8-13/8, 2024: Bayreuth (venteliste)

Tristan og Isolde | Den flygende hollender | Tannhäuser | Wagnermuseet med graven og Haus Wahnfried | Vandring i Wagners fotspor | Verdensarven Markgräfliches Opernhaus | Lytteverksteder | Menneskemøter

Foto: Scenebilde fra Tannhäuser i Bayreuth. © Bayreuther Festspiele

Reisen er fulltegnet, men ta gjerne kontakt hvis du ønsker å stå på venteliste. På denne reisen har det vært ekstremt tidlig påmelding, noe som skyldes ekstreme vilkår fra både Festspillene og fra hotellet. Derfor er det ikke umulig at noen av en eller annen grunn ønsker å avlyse sin deltagelse før det blir sensommer. Bruk gjerne skjemaet her for å stille deg på venteliste: https://www.klassiskemusikkreiser.no/venteliste/

 

Reisen i et nøtteskall

Vi gjør valfarten til Bayreuth, til huset Richard Wagner fikk bygget for urfremføringen av hans egen Nibelungens ring i 1876, som må være verdens mest unike operahus. Hver sommer samles de aller fremste musikerne og sangerne for Wagners musikk, i en festival der alle operaene fra Den flygende hollender og fremover spilles. Vi skal se Tristan og Isolde (9/8), Den flygende hollender (11/8) og Tannhäuser (12/8).

Valfart, sa jeg. Jeg kunne like gjerne sagt Wagnerbonanza eller at jeg prøver å konvertere dere til wagnerianere. Det blir en vandring i Richard Wagners fotspor, vi besøker hans grav, museet til hans ære samt Haus Wahnfried, der han bodde fra 1874 og til sin død i 1883. Ikke minst har jeg lagt opp til 11 timer med lytteverksteder der vi går dypt inn i hans musikk. Vi besøker også verdensarven og barokkteatret Markgräfliches Opernhaus.

Program

Med forbehold om endringer.

Scenebilde fra Tannhäuser i Bayreuth
8/8

Torsdag

09.10-11.25: Forslag: Oslo Lufthavn til München. (Norwegian – inngår ikke).
12.00: Lunsj på flyplassen, Airbräu.
13.00-16.00: Buss til hotellet. Går fra Terminal 2.
17.00: Buss til sentrum.
17.15-19.15:
Guidet vandring i Wagners fotspor. Meeting point: Tourist-Infomation Center, Opernstraße 22. Buss tilbake etterpå.
19.30: Middag.
21.00-22.00: Lytteverksted.

Scenebilde fra Tannhäuser i Bayreuth
9/8

Fredag

06.30-09.00: Frokost.
09.00-11.00: Lytteverksted.
11.00-12.30: Brunsj
14.00: Buffet med drikk og snacks (Prosecco, Softdrinks, Coffee, Fruits and small (cold) fingerfood – like sandwiches for example).
15.00: Buss fra hotellet
16.00: Forestilling: Tristan og Isolde.
Buss til hotellet etterpå.
Det blir helt sikkert samtaler ut på natten.

Scenebilde fra Tannhäuser i Bayreuth
10/8

Lørdag

06.30-09.00: Frokost.
09.00-11.00: Lytteverksted.
11.00-12.30: Brunsj
12.30: Buss til Wagnermuseet.
12.45-14.15: Wagnermuseet og Haus Wahnfried. Guidet tur. Ingen buss tilbake.
14.00-16.00: Buffet med drikk og snacks.
18.00: Middag
19.30-21.00: Lytteverksted.
Det blir helt sikkert samtaler ut på natten.

Scenebilde fra Tannhäuser i Bayreuth
11/8

Søndag

06.30-09.00: Frokost.
09.00-11.00: Lytteverksted.
11.00-12.30: Brunsj
12.30: Buss fra hotellet
13.00: Oppmøte for de som skal på se Markgräfliches Opernhaus på egen hånd.
13.15: Innslipp på Markgräfliches Opernhaus.
13.45: Oppmøte for de som skal på guidet tur på tysk på Markgräfliches Opernhaus
14.00: Guidet tur på tysk av Markgräfliches Opernhaus.
15.30: Buss tilbake til hotellet.
16.00: Buffet med drikk og snacks.
17.00: Buss fra hotellet.
18.00: Forestilling: Den flygende hollender
Buss til hotellet etterpå.
Det blir helt sikkert samtaler ut på natten.

Scenebilde fra Tannhäuser i Bayreuth
12/8

Mandag

06.30-09.00: Frokost.
09.00-11.00: Lytteverksted.
11.00-12.30: Brunsj
14.00: Buffet med drikk og snacks.
15.00: Buss fra hotellet
16.00: Forestilling: Tannhäuser
Buss til hotellet etterpå.
Det blir helt sikkert samtaler ut på natten.

koffert symboliserer hjemreise
13/8

Tirsdag

06.30-10.00: Frokost, brunsj og utsjekk.
10.00: Buss til flyplassen.
16.00-18.00: Frankfurt-Oslo (Lufthansa – inngår ikke)

Noe mer om programmet

Faglig innhold

Lytteverkstedene tar for seg forestillingene vi skal se, og i den utstrekning det er mulig skal jeg prøve å lese og se meg opp på regien. Ellers prepper jeg deg med Wagner, ledemotiver, historie, regi, anekdoter og mer i løpet av disse dagene.

Utflukt 1: Allerede første kvelden skal vi gå i Wagners fotspor i Bayreuth. Dette blir istedenfor en vanlig byvandring.

Utflukt 2: En egen utflukt går til Wagners grav, Wagnermuseet samt Haus Wahnfried, der han bodde fra 1874 og til sin død i 1883. Vi får en omvisning på 90 minutter, og har du mer energi foreslår jeg en pausekaffe og at du fortsetter å se på museet. Det er tid til dette.

Utflukt 3: Festspielhaus er overraskende nok ikke en verdensarv. Derimot er barokkteatret Markgräfliches Opernhaus en verdensarv, og selv om dette går litt ved siden av vårt wagnertema besøker vi dette.

Annet å se i Bayreuth

Byen er vakker og en planløs spasertur anbefales. Den har også to slott. Det nye med Hofgarten («hoffets park») ligger sentralt i Bayreuth, og det gamle ligger utenfor sentrum. Det er noen få timer ledige der du kan trykke inn litt sightseeing, men mitt tips er at du gir slipp på dette. Det finnes godt om slott i verden, men det finnes bare ett Festspielhaus. Bruk den ledige tiden på hva som gir deg energi, uansett det er å spasere i byen, meditere eller å drikke kaffe.

Ting du må vite om å gå på forestilling

Kleskode: Litt tilbake var det kun gallakjole eller smoking som gjaldt. Dette er noe løsere nå.  Likevel anbefaler jeg at damer slår seg løs med det fineste dere har for å kjenne dere vel til pass. Herrer, tenk at dere i hvert fall har mørk dress med sløyfe (slips er ok, men sløyfe er bedre). Eller, børst støvet av smokingen!

Teksting: Forestillingene i Bayreuth er ikke tekstet, så det er bare å begynne å lytte på operaene vi skal se og pugge teksten så godt du kan. Samtidig er det jo utrolig mye å få ut av musikkens emosjonelle innhold, noe jeg sikkert snakker om i lytteverkstedene, så ikke bli avskrekket om tysken ikke er perfekt eller du ikke kan libretti på rams når du vel kommer til Bayreuth. Det er mye å få ut av musikken likevel. Jeg føler at Wagner og hans univers er et work-in-progress, og selv om jeg etter hvert har lagt en anselig mengde timer på å sette meg inn i musikken, føler jeg meg som en nybegynner. Likevel, jo mer tid jeg bruker på Wagner, desto rikere ser jeg at musikken er.

Måltider

Frokost og brunsj: Hotellet har en meget generøs ordning der det serveres mat fra 06.30 til 12.30, og vi kan gå dit flere ganger! Du kan altså spise frokost før lytteverkstedene, og komme tilbake etterpå for brunsj. De setter fram noen varme retter fra kl. 11.

Dager med forestilling: Pausene på Festspillene er en time lange (!), noe som gjør at det er godt om tid til å spise. På dager med forestillinger har jeg ikke lagt opp til andre måltider enn de på hotellet. Det er også så forskjellig med hva folk ønsker etter forestilling, så jeg har ikke lagt opp til noe fellesmåltid på kvelden. Det er mulighet til å spise på hotellet etterpå for de som ønsker det (må bestilles, info kommer). Ikke minst er det sikkert mange som ønsker å ta et glass for å snakke om Wagner, Wagner, Wagner og Wagner.

Dager uten forestilling: På ankomstdagen samt dagen uten forestilling (10/8) er det felles middag i tillegg.

Bli igjen lenger?

På mine reiser booker du selv transport til reisemålet. En av grunnene er at du lett kan planlegge å bli igjen lenger, uansett det er for å se mer av Bayreuth, reise til Praha, se München eller nyte den bayerske landsbygden.

Sosiale aktiviteter

Dette er en reise som samler interessante og musikkinteresserte folk. Jeg legger til rette så godt jeg kan for å koble mennesker sammen for felles opplevelser, og de som ønsker å oppleve ting på egen hånd blir selvfølgelig også respektert. Et uttalt mål jeg hadde med å starte Klassiske Musikkreiser var nettopp å koble mennesker sammen. Jeg er stolt og glad over hvor godt deltagerne har tatt vare på hverandre på tidligere reiser.

Hotell

Vi bor på firestjerners Arvena Kongress. De har noe plass utendørs der man kan sitte til kl. 23 på kvelden. Jeg er usikker på om det er plass for hele gruppen utendørs, men vi skal sikkert finne hyggelige steder å sitte om kvelden. Hotellet har sauna og treningsrom som du kan bruke.

Ting du kanskje lurer på

Hvordan fungerer det sosiale på reisen?

Uansett jeg har vært aktiv gjennom å finne konkrete ting å gjøre, eller jeg har overlatt alt til deltagerne, har det fungert suverent. Alle reisene trekker til seg interessante mennesker, og erfaringen er at deltagerne tar vare på hverandre og finner hverandre.

Her er litt om hvordan deltagerne har opplevd det sosiale på tidligere reiser:

«Gruppen var meget positiv! Som nevnt ovenfor var graden av musikkentusiasme stor, og det gjorde dialogen med de andre deltagerne veldig bra!», Jon Erik, Brahms- og operaentusiast

«Vi hadde passe mye kontakt med andre og fant mange nye interessante personer å snakke med, både om våre felles opplevelser og om andre ting. Mange interessante mennesker med i gruppen.», Tove, gift med musikknerd

«Vi var to vennepar som reiste sammen, men å komme i kontakt med andre, var ikke vanskelig. Jeg synes det var lurt av dere å presentere ulike opplevelser for dagen slik at man kunne finne noen å være sammen med om man ønsket det.», Sissel

«Lett å komme i kontakt med andre. Det fungerte bra med forslagene før turen og tilbudene om gruppe de forskjellige dagene.», Rolf, musikkentusiast og korsanger

«Jeg synes det var lett å komme i kontakt med andre og jeg synes det var lett å velge den egentiden jeg hadde behov for. Jeg hadde ikke mange ønsker om å finne på ting på dagen, men koste meg med å være i ro i eget selskap på formiddagen og lytte på musikk. Jeg følte meg også veldig godt ivaretatt av dere tre som var ansvarlige for turen.», Kristin, nyfrelst operaelsker

«Heterogen gruppe, lett i komme i kontakt med de øvrige, mange interessante mennesker. Fint med forslag til felles aktiviteter.», Bjørg og Arnulf, leger

Jeg reiser alene – blir jeg femte hjul på vogna?

Nei! Vi skal ikke love at du får venner for livet, men her er noen tilbakemeldinger vi har fått fra andre som reiser alene. Sjekk også den om sosialt.

«Var heldig og fant kjekke folk som ville være sammen med meg, litt spent på det ettersom jeg reiste alene. Kjedet meg ikke et sekund, det var berikende å bli kjent med så mange fine mennesker.», Kristin, OPERAsjonssykepleier med hjerte for musikk

«Enkelt å kunne forholde seg til likesinnede gærninger hele tida, bare trivelige folk.», Ola

Overbevis meg om at programmet er godt nok!

Musikk og opera er øyeblikkets kunst, så vi kan selvfølgelig ikke love at det blir bra. Likevel ser det ut til at Magnus har hatt teft for å finne gode program tidligere. Her er hva deltagerne har sagt om de første reisene:

«Fantastisk tur», Lars Olav, uskolert musikkentusiast

«Meget godt – profesjonell arrangementsgjennomføring og program i stjerneklasse!», Bjørn, amatørkorsanger

«Dette var en skikkelig vitamininnsprøyting!», Ida

«Mitt helhetsinntrykk er meget godt. Virkelig fine musikkopplevelser, godt hotell og musikkverkstedene ble en øyeåpner for meg.», Tove, gift med musikknerd

«En svært positiv opplevelse! En konsentrert kraftpakke med musikk jeg vil leve lenge på.», Ola

«Tusen takk for fantastisk rike musikkdager i Berlin. Reisen, programmet og gjennomføringen var på alle måter vellykket. Samtlige fire forestillinger var av ypperste kvalitet. Hotellet var perfekt – 4 stjerner, men likevel avslappet og komfortabelt. Middagene var av ypperste kvalitet. Det var ingen tvil om at dere hadde truffet med invitasjonen til reisen – samtlige deltakere er entusiastiske klassiskelskere, og det skapte positiv og engasjert stemning i gruppen.», Jon Erik, Brahms- og operaentusiast

«»Berlin komplett», en god tittel på denne spesielle turen. Jeg sitter igjen med mange gode opplevelser både musikalsk og sosialt, og vi fulgte opp ledig tid med fine opplevelser i byen. Dette ble en meget flott opplevelse for meg og min mann.», Sissel

«Veldig godt planlagt og gjennomført.», Rolf, musikkentusiast og korsanger

«Svært godt både musikalsk og sosialt», Bjørg og Arnulf, leger

Magnus Andersson

Reiseleder og kunstnerisk leder for Klassiske Musikkreiser

Magnus Andersson har jobbet som musikkritiker siden 2002, først i Morgenbladet og nå i Klassekampen. Han brenner for formidling av musikk, særlig slikt som kan være vanskelig å snakke om, som musikalsk form og tolkning. Han gir lytterverksteder og kurs i forbindelse med reisene, som går på verk og tolkningspraksis og er en aktiv deltager på turen som du når som helst kan stille spørsmål til. Langt tilbake hadde Magnus en karriere som utøvende pianist, og han forstår derfor tolkningsspørsmål fra innsiden. Senere ble han akademiker med doktorgrad og etterfølgende forskerkarriere. Nå lever han av å arbeide som kritiker, tangolærer og etter hvert som reiseleder.

Her kan du lese mer av hva han har gjort gjennom sin karriere: https://www.magnusandersson.no/bio/

Praktisk

Jeg må nesten beklage på forhånd, men med billettpakker på over 10000 kroner og hotell for 3000 kroner natten blir dette en svindyr reise. Likevel lover jeg at du får mye for pengene!

Dato: 8-13/8, 2024
Foreløpig påmeldingsfrist: 1/2, 2024
Pris: 27000 NOK (12000 NOK depositum som betales ved påmelding).

Hva inngår

  • Overnatting i dobbeltrom 8-13/8, 2024, inkludert frokost og brunsj (enkeltromstillegg: 3850 kroner)
  • Billett til Tristan og Isolde, Den flygende hollender samt Tannhäuser. De har mange priskategorier i Bayreuth. Vi har gode plasser og en billettpakke som koster godt over 10.000 kroner.
  • Omvisninger og vandringer slik de er beskrevet i programmet.
  • To måltider 8/8 samt middag 10/8.
  • Lytteverksteder.
  • Busstransport fra/til flyplass (fra München og til Frankfurt) og hotellet.
  • Utrolige møter med interessante mennesker.

Hva inngår ikke

  • Du kjøper transport på egen hånd. Én vesentlig grunn til dette er slik at du selv kan utvide reisen og ikke minst å finne forbindelser som passer fra din by. Likevel, den er planlagt rundt bestemte flyavganger og det blir satt opp busstransport til hotellet (busstransport inngår). Flyavgangene er den til München (fra Oslo lufthavn kl. 09.10 med Norwegian) og hjem fra Frankfurt (16.00 med Lufthansa).
    Husk at søkemotoren på Finn er suveren for flyreiser: https://www.finn.no/reise/
  • Måltider annet enn de som er nevnt. Se kommentar om måltider lenger opp.
  • Husk at du bør ha reiseforsikring.

Kjøpsbetingelser

Betingelser for kjøp av reise

Oppdatert 12/2, 2024

Avtalen gjelder mellom

Selger: Magnus Andersson/Klassiske Musikkreiser (det er Magnus Andersson, org. nr. 982202892 som er registrert i Reisegarantifondet)
og
Kjøper

Bestilling

Tilbud regnes som akseptert og bindende når kjøper har meldt seg på via påmeldingsportalen samt mottatt bekreftelse på e-post.

Betaling og depositum

Det vil etter påmelding bli fakturert et depositum. Dette skal betales snarest for å bekrefte påmeldingen. Summen er stipulert på siden for den aktuelle reisen. Sluttbeløpet forfaller til betaling seks uker før avreisedato.

Avbestilling

Avbestilling må skje straks det foreligger en hindring for å gjennomføre reisen. Etter bestilling av reisen kan depositum ikke refunderes med mindre reisen overdras til noen annen (se neste punkt i vilkårene). Forbrukertilsynet skiller mellom gebyr for avbestilling og depositum, og gebyret for avbestilling er mindre enn depositum (se §5.2: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/alminnelige-vilkar-pakkereiser). Klassiske Musikkreiser formidler billetter og tjenester hvilke som regel betales i forskudd av Klassiske Musikkreiser lang tid i forveien (ofte mer enn seksukersfristen som snart skal nevnes). Klassiske musikkreiser har valgt å ikke ha et depositum høyere enn omkostningene for nevnte billetter og tjenester, men å beregne depositum omtrent på nivå med bedriftens forskuddsbetalinger for billetter og andre tjenester som formidles. Derfor er gebyret for avbestilling inntil seks uker før avreise og depositum det samme.

Seks uker før avreise skal hele reisen være betalt, og avbestilling etter seks uker (42 dager) medfører at hele reisens pris går tapt. Disse betingelsene gjelder også i forbindelse med avbestilling grunnet sykdom. Den reisende bør ha reiseforsikring som dekker et slikt tap.

Overdragelse av reisen

Reisen kan overdras til en ny kjøper. Klassiske Musikkreiser kan gi tips om hvor opprinnelig Kjøper kan markedsføre en reise, men vi vil ikke markedsføre reiser gjennom våre kanaler. Dersom en reise er full og har venteliste kan Klassiske Musikkreiser være behjelpelig med å finne en ny kjøper.

En forutsetning for overdragelse er at vilkårene for de tjenestene (hotell, billetter, omvisninger, etc.) Klassiske Musikkreiser har kjøpt på vegne av opprinnelig Kjøper tillater at tjenestene overdras. Eventuelle overdragelsesomkostninger/ombookingsgebyrer påløper Kjøper. Dessuten betaler kjøper et administrasjonsgebyr på 1000 kr/overdratt plass til Klassiske Musikkreiser.

NB! Husk reiseforsikring så skal du ikke trenge å forsøke å selge reisen videre.

Pass og visum

Det er den reisendes ansvar å sette seg inn i pass- og visumbestemmelser for reisemålet. Det samme gjelder eventuelt behov for vaksinasjoner. Klassiske Musikkreiser anbefaler alltid at gyldig pass tas med på reisen.

Forsikring

Klassiske Musikkreiser anbefaler alle sine gjester å ha forsikring. Dette gjelder reiseforsikring, avbestillingsforsikring og ulykkesforsikring. De reisende er selv ansvarlig for å tegne de forsikringer som er nødvendige.

Ekstranetter på hotell

Bestilling av ekstranetter er i utgangspunktet bindende. Dette er fordi de fleste hotell krever forhåndsbetaling når det gjelder gruppebestillinger. 4-8 uker før eventen er den typiske betalingsfristen Klassiske Musikkreiser forholder seg til. Derfor er du i utgangspunktet pliktig til å betale for bestilte hotellnetter, selv om du avbestiller reisen. Dette kommer i tillegg til depositum som du heller ikke kan få tilbake. Men, dersom dine planer forandres og du ønsker å avbestille et rom, skal du selvfølgelig få lov til å gjøre det så fremt Klassiske Musikkreiser ennå ikke har bundet seg til å betale for ekstranettene.

Programforandringer

Klassiske Musikkreiser er ikke ansvarlig for programforandringer eller avlysninger av konserter/forestillinger. Vi regner med at arrangørene av konserter/forestillinger selv finner erstatninger ved programforandringer. Ved avlysning der arrangøren ikke selv tar ansvar gjør Klassiske Musikkreiser alt vi kan for å finne en verdig erstatning. Avlyste konserter er ikke grunn for erstatningskrav.

Andre forbehold

Det tas forbehold om endringer og trykkfeil i webside, programmer og annet publiseringsmateriell. Dersom vi har angitt priser for noe det forventes at deltageren selv betaler for, og disse forandres, kan ikke Klassiske Musikkreiser holdes ansvarlig.

Transport

Det er den reisendes eget ansvar å sørge for transport til reisemålet. Dette kan også inkludere lokaltrafikk på stedet (se reisens hjemmeside). Forsinkelser i forbindelse med reise til reisemålet er den reisendes ansvar. Omkostninger som oppstår på grunn av, og som følge av streiker, start- eller landingsforbud, forsinkelser, værforhold og andre forhold som ikke skyldes forsømmelser fra arrangøren, må bæres av den reisende selv. Eventuelle erstatningskrav er en sak mellom den reisende og transportselskapets garantiordninger eller mellom den reisende og forsikringsselskapet for reiseforsikringen.

Forsinkelser, tap, skade og omkostninger

Klassiske Musikkreiser opptrer som agent for hotellene, restaurantene og eventstedene, og påtar seg intet ansvar for forsinkelser, tap eller skade på personer eller deres eiendeler i forbindelse med arrangementet og turen. Omkostninger som oppstår på grunn av, og som følge av streiker, forsinkelser, værforhold og andre forhold som ikke skyldes forsømmelser fra arrangøren, må bæres av den reisende selv.

Force majeure

Klassiske Musikkreiser har ikke ansvar for tap som oppstår dersom reiser ombestilles/endres, kanselleres helt/delvis som følge av hendelser utenfor arrangørens kontroll, som force majeure (naturkatastrofer, streik, krigshandlinger) og forhold som kan likestilles med dette. Unntaket er dersom Utenriksdepartementet i sine reiseråd advarer konkret mot å reise til det/de aktuelle reisemål. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av forannevnte årsaker hvis begivenheten som påberopes som grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent før bestilling, eller dersom Utenriksdepartementet ikke advarer mot å reise til destinasjonen.

Reklamasjon

Den reisende plikter å gi beskjed innen rimelig tid dersom det oppleves mangler ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende, så vidt det er mulig, reklamere direkte på stedet. Dette skal gjøres til hotellet, reiseleder eller lokal samarbeidspartner slik at de får muligheten til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan klagen sendes skriftlig til Klassiske Musikkreiser senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser.

Informasjonsdeling

Klassiske Musikkreiser forbeholder seg retten til å videreformidle din kontaktinformasjon til tredjeparter som er nødvendige for reisens gjennomføring. Dette betyr stort sett hoteller som er forpliktet til å registrere gjestene sine, men i noen sjeldne tilfeller gjelder det også andre turoperatører. Kontaktinformasjonen blir kun delt til nødvendige aktører. Kontaktinformasjonen blir ikke delt med andre kommersielle aktører.

Reisegarantifondet

Klassiske Musikkreiser har gjennom Magnus Andersson stilt den nødvendige garanti og er medlem av Reisegarantifondet.

Vanlige spørsmål

Flere kommer etter hvert som vi får spørsmål.

Hvorfor har dere så strenge regler med tidlig betaling?

Vi må kjøpe billetter på forhånd, og disse må noen ganger utstedes personlig. Gruppebestillinger av hotell har i flere tilfeller ugunstige avbestillingsvilkår for oss som arrangører. Vi trenger derfor forutsigbarhet fra de som melder seg på da vi er avhengige av å selge et visst antall billetter og rom for å få arrangementet gjennomført. Følgelig har vi satt ganske strenge frister og vilkår (men husk at en god reiseforsikring skal dekke et eventuelt tap for deg dersom du ikke kan reise pga. sykdom). Vi håper på forståelse for dette.

Kan jeg betale reisen med kort?

Nei. Det går fort noen hundrelapper i gebyrer for å ta imot penger med kort. Vi ønsker heller å satse på gunstige priser.

Den vanligste grunnen til at noen ønsker å betale med kort er for at de har reiseforsikring på kortet. Men de fleste slike ordninger krever at du betaler minst halve omkostningen for transport på kortet for at forsikringen skal gjelde. På våre reiser kjøper du jo selv transporten, så dermed kan du betale oss gjennom bank/faktura, og du kan betale reise/fly med kort for å få gyldig reiseforsikring (du må selvfølgelig kontrollere at dette er vilkårene som gjelder nettopp med ditt kort).

Hvilken reiseforsikring anbefaler dere?

Magnus betaler sine reiser med Mastercard fra hotellkjeden Nordic Choice og får reiseforsikring på kortet. Han har hatt et fåtall forsikringssaker og erfaringene har vært gode. Han har dessuten kunnet få mange gratis hotellnetter gjennom å bruke kortet.

Hvis du ønsker en selvstendig reiseforsikring, har vi hørt mye godt om Frende: https://www.frende.no/forsikringer/reiseforsikring/

Hva er Reisegarantifondet?

Kjøper du en reise fra Klassiske Musikkreiser, vil du automatisk være omfattet av Pakkereiseloven. Dette betyr at Magnus Andersson, som er medlem i Reisegarantifondet (RGF), er lovpålagt å følge direktiver som gitt gjennom lov om pakkereiser og reisegaranti. Denne loven sikrer dine rettigheter som reisende.

Medlemskapet i RGF gir deg som reisende har konkursvern. I praksis betyr det at dersom enkeltmannsforetaket Magnus Andersson går konkurs, vil du få refundert pengebeløpet du har innbetalt til oss for din reise og din hjemreise vil dekkes dersom du allerede er på tur.

RGF sikrer deg altså dersom vi som reiseselskap ikke kan oppfylle våre plikter, men RGF sikrer ikke det som kan skje for deg personlig på en reise. Derfor bør du alltid ha reiseforsikring når du skal på tur, uansett hvem som arrangerer reisen.

Nyhetsbrev

Ta imot info om nye reiser. Vi sender kun en sjelden gang.