkreiser.

NB! Husk reiseforsikring så skal du ikke trenge å forsøke å selge reisen videre.

Pass og visum

Det er den reisendes ansvar å sette seg inn i pass- og visumbestemmelser for reisemålet. Det samme gjelder eventuelt behov for vaksinasjoner. Klassiske Musikkreiser anbefaler alltid at gyldig pass tas med på reisen.

Forsikring

Klassiske Musikkreiser anbefaler alle sine gjester å ha forsikring. Dette gjelder reiseforsikring, avbestillingsforsikring og ulykkesforsikring. De reisende er selv ansvarlig for å tegne de forsikringer som er nødvendige.

Ekstranetter på hotell

Bestilling av ekstranetter er i utgangspunktet bindende. Dette er fordi de fleste hotell krever forhåndsbetaling når det gjelder gruppebestillinger. 4-8 uker før eventen er den typiske betalingsfristen Klassiske Musikkreiser forholder seg til. Derfor er du i utgangspunktet pliktig til å betale for bestilte hotellnetter, selv om du avbestiller reisen. Dette kommer i tillegg til depositum som du heller ikke kan få tilbake. Men, dersom dine planer forandres og du ønsker å avbestille et rom, skal du selvfølgelig få lov til å gjøre det så fremt Klassiske Musikkreiser ennå ikke har bundet seg til å betale for ekstranettene.

Programforandringer

Klassiske Musikkreiser er ikke ansvarlig for programforandringer eller avlysninger av konserter/forestillinger. Vi regner med at arrangørene av konserter/forestillinger selv finner erstatninger ved programforandringer. Ved avlysning der arrangøren ikke selv tar ansvar gjør Klassiske Musikkreiser alt vi kan for å finne en verdig erstatning. Avlyste konserter er ikke grunn for erstatningskrav.

Andre forbehold

Det tas forbehold om endringer og trykkfeil i webside, programmer og annet publiseringsmateriell. Dersom vi har angitt priser for noe det forventes at deltageren selv betaler for, og disse forandres, kan ikke Klassiske Musikkreiser holdes ansvarlig.

Transport

Det er den reisendes eget ansvar å sørge for transport til reisemålet. Dette kan også inkludere lokaltrafikk på stedet (se reisens hjemmeside). Forsinkelser i forbindelse med reise til reisemålet er den reisendes ansvar. Omkostninger som oppstår på grunn av, og som følge av streiker, start- eller landingsforbud, forsinkelser, værforhold og andre forhold som ikke skyldes forsømmelser fra arrangøren, må bæres av den reisende selv. Eventuelle erstatningskrav er en sak mellom den reisende og transportselskapets garantiordninger eller mellom den reisende og forsikringsselskapet for reiseforsikringen.

Forsinkelser, tap, skade og omkostninger

Klassiske Musikkreiser opptrer som agent for hotellene, restaurantene og eventstedene, og påtar seg intet ansvar for forsinkelser, tap eller skade på personer eller deres eiendeler i forbindelse med arrangementet og turen. Omkostninger som oppstår på grunn av, og som følge av streiker, forsinkelser, værforhold og andre forhold som ikke skyldes forsømmelser fra arrangøren, må bæres av den reisende selv.

Force majeure

Klassiske Musikkreiser har ikke ansvar for tap som oppstår dersom reiser ombestilles/endres, kanselleres helt/delvis som følge av hendelser utenfor arrangørens kontroll, som force majeure (naturkatastrofer, streik, krigshandlinger) og forhold som kan likestilles med dette. Unntaket er dersom Utenriksdepartementet i sine reiseråd advarer konkret mot å reise til det/de aktuelle reisemål. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av forannevnte årsaker hvis begivenheten som påberopes som grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent før bestilling, eller dersom Utenriksdepartementet ikke advarer mot å reise til destinasjonen.

Reklamasjon

Den reisende plikter å gi beskjed innen rimelig tid dersom det oppleves mangler ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende, så vidt det er mulig, reklamere direkte på stedet. Dette skal gjøres til hotellet, reiseleder eller lokal samarbeidspartner slik at de får muligheten til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan klagen sendes skriftlig til Klassiske Musikkreiser senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser.

Reisegarantifondet

Klassiske Musikkreiser har gjennom Magnus Andersson stilt den nødvendige garanti og er medlem av Reisegarantifondet.

Vanlige spørsmål

Flere kommer etter hvert som vi får spørsmål.

Hvorfor har dere så strenge regler med tidlig betaling?

Vi må kjøpe billetter på forhånd, og disse må noen ganger utstedes personlig. Gruppebestillinger av hotell har i flere tilfeller ugunstige avbestillingsvilkår for oss som arrangører. Vi trenger derfor forutsigbarhet fra de som melder seg på da vi er avhengige av å selge et visst antall billetter og rom for å få arrangementet gjennomført. Følgelig har vi satt ganske strenge frister og vilkår (men husk at en god reiseforsikring skal dekke et eventuelt tap for deg dersom du ikke kan reise pga. sykdom). Vi håper på forståelse for dette.

Kan jeg betale reisen med kort?

Nei. Det går fort noen hundrelapper i gebyrer for å ta imot penger med kort. Vi ønsker heller å satse på gunstige priser.

Den vanligste grunnen til at noen ønsker å betale med kort er for at de har reiseforsikring på kortet. Men de fleste slike ordninger krever at du betaler minst halve omkostningen for transport på kortet for at forsikringen skal gjelde. På våre reiser kjøper du jo selv transporten, så dermed kan du betale oss gjennom bank/faktura, og du kan betale reise/fly med kort for å få gyldig reiseforsikring (du må selvfølgelig kontrollere at dette er vilkårene som gjelder nettopp med ditt kort).

Hvilken reiseforsikring anbefaler dere?

Magnus betaler sine reiser med Mastercard fra hotellkjeden Nordic Choice og får reiseforsikring på kortet. Han har hatt et fåtall forsikringssaker og erfaringene har vært gode. Han har dessuten kunnet få mange gratis hotellnetter gjennom å bruke kortet.

Hvis du ønsker en selvstendig reiseforsikring, har vi hørt mye godt om Frende: https://www.frende.no/forsikringer/reiseforsikring/

Hva er Reisegarantifondet?

Kjøper du en reise fra Klassiske Musikkreiser, vil du automatisk være omfattet av Pakkereiseloven. Dette betyr at Magnus Andersson, som er medlem i Reisegarantifondet (RGF), er lovpålagt å følge direktiver som gitt gjennom lov om pakkereiser og reisegaranti. Denne loven sikrer dine rettigheter som reisende.

Medlemskapet i RGF gir deg som reisende har konkursvern. I praksis betyr det at dersom enkeltmannsforetaket Magnus Andersson går konkurs, vil du få refundert pengebeløpet du har innbetalt til oss for din reise og din hjemreise vil dekkes dersom du allerede er på tur.

RGF sikrer deg altså dersom vi som reiseselskap ikke kan oppfylle våre plikter, men RGF sikrer ikke det som kan skje for deg personlig på en reise. Derfor bør du alltid ha reiseforsikring når du skal på tur, uansett hvem som arrangerer reisen.

Nyhetsbrev

Ta imot info om nye reiser. Vi sender kun en sjelden gang.